Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Endnu et hingste? om trakehner
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 23:38

jeg ved godt jeg har spurgt mange gange nu om det der med hingste..

Jeg talte med min dyrlæge den anden dag og vi snakkede lidt om hingste til min hoppe. Jeg fortalte ham at jeg var interesseret i et par tyske hingste.

Han siger nu at jeg skal vælge en hingst som er placeret så tæt på mig at jeg kan få kølesæd. Grunden til dette skulle være at det er første gang vi forsøger at insiminere hende og det skulle gerne gøres i følbrunsten.

Hvor langt væk kan sådan en hingst så bo??

Jeg vil ikke have hende på hingstestation, da jeg gerne vil have hende til at fole hjemme og ikke er interesseret i at flytte hende med et lille bitte føl.

Nu kigger jeg så danske hingste og er faldet over Okavango, er der nogen som kender lidt til ham og ved hvordan han avler?

Håber ikke jeg er alt for irriterende med alle mine spørgsmål.

Louise

Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd

Kølesæd
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 07:53

Tjah, man kan da sagtens få kølesæd fra Tyskland.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Tyske hingste....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 08:21

Største parten af de tyske hingste sender kølesæd - så jeg kan ikke helt se hvad din dyrlæges problem er

Nu kender jeg jo ikke meget til "jyske dyrlæger" - og da slet ikke din - men der er meget stor forskel på hvor dygtige dyrlæger er til reproduktion. De fleste ved da hvordan man scanner og inseminere, men det er langt fra alle der har nok erfaring, og i særdeleshed INTERESSE i reproduktion.

Dette skal ikke opfattes negativt, men hvis jeg var dig ville jeg overveje om det skulle være din "daglige" dyrlæge som skal stå for inseminerings forløbet eller om du måske skulle vælge at få en dyrlæge ud, som har stor erfaring i reproduktion (og som regel ikke laver andet i hele sæsonen).

Det bliver jo hurtigt en bekostelig affære at ifole sin hoppe, så det kan som regel godt, i sidste ende, betale sig at bruge en rigtig dygtig dyrlæge - og der ved en større chance for at få hoppen ifol med mindst mulige forsøg. (= færre udgifter til sædforsendelser, folikkel scaningerne, insemineringer mv)

(Jeg har selv en "daglig" dyrlæge" - som ellers også har egen lille reproduktions afdeling - men bruger en anden dyrlæge til ifoling, han er én af sjællands mest erfarende og inseminere omkring 300 hopper hver sæson. Så det giver jo en helt anden erfaring . Og til vores hunde bruger vi et helt tredje dyrehospital )

Om du vil ifole hjemme eller sende på station, er din beslutning og den vil jeg ikke lige blande mig i nu .

Det kræver lidt mere planlægning/"arbejde" for dig at få ifolet hjemme, dyrlægen skal jo komme og folikkel scanne inden inseminering, således at det optimale tidspunkt for insemineringen kan findes ( så der kan insemineres så få gange i en brunst som muligt, for at minimere risikoen for væske/bakterier i børen) og så skal du eller dyrlægen bestiller sæden. ( Er det en tysk hingst som skal bruges, skal sæden bestilles dagen før den skal bruges.)

Hvis din hoppe ellers får et helt normalt folings forløb, så kan jeg ikke se at det skulle være et problem at bruge tysk kølesæd i følbrunsten. Selvfølgelig skal du så ikke bruge én af de hingste som man ved har lidt problemer med kvaliteten eller forsendelserne.

Skal hun fole sent, siden det er følbrunsten der skal anvendes ?

Held og lykke med projektet på din hoppe - dejlig afstamning at avle på.

Og det glæder mig at du endelig laver et "rigtigt" føl på hende ....

(Du er også velkommen til at skrive en PB, hvis der er noget..)

Hilsen Jane

Avl af Trakehner & Pinto

www.stutteri-star.webbyen.dk

www.rottweilerkennel.webbyen.dk

Smuk Rottweiler-han tilbyder avlstjeneste.

Lækker 2-hestetrailer udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

Okavango...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 08:44

...ham, red jeg mod til 4-års championatet - og gang har han sørme. Resten af ham er jeg knapt så imponeret af, men han er jo også kun 4, så måske han får lidt mere masse over tid.

Jeg har endnu ikke set føl efter ham, så hvordan han avler, kan jeg ikke umiddelbart udtale mig om.

Du kan finde en beskrivelse af ham her:

http://trakehner.dk/Okavango.htm

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak for jeres svar..
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 09:31

Una har først termin den 5. juni, så jeg synes hurtigt det kan blive for sent hvis vi ikke forsøger i følbrunsten.

Jeg tror jeg vil spørge en anden dyrlæge.. Jeg tror han mente at for at kvaliteten var helt i top, skulle sæden helst være fremme samme dag som jeg bestilte den. Giver det mening??

Jane: Ja, det er på tide at Una får lav at lave nogle "rigtige" føl. Det første er dog fuldstændigt rigtigt efter mit hoved. Hun er avlet til mig selv og hingsten er nøje udvalgt pga. han ikke var voldsomt stor og hans fantastiske temperament. Mit føl er også super god i hovedet, men vokser alt for meget. Hun er ikke fyldt 5 måneder endnu, men er da over 135 cm nu.

Jeg synes bare det er pokkers svært at finde den helt rigtige hingst til hende. Mange af dem som jeg falder over har jo selv Caprimond stående på tavlen og det går ikke helt.

Louise

Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd

EURO SÆD
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 10:29

Hvis du ikke allerede har været inde og kigge, så er denne side helt fantastisk, speicielt for een som gerne vil have en hingst udenfor den danske grænse....

www.euro-hingste-saed.dk/ Hingste%20A-B.htm

Der står også listet samarbejdspartnere (dyrlæger etc) i både Jylland og resten af landet som har stor erfaringsgrundlag.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor fordyre?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 11:06

Hvorfor bruge Euro Sæd når man selv kan kontakte de pågældende hingsteholdere? Hvorfor fordyre ifolingsomkostningerne, når det i forvejen er dyrt nok at lave føl? Der er ingen som helst grund til at få Euro Sæd til at bestille varen, og det der med at de har eneforhandling... Ja ja, som forretningsdrivende vil man selvfølgelig gerne sælge sin vare, så hingsteholder siger ikke nej.

Vil du have kølesæd fra Tyskland, så er det for de flestes vedkommende sådan at man bestiller den ene dag og sæden er leveret ved døren den næste, og det er intet problem. Men som andre siger, så betyder det rigtig meget om dyrlægen kan sit kram...

Velgående føl og plage sælges:

Trakehner-hoppeplag fra 2007 e. præmiehingsten Summertime

Trakehnerhoppeføl født 2008 e. Kaiserdom TSF

DV-hingsteføl født 2008 e. Sancisco

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

man kan
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 08:42

Der er jo ingen der siger at man skal bruge euro hingstesæd. Men man kan da lade sig inspirerer der.

Og de dyrlæger der er fremhævet, er også dem de danske hingstestationer anbefaler.

Mvh Anne, der egentlig ikke synes der er grund til at bruge tyske hingste, men det er en anden historie.

En krone for kongeriet, en bølge for vandet omkring det lille land

Dansk Varmblod
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider