|
|
| DMHF fremstilling/farvegenetik |
|
|
Da jeg har været så heldig at få en dejlig ponyhoppe skal jeg nu til at interessere mig for miniatureheste  Hun er 4 år og er temmelig overvægtig. Hun måler 88-89 cm (målt med tommestok) og ligner mest en shetlænder. Hun er rød/brun broget. Jeg har nu følgende spørgsmål til kloge hoveder: 1.Hvis jeg ønsker broget afkom kan jeg så bruge en ensfarvet hingst som har broget far? 2.Jeg kan læse mig til at man i DMHF ønsker ponyer med kort pels og mit spørgsmål er derfor om der er nogen som klipper deres minier og lader dem gå med dækken for at kunne fremstille til kåring i April? 3. Er der andet jeg skal være opmærksom på i forhold til fremstiling til kåring? 4. Foreslag til hingst ønskes. Jeg ønsker broget afkom som er mere ædelt og har lavere stangmål end hoppen. Hoppen: Aarupgaard´s Wanilla reg nr: 208333DMH046830 gode råd modtages med kyshånd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| miniature |
|
|
Vi klipper dem et par dage før kåringen. Jeg begynder ca. 5-6 mdr. før kåring at træne så hesten kan fremstilles i bedst mulig form. Se evnt. billeder på min pres. Mvh Denise
Hegnsgaard´s Holstener & miniature heste Bedækning tilbydes ved kåret miniature hingst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak.... |
|
|
Så fik jeg lige lagt et billede af hende under hendes profil. Denise, når I træner dem til kåring hvad træner I så? Jeg forestiller mig longering og gåture. Hvad kan man ellers gøre? Kan det godt blive pænt i pelsen når man klipper så tæt på kåringen? Cathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Tillykke med din nye minature.... 1. Hvis hun er homozygot broget vil du kunne lave broget afkom på hende uanset om hingsten er broget eller ej. Hvis hun ikke er homozygot har hun 50% chance for at give det videre med en ensfarvet hingst. Det har ikke noget at sige om den ensfarvede hingst har broget far (eller mor for den sags skyld), brogethed kan ikke bæres og "springe en generation over". 2. Stort set alle miniaturer bliver klippet inden fremvisning. Jeg plejer at klippe 4-6 uger før, for bedre at kunne se hestens foderstand, og så igen ca. 1 uge før. Jeg bruger en hundeklipper (Oster), en rigtig hesteklipper er tilbøjelig til at lave striber, og du kan næsten ikke klippe hoved og ben med sådan en. 3. Sørg for at hun er i rigtig foderstand. Nogle mini-ejere tror fejlagtigt at man kan sulte dem ædle, men den holder altså ikke. Hun skal selvfølgelig heller ikke være for tyk, men det er alligevel pænere end det modsatte. 4. Det er lidt svært at råde ang hingst, det kommer jo helt an på hvor du bor, hvor langt du er villig til at køre, og hvor mange millioner du vil bruge på bedækning. Flere af de "alm." danske miniaturehingste koster mlm. 1000-2000 i bedækning, men hvis du vil bruge pengene på en amerikaner-hingst så kan det let komme på den grimme side af 5000 kr. Hvis du ønsker mere ædelhed på mindre højde vil jeg nok anbefale en amerikaner, men det kommer jo også lidt an på hvad du vil med et evt. føl. Når jeg skal klargøre min mini foregår det i longen med indlagte travbomme-serier. En del af dem jeg kender arbejder dem i roundpen, men sådan noget fint noget har jeg ikke. Gå- eller cykelture er også en mulighed, og så kan du selvfølgelig også tilkøre hende, det er det sjoveste....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nbofrjf |
|
|
Tak for det skovsgårde. Nu blev jeg straks meget klogere  Mht brogethed kan jeg jo så se at jeg er nødt til at finde en broget hingst. Jeg er egentlig mest til at avle med videresalg for øje, men bliver det et særlig godt hoppeføl kan det da godt ske jeg beholder den. Nu er det ikke sådan at hun skal have en milliard føl. I første omgang skal hun have et for fornøjelsen og for at se hvordan hun avler. Hvis det skulle gå over al forventning vil jeg så overveje om hun skal ifoles senere igen. Jeg er villig til at køre fyn og det meste af jylland, men broafgift eller al for stor diesel regning er jeg ikke tilhænger af  Jeg forestiller mig at jeg vil betale max 4000 for en bedækning. Føllet kan ikke holde prisen hjemme for en bedækning over 5000 hvis det ikke er en amerikaner type så vidt jeg har forstået?? Hvilke typer er der mest salg i? Jeg kigger også en type som amerikanerne men det behøver ikke at være en fin importeret(eftersom bedækningsprisen vil være derefter) Mht kåringen vil jeg så klippe som anbefalet, men lægger I så dækken på og hvor køber i så fald disse? Jeg kunne godt tænke mig at tilkøre hende, men har hverken vogn eller sele og har ikke prøvet at tilkøre en af de små før. Så jeg ved ikke helt om jeg har mod på det og om det kan nås inden kåring. Ellers bliver det longe og gå ture. Tusind tak for de gode råd! Cathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen garanti |
|
|
Selvom du bruger en broget hingst, så er der ingen garanti for broget føl, med mindre han er homozygot. Men selvfølgelig er chancen større end hvis du bruger en ensfarvet.
Der er ikke meget salg i mini'er i øjeblikket, men det er vist generelt for hestemarkedet. Men vi må nok se i øjnene at interessen er størst for at købe rene AMHA'er (amerikanere). Selv halvamerikanerne er der ikke den store interesse i, så selvom du finder en god og dyr hingst, skal du ikke regne med at kunne sælge føllet for en formue.
Der er en del gode hingste i Jylland, men jeg vil ikke fremhæve nogen frem for andre. Den jeg selv skal have bedækket ved næste år er en af de kønneste, men også temmelig dyr. Og ikke broget....
Det smarteste vil nok være at gå på foreningens hjemmeside og så tjekke hingstelisten ud. Hov, iøvrigt har jeg da en knabstrupper selv, han er ikke kåret, men avlsgodkendt i England og kan dermed komme på LU's hingsteliste.
Dækkener kan du bla. købe ved Malene: http://www.5-starminiatures.dk/ hun er godt nok ved at lukke sin shop ned, men har nogle gode ophørstilbud.
Og så har vi jo også miniforum hvor du kan møde en masse mini-entusiaster: http://www.minihest.dk/news.php Har jeg ret når jeg tror at du er fra Fyn? Det ville være dejligt, vi er ikke så mange minifolk her.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Type før farve |
|
|
Når nu din hoppe er lidt til den store side og måske lidt mere Shetlænder end Miniature, så ville jeg nok vægte type højere end farve. Farven kan man altid koncentrere sig om når typen er i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe til kåring |
|
|
Vi kommer måske med en af vores hopper, hun ligner også en shætter men har gode ben og kønt hoved, de skal klippes og trænes op, vores bliver klippet 2 gange om året  Men ved ikke hvad dato kåringen er endnu, og kommer kun hvis ikke jeg skal til welsh kåring med et par hingste. vores to hopper er i folet, så derfor kan de ikke trænes for hårdt, men de bliver longcert, og møntret.. Den ene er vand til at være i byen, mens den anden ikke har prøvet det så mange gange.. men de er begge i top form, så tror ikke vi får problemer;-) Ud over højden, måsker kommer til at knibe  Vi har vores hopper i fol med Mr Bean, han laver små afkom, og vores hopper laver ALTID broget afkom, så derfor vil vores blive broget, vores anden hoppe er ifolet Destiny fra marielunds miniature, han er cremello og hoppen er sortbroget, derfor er der 80% chance for føllet bliver palomino broget 
Www.123hjemmeside.dk/Stald-Donago
- Avl med elite blod, og top præsentationer hele vejen igennem.
Vi har altid skønne heste og ponyer til salg.
Quidam De Revel føl til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeopardy... |
|
|
80% chance for palominobroget? Hvordan regner du det ud? Hvis din hoppe er heterozygot for broget er der 50% chance for at hun giver det videre. Er hun homozygot giver hun det 100% videre. Destiny er ikke broget, så han kan ikke give noget der, han kan kun fortynde. Det gør han så til gengæld med sikkerhed, da han er cremello.
Det her får jeg frem på colour calculator:
Offspring Color Probability
25.00% - Smoky Black Tobiano 25.00% - Buckskin Tobiano 25.00% - Palomino Tobiano 8.33% - Smoky Black 8.33% - Buckskin 8.33% - Palomino
Men eftersom jeg ikke aner hvad der er bag din hoppe, så har jeg sat alle de ukendte faktorer til "unknown", det giver selvfølgelig en vis usikkerhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stemmer stadig ikke |
|
|
Hvis hoppen er heterozygot broget, så giver det følgende muligheder, jeg kan se på hjemmesiden at hoppens mor er rødbroget, ergo har hun anlæg for rød. 25.00% - Palomino Tobiano 25.00% - Palomino 12.50% - Smoky Black Tobiano 12.50% - Smoky Black 12.50% - Buckskin Tobiano 12.50% - Buckskin
Hun har også mulighed for at være homozygot broget, da begge forældre er brogede. 50.00% - Palomino Tobiano 25.00% - Smoky Black Tobiano 25.00% - Buckskin Tobiano
Som Dorthe har jeg sat Destiny's øvrige farvegener til at være unknown.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hkodfbj |
|
|
Du har ret, Charlotte. Type før farve. Det har jeg også tænkt. Jeg har kigget på hingstelisten hos DMHF og fundet nogen mulige, men jeg så også lige den her. www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/187507/1/ Jeg syntes han er oplagt, fordi han er ædel af type, hans far er broget så man kunne håbe på broget afkom og han bor ikke så langt fra mig så der er ikke flere timers kørsel. Nogen kommentarer til dette mix? Jeg vil også lige prøve at se på dem jeopardy har nævnt. Mht salgspris går jeg ikke og drømmer om at blive millionær på det her føl, men måske bare om at få dækket udgiften. Så må overskuddet være glæden i arbejdet  Tak for de gode links Dorte, dem vil jeg kigge nærmere på. Og den er god nok - jeg er fra Fyn. Jeg må indrømme at jeg er lidt skeptisk over det der med dækkener, og lidt bekymret over at skulle klippe hende. Jeg vil jo nødig ende med en syg hest. Men omvendt kan det jo heller ikke nytte hun står som den eneste uldtot til kåringen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ædelhed vs. farve |
|
|
Dorthe, hvilken hingst har du valgt? Nu bliver man da helt nysgerrig:)
Cathrine, når du selv siger hun mangler lidt ædelhed, så vælg efter typen først, som de andre også foreslår. Måske kan du vælge nogle gode hingste med typen i orden ud, og så derefter vælge lidt efter farven... Hvis du også regner med at sælge føllet, synes jeg derfor, at du bør være opmærksom på hvad køberne går efter. Og for tiden er det ædelhed frem for farve. Sådan er det i hvert fald mange gange. Men skriv endelig hvad du bestemmer dig for:)
KH Simone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Cathrine, jeg kender godt Boyscout, han er faktisk ikke så dårlig. Men han kan ikke lavet broget selvom hans far er broget. Brogethed kan ikke bæres..... Men selvfølgelig kan din egen hoppe give det videre. Men desværre er der problemer med Boyscouts DNA, den er indtil videre ikke far-mor-barn-sammenholdt, da hans mor vistnok er død, eller står et eller andet sted i verden hvor ejer ikke kan få hjælp til at få den taget. Jeg synes som de andre at det er vigtigt at vægte type fremfor farve hvis hun er lidt til det kraftige. Men med fare for at lyde lidt lyseslukker-agtig, så er der altså ikke ret meget salg i DMHF/AMHA blandinger. Der er flere steder i Jylland hvor de har dansk kårede AMHA hingste: http://www.5-starminiatures.dk/ www.bbarabians-miniatures.dk/ http://www.tegl-mosen.dk/ http://www.godts.dk/ http://www.marielundminiatures.dk/ Simone, jeg har valgt to hingste til næste år. Dvs. min ene hoppe er en omløber. Det er min PSA-kårede hoppe som skal til Morocco ved Godt. Den anden er en tre-års som skal til Top Buck ved Vinni og Henrik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ghlkgøop |
|
|
Dorthe, vil det sige at Boyscout kan risikere af blive afkåret igen? Min lille Wanillas forældre er kendte og kåret i DMHF men deres afstamning er ikke kendt. Hvis man skal sælge afkom med fortjeneste skal hoppen vel også være AMHA? Jeg har kigget lidt på de links du har lagt på hingste og syntes også om nogen af dem, men bedækingspris og transport løber bare op i et beløb som afkommene fra min hoppe aldrig vil kunne sælges for. Jeg forestiller mig at et hingsteføl fra hende max vil kunne sælges for 2-3000? Er det helt forkert? Lige et sidespørgsmål. Er der nogen som tager mini´er ind og kører dem til, ligesom man kan få tilredet sin hest af berider? Og ved nogen hvad den slags koster?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
|
|
Jeg ved ikke om han bliver afkåret, men i følge LU's og DMHF's regler må man ikke bedække med en hingst før han har fået lavet DNA. Så hvis den ikke bliver lavet færdig og sammenholdt, er han faktisk ubrugelig i avlen. Ærgeligt, for han er en pæn hingst. Ind imellem kan en avler selvfølgelig godt være heldig og sælge en halvamerikaner eller en ren DMHF'er med fortjeneste, men det er vist ikke så almindeligt. Din pris for et eventuelt hingsteføl er vist ikke helt ved siden af, men det kan også gå både værre eller bedre. Problemet er bare at de fleste der køber en hingst til avl, helst vil have en ren AMHA, hvilket let kan gøre "blandingshingsteføllene" til "affaldsprodukt" da de jo ikke bare kan bruges til ridehest i stedet for avl. Jeg ved godt at jeg igen lyder som en lyseslukker, men hvis din hoppe går i over-size, og samtidig er lidt til den tunge side, så skal du bruge en overordenlig god hingst til hende for at skabe interesse for et føl..... Mit råd er at bruge en hingst du selv brænder for, og gerne selv ville have et afkom efter. Med et hoppeføl skulle du gerne kunne forædle lidt mere til næste generation, og så er du jo egentlig godt i gang. Hvis du vælger at sælge dit føl og bedække Wanilla igen, vil det med tiden blive endnu sværere at komme af med dine føl, for inden for miniatureavlen går det sindsygt stærkt med forædling i kraft af den massive import af AMHA'er. Mht. tilkøring ved jeg ikke med sikkerhed om nogen tager fremmede heste ind, men det kunne måske være Anette fra Olympia Miniatures: www.olympia-miniatures.dk/ frameset.html Hvis du har lyst til at se flere mini'er er du velkommen til at komme til nordvest Fyn og besøge mig. Bare send en PB...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|