Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hoppe 1,5år/ avl fremtids planer
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:01

Jeg har en drøm som de fleste, derfor har jeg en del begynder spørgsmål på dette område:

Jeg købte januar 2008 "Baunehøjens Dilica" en skønne dv hoppe plag, hun er nu 1.5år.

Far: "Uno" Don Diego

MF: Flying Fact xx(Purioso, Furioso II, Magnaat)

FF: Dressage Royal (Far den legendariske Donnerhall)

Hun er en smuk hoppe, som virkelig er blevet smuk over sommeren. Hun har dog et overben venstre bag, dette er "overfladisk" hænger ikke i knoglen, men sidder i huden. Derudover er hun lidt indfodet for.

Hun bevæger sig som en drøm, med virkelig meget power og elastik.

Hun er købt med henblik på både avl&ridning. (Nok mest avl.)

Har hendes eksteriør indflydelse på hendes afkom? (Altså hendes indfodethed)

Hvordan vil i vurdere hendes papirer?? Jeg synes jo selv jeg har gjort en kup

Hvad med 2 års "kåring/bedømmelse" er det noget man kan bruge til noget?

Håber i kommer med gode svar.

Anne-Sofie & de3 ballademus!

Husk hesten er din ven-behandl den med respekt(o;

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:46

Umiddelbart lyder din hoppeplag som en dejlig hest, om hun er et kup, kan jeg ikke vurdere.

Jeg synes det lyder som en fin kombination med Uno Don Diego på en forædlerhoppe. Din hoppes mor er desuden kåret ganske fint, og har ingen umiddelbare svagheder, ud over springningen.

Mormor er elitehoppe. Grundlaget for hendes elitestatus er afkom med resultater i springning. Men siden det er din hoppes mors svaghed, er mormors springegenskaber ikke noget som slår stærkt igennem?

Jeg vurderer derfor din hoppe som lidt blandet i forhold til hvilke talenter hun må forventes at indeholde, da hoppestammen ikke rigtigt har konkurrenceresultater i dressur. Det er selvfølgeligt noget du skal tage højde for, hvis du senere vil avle på hende.

Hendes indfodethed er arveligt, så vælg en hingst med velstillde forlemmer. Overbenet har kun kosmetisk betydning. Det er ikke noget dommerne til en kåring, vil straffe hende for at have.

Man "kårer" ikke en 2 års hoppe. Hun kan tidligst kåres som 3 års. Men man kan få sin hoppe bedømt af DV dommere, når den er 2 år. Det kan gøres på dyrskuer eller ved specille DV arrangementer.

Bedømmelsen " er kun for sjov" dvs. det er muligt dommere til hoppekåringen vurderer din hoppe helt anderledes. Jeg har set 2 års hopper med 21 p. få sølvmedalje som 3 års.

Men 2 års bedømmels er en god træning for både dig og din hest. Hun kommer ud at opleve verden.

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

Britt...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:51

Vil det sige at jeg skal finde en hingst med gode resultater i dressuren? (Tilgiv jeg er ret uvidende på det her område)

Hvad så når hun har en ædel morside, hvad vælger man så, endnu en forædler eller ??

Der er længe til, men jeg vil gerne lære om stammer, sammensætninger, hingst mv inden hun skal i fol

0
0
Svar på denne tråd

Bombom
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:06

Hvad med 1. gang hun skal ifoles?

Vælger man "en billigere" hingst for at se om hun tager godt imod, eller ???

Når man så har fundet nogen hingste man mener passer, og der er f.eks 2 ens hingste længere ude?? Er det forbudt eller...

0
0
Svar på denne tråd

Valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 10:44

Nu er der jo længe til din hoppe skal ifoles formentlig. Til en førstegangshoppe er det altid en god idé at vælge en hingst, der har vist sit værd i avlen, da du jo ikke ved, hvordan din hoppes avlsegenskaber er. Til en hoppe som din, ville jeg absolut vælge en dressur hingst. Om den skal være billig er jo en beslutning, du må tage ud fra din pengepung. Unge hopper er som regel de mest frugtbare, men der er jo ingen garanti. Det er der på den anden side aldrig - heller ikke senere.

Brug tiden på at studere din hoppes stamme. Hvilke hingste der er blevet brugt, og hvordan afkommene er faldet ud. Her kan du fx få et fingerpeg om, hvorvidt indfodethed er noget der ligger i hoppestammen. Og så må du ellers i gang med at studere dressurhingste for at finde dem, der tiltaler dig mest. Hvis du vælger de hingste, der har været meget brugt, kan du også bruge indextallene for at få en idé om deres avlsværdi inden for de forskellige discipliner og eksteriør. Dernæst skal du prøve at matche dem til din hoppe. Det er nemlig ikke sikkert, at de hingste du synes er de lækreste/bedste, overhovedet passer til din hoppe. Så der er det med at holde hovedet koldt og ikke falde for diverse god markedsføring og hvad der lige er på mode. Det er der alt for mange der gør, hvad fx Blue Hors lever højt på.

Om den samme hingst ligger to gange længere ude, behøver ikke betyde noget. Det kommer lidt an på hvilken og hvor langt ude det er. Nogle vil faktisk sige, at det kan være en fordel.

God fornøjelse med det hele. Det er vi mnage, der får rigtig meget tid til at gå med

Ann

Forhandler af Regulator Complete

Nu med ny hjemmside

www. kuhlmannhorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider