|
|
| Hvor indavlede er jeres heste? |
|
|
Det kan godt være, at jeg er lidt små dum. Men jeg har virkelig ikke gennemlæst min hests stamtavle, da den ikke har min store interesse. Men så i dag opdagede jeg, at min hest faktisk er indavlet. Altså sådan en smule i hvert fald. For Akzent II går igen både i fars og mors familie. På fars side er den godt nok lagt ude. Den står som De Niros morfar. Og det er vel min hests tipoldefar. Men den står også som min hests mors far. Altså er den både tipoldefar og morfar til min hest  Og her er et endnu værre eksempel. Nemlig min sportspony. Den er død nu, men her er dens forældre halvsøskende. De har samme far! Prøv at se!! Det er da lidt klamt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forældre halvsøskende |
|
|
Min ene shetlands hoppe, hendes mors forældre er også halvsøskende, det synes jeg også er noget mærkeligt noget at avle på den måde. Hun er heller ikke kåret særlig godt, så det kunne godt tyde på at det har haft en uheldig effekt, da hun er efter gode forældre. Begge mine friesere kan jeg også finde en hingst to gange i stamtalven, på føllet er det ude i sidste led dels på mors side, og dels på fars side, og der er 4 led på hver siden. Min hoppe har samme hingst to gange i 3. led, det giver en indavl på 4,3%, den anden tavle har jeg ikke her, og kan ikke huske den. De andre ponyer mener jeg ikke at jeg kan finde dobbeltgængere på stamtalven, eller jo, men det er langt ude.
Knuzer fra Heidi
Dejlig lille hest søger en part Partsanonce
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tætteste |
|
|
....vi selv har lavet er gengangere i hhv 3. og 4. led. Men faderen til vores ponyhingst er et resultat af far-datter-parring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej.......... |
|
|
den slags bruges ikke her. Her er stamtavler tygget igennem, inden der vælges hingst hvert år. Jeg er bare så meget imod hvad andre kalder linieavl, for mig er det kort og godt indavl. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en hest hvor nogen af forældrene er gengangerer.
Med venlig hilsen Merete
Shetlænderavl Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Min ene knab hoppe har den samme hoppe som mormor og farmor. Ikke noget jeg selv ville gøre, men jeg tænkte ikke så meget over det da jeg købte hende, jeg kunne lide hesten og det var det vigtigste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavl |
|
|
Min hoppe har en indavlsprocent på 1,16, fordi samme hingst går igen et par gange langt ude. Hun er i fol med en hingst, der også har samme hingst i stamtavlen, så føllets indavlsprocent kommer til at blive omkring 2 komma et eller andet. Det synes jeg ikke er alarmerende, når det er så langt ude, og hingsten der går igen, er en god gammel avlsmatador, der faktisk er ret svær at undgå, når man vælger hingst. Indavl, er i min verden, nårforældrene er hel eller halvsøskende, eller når man parrer far og datter eller kusine og fætter. (mener faktisk at sidstnævnte ikke betegnes som indavl, når vi snakker mennesker. Her er det helt legalt)
Med venlig hilsen Karina I vågen tilstand er det klart Vor verden er begrænset mens vor drømme er for alle grænser renset Fotografering tilbydes i Odense og omegn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har kun |
|
|
0,11 % i 7 led så det kan jo ikke siges at være grelt. Derimod oplevede jeg at det var værre når jeg skulle vælge hingst til hende for så ville følle få en større %. Så jeg valgte bruge en ren xx til hende. Så nu kommer følle ned på 0,00 % i 7. led. Alle de hingste jeg faldt for var på en eller anden måde i familie med hende selv. Med med ren xx får vi vel osse lidt forædling og ædelhed på følle så det er jo ikke nogen skade til. Glæder mig ihvertfald til om ca 5 mdr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavl |
|
|
Min connemarahoppe må desværre siges at være ret indavlet. På 7 led siger den 9,19%. Desværre et ret stort problem indenfor connemaraavlen i øjeblikket. Heldigvis kom der en hingst med nyt blod til landet sidste år, så for hendes kommende føl bliver procenten "kun" 2,74%
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes ikke |
|
|
rigtig at den indavlsprocent passer særlig godt.. det virker som om hestdata har svært ved at beregne det når slægtskabet ikke ligger i "samme led".. min Tanje har Solist i 3., 4. og 6. led.. behøver jeg at sige at hvis en hingst har en dråbe solistblod i sig hopper jeg ganske enkelt udenom denne hingst næsten uanset hvor god den er..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min den unge |
|
|
Min den unge er lavet mellem fætter og kusine og har derfor en høj indavlsprocent. Er begejstret for mine indavlsføl, men ville aldrig gå tættere end fætter-kusine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min hoppe er ikke indavlet efter hvad jeg kan se i passet... hun er efter Willemoes og med Leonardo 2 som mf. så det skal være langt ude hvis hun er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan... |
|
|
... har en indavlsprocent der siger 0,05 % i 7. led. Går altid efter så lidt så muligt.
** Trine **
Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest. Ejet af: Frosti - hustyrannen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavl |
|
|
Kender en hest, der har Schufro som både far og morfar  Det er sket ved en fejl, men hesten er sjovt nok blevet fuldstændig fantastisk - dog med nogle lidt skæve ben...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavl eller linieavl |
|
|
Personligt bryder jeg mig heller ikke om, at det samme navn figurerer for tæt på hinanden i stamtavlen, for at sige ser jeg helst ikke samme navn to gange.... Men jeg synes allígevel, at I skal have denne lille Simmentaler-historie med. Der er en gammel avler, som bare avler det bedste af det bedste. Hans kalve er solgt, før de er født. Han vinder altid på skuerne. Han går kun ind for linieavl, da han mener, at det er den eneste vej frem, hvis man vil forbedre racen uden at skulle hente fremmedblod til forædling mm. Når jeg så hører nogle af de gamle avlere af heste snakke, så er det jo faktisk de samme historier.... Så om man kan lide det eller ej, så vil der nok hele tiden være nogen, der alligevel gør det. Og man ser også en del heste med rimelig høje %-er i de mindre racer, da hingsteudvalget ikke er stort og varieret nok. Mange mindre racer har næsten kun hingste i samme familie i Danmark, og det er ærgerligt, når man skal finde hingst til egne hopper. Personligt henter vi nok sæd fra udlandet til foråret, hvis vi ellers skal have nogen bedækket. Vi ser lige tiden an, hvordan markedet ændrer sig. Held og lykke til jer alle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm............. |
| Forfatter:  |
MaFilaNoir |
| Dato:  |
24-11-2008 14:30 |
|
ingen indavl her med fila så vit jeg ved  Har gemmensøgt doa for at finde en hingst til hende som hun ikke var i fam med på nogen måde jaja kald mig bare sippet  Men tilsidst var der en sød hnér der gjorede mig obs på en ren tysk avlet oldenborg der vist hedder Valasco og den skal hun gerne "kæreste" lidt med til sommer hvis det går efter planen. INGEN indavl her er da for i min verden.
Med den dejlige Ma Fila Noir. Jessica 28/11-05 Monique 19/10-07 Elsker mine 3 tøser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordheste |
Lisab |
24-11-2008 16:54 |
|
JEg er heller ikke til indavl/linieavl, men synes tit og ofte at der er et par stykker i Fjordavlen der går igen i samme tavle 
Hilsner Lisab. Mor til 3. 3 års hoppe efter De Noir tilsalg. 3 års Vallak efter Midt-West Ibi-light tilsalg. Skriv en besked for flere oplysninger. Eller gå ind op http://www.staldmejse.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Ane Kjær |
24-11-2008 18:24 |
|
Man bør passe på med ikke at lægge menneskelige følelser i avlen. Det der virke ad bad bwadr i den menneskelige verden, viser sig ofte at virke positivt i avl af heste og ponyer. Hos os har vi 2 hopper indkøbt på Tysklands førende dressurponystutteri Bönniger, hvor man har praktiseret indavl gennem 40 år efter et helt bestemt koncept. Hingsten Valentino optræder som hoppefader. Hopperne bedækkes af hingste fra d-linien Dandy, Derby, Derano, Derbino, Derano Gold, Dancer, Golden Dancer, Dornik B, Darius, Danny Gold... Vore hopper har en indavlsgrad 9,38 (Gratia) på 3 generationer, og 6,25 (Going West) på 3 genetationer. Når vi anvender vores hingst Daimler på disse hopper får vi indavlsgrad 3,13 og 6,25 på 3 generationer. Det er fine fine dyr vi får ud af det, så jeg er ikke modstander af indavl; men jeg vil gerne advare om, at man skal være varsom. når man indavler, opmærksom på at de gode gener fordobles men det gør det negative altså også. Så det skal være dyr af sublim kvalitet man indavler. Hver gang man gør det, og det er en succes - ja så kan successen endda være dundrende, men hvis det pludselig ikke er en succes - tja så er det måske FATALT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm..... |
Britthn |
24-11-2008 20:29 |
|
Nu bevæger jeg mig i welsh-verdenen...Og når man kigger stamtavler på welsh cobs, bliver det næsten en håbløs opgave, hvis man ikke kan leve med en vis grad af linje-avl...Personligt går min grænse, når forældre og afkom eller søskende bliver parret - selv om jeg har set et par ponyer med den type kombination, hvor resultatet har været super godt  Indenfor de første fem led har Abby blandt andet seks gange hingsten Nebo Black Magic. Hans far er Pentre Eiddwen Comet, som Abby derudover har yderligere to gange.... Hun har også hoppen Tapton Rachel to gange. Så jeg vil gætte på, at hendes indavlsprocent er høj...
Kh. Britt
Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste Welsh Cob - mit valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 151861 |
|
|
De 4 connemarahopper vi har i fol i år har en indavlsprocent på henholdsvis 1,41 %, 0,64 %, 1,52 % og 5,47 % i 7 led (jeg synes ikke lige jeg vil sidde og klikke de andre 12 ponyer ind lige nu, det tager noget tid) Jeg synes ikke det er det store problem når det ikke er mere i 7 led. De er alle sammen på 0 % i 3 led og så længe den er det, så er det i orden for mig, da det med så lille en forening, som den danske connemaraforening nu engang er, er utrolig svært at gøre det anderledes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Welsh... |
|
|
Min Welsh Mountain hoppe har en % på 6,4 i 3. led, så jo der er ihvertfald indavl der. Men hun er dog alligevel intet mindre end fantastisk. Håber dommerne er enige når hun skal til kåring næste år.
Malene, Stald Nørreheden, avl af DV og Welsh
R.I.P. Rowol`s Poko Welsh sec b. avlshingst
Jeg søger ny avlshingst, Welsh sec a eller b.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjahsjdas |
Anna-S |
05-12-2008 16:10 |
|
Sandsynligvis har Flicka en indavlsprocent på 0,0%  (Jeg kender kun 1 led af hendes stamtavle, men mener hendes forældre er importeret fra samme sted, dog er det sandsynligvis et opsamlingssted, så de kan reelt være fra hver sin del af England/Irland). Jeg håber de holder stambogen åben så længe som overhovedet muligt - så denne race ikke skal have indavl at slås med.
3 Bokse udlejes ved Blommenslyst - nær Odense. Inkl. ind/ud lukning, 3x fodring, halm på fold, træpiller i boks Pris: 650kr - se mere på præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min Olde |
|
|
Uha uha... hun har Ekspert 3 steder og Oberst 2 steder tror jeg. Dog ude i 3-4 led.
Sælges ;
Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har |
diablogirl *almera* |
13-12-2008 08:05 |
|
2 gange northern dancer på fuldblodssiden og 2 gange comet på arabersiden (dog langt ude). northern dancer giver lidt problemer i forhold til brug af XX på min hoppe, da jeg går langt udenom ND blod. og det er jo lidt svært når stort set alle XX hingste har ND blod i stamtavlen. jeg har også set en trakhener med stravinsky xx både som far og morfar, en tro kopi af stravinsky. denne er resultatet af en mor-søn parring. www.allbreedpedigree.com/ index.php?query_type=horse&h=ESTOPA+ SON&g=5&cellpadding=0&...l_font=1&l= kristina.
Søger tidligere ejere til collage Ox. rød hoppe med blis og 3 sokker, stg; 145 cm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Far-datter |
|
|
Menai Julius som er far til vores Janus er resultatet af en far-datter parring. Jeg kan desværre ikke finde et billede af hans far, det havde været sjovt til sammenligning. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavl/linieavl |
|
|
Min Julius har en indavlsprocent på 13,485%. Han stamtavle kan ses her. Sjovt nok har de af moderens afkom, der har lavest indavls-%, ikke rigtig præsteret noget som helst! Men nu er der også visse hingste i traveravlen, der set i et bredt perspektiv, har givet meget positive resultater, når der er linieavlet på dem. En af dem er netop Speedy Crown, der er "gengangeren" i Julles stamtavle. Både vores føl fra i år, og det kommende føl for 2009, er helt bevidst linieavlet, med Speedy Crown i 3. led på både faderens og moderens side.  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indavlsprocent |
|
|
13,485% er faktisk en højere indavlsprocent end der fremkommer ved halvsøskendeparring.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holsten gør det gerne |
|
|
altså linieavler. de er glade ved at krydse ud og ind med hhv c og l-blod. dem vi har på stald er ikke ret indavlede. grå har i 7 led 0,43% det kommer sig af ladykiller, der er resultatet af en far-datter parring. pletten har 0,02% som følge af diamond der er linieaflet på abglanz brun har 1,98% i 7 led, her er lidt på både mor og farsiden. på farsiden er capitol linieavlet på ramzes x, claudio er linieaflev på corde. på morsiden har vi linieavl over ladykiller. den mest indavlede vi har stående er lillegrå i tre led har vi indavl på 3,13% som følge af corde i tredje led på begge sider. Jeg vil ved ifoling af lillegrå med rimelig sandsynlighed søge at krydse ind med l-blod. meget gerne med noget gotthard. lillegrå selv har gotthard i fjerde led.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beregning af procent |
|
|
Charlotte: det lyder da vildt! Så indavlet er han jo ikke i nærheden af at være.  Gad vide, om Blodbanken, hvor oplysningen kommer fra, beregner indavlskoefficienten i % på samme måde, som man ellers gør? Det kan jeg ikke gennemskue - så meget ved jeg ikke om det.  Men i hvert fald kan hans stamtavle som sagt ses i linket ovenfor - så kan man jo selv danne sig et indtryk.
Glædelig jul!
Mange hilsner Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halvsøskende |
|
|
Hvis du bruger HesteData's beregninger så giver en indavlskoefficient på 12½% for en halvsøskendeparring og 25% for far-datter-parring.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min Celine |
|
|
har 0,0 % i 1. led 1,76 % i 5. led 3,72 % i 7 led og det er faktisk meget rimeligt med en frederiksborger, hvor man altid er nødt til at holde indavl særdeles godt for øje. Det er jo ikke så stort et avlsforbund. Celine er ifolet - hendes kommende føl får: 0,0 % i 1. led 1,78 % i 5. led 3,22 % i 7. led Jette K
"Hvis moral er godt, er dobbeltmoral så dobbelt så godt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sad også lige |
|
|
den anden dag og fandt samme navn i min friser´s stamtavle, der er indavlsprocenten 3,9% (må så heller ikke være mere end 5%)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Indavlsprocenet - arabere ? |
|
|
Hejsa... Hvor eller hvordan beregner man indavlsprocent for sin hest, hvis ikke stamoplysningerne er tilgængelige på hestedata.dk? Ved araberheste er det sjældent at de fulde stamoplysninger er lagt på hestedata, så vil da gerne vide hvor jeg kan beregne indavlsprocent? Nogen, der ved det? 
Karina Livet er som en leg - det er sjovt så længe det varer..
Avl & salg af palomino-varmblodsheste Søde boxerblandingshvalpe sælges MEGET billigt... www.kvolsbaek.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linieavl |
|
|
Min store pruhest er også et resultat af linieavl. www.allbreedpedigree.com/cargo+b Som det kan ses er hans MF også hans FMF, og så optræder Ladykiller 3x indenfor 5 generationer.. /Lene
Basse 198? - 15/09/08. "A thousand times I missed you, a thousand times I cried - If Love alone could have saved you, you would have never died"
Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| max 0,05% pr led! |
|
|
Hmm.. så er der nogen, der skriver, at indavlsprocenten ikke må være mere end 5% - skægt tal. Ifølge avlskloge i 'ridehesten' så må indavlsprocenten ikke komme over 0,05% pr led - dvs. 0,35% over 7 led. Skræmmende så mange heste, der ikke klarer den grænse! Min har 0,02%, så ingen problemer her - og det kommende føl er også fri for gengangere. Men jeg må indrømme, at det overasker mig, når jeg ser, hvor store procentsatser der kommer ved nogle kombinationer, hvor man slet ikke havde opdaget, at der skulle være noget fælles imellem de to. Også lidt forvirrende, at man nogle steder får sådan en tommelfingerregel som 0,05% pr. led -mens andre avlskloge anbefaler linjeavl. Hmm.. man ved jo godt, hvad der er fordele og ulemper - men stadig!? Det er altså noget af et dilemma!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Anne-Sophie: 0,5% pr led dvs 3,5% på 7 led 
En krone for kongeriet, en bølge for vandet omkring det lille land
Dansk Varmblod anne-sj.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udregningsmodel |
|
|
CreamyQueen: Jeg har da en udregningsmodel til at ligge fra mine genetiktimer. Det er ikke supernemt umiddelbart, men når først man har gennemskuet den er det ok. Men jeg ved ikke om du selv vil i gang med lommeregneren?
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beregning- Anne-Sophie |
xtiny |
02-02-2009 18:13 |
|
Det nennemeste er at tegne det op, men jeg prøver at forklare: Individet er 100 %- det er F1 generationen- heraf kommer 50 % fra far og 50 % fra mor - det er P1. Far har to forældre i P2- det er 25 % fra hver, det samme har mor. I P3 har vi 12½ % fra hvert individ (oldeforældre). Tipoldeforældre P4 giver 6 1/4 % fra hver. Når man beregner, skal man halvere procenten i hvert led og lægge sammen for hvert individ. Er oldefar to steder- giver han 12½ +12 ½ delt med 2- 6 1/4 %. Altså i P4 har vi det samme individ to gange 12½ % sammenlagt- det er 6 1/4 i næste led. Næste led 3 1/8. Etc.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katharina |
|
|
Katharina: Jeg vil da gerne have din udregningsmodel fra genetiktimerne - så kan jeg da forsøge lidt med den  Hvis du vil sende den på mail, er mailadressen: palominoerne@hotmail.com På forhånd tusind tak.
Karina Livet er som en leg - det er sjovt så længe det varer..
Avl & salg af palomino-varmblodsheste Søde boxerblandingshvalpe sælges MEGET billigt... www.kvolsbaek.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der en der |
|
|
vil prøve at regne den ud på mine?? Vi har desværre ikke en smart database til dette!! Skriv gerne en privat besked!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|