Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Føl og dækken
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 17:10

Hej,

Jeg har lige fået en drægtig hoppe med termin 6. marts. Hun går med dækken og har gjort det hele vinteren.

Jeg er lidt bekymret for om føllet vil kunne sidde fast i dækkenet, når den tid kommer.

Har I nogen erfaringer med at bruge dækken med føl ved siden eller kender I til nogle dækkener, der er særlig velegnede til dette formål - evt. uden så mange bændler og remme?

på forhånd tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd

Føl om vinteren
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 17:24

Når hopen skal fole i den kolde tid, så er det bedst at undgå dækken medmindre der er risiko for at hoppen dør af at undvære.

Når vi får tidligt føl, så plejer vi at nøjes med at lade hoppen have dækken på om dagen = ude. Så står hun uden om natten. Evt har vi startet med at tage det af om natten ca 1-1½ måned før folingen. Når hoppen har folet går hun helt uden, da hun alligevel ikke kommer ud i længere tid af gangen pga føllet.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 18:37

Jeg vil give dig helt ret i at det er en ret stor risiko mht. en følhoppe og dækken, når nu hun pt. går m. dækken, kan du/i så ikke evt. "fravænne" hoppen gradvist, altså til tyndere dækkener mv. og så håbe på godt vejr i marts, og/el. så evt. ikke lukke hende ud så meget såfremt at det bliver dårligt vejr efter fødslen...?

Jeg har bevidst aldrig givet en ifolet hoppe dækken på af samme årsag, da det bare er for risiko fyldt desv.

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Sushou
Forfatter: 
Dato:  06-01-2009 23:14

Min hoppe har som din termin i starten af marts. Hun sætter absolut ingen vinterpels, så hun står pt med to dækkener. Jeg havde ellers håbet, at hun kunne nøjes med et overgangsdækken, men hva skal man gøre, når hopper ryster så meget af kulde, at den dårlig kan gå på benene. Så på kom de tykke dækkener altså.

Jeg har målt hende bagi og kender så " længden " på hendes skede, så 14 dage før termin måler jeg efter hver dag. Når skeden så begynder, at bliver længere, så er der jo ikk længe til og så vil jeg køre ud om aftenen og tage det yderste dækken af, så hun kun har det på, hvor der ingen stropper eller noget som følle kan hænge fast i. Men nu satser jeg på at være der, når det sker, da jeg har aftalt på jobbet, at jeg kan tage ferie, så snart hun begynder at give sig bagtil. Så kan jeg forhåbenlig være der til, at hive dækkenet helt af hende inden hun foler.

Hun får dækken på igen når hun har født.

Det er noget rod med dækkener på drægtige hoppe, men når man avler på sin ridehest, så er det svært, at undvære.

0
0
Svar på denne tråd

man kunne
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 01:11

jo fjerne benstropper og halesnorer så føllet ikke kan sidde fast såfremt hoppen foler mens man ikle lige er der...

Vores avlshopper går ikke med dækken hvis de er sat til at fole om foråret.

Mvh.

Louise Nielsen.

Aagaard Stables.

Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.

0
0
Svar på denne tråd

Fole med dækken
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 07:29

Man lader bare IKKE sin hoppe fole med dækken på, det ville svare til at løbe Marathon iført flyverdragt. Der er ingen vej udenom, ca 1 måned før termin må dækkenet af om natten.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

0
0
Svar på denne tråd

dækken og føl ved siden
Forfatter: 
Dato:  07-01-2009 09:27

Tak for mange svar

Jeg kunne ikke finde på at lade hende fole med dækken, det er kun tiden efter.

Når den værste kulde er overstået, vil jeg tage dækkenet af om natten, og så se om ikke der skulle komme noget mere pels.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider