Største parten af de tyske hingste sender kølesæd - så jeg kan ikke helt se hvad din dyrlæges problem er

Nu kender jeg jo ikke meget til "jyske dyrlæger" - og da slet ikke din - men der er meget stor forskel på hvor dygtige dyrlæger er til reproduktion. De fleste ved da hvordan man scanner og inseminere, men det er langt fra alle der har nok erfaring, og i særdeleshed INTERESSE i reproduktion.
Dette skal ikke opfattes negativt, men hvis jeg var dig ville jeg overveje om det skulle være din "daglige" dyrlæge som skal stå for inseminerings forløbet eller om du måske skulle vælge at få en dyrlæge ud, som har stor erfaring i reproduktion (og som regel ikke laver andet i hele sæsonen).
Det bliver jo hurtigt en bekostelig affære at ifole sin hoppe, så det kan som regel godt, i sidste ende, betale sig at bruge en rigtig dygtig dyrlæge - og der ved en større chance for at få hoppen ifol med mindst mulige forsøg. (= færre udgifter til sædforsendelser, folikkel scaningerne, insemineringer mv)
(Jeg har selv en "daglig" dyrlæge" - som ellers også har egen lille reproduktions afdeling - men bruger en anden dyrlæge til ifoling, han er én af sjællands mest erfarende og inseminere omkring 300 hopper hver sæson. Så det giver jo en helt anden erfaring
. Og til vores hunde bruger vi et helt tredje dyrehospital
)
Om du vil ifole hjemme eller sende på station, er din beslutning og den vil jeg ikke lige blande mig i nu
.
Det kræver lidt mere planlægning/"arbejde" for dig at få ifolet hjemme, dyrlægen skal jo komme og folikkel scanne inden inseminering, således at det optimale tidspunkt for insemineringen kan findes ( så der kan insemineres så få gange i en brunst som muligt, for at minimere risikoen for væske/bakterier i børen) og så skal du eller dyrlægen bestiller sæden. ( Er det en tysk hingst som skal bruges, skal sæden bestilles dagen før den skal bruges.)
Hvis din hoppe ellers får et helt normalt folings forløb, så kan jeg ikke se at det skulle være et problem at bruge tysk kølesæd i følbrunsten. Selvfølgelig skal du så ikke bruge én af de hingste som man ved har lidt problemer med kvaliteten eller forsendelserne.
Skal hun fole sent, siden det er følbrunsten der skal anvendes ?
Held og lykke med projektet på din hoppe - dejlig afstamning at avle på.
Og det glæder mig at du endelig laver et "rigtigt" føl på hende
....
(Du er også velkommen til at skrive en PB, hvis der er noget..)