Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

er spat aveligt?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 18:50

hej..

ja ville gerne gører om spat er aveligt?, hvis det er hoppen som har det.

hvor er min pony
0
0
Svar på denne tråd

Spat - arveligt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 19:27

Jeg vil sige ja - har i hvert fald observeret heste med især en bestemt hingst som enten far eller morfar have spat.

Omvendt er det måske ikke spat men benstillingen ?? Dette vil jeg dog ikke gøre mig klog på da jeg ikke ved noget om spat...

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemaver, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Haserne
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 19:39

Jeg mener at den svenske forsker Mikael Holmstrøm har påvist en forbindelse mellem vinklede haser og spat.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 10:27

Ja, jeg red en pony der fik konstateret spat i begge bagben, dyrlægen sagde at vi ikke måtte avle på hende... pga. arvelighed.

Dyrlægen er forresten fra Faxe

Team Dandanel
"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Nu med hingsteføl efter Blue Hors Hotline.. født d. 08-04-08
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener ikke
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 10:49

spat er arveligt, men derimod at der er en klar forbindelse mellem spat og vinklede haser.

Derimod er OCD arveligt. Hvorfor jeg iøvrigt finder det forkasteligt at hingste med påvist OCD på røntgen kan avlsgodkendes. Og så længe de kan det mener jeg jo så også at hopperne bør røntgen undersøges før de indgår i avlen.

På denne måde vil man være langt hurtigere og mere effektiv til at få selekteret heri.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2008 14:56

... lige fået konstateret spat i begge baghaser på min 3 års. Og både min egen dyrlæge og Ansager, siger at det er arveligt, når han har fået det i den alder som han har (allerede som føl).

Men ikke alle former for spat er arveligt. For noget spat kommer også af overanstrengelse, og der er det ikke nødvendigvis arveligt. Men alligevel anbefaler de aldrig at avle på en såda hest, da den kan give evt. svagheder i lemmerne videre.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan - nu som ridehest.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan er til salg. Se her: www.123hjemmeside.dk/mrmilan

0
0
Svar på denne tråd

spat er
Forfatter: 
Dato:  02-11-2008 17:32

Hej

Spat er ikke kun arveligt, heste kan også få det ved at sparke, har en meget sippet dame i stalden som har ødelagt sig selv ved at sparke i muren, ja hun har således sparket den ud, hun har derved fået spat, så det må siges at være en slid skade a la gigt. hende ville jeg ikke være bange for at avle på for ingen i familien har haft spat før og vi har hendes 3/4 søster stående i stalden 21 år gammel og still going strong, går altså stadigvæk konkurrencer på udvidet klubplan, selv om hun startede stævne fra hun var 4 år.

Det skal dog siges det heller ikke er en ung hest der er snak om der har spat men en dame på 12 år som har fået det i år, men er dog faktisk 100% rentgående nu, efter måneder med kiler i bag, tror det kan være opvækst betinget når de får det som ungdyr.

0
0
Svar på denne tråd

sdghbgjbn
Forfatter: 
Dato:  02-11-2008 18:51

Metjen

som du siger, du har ikke forstand på det så syntes ikke du kan udtale dig om det...

Min hoppe fik konstateret spat april 07, ingen af hendes forældre eller deres har haft det! hun var 16 år da hun fik det, spat kommer i alle aldre og kan derfor ikke være pga. overbelastning da en jeg kender hendes 4 års fik det kort tid efter tilridning.

spat kan ikke kureres eller lign. og det går aldrig væk, det kan behandles med ca. 3 forskellige behandlinger efter hvad en tegnebog mener.

min fik den billige og 2 uger efter med kile sko på baghovene var hun ridehest igen, vi nåede at få over 12 rosseter hgvor 9 var 1 pladser på 3 måneder.

hun går nu uden sko og er haltfri, men pga. de 17 år går hun som avls hoppe/hygge ridning.

men man ved overhoved ikke hvorfor og hvordan spat kommer, man ved heller ikke hvordan man forebygger det. derfor passer det ikke det den svenske forsker har udtalt for alle danske dyrlæger kan ikke forklare hvorfor! de har bare hver deres mening om hvorfor og hvordan, og derfor er det ikke sandt.

så spat kan ramme enhver hest gammel som ung, desværre har ungdyr mindre chance for at blive ridehest igen end ældre. fik afvide vi havde været rigtig gode til at få hende til dyrlæge i røngten omgående (3 uger efter) for jo tættere man kommer på ½ år den har haltet jo mindre er chancerne...

Det var lige lidt af min hverdag med en spat hest, man kan enten tage noget til sig eller lade være, men dyrlægen som behandlede min hest har erfaring med heste især røngten i over 30 år, han er nok den mest brugte i nordjylland, og er ham så taknemmelig, uden ham ville min hest ikke være her i dag :)

håber aldrig nogen af jer oplever denne "sygdom" den er forfærdelig...

så nej spat er ikke arvelig fordi der findes ingen beviser

<3Pearl FR 8099<3 <3Capella le fay DV<3
0
0
Svar på denne tråd

Læs denne artikel
Forfatter: 
Dato:  02-11-2008 21:23

www.netdyredoktor.dk/sw13912.asp. Vi har set på en 8 årig RDH hoppe med god afstamning, der desværre har fået konstateret spat. Kontaktede Højelse og Faxe, hvor svaret var at spat sandsynligvis er arveligt. Det kan siges at procentdelen for arvelighed er meget lille, men den er der!

Det må være op til os avlere ikke at føre blodlinier videre såfremt der er sandsynlighed for at avle dårlige gener videre. OCD er der også mange meninger omkring, hvormed der heller ikke skal avles på kendte tilfælde. At vi så ubevidst avler på hopper hvor der forefindes skjulte fejl, ja, det er også op til os avlere at checke vores hopper.

Venligst Mus

0
0
Svar på denne tråd

Capellalefay
Forfatter: 
Dato:  03-11-2008 06:34

Den svenske forsker startede med at undersøge 10 spat-heste, 10 normale rideheste og 10 top-rideheste. Han målte hasevinklen på dem alle og fandt ud af at spat-heste havde vinklede haser og top-rideheste havde rette haser. De øvrige lå derimellem. Derefter udvidede han forsøget til at omfatte 250 af hver, og fandt stadig den samme sammenhæng.

Men nu er han jo ikke dyrlæge, så derfor kender dyrlægerne selvfølgelig ikke noget til sådan et forsøg.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

gggggg
Forfatter: 
Dato:  03-11-2008 13:06

så længe det ikke kommer fra en dyrlæge men bare en forskning så skal man ikke tro på alt man høre...

har tit oplevet forskere udtaler sig om et eller andet om kort tid efter ændre det sig igen...

så den dag de kan bevise det tror jeg på det men ved kun hvad dyrlægen jeg brugte sagde og hvad andre avlere har sagt

<3Pearl FR 8099<3 <3Capella le fay DV<3
0
0
Svar på denne tråd

nu må det stoppe
Forfatter: 
Dato:  03-11-2008 14:25

Hvis man har en undersøgelse af 750 heste, hvor man har en gruppe med konstateret spat på 1/3 og resten er 'raske' rideheste. Synes jeg man i høj grad kan tale om en tendens. spørgsmålet er så om det er spatten der giver vinklede haser eller vinklede haser der giver spat. mit bud må blive det sidste.

Bare fordi din dyrlæge påstår at ingen ved noget så er det jo ikke det samme som der ikke forskes i det. og hvad er forskellen om det er en dyrlæge eller en biolog der forsker. metoden er det samme tilgangen nogle gange forskellig men konklussionen bør være den samme.

Blot fordi en del forskere burde meldes til ministeriet for videnskabelig uredelighed er det jo ikke det samme som at al ny viden er ubrugeligt. Endvidere er jeg træt af at alle mennesker herinde skriger på 'beviser' hvad er et bevis i denne sammenhæng? der er undersøgt 750 heste og der er fundet en tydelig sammenhæng mellem hasevinklen og forekomsten af spat. Hvor mange heste vil du have undersøgt for at du mener at det er bevist, eller at man overhovedet kan udtale sig om en tendens. flere millioner?

Eller ville det have været nok om det var en dyrlæge der havde foretaget undersøgelsen?

Nu er wiki jo ikke den mest pålidelige kilde. men den der har skrevet det har læst noget der er værd at finde. Jeg kan ikke linke til andet da det kræver adgang til diverse tidskrifters artikledatabase. en.wikipedia.org/wiki/Bone_spavin

Hvem er det iøvrigt der har sagt til dig at ingen danske dyrlæger ved noget og at de alle gætter i blinde? er det din egen dyrlæge, det synes jeg er en noget kontroversiel udtalelse.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Arveligt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2008 13:06

eller vinklet haser som kan forsage spatten.

Nogle heste tager "imod" spatten og bliver ikke ridedytige anden kan leve med det.

Jeg mener bestemt ikke man skal avle på "skavanker". Vi alle ønsker fuld ridedytige hest i mange år -els kan jeg godt finde et andet hul at poste mine penge ned i .

Jeg har selv haft heste som har fået spat konstateret spat, den ene lever i bedste velgående som ridehest, den anden blev aflivet samme dag.

De bedste hilsener fra

*Stutteri Schelhase*

**Nu med fjordhingsten Ågerupgårds Pascal**
-færdig kåret i fjordhesten DK

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider