Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Plag med hjertefejl
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 12:01

I 2007 lavede jeg dette hoppeføl e. De Noir på min hoppe der er kåret F1 uden papirer.

Vi er rigtig glade for hende, da hun indtil videre virker som en meget fornuftig og god hest.

Problemet er at Dior har en hjertefejl. - muligvis hul mellem to hjerteklapper - som gør hende uegnet til ridebrug. - det vil være for farligt for rytteren, da hun bare kan dø lige pludselig.

Planen var med hende at hun skulle levere den næste generation, da det ikke er arveligt, men hun kan risikere at dø under folingen - men vi ved intet.

Hendes mor er ifol igen, og jeg håber det bliver et hoppeføl, men hvad ville i gøre?

Beholde hende og håbe at hun kan holde til at fole?

Eller få hende aflivet og håbe at hendes mor levere et hoppeføl i 2009?

Mvh Charlotte

Besøg os på..

www.123hjemmeside.dk/staldl

0
0
Svar på denne tråd

Hjertefejl
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 12:19

Hvis hesten har en hjertefejl og kan dø under rytteren, så ville jeg da heller ikke turde avle på den af frygt for, at den vil dø under folingen og dermed også risikere føllets liv.

Hvis hesten var min, ville jeg aflive i stedet for at putte flere penge i den....

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Aflivning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 12:22

Det ville jeg helt bestemt gøre..

Når den kan dø under rytter,så kan den også dø under en foling,også er det jo ikke kun hoppen du mister,men formentlig også føllet,som du jo allerede på dette tidspunkt,har postede rigtig mange penge i.

Så jeg ville sige farvel,og tak for den dejlige tid i havde sammen,og lade hende få fred..

Hvidt kopfjern købes

0
0
Svar på denne tråd

hvad siger
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 13:15

dyrlægen???

grunden til jeg spørger er at der finde jo flere heste med hjertefejl.. men de ved det bare ikke..

jeg havde engang en kollega der købte en hest med en lille hjertefejl.. dyrlægen skulle høre godt efter og hesten fungere idag som en udemærket ridehest.. det er en vallak så der bliver ingen avl der

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen har sagt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 14:35

at jeg ikke skal bruge den som ridehest senere. Men hvis det var hende ville hun ligge føl i den og håbe på det bedste og så slagte Dior når hun havde passet føllet færdigt.

Så hun ville håbe på det bedste og at Dior kunne klare en foling.

Men er det også det rigtige at gøre? Vi er jo meget glade for hende, og som de andre skriver risikerer jeg jo at miste både føl og hoppe...

Mvh Charlotte

Besøg os på..

www.123hjemmeside.dk/staldl

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 14:48

Hej Charlotte.

Hvis jeg var dig, ville jeg skille mig af med hende nu. Ved godt det er en barsk og svær beslutning.

Men hoppen har jo ikke en fuld afstamning og du skal føde på hende min 3 år endnu.

Jeg ville ikke risikere at kunne miste hoppen under en foling og muligvis også føllet.

Jeg forstå godt dit dilemma, ingen af os ønsker at aflive en dejlig hest, der pt virker frisk..

Knus Mai

Team Cornett

0
0
Svar på denne tråd

Hjertefejl...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 18:57

Jeg kan ikke råde dig til hvad du skal gøre, men blot fortælle at der er flere eksempler på heste i sporten med hjertefejl.

Fx. købte Inger Bertelsen sin tidligere konkurrencehest, Puñadito, uden at få den undersøgt, og da hun kom hjem med den havde den en alvorlig hjertefejl. Dyrlægen sagde at den ikke kunne rides, og alligevel har den hest gennemført verdens hårdeste ridt i Dubai (vist nok som den eneste i Danmark endnu!).

Blot en lille historie du kan have med i dine overvejelser.

0
0
Svar på denne tråd

øvøv...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2008 20:04

hvor er det træls.... jeg ved ikke hvad jeg ville... tro jeg ville lade den gå som selskab i stedet for at slagte den... men ved godt det koster hver månede hun lever... men man har jo også følelser med i denne sag... synes den er svær...pøj pøj med dit valg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider