|
|
| Blue horse Romancier? |
|
|
Hej.
Jeg har kig på en hingst fra i år efter BH Romancier, og en RDH hoppe med topkarakter (bl.a. 10 i ridelighed). Føllet har fået 8 i helhed (har kun fået 7 og 8 taller og uden bemærkninger). Føllet ligner sin far i udsende, det virker også som om at han både er til at tænde og slukke, lige et emne for mig
Men jeg skal lige hører jeres erfaring bed Romancier, er han hidsig, blid avler han stort eller småt, og hvad ved i ellers om Romancier?
Hilsen maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal udstationeres i Sverige i 2004 |
|
|
Hej
De afkom jeg kender er ret store til store, godt gående, en anelse varme (ikke alle).
Min ridelærer har redet ham på Blue Hors og han sagde at han ikke var ret sød at ride - den var vist lidt en kamphane og ville i kødet på andre heste der kom ind i hallen m.m!
Men jeg ved i hvert fald at han skal udstationeres i Sverige i den kommende badækningssæson - han står til rådighed til DK hopper frem til 14/4 - 2004 og så tager han til Sverige
VH Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hidsige ungheste |
| Forfatter:  |
Hanne!! |
| Dato:  |
14-12-2003 21:23 |
|
Jeg er ked af at sige det, men jeg går uden om de fleste Romancier. De er som regel dødlækre og super gangarter, men B.H. har selv udtalt at de har problemer med at tilride afkommene efter ham. Da jeg arbejdede i en salgsstald havde vi to ungheste efter ham. Den ene var beriderens egen. Den var direkte tosset. Dødlækker uden tvivl og blev kåret i DH, men kropumulig at have med at gøre, Stak af når den skulle på fold, ville ikke longeres og smed mig af et utal af gange (jeg fik en diskosprolaps ved et fald fra den)
Den anden var lige så lækker. Den var mere kærlig i boksen, men vi kunne slet ikke få sadel på den. Den stejlede og smed sig rundt og var ligeglad med hvor vi stod. Vi begyndte at lægge på den uden sadel fordi vi ingen vejne kom, men så snart jeg stod på siden af den fløj den væk. Hvis vi stod med den op af barrieren gik den bare ud i os i stedet. Vi endte med at binde den i boksen og smide sadlen på der inde. Det lykkedes så, men vi kom aldrig på den. Den var tilmeldt kåringen, men mødte ikke op.
I forbindeles med de to madamer snakkede min chef med blue horse og de gav ham det før skrevne svar.
Det var bare mine oplevelser, de er vist ret varme og det du selv skriver om Romancie passer også godt nok. Det var skummelt med de hopper for de var ikke skrækslagende på samme måde som de andre vi havde besvær med og det var ellers kun et få tal, men jeg følte at de var desideret onde. JEg var meget utryk ved dem begge. Men held og lykke......det er jo nok ikke dem alle der er sådan.
Knus og Kram Hanne!!
:-D Man kan ikke gøre ondt mod andre
uden derved at skade sig selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Romantier-afkommene |
|
|
har ry for at være lidt døde i fusserne. Altså de reagere ikke nok når de bliver bedt om at sætte sig begtil.
Tilgengæld har de Romantier-afkom jeg har set været flinke og med dejlig bevægelse. Det hjælper bare ikke hvis de ikke er arbejdsivrige!
Hilsen Bettina 
Se billeder af Pirello i min præsenstation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan jeg ikke forstå??? |
|
|
Jeg har redet en romancier afkom, en hoppe på 4, og hun var bare god, selvom hun kun var 4 og kun redet i 2 md. passede hun på sin rytter, sprang ikke tilside for noget... Ja "kiggede" dårligt.
Dem jeg kender, taler varmt om Romancier og hans afkom.
Grunden dette indlæg, var for at blive bekraftiget i det alle de andre sagde, så disse svar overrasker mig.
Kan det ikke være en fejl i de pågældende heste opdragelse? for min ulmidbare tanke når jeg læser Hannes svar, er at det lyder som voldsom tvang af noget som den ikke har prøvet så mange gange før.
Jeg har ALDRIG hørt om en hest der har været vant til at få lagt ting og sager på ryggen (incl saddel) siden den var føl, der pludselig spasser rundt som en sindsyg den 1000 gang den fik den på ryggen.
Jeg kan forstå problemet hos en hest der "bare" har stået og passet sig selv, måske trukket til og fra fold som noget af det eneste, de første 3 år af dens liv. For derefter pludselig skulle have lagt bid i munden, hovedtøj på, saddel, skiridttæppe, rytter, gå på en bestemt måde, bøje sig, sporer i siden, pisk på røven osv. sådan en hest kan jeg godt forstå spasser ud, men det ville den vel gøre selv om den var koldblodshest!?
Kunne det være en grund, eller har de pågældende haft een person der næsten dagligt "trænede" den, gik med den, arbejdede med den osv?
Hilsen Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føl kan man præge |
Bluebell |
15-12-2003 10:37 |
|
Det overrasker også mig at høre at Romancier skulle give så vanskelige afkom - jeg har hørt det modsatte, men har dog ingen direkte erfaring selv, kender kun et enkelt afkom som til gengæld har et super temperament.
Der har været en del gode afkom fremme til kåringerne de sidste år, hvor Romancier har været morfar (fx Don Romantic)
Selvfølgelig avler nogle hingste mere temperament end andre, men hvis man har dem som føl har man da en rigtig god mulighed for at præge sin hest selv og det tror jeg kan afbøde mange problemer.
Jeg tror hvis du spørger på hvilken som helst hingst, så vil du få varierende svar, rygter og snak går hurtigt, og der skal ikke meget mere end én god eller dårlig hest til at ændre billedet.
Hvis du skal have et rigtigt billede af afkommene, tror jeg at du skal gå til Blue Hors (hvis de da vil sige noget aht. deres forretning), DV's avlskonsulent eller lign. De bør have det totale overblik.
Mvh
Bluebell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu glemmer man jo også |
Louise E |
15-12-2003 11:09 |
|
at der er en hoppe med i spillet...og den giver jo endnu mere til føllet end faderen gør i kraft af at den går sammen med føllet og præger den.
Det har altid været brugt at give hingsten skylden, men det er ikke altid fair.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blir' nød til at blande mig!! |
|
|
Det der bliver skrevet om BH. Romancier, har jeg aldrig hørt før, så det kommer totalt bagpå mig...
Jeg har den holdning som dig Maiken, at det næsten må være én el. 2 hopper som er kommet lige fra løstdrift og skal i tilridning med henblik på kåring.
Min erfaring med BH. Romancier er god, jeg har selv haft en BH. Romancier hoppe, jeg købte hende som 2 års og tilred hende selv som 3 års og stillede hende selv til kåring.
DER HAR ALDRIG VÆRE PROBLEMER MED AT TILRIDE/RIDE WHTINEY STAUSLYKKE.
Desværre mistede jeg min pragtfulde BH. Romancier hoppe meget pludselig pga. herpesvirus lammelse. (12 nov. 03. Jeg nåede desværre ikke at trække et føl på hende, hun blev kun 6 år)
................... Æret være hendes minde............
Men Maiken, du kan jo læse min præsentation, der står mere om min BH. Romancier hoppe, Whitney Stauslykke og der er også billeder af hende. Jeg/vi nåede at starte LA1 og LA2 på distriktsplan. Nu søger jeg hendes afløser..
Mvh.
Lene
Søges 2-4 års hoppe efter god dressurhingst og kåret mor.
Må gerne være eft. BH. Romancier, Michellino el. andre gode dressurhingste.
Har du sådan en hoppe tilsalg, må du meget gerne maile til mig, hoppe skal helst stå i jylland/fyn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var bare mine erfaringer. |
Hanne!! |
15-12-2003 17:21 |
|
Jeg forstod ikke helt det der med at man skal vænne den lige fra føl til at gå med sadel?????
Vi havde mange heste igennem hos os. Jeg tror jeg tilred 30 ungheste på det år og vi havde kun problemer med 6 af dem, eller sådan noget. Der i blandt var de to Romancier. I får det til at lyde som om, at vi har tvunget dem til det hele og sådan var det ikke. De to Romancier kom godt nok uden nogle "erfaringer" de havde ikke været ret meget i hænder, men vi havde også en Lobster, en Come Back, en Lajos K, en Cornetto o.s.v. der kom direkte fra løsdrift. Dem red vi i løbet af en måned. Det kan da godt være det her været pågrund af hoppen men min chef sagde bare, at Blue Horse slev havde sagt de havde problemer med de unge efter Romancier. Jeg kom jo også bare med mine erfaringer.
Knus og Kram Hanne!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
kender 2 heste efter Blue Hors Romancier.
Romantello:
Han er en virkelig dejlig hest- kapacilitet til det hele. Han er rigtig godmodig og en rigtig dejlig ridehest.. og en sofahest i trav og galop.. dejlig hest!
Maybelline:
Også en dejlig hest.. hmm.. hun har dog lidt alla sine ejne meninger.. men ellers en rigtig lækker hest!!.. og det er altså ikk' så slemt med hendes meninger.. hun er rigtig sød 
Team D(ynamite)
Lurifax und MalleMedlem af: SSKMSS <-- Weee!.. er solt af det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender et føl......... |
livde |
15-12-2003 23:08 |
|
med BH Romancier som morfar, og han er en dejlig nussekærlig gut. Hans smed har et afkom direkte efter BH Romancier, og siger at han er ligeså kærlig, og rolig.
Men de er selvfølgelig kun føl endnu, men mon ikke det søde temperament holder:-)
Livde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridningen |
Bluebell |
16-12-2003 10:14 |
|
Mht til tilridningen så er det vel ikke så mærkeligt hvis nogle heste ikke kan kapere at komme mere eller mindre rå fra løsdriften og så skulle tilrides og være klar til kåring efter 1-2 måneder.
Jeg mener ikke at man kan dømme hingstens afkom udfra dette. Selvfølgelig kan man måske i denne fase se forskellen på de enkelte afkoms temperament, men det betyder ikke at der ikke kan komme en god hest ud af det alligevel.
Kender selv til en dejlig hest af god afstamning der var til salg direkte fra avleren. Hesten havde ikke været meget i hænder siden føl, så den var helt rå og selvfølgelig ret utilnærmelig. Det betød at flere interesserede købere sagde nej tak. Heldigvis endte den hos en kompetent person der i ro og mag fik den vænnet til sit nye liv som ridehest, lærte den stille og roligt at få sadel på osv. Efter ca. 5-6 måneder kom den i professionel tilridning, og det er nu den dejligste og ikke mindst roligste hest man kan forstille sig.
Dette tror jeg bestemt ikke er et enestående tilfælde, og det viser blot at håndteringen af afkommet har en stor betydning for hvordan de opfører sig.
Dermed ikke sagt at der ikke er forskel på nedarvning af temperament fra hingst til hingst, men man bør nok vurdere det på lidt ældre afkom, så man ikke risikerer at dømme hingsten ude på forkert grundlag.
Det skal for en god ordens skyld lige pointeres at dette på ingen måde er ment som noget angreb på nogen og den måde de gør tingene på, jeg ønsker blot at fremhæve at man skal huske at dømme hingsten på det rette grundlag.
Mvh
Bluebell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridningen behøves ikke at trækkes i lang drag |
Hanne!! |
16-12-2003 13:41 |
|
For sidste gang vil jeg fortælle, at blue horse selv har udtalt, at de har problemer med tilridningen af Romanciers afkom. Heldigvis bliver de ofte gode senere hen, men det kan være en stor mundfuld at tilride dem. Den ene af de hopper jeg har nævnt accepterede efter en måned stadig ikke sadlen og det er ikke normalt. Vi tilred endda heste i et roligt tempo i forhold til andre. Langt de fleste heste kan tilrides på en måned uden problemer. (så er de kun rytter vant og kan gå rundt i hallen i trav) Hvis jeg den dag i dag selv skulle stå for tilridningen vil jeg i mange tilfælde bruge længere tid på det, men de fleste heste er altså klar til det selvom de kommer fra løsdrift. Jeg har tilredet en araber på en 14. Den var 6 år, lige kastereret og havde ikke været ret meget i hænder. Han var bare klar og havde ikke noget problem med det. Efter de tre uger fik han også en uges pause og så tog vi lige så stille fat igen. Langt de fleste heste er fra naturen tillidsfulde og samarbejdsvillige. Derfor behøver man ikke altid tage sig god tid. Jeg har haft tilredet så mange heste og langt over halvdelen har taget under en måned uden at vi har presset hesten. Det har noget med ens egen indstilling at gøre. Jeg bruger en blanding af hestepsykologi og det en beridder vil gøre.....EN RAR BERIDDER.
Det her har ikke så meget med Romancier at gøre, men det virker som om mange reagere på at tilride en hest så hurtigt. Min egen pony tilred jeg på tre dage, men han var også vant til mange ting. Den tredje dag red jeg selv en tur ud på en stubmark og han satte i galop. Den araber jeg tilred var meget utryk i ridehuset og ville kun trækkes rundt så jeg tog ham ud på en lille vej, da jeg vendte om for at trække ham hjem igen satte jeg mig op, og selvom han var usikker gik han lige så stille hjem ad. Næste dag tog jeg ham ud på ridebanen og han satte selv i trav da jeg skubbede med sædet. Det er da ikke at forhaste sig, hesten gjorde jo det hele selv. Man behøver altså ikke at passe på sin lille nus og spille tante over for den. Hvis bare man selv tror på det, så gør hesten også og så kan den godt og vil det gerne.....
Undskyld det blev lidt langt.
Knus og Kram Hanne!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg gad |
|
|
godt at vide hvem fra Blue Hors der har sagt at romancier afkommene er mere svære at tilride end andre ungheste.
Jeg har selv været med til at tilride 15-20 romancier afkom på Blue Hors, og de var faktisk rigtig rare heste at tilride selvom de kom fra løsdrift og ikke havde været i hænder før.
Desuden er afkommene meget forskellige af udseende, jeg har ikke set to der ligner hinanden.
Romancier selv derimod er en meget svær herre at håndtere, og er meget hingstet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak til alle. |
|
|
Mange taf for alle jeres svar, det er en af de første gange jeg skriver under avl i stedet for hyggesnak, jeg troede ikke jeg ville få så mange svar herinde.
Men i har virkelig været til stor hjælp.... Tak for det.
Hilsen Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| romancie en dejlige hest! |
|
|
Jeg er lidt chokeret over det flere folk skriver! Kender en kvinde der avler, og har selv passet Blue Horse Romancier, og det var en fantastisk hest med et perfekt tempremant og en meget rolig hest! Dog meget allergisk! Jeg har selv et af hans føl! En helt fantastisk hest med en utrolig tempremant, helt rolig og en igennem fantastisk hest! jeg kender flere afkom, og alle er utrolige rolige! Romancier har et godt ryge for at lave fantastiske og gode føl! www.schuberts.dk/Ref+heste/Blue+ Hors+Romancier+DVH+551.html www.youtube.com/watch?v=1CFIk9kCGnk Det er ham! En fantastisk hest! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| romancier |
|
|
Jeg passer og rider en vallak med Romancier som morfar (far er Romanov), og har kun positive oplevelser med "barnebarnet". Dejligt temperament, kærlig og glad hest, stor - ca. 178 cm, vildt gode gangarter, og så er han bare fantastisk smuk. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Romancier afkom |
|
|
Jeg har en rød hoppe efter ham gående, og nemmere hest skal man lede længe efter  Hun bliver brugt til avl og laver nogle let håndterbare afkom. Hun kan stå i flere år og så sadles op og rides ud i trafikken uden problemer 
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg har |
|
|
Men derfor syntes jeg ikke de rygter bør hænge på hingsten da jeg altid har oplevet modsat
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Ungheste sælges, 3 og 4 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Romancier |
|
|
Har en Hoppe efter Romancier og hun er en skøn arbejdssom hest som nærmest slår knuder på sig selv for at stille sin rytter tilfreds.
Så jeg kan heller ikke genkende det der blir skrevet.
Med Fruerlundens Rosita ~ Min fantastiske basse, Pyrus Rævdal, forlod mig d. 17. November 2011 efter lang tids sygdomsforløb. RIP og tak for alt ~ Pyrus, Wolle og Soya altid i mit hjerte og savnet hver dag ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| noget Chokket |
|
|
over at læse denne gamle tråd.. Jeg har redet flere afkom efter ham og har ALDRIG haft problemer med dem, og de kom også lige fra løsdrigt og tog bestemt ikke længer som de andre plage at sætte igang.. de var yderst arbejdsvillige, og nogle heste der elskede deres job 
Stald Amour
Avl og Ridning af DV og DOA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|