Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Dækken og foling.
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 13:57
Jeg har en hoppe der skal have føl til marts. Hun går med dækken, og det vil hun også gøre til marts. Jeg har tænkt på at tage de bageste snore af dækkenet, for jeg er bange for at føllet skal sidde vikle sig ind. Er der nogen der har erfaringer med dækken og foling??

Med venlig hilsen Marie M!
0
0
Svar på denne tråd

Dækken
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 14:05
Vi har en hoppe der skal fole midt i februar, og hun har gået med dækken hele vinteren. Men vi har valgt kun at lade hende gå med dækken ude. Hun står så uden dækken inde.

Så af med det dækken indendøre, den kan alligevel ikke have det på når den skal fole.

Mht. fold efter folingen så skal føllet alligevel ikke mere ud i marts måned end at hoppen sagtens kan undvære sit dækken.

0
0
Svar på denne tråd

Til Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:10
Hej

Hvad mener du med dette??

Mht. fold efter folingen så skal føllet alligevel ikke mere ud i marts måned end at hoppen sagtens kan undvære sit dækken.

Hoppen skal vel på fold dagligt og i mere end 1 time?? jeg mener ikke hoppen bare kan klarer at få dækkenet af uden videre....Føllet kan sagtens "patte" mens hoppen har dækken på...

Er enig i at dækkenet skal af indenfor!!

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Føl ude
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 18:37
Man har ikke et føl til at gå ude længere end til det vil lægge sig i marts måned. Dvs. 1-2 timer.

En rettesnor for hvornår føllet kan gå ude længere er hvornår du selv synes at jorden er varm nok til at ligge og tage solbad på.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 18:43
Hej igen

Min hoppe skal fol omk 14 april og jeg har da planer om at de skal gå ude hvertfald 10 timer om dagen...Det sagde min dyrlæge også ville være det bedste???

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

det fik
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 19:07
mit føl under ingen omstændigheder lov til, med mindre du gerne vil have det skal have lungebetændelse, regn er den rene gift for føl, de har slet ikke feldtlager og modstandskraften til at gå så lang tid ude.
Føl laver den første tid ikke andett end patte og sove.
Så med mindre det er et islænder føl eller shetlænder føl ville jeg hvis jeg var dig nok lige revurdere min holdning. Men selvfølgelig det er jo dit føl og dine penge som kommer til at gå til dyrlægeregningerne.

0
0
Svar på denne tråd

Til Rikke
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 20:03
Jeg kan se at jeg er meget enig med Jytte. Du skal hen midt/sidst i maj før dit føl kan gå ude hele dagen.

Jordtemperaturen skal op over 20 grader Celsius, før føllet kan ligge på jorden.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 20:15
Hej igen igen

Hmmm okay jeg kan godt se hvad i mener men mange jeg kender incl en avler siger at jeg bare skal smide hoppe og følse ud det har de bedst af????

Dyrlægen siger at de sagtens kan komme ud og jeg ikke skal pyldre for hvad gjorde vilde heste ikk??

Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal gøre ved bare at min hoppe ikke kan acceptere at komme på fold 1-2 timer om dagen og hos os kommer alle hestene på sommergræs første weekend i maj, så under alle omstændigheder kommer følse ud i døgndrift der

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 21:36
IKKE vilde heste vi har mere i danmark, de har andre behov.
Din hoppe vil ændre sig når hun får føl, og måske skulle du lige overveje om du har hesten det rigtige sted, med en lille føl, du kan ligeså godt risikere at føllet først kommer ind i maj.

Mit blev født den 17/6 udenfor, men kom derefter til at tilbrunge natten indenfor de første 14 dage.
punktum- punktum-komma-streg.

der findes ingen dumme mennesker !!! ELLER GØR DER ?? jeg er faktisk blevet meget i tvivl indenfor den sidste tid.
0
0
Svar på denne tråd

Til Jytte
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 21:51
Hej Jytte

Ja jeg har hesten det helt rigtige sted...der er massere af plads.....opsyn med hestene og stedet er lille med kun 12 heste...Man finder ikke roligere sted i Aalborg!!!!

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

jo men
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 05:46
stadig synes jeg det er MEGET forkeret hvbis man ikke tager hensyn til den enkelte hest, særlig når der er et lille føl ved siden, det ville da være noget bedre for føllet at få 14 dage længere inde om natten end holdt hårdt på "de skal på fold første weekend i maj"
punktum- punktum-komma-streg.

der findes ingen dumme mennesker !!! ELLER GØR DER ?? jeg er faktisk blevet meget i tvivl indenfor den sidste tid.
0
0
Svar på denne tråd

døgnfold
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 07:45
I år fik vi føl 23/5 og sidste år 3/6 og som Jyttes føl er de kun kommet ud et par timer om dage i starten. De bliver så trappet op og når der så kommer en lun nat får de lov at blive ude.

Hvis man kigger på sådan et nyfødt føl så har det hverken fedt i pelsen eller på kroppen, så det har ikke voldsomt meget at stå imod med.

Vilde heste foler udenfor og deres føl er selvfølgelig også ude døgnet rundt fra starten af. Men der er også en dødelighed blandt dem af samme årsag som jeg (og sikkert heller ikke du) ikke vil acceptere.

0
0
Svar på denne tråd

Enig....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 11:33
Hejsa!

Jeg er fuldt ud enig med Charlotte og Jytte, men det kommer selvfølgelig an på hvornår føllet er født. Et februarføl kan selvfølgelig gå ude i længere tid i april/maj end et 14 dage gammelt føl.

En anden ting, jeg ville ikke turde at ha' en følhoppe (eller andre heste) på fold i 10 timer i april md....af hensyn til det stærke græs, men måske det kun er mig der er ualmindelig forsigtig med tilvænningen til græs om foråret?
Ofte har jeg mine følhopper/føl ude 2 gange dagligt istedet, hvor de går 1 times tid på sandfold, inden de kommer på græs ½ times tid om formiddagen, hvorefter jeg gentager proceduren om eftermiddagen.

Men uanset årstid, kan man ikke bare kalkulere med at et føl kan gå ude døgnet rundt, men vil måske ha' behov for at kunne få hoppe og føl på stald.
Jeg tror det var sommeren 99, hvor vi i juni md. havde konstant regn og nat/morgentemperaturer på 4-6 grader, i mere end en uge! (erindrer det tydeligt, vi er også jordbæravlere og vores stakkels teltliggende franske plukkere var gennemblødte og jeg havde vinterjakken i brug!)

En sidste ting....det er "lidt morsomt" at man vil ha' dækken på en fuldvoksen hoppe, men forventer at et føl skal klare sig uden??

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Hej Dorte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 13:56
Hej Dorte

Jeg har ikke sagt at føllet vil komme på græs med det samme har jeg?? Det er først til maj de bliver vænnet til græs og når det er gjort kommer de på døgnfold (sommergræs)

Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Mener du så?
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 17:58
Hej Rikke!

Mener du så at du vil lukke hoppe og føl ud i 10 timer på jordfold i april?
Det er nu længe på en jordfold efter min mening, men hvis din dyrlæge mener det er bedst?!...så..

Men ellers var mit indlæg nu bare "sån' generelt" ment ;-), ang. føl, græstilvænning, dækken m.m.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

har du ikke fået føl før
Forfatter: 
Dato:  21-01-2004 09:30
Altså min hoppe folede ude, men det var også ret sent -d.10 juli og der var der ca 27 graders varme om dagen og 17 om natten. Skulle hun føde i april, blev det ihvertfald indendøre.. Det ville da være synd at sådan et lille pus kan ligge ude i sne og slud...
(her skulle ha været et billede af mit nyfødte føl valdemar, men jeg er computerspasser, så desværre)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider