Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Spørgsmål til farveeksperterne
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:12

Min hoppe er brun. Hendes mor er brunbroget (mest hvid) og hendes far er brun.


Overvejer at sætte hende i fol til foråret, og selvfølgelig er farven underordnet når man kigger hingst, men når man nu har en drøm om enten et broget, et sort eller et svedfuks føl, er der så nogle retningslinier man kan bruge?


Altså hvilken farve hingst på en brun hoppe kan ende op med en af de 3 farver? Er det "bare" at vælge enten en broget, en sort eller en svedfuks hingst og så krydse fingre eller kan man kigge efter noget mere specifikt som giver større chancer for en af de ønskede farver.


Vi snakker DV hingste eller pintohingste.



Mvh. Betina


med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det nemmeste
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:28

.... er at sige at bruger du en broget hingst, så er der 50% sandsynlighed for et broget afkom.


Derimod er det ikke sikkert at din hoppe vil kunne avle hverken rød eller sort, det må komme an på en prøve. Begge del evil kræve at du anvender en hingst i den ønskede farve. Men da brun dominerer over både sort og rød, så er chancen ikke så stor.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 ved at...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:39

...den hingst min hoppe er i fol ved giver en god rabat ved ensfarvede føl...


Det er Marotts Gay Pamus - han står på pintohingste.dk


Håber du finder hvad du søger: -)


Kh Bettina



Mor til skønne Lærke 070106

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bettina ♣Frøns♣
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:48

Var lige inde og kigge ham, og ja 2. rate ryger væk hvis føllet er ensfarvet og hoppen bliver bedækket ved ham igen samme år som foling af det ensfarvede føl.


Det var ellers en rigtig fin ordning hvis man gerne vil forsøge at avle broget og hingsten passer til ens hoppe. Han er bare for lille til min hoppe.


Nu er det et føl til mig selv jeg vil avle, og som er planen jeg skal beholde uanset farven, men derfor kunne det jo være rart hvis farven også kom som bestilt :-)


Mvh. Betina


med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte ♣Stutteri Lund♣
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:53

tak for svaret.


Er det normalt, at svedfuks kommer ud af en sort og en rød forældre, men at svedfuks også kan komme hvis bare den ene af forældrene er svedfuks?


Vidste faktisk ikke at brun altid dominerer. Troede sort var stærkest. Men så kan jeg godt se, at medmindre jeg vælger en pinto, så ender føllet nok op med at blive brunt. Det er også helt ok, men så må det altså godt have nogle aftegninger :-)


Mvh. Betina


med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Svedfuks
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:56

Jeg synes det er svært at spå om hvornår der kommer en svedfuks. Jeg har fået en efter 2 brune forældre, hvor bedsteforældrene var hhv 2 brune og 2 almindeligt røde.


Fx har Don Schufro givet en del svedfukse, men også mange almindeligt røde.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har godt set at
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 20:59

Schufro har givet en del svedfukse, men ham vil jeg ikke bruge selvom der måske var lidt større chance for svedfuks. Han tror ikke han passer til min hoppe, og han er ALT for dyr for min pengepung.


Mvh. Betina


med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...


0
0
Svar på denne tråd
 
 brun + brun = sort
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 21:16

To brune dyr kan altså godt lave et sort eller et rødt afkom. Min tidligere hoppe var rødbroget, hendes mor var brun, og far brunbroget. Hun har så to helsøskende jeg kender til, en rødbroget og en sort.


Så vælger du en brunbroget hingst hvor der ligger noget sort/og eller rødt bag, er der chance for både rød, sort og broget. Kig evt på hvad hingsten allerede har lavet af afkom i farve og på hvilke hopper.




Knuzer fra Heidi


Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd
 
 Reelt set
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 21:23

...kan den nævnte hoppe være homozygot på begge locus, altså EEAA og så kan den kun lave brune afkom. Derfor siger jeg at det må komme an på en prøve.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 Elvira
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 21:24

Jeg har lige været inde på hestedata og kan se at Elviras mor er efter en rød hingst og en sortbroget hoppe. Så der er rent faktisk en chance for at hun kan lave et sort eller rødt føl. En ikke homozygot sort hingst giver den bedste chance.




Knuzer fra Heidi


Dejlig lille hest søger en part Partsanonce

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farverne
Forfatter: 
Dato:  10-11-2008 22:18

Så vidt jeg har lært så er brun ikke dominant over rød, men over sort. Sort er dominant over rød, så hesten skal bare ha' et enkelt gen for sort og et enkelt gen for brun, så bliver den brun.


En hest med to røde gener kan ikke blive brun da en brun hest har sort som grundfarve.


Din hoppe har altså mindst et gen for sort og mindst et gen for brun.


Hun kan ikke selv bære broget da broget er dominant og ville kunne ses hvis hun havde det. For at få et broget føl skal du altså finde en broget hingst.


Det bedste bud for at få et sort føl vil være at bruge en sort hingst. Han kan ikke bære brunt da det ville kunne ses, men igen hvis din hoppe har to gener for brun vil hun altid give et videre til sit føl og så betyder det ikke noget hvad faren har givet.


En rød hingst kan skjule det brune gen, så hvis føllet får sort fra sin mor og rød + brun fra sin far, så vil føllet igen blive brunt selvom det ikke har fået brun fra hoppen..



0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr. hingsten
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 19:37

Hej igen :-)


Ved godt du siger han er for lille, meeeeeeen... han er ikke mindre end far til en 2½ års palomino som måler 170 og som er lavet på en sort oldenborger på 160 :-)



Men held og lykke med at frembringe din ønskehest :-)


KH Bettina




Mor til skønne Lærke 070106

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bettina ♣Frøns♣
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 20:19

tak for oplysningen, så kunne han da godt være med i overvejelserne.


Til jer andre: Hold da op, synes det er lidt forvirrende med det farvehalløj. Læser indlæggene igen og igen, og håber jeg til sidst forstår det :-)


Men er da kommet så vidt, at vil jeg forsøge at lave et broget føl, så skal jeg vælge en broget hingst (den havde jeg dog regnet ud :-)), og vil jeg forsøge at lave et sort føl, så er den største chance hvis jeg tager en sort hingst -dette siger egentlig også sig selv.


Så alt i alt så må jeg først og fremmest kigge på hingstens egenskaber og ender jeg op med eksempelvis to passende hingste, så må jeg jo vælge den med den flotteste farve og håbe på føllet arver sin fars farve også. Alt andet er vist for forvirrende på nuværende tidspunkt.




Mvh. Betina


med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Brun dominerer IKKE rød
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 22:42

næ nej - A-locus ses ikke på rød


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er da nemt
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 22:51

Hvis hoppens far er sortbroget og hoppens mor er rød og hoppen selv er brun


genotypen må jo så være Ee/Aa


E kommer fra den sorte far, han er sort og hoppen MÅ ha et E for at blive brun - hvilket hendes mor ikke kan levere

e kommer fra den røde mor der i kraft af hun er rød er homozygot på det røde e og derfor ikke kan give andet videre

A kommer fra moderen som bærer det skjult under det røde - det ved vi fordi hoppen er brun

a kommer fra faderen fordi have han haft et A havde han været brunbroget.


Hun bærer intet broget gen.


DVS at hun selv kan skabe både rødt, sort og brun


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan se jeg har fået byttet om
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 23:01

på faderens og moderens farve - men det giver det samme


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Far og mor
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 23:19

Dejó:


Det er hoppens mor der har sortbroget og rød som forældre, så det er rigtigt nok at den hoppe må være EeAa, men den brune hoppe som der her skal findes hingst til er efter ovenstående brune hoppe og en brun hingst, så hun kan, uden vi ved noget om det, være enten EEAa, EEAA eller EaAa

Det eneste vi ved om hende med sikkerhed at at hun er E-A- da hun ellers ikke ville være brun..


Hvis hun er EEAA vil hun aldrig kunne lave andet en noget med brun grundfarve.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er korrekt
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 23:43

Så har jeg bare fået rodet rundt i alle indlæggene.

Beklager


tror lige jeg vil lure på det hele igen


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 00:15

kigget på Elviras afstamning på HesteData i 5 led tilbage


Hoppens mor er til at regne ud den har genotype Ee/Aa. MF er rød og derfra kommer de røde e og MM er sort derfra det lille a.


Hoppens far er svær, der er kun brune og et par skimler så det eneste vi kan sige med sikkerhed er at den er E-/A-.


Elvira er jo brun så hun skal jo ha E-/A-.


Det vil give flg muligheder på Elvira EE/AA - EE/Aa - Ee/AA - Ee/Aa


Dvs. at hun muligvis KUN kan lave brun men chancen for at hun kan lave det hele er der også (selvfølgelig alt efter hvad man kombinerer hende med)


Hvis det er meget vigtigt kan man jo få lavet en gentest


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brun dominerer
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 06:50

Nu er brun jo IKKE bare A-, men derimod E-A-, så jo brun dominerer rød.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 nej....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 08:40

for på ee som er rød kan du ikke se Aa eller AA.

Der skal være mindst ét E for at det brune A kan komme til udtryk


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Igen igen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:01

Eftersom en hest med A- ikke nødvendigvis er brun, så vil jeg stadig påstå at brun hedder E-A-, og ikke bare A-. Det forvirrer mere end det gavner at kalde A- for brun.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm.......
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:14

Det er muligt

Men det er immervæk det sorte E der dominerer det røde og det gør det uanset om der er A eller ej.


Jeg holder stadig på at det er Aet man er nødt til at kalde for "brun" selvom der reelt ikke er noget brunt gen.

Man skal bare vide at det kun kommer til udtryk på det sorte E.


E er sort og A tvinger den sorte farve til yderpunkter.


Ja, det er kombinationen af det sorte E og brune A.


Eksempel på en gentest:


Red-Factor Result:
e/e - Only the red factor detected. Basic color is sorrel or chestnut in the absence of other modifying genes.

Agouti Result:
A/A - Black pigment distributed in points pattern. Basic color is bay or brown in the absence of other modifying genes.


Selvom hesten her er rød har den stadig de gener der vil gøre at den laver sort om til brun.


Jeg er modstander af at sige at brun dominerer rød, fo rdet gen der gør at der kommer brun ud af en sort hest ligger for sig selv, og ses ikke på rød


faktisk er der vel bare to farver Sort og Rød, hvor det sorte er det dominante.

Resten er modifyere



Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farverne
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 13:00

Jeg vil bakke Dejó op.


Der er kun rød eller sort som grundfarve. Det gen der giver brun på sort grundfarve kan ikke ses på rød grundfarve.


Når man snakker om dominante gener så er det jo netop de gener der kan ses på fænotypen selv når det kun er tilstede i en enkelt "dosis". En hest som har E(sort) og e(rød) vil altså fænotypisk være sort. Derfor siger man at sort dominerer over rød.


En rød hest kan godt have agouti i to doser og genotypisk være eeAA men den er stadig bare rød fænotypisk.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Stadig ikke enig
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 13:22

Jeg ved godt hvad I mener, men jeg bliver bare lidt p*ssed-off, når en rød hest med AA beskrives som at kunne nedarve brun. For det kan den reelt IKKE, mange ikke genetik-kyndige bliver snydt og tror at der kan komme en brun ved parring af 2 røde, og det kan der jo netop IKKE.


Jeg ved godt at det er kringlet idet sort dominerer over rød, og brun dominerer over sort.


Derfor er man nødt til at holde tungen lige i munden, når man beskriver disse ting. Og så må vi holde os til at en brun hest OGSÅ har E- ellers er den ikke brun.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 13:28

Så er vi jo i bund og grund nok enige alligevel


Der skal jo altid være en sort grundfarve for at agouti kan fortynde og lave brun.


Men en rød hest med eeAA vil altid lave brun sammen med en homozygot sort EEaa og i det tilfælde vil nedarvningen af det "brune gen" jo ske fra den røde forældre.. Bare for at være lidt på tværs..

0
0
Svar på denne tråd
 
 jep,...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 14:28

i bund og grund er vi nok enige


så ...


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 09:11

Hvordan ville hende her se ud rent genmæssigt??



Jeg har lige fået hendes testresultat, og der er nemlig noget jeg ikke helt forstår. Så har I et bud?


Hilsen Stine




Welsh i Cremefarver

Welsh-Stutteri.dk

Smukt Champagnefarvet sec A hoppeføl sælges



husk at skrive i min gæstebog...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stadig buckskin
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 09:28

vi mangler bare Aerne i testen.... løsning på problemet er fundt.


Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk



Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó



Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider