Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Testikler
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 17:37

Ja, det er en af den slags forespørgsler som mandlige læsere af Heste-Nettet kan få mareridt over - så er advarslen bragt.

Hvor meget går Jeres avlsforbund op i at undersøge, hvorvidt om en hingst har drejede testikler, eller forskel i størrelsen på testiklerne? Er det overhovedet noget man undersøger hingstene for i Jeres avlsforbund?

Hvor alvorligt bliver drejede testikler "takseret" i Jeres avlsforbund? Er det en fejl, der øjeblikkeligt kasserer hingsten, eller anses det som en mindre fejl?

Findes der nogen videnskabelige artikler omkring drejede testikler hos heste og hvilken betydning det har? (Jeg har ikke kunnet finde anden information på nettet end netdoktor vedr. mennesker, og de bliver jo ikke kasseret avlsmæssigt nødvendigvis )

Principielt kan alle testikler vel dreje (eller hvad?) og er det så det rene nonsens at undersøge for det? Er nogle hingste mere arveligt disponeret for det end andre?

Har det nogen betydning for hingstens anvendelse til avl eller ride-/kørebrug, hvis den er særligt disponeret for drejede testikler?

Jeg håber eventuelle mandlige læsere stadig er ved bevidsthed.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Drejede testikler
Forfatter: 
Dato:  20-01-2009 18:10

....hænger sammen med pungbrok, da de kun kan dreje hvis der er for meget plads. De skal nemlig op før de kan dreje, og så kræves der meget plads.

Derfor afkårer en del avlsforbund hingste med pungbrok, som oftest optræder i en senere alder når hingsten bliver belastet arbejds-/ridemæssigt. Fx mener jeg at Don Schufro er afkåret i Svensk Varmblod.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

0
0
Svar på denne tråd

Drejede testikler....
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 16:26

I Fjordhesten Danmark bliver en hingst afvist, hvis den har drejede testikler. Det gør den derimod ikke i moderlandet, Norge - men på mange punkter er vi i Danmark nok lidt mere strikse ;)

Størrelsen bliver også vurderet - men på stående fod kan jeg faktisk ikke lige sige, om de bliever afvist pga. for små testikler.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Opklarende spm
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 17:36

Først og fremmest tak for svar Charlotte og Sif.

Lige lidt "bonus-spørgsmål" til det Charlotte skrev ang. pungbrok:

Vil det så sige, at hingsten først bliver færdigkåret og senere afkåret, hvis der konstateres pungbrok?

Det må vel så betyde, at nogen hingste, men ikke alle hingste udvikler pungbrok, hvis de har tendens til drejede testikler? Eller er det en lige frisk nok konklusion?

Hvor udbredt er drejede testikler i DV/SV-regi og fjordhesteavlen?

Anne

"If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull."

W. C. Fields

0
0
Svar på denne tråd

I Danmark
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 18:20

......er det kun i ganske særlige tilfælde at hingste bliver afkåret, fx når Avlsledelsen får et brist og afkårer en lang stribe. Men ellers gælder det at er den færdigkåret så er det bare sådan. DS er jo stadig kåret i DV selvom svenskerne har afkåret ham.

Jeg mener at fx DOA kårer hingste med drejede testikler, de oplyser det bare i beskrivelsen. De har ihvertfald gjort det tidligere.

Jeg tror da at hingste med drejede testikler er mere udsatte end andre.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært at sige...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 19:56

.. hvor udbredt det er - for hvis ejeren af hesten opdager det inden han står på kåringspladsen, så bliver den jo slet ikke tilmeldt ;), men det er ikke hvert år, der bliver påvist drejede testikler.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2009 20:11

DOA kårer ikke hingst med drejet sten, de bliver afvist allerede ved dyrlæge undersøgelsen.

Hvis der kommer en hingst til kåring med uanmindelig små sten eller uens sten kræver det også nermere undersøgelse af dyrlæge inden den kan blive avls godkendt.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Oldenborg heste sælges. Ring og hør hvad vi har.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 07:45

Jeg har gennemgået 2 dyrlægeundersøgelser med min hingst.

Den ene var som forundersøgelse til kåring i ICS-NL og den anden som forundersøgelse til kommende kåring i DTF.

Begge steder skulle testiklerne kontrolleres - størrelse og vel også om de var drejet.

Dyrlægen skriver så ned på et stykke papir om han har anmærkninger. Jeg ved faktisk ikke om hingsten ikke ville kunne kåres i de forbund ved drejet testikler. Man skulle jo tro, at der er en grund til, at de ønsker dem tjekket.

Dyrlægen skal også skrive, om han finder hingsten egnet til avl (DTF) - mon han så ikke vil gøre det med drejet testikler?

Mvh Lise

Avl af Tinkere

www.Stutteri-Hauge.com

- Nu med avlsgodkendt hingst: Klittens Aodhán

- venter 2 føl i marts/april 2009

0
0
Svar på denne tråd

Frederiksborger
Forfatter: 
Dato:  22-01-2009 08:50

Her bliver hingsten afvist hvis testiklen er drejet, om størrelsen har noget at sige ved jeg ikke.

Beklager tastefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider