Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Farves gennemslagskraft?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 22:16

Jeg påtænker at bruge en rød hingst på min ene hoppe.


Nu er det ikke primært farven, jeg går efter, men er alligevel nysgerrig.


Han er som sagt blivende rød, men begge hans forældre er skimlet af. Påvirker det hans røde farves gennemslagskraft på min heterozygote skimmel?


Altså, slår han svagere igennem end en rød hingst med to farvede forældre ville gøre?





Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Avlshoppe sælges med overtagelse til jul

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rød er rød
Forfatter: 
Dato:  18-12-2008 22:33

Eftersom rød faktisk er den svageste farve der findes, den er recessiv over for alt, så indeholder en rød hest kun gener for rødt. Dvs at forældrenes farve er ligegyldig.


Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 20:17

Tak for svar, Charlotte :-)

Så er det kun en ekstra gevinst, at han ikke er skimmel ;-) Ikke fordi jeg ikke bryder mig om skimler, men jeg har bare så mange af dem





Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Avlshoppe sælges med overtagelse til jul

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 hahdkasjk
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 13:23

Det er ikke helt rigtig Charlotte :) En rød hest kan nemlig godt få brune føl.


For det brune gen er et gen der fortynder den sorte pigment. Sort dominerer rød - så en rød hest har ikke det sorte gen - og dermed vises det brune gen ikke :)


Men din skimmel kan jo godt gemme på et sort gen (med mindre den er født rød inden den skimlede) - er den eks. født brun - så kan den måske både få sorte, brune og røde føl - og af de 3 farver vil 50% af dem skimle (dette betinges dog af at ingen af dem er homozygote dobbeltbærere) af det brune gen).


0
0
Svar på denne tråd
 
 Anna-S
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 13:28

I princippet er det ikke den røde hest der får brune afkom, det er den sorte! Eller helt korrekt er det kombinationen. For det vildleder altså mange ikke-farvekyndige når I siger at en rød hest har anlæg for brun, da de tænker rød + rød = brun?


Men i dette tilfælde spørger Liselotte om det betyder noget at forældrene er skimler, og det gør det jo ikke.


Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rødt i rødt
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 13:28

Men Anna - Charlotte svarer jo på hesten der spørges til - som er rød. Og dens røde farve påvirkes ikke af at forældrene er skimler. Jeg tror bare Charlotte skitserede det lidt groft


Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hurtigere
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 13:30

Der var du hurtigere end mig, Charlotte


Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur


0
0
Svar på denne tråd
 
 Målfoto
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 15:29

Det var vist på målfoto


Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppen
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 11:41

Hoppen der skal bedækkes er i øvrigt født palomino inden hun skimlede.

Det er så heller ikke helt korrekt, at hingsten er rød, han er faktisk roan.

Gør det nogen forskel?





Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Avlshoppe sælges med overtagelse til jul

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja, det gør stor forskel
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 12:32

for roan er ligesom skimmel dominant og han kan derfor give roan videre og lave et roan føl.


din hoppe er født palomino med skimmelgen. Jeg gør mig en lillesmule i bogstaver nu, da det er svært at forklare uden...


hoppen er da genotypisk ee, Crcr, G-

ee er rødt, da begge sorte gener er slukket

Crcr giver fortynding en gang, her til palomino, det ene fortyndingsgen er tændt det andet slukket. var de begge tændt var hun blevet cremello.

G- er skimmel, jeg ved ikke om hun er homozygot? er begge hendes forældre skimlede?


hingsten er ee,Rr (jeg er ikke sikker på hvad roan normalt har af bogstav, her får den R)

Det er kun et gæt at han er heterozygot på roangenet.


Vi glemmer et øjeblik at hoppen er skimmel og koncentrerer os om den farve den fødes i. det giver da mulighed for følgende kombinationer.


ee CRcr rr palomino

ee Crcr Rr palomino roan

ee crcr rr rød

ee crcr Rr rød roan


der er lige stor sandsynlighed for hver af disse. altså 25%


hvis hoppen er heterozygot skimmel, vil 50% af afkommene uanset hvilken farve de fødes i blive skimlede. er hoppen homozygot vil alle afkom blive skimler.

måden at afgøre om hoppen er homozygot på er, ud over naturligvis en gentest, at kigge på resten af familien. Er begge hendes forældre skimle? har hun lavet ikke skimle afkom før?


Håber det går trods bogstaver.






Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roan.....
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 12:54

Det er nu ikke kun et gæt at han er heterozygot for Roan, da det er letalt i dobbelt dosis.


Mvh.
Charlotte
***
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl

***

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vidste der var noget jeg havde glemt
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 12:58

og det var så selvfølgelig det. tak charlotte.






Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 13:38

Hoppen er heterozygot skimmel (hendes mor var rød).


Jamen så lyder det som en spændende sammensætning, farvemæssigt :-)


Så må vi se, om ejeren nu også stiller ham til enten kåring eller tager licens på ham, så han rent faktisk kan bruges :-D





Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Avlshoppe sælges med overtagelse til jul

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider