Metjen
som du siger, du har ikke forstand på det så syntes ikke du kan udtale dig om det...
Min hoppe fik konstateret spat april 07, ingen af hendes forældre eller deres har haft det! hun var 16 år da hun fik det, spat kommer i alle aldre og kan derfor ikke være pga. overbelastning da en jeg kender hendes 4 års fik det kort tid efter tilridning.
spat kan ikke kureres eller lign. og det går aldrig væk, det kan behandles med ca. 3 forskellige behandlinger efter hvad en tegnebog mener.
min fik den billige og 2 uger efter med kile sko på baghovene var hun ridehest igen, vi nåede at få over 12 rosseter hgvor 9 var 1 pladser på 3 måneder.
hun går nu uden sko og er haltfri, men pga. de 17 år går hun som avls hoppe/hygge ridning.
men man ved overhoved ikke hvorfor og hvordan spat kommer, man ved heller ikke hvordan man forebygger det. derfor passer det ikke det den svenske forsker har udtalt for alle danske dyrlæger kan ikke forklare hvorfor! de har bare hver deres mening om hvorfor og hvordan, og derfor er det ikke sandt.
så spat kan ramme enhver hest gammel som ung, desværre har ungdyr mindre chance for at blive ridehest igen end ældre. fik afvide vi havde været rigtig gode til at få hende til dyrlæge i røngten omgående (3 uger efter) for jo tættere man kommer på ½ år den har haltet jo mindre er chancerne...
Det var lige lidt af min hverdag med en spat hest, man kan enten tage noget til sig eller lade være, men dyrlægen som behandlede min hest har erfaring med heste især røngten i over 30 år, han er nok den mest brugte i nordjylland, og er ham så taknemmelig, uden ham ville min hest ikke være her i dag 
håber aldrig nogen af jer oplever denne "sygdom" den er forfærdelig...
så nej spat er ikke arvelig fordi der findes ingen beviser