Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Er hoppen for tyk til kåring?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 16:46

Puha garvede avler ænder, nu må i lige give jeres besyv med her....

Er den her for tyk til kåring???

Og hvor meget vil det påvirke bedømmelsen, såfremt jeg vælger at tage afsted alligevel???

Flere billeder ses her:)

www.123hjemmeside.dk/photo4fun/ 16611036

MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......

Alu letvægts Hundebur til grand vitara sælges- aldrig brugt, pris 2000,- billeder kan mailes, kontakt via pb eller mail

0
0
Svar på denne tråd

sammenligning
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 16:56

Jeg kan jo bare sige at den her var for tyk. Hun fik en bemærkning om knap højtstillet nok, som ville have være tundgået hvis hun havde være 25 kg lettere.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Åhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 17:03

Charlotte dog...

Hmm Jeg har kæmpet som en brav for at få hende ned i vægt, men uden held desværre....

Den du viser frem er jo en ren sylfide i forhold til min....

( kan man ikke lyve lidt og bilde dem ind at hun er ifolet )

Alu letvægts Hundebur til grand vitara sælges- aldrig brugt, pris 2000,- billeder kan mailes, kontakt via pb eller mail

0
0
Svar på denne tråd

galoptræning...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:01

Kan du ikke galoptræne hoppen? Tror det ville hjælpe på maven.

Det er altid et tvivlsspørgsmål, hvis hoppen er til den tynde side kommer det let til at gå ud over overlinien. Men ja hun er uden tvivl for fed.

Mette

Stutteri Lynghøj...WWW.stutlyng.dk
0
0
Svar på denne tråd

Galoptræning??
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:40

Det er jo en ryttervant 4-års det drejer sig om.....

Kunne vel løslongere i ridehus oveni vores skridtbånd/ gåturs program....

Men er det effektivt nok til at klare ærterne inden d. 5???

Jeg må ærligt indrømme at jeg overvejer at trække hende...

Men omvendt pengene er jo i det tilfælde smidt lige ud af vinduet, så måske var det bedre at tage afsted og så håbe på en halvblind dommer, der er til erotisk buttede prinsesseheste

Hvad ville i gøre???

Trække hende??? Eller tage afsted???

0
0
Svar på denne tråd

Afsted afsted
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:46

Jeg ville tage afsted. Du har altid muligheden for at kåre hende til næste år.

Desuden synes jeg ikke helt at det er sååå slemt. Og som Charlotte skriver går det måske ud over at hun ikke er højstillet nok.

0
0
Svar på denne tråd

Få hende kåret
Forfatter: 

Få hende dog kåret, det kan jo altid laves om hvis hun skulle gå hen og tabe sig.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

lige et nyere billede
Forfatter: 

Men jo den er stadigvæk gal med formerne....

0
0
Svar på denne tråd

Skrivefejl
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:49

For at forvirringen skal være fuldstændig...

Jeg mener selvfølgelig at du har muligheden for at kåre hende om til næste år.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte???
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:59

Hvad mener du med HVIS hun taber sig

Tro mig, den skal nok tabe sig, meget..........

Ville bare hade hvis de ikke så resten af hesten, pga maven....

Men jeg er skam meget glad for alle jeres meninger... Vil især gerne høre om i ikke kan se en bitte lille smule forbedring på det sidste billede

0
0
Svar på denne tråd

Synes da hun
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 22:07

ser meget slankere ud på det sidste billede Jeg ville også få hende kåret!

Jeg har haft det modsatte problem med min. Hun har været på fedekur, da hun var lidt tynd og derfor noget skarp og kantet i overlinjen, men det er også ved at blive bedre, men der er jo også kun 1, 5 uge til kåringen...

3-4års DV ungheste af super dressurafstamning sælges direkte fra avler.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 22:14

Laura, du sender bare din på fedekur på landet.....

Jeg må jo åbenbart kunne et eller andet med de krikker og deres evne til at tage på...

Fandt lige et billede fra april af Dulledyret, og Suuuuuuuk, den måtte altså godt se sådan ud omkring maven nu.....

0
0
Svar på denne tråd

kåring.......
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 23:18

Jeg ville kåre hende, når nu du har tilmeldt hende. Som de andre siger kan hun jo omkåres, hvis hun en dag bliver en smal sag......

Op med humøret. Hun er da en pragtfuld hoppe. Det kan godt være de siger hun er knap højtstillet....men god dybde og brede, det har hun da ihvertfald .

Jeg ejer selv en meget rummelig en af slagsen. Hun har fået 4 føl over 4 år. Da jeg fik hende i vinters sagde alle; "Hun bliver super....når hun lige har tabt sig". Nu siger de ingenting . Jeg synes hun er skøn, rund og lækker. Ingen kan ihverfald kalde hende en smal hund.

Held og lykke med kåringen. Hvor og hvornår skal hun afsted?

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

Åh Britt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 08:16

Hvor er det rart at høre, endnu en der godt mener jeg kan være bekendt at tage i byen med hende....

Vi skal til Vallensbæk d 5/10, så det er jo lige om lidt....

Syns jo selv at jeg har fået overlinien nogenlunde på plads og hun er jo udover tendensen til at være lidt til den buttede side, ellers en rigtig dejlig hest, som er godt sat sammen...

0
0
Svar på denne tråd

Tag da til kåring
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 08:39

du har jo meldt til og sikken en dejlig hoppe du har Hvem er hun efter?

Jeg ville tage afsted med hvis hun var min, du ved jo godt hvor det kniber eller ikke kniber , det er jo altid godt at være realistisk!! Men du arbejder jo på sagen og hvis du bliver ved med det, ja så har du gjort hvad du kunne for en optimal kåring for din hoppe. Ellers kan du jo vælge at få den omkåret når den er helt toptrimmet og i storform.

Desuden har du jo, for dig, den samme dejlige hoppe med hjem, uanset resultatet. Held og lykke med kåringen .

Stald Petit v.

Tinna og Peter Knudsen.

Sublime gangarter og ærespræmie hoppeføl e. Don Romantic/SRDH Duchesse Petit sælges.

Ædelt og udtryksfuldt hoppeføl e. Prinz K3/ERDH sælges.

se www.stald-petit.dk

0
0
Svar på denne tråd

kåringsresultat
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 14:27

Marianne: Nu må du jo huske, at fortælle os nysgerrige HNere, resultatet af kåringen, når den er veloverstået.

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

Tak Tak alle sammen
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 21:24

Jeg vægt målte hende lige i dag, og den melder altså om 650 kg på krikken.....

Ved egentlig ikke om jeg syns det er helt i skoven, eller jo, for billederne lyver jo ikke, men hun er da trods alt 170, og ret meget holstener......

Hun er efter Solos Caliber ( faktisk det sidste føl han lavede), og har Leander som "moffar"...

Glæder mig nu en lille smule til kåringen, og håber bare at de trods de runde former, kan se samme kvalitet i hende som jeg kan, og hvis ikke, så kan de sgi rende og hoppe

Lover at afsløre hvad de syns om hende...

Takker ydmygt og bukker og nejer for alle jeres svar...

0
0
Svar på denne tråd

hvad så hvis...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2008 23:03

hvad så hvis man stiller til kåring med en hoppe med rydelig følvom? enten fordi hun selv er i fol eller fordi hun har haft føl kort før kåring... eller måske begge dele?

hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd

For tyk ja
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 00:08

For tyk... ja det er hun jo nok. Personligt bryder jeg mig ikke om de er "cykel-tynde", men hende her fik jeg af vide var for tyk da hun så sådan her ud:

og ja hun er ifol

Men hvis du synes, og dommerne synes det ødelægger så meget af hendes eksteriør, kan du jo altid stille hende igen, som andre også siger.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd

Modsatte grøft
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 21:29

Jeg var jo så i den stik modsatte grøft da min skulle kåres !!! Jeg syntes mildt sagt at hun lignede en jersey-ko og fredag aften var jeg HELT klar til at melde hende fra kåringen som foregik søndag...

Men ud fra samme tankegang som andre herinde så sandt siger, så fremstillede jeg hende alligevel, for hun var på pladsen og alt var betalt - so what om jeg skulle afsted igen næste år for en omkåring

Men men men - heldigvis kunne dommerne godt lide jersey køer for hun gik både i DH og på fløjen og havde ingen karaktere under 7 - så jeg valgte ligesom at spare omkåringen ...at hun så måske kunne have redet sig et par karaktere mere på 8 i overlinien er noget jeg kan leve med (hendes 9 taller i trav og galop kan jeg nemlig RIGTIG godt lide )

Så - rådet herfra er - afsted med kræet!!! Om ikke andet så får I begge erfaringen med i bagagen - og den er altså også værd at tage med!

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Som Trine skriver...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 08:59

... afsted med hende!

Går hun på græs? I så fald ville jeg omgående sætte hende på stald og så kun lade hende komme ud for at motionere indtil kåringen - det tager lige den værste "græsbælg" fra hende, og kan måske give et lidt andet indtryk.

Hilsen Sif

P.S. Trine: jeg synes det er synd at du kalder din dejlige hest for en jersey-ko, men jeg er meget enig med dig i, at hun på billedet er meget for tynd. Men det er jo åbenbart et spørgsmål om smag og behag ;)

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Kørsel: begynder- og juniorstævne i oktober. Kig på Midtjysk Køreselskab

0
0
Svar på denne tråd

Til Sif
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 10:23

He he - det er skam kærligt ment at jeg kaldte hende en jersey-ko - skarpe kanter men de blødeste dejlige øjne

Hun kom direkte fra Torben Andersen som havde hende i trailertræning, og åbenbart var hun gået i sultestrejke (hvorfor man så ikke liiiige fik en opringning om det kan undrer!!!) så hun havde i løbet af få uger smidt alle musklerne . Da hun jo er meget ædel virker hun altid lidt småtynd hvis ikke hun har "ridemuskler" - om jeg synes det er pænt, næh - men sådan er hun nu engang skabt

Lige et billede af hende i den form jeg gerne havde set hende i til kåringen:

Heldigvis er hun jo en forædlerhoppe (spring) så skaden var knap så stor som hvis det var en dressurmatrone

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Runde former
Forfatter: 
Dato:  27-09-2008 13:49

Hej

Ja hun er nok lidt for rund til skønhedskonkurrence p.t. Marianne, men ikke alle kan gå rundt og ligne topmodeller, men sæt hende på spåner og hold hende meget inde hvis hun går på græs, nogle heste æder alt deres strø halm og ligner flodheste, min gamle hest stod altid på spåner da hun gik konkurrencer fordi ellers havde hun denne hængebue mave, men stod hun på spåner kunne jeg styre det og så var hun også typen der kun skulle kigge på en græsmark før maven svulmede op og hang, hun kan bare æde som en gal i nul komma dut.

Syntes nu ikke det gør noget at de har lidt på sidebenen men når det gælder kåring og skuer, så er det straks noget andet, det er jo en skønheds konkurrence og hun vil nok få at vide hun er knap feminim nok eller knap højstillet, men du kan nå at rede en del ved at sætte hende på spåner, hvis hun ikke allerede gør det, og lad hende ikke gå på fold ret meget, giv hende lidt ekstra krudt i fodret op til, hopper der er lidt oppe og køre, trækker maven lidt mere op når de strammer sig an, og shine hende så rigtig godt op, så det tager fokus lidt væk fra maven, kan se hun har en flot overlinie, prøv om du kan flette hende så det får fokus opad, og en rigtig flot trense med bling bling ovs.

nu ved jeg ikke hvem der skal mønstre hende, men det har altså meget at sige, at mønstren forstår at få fremvist hendes fordele, for eks. hendes flotte hals og overlinie, når hun står foran dommerene skal hun ikke stå og falde sammen, skal sørge for hun er oppe på mærkerne hele tiden, prøv at lægge mærke til de der proffesionelle mænstre hvordan de er aktiv hele tiden med tøjlen og korigere med pisken, så hesten får fremvist sig fra sin stærke side.

Vi ved fra os selv af, det er jo ikke lige meget om vi er i dagligdagstøj eller vi er festskrud med håret sat m.v. når man er gejlet op så strammer man sig jo lige lidt op og får en flot holdning.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 06:38

Hej Marianne.

Du skal klart tage afsted. Og jeg syntes klart at det ser bedre ud på det sidste billede du viser af din dejlige hoppe. Ses i Vallensbæk.

Ja jeg har/havde jo modsatte problem med min hoppe og hun skal også med til Vallensbæk 5. okt.

Men det er da blevet meget bedre og hun er ikke så kantet og tynd mere. Pyha. For det har godt nok været hårdt.

Her er lidt billeder af den smukke.

Jeg har forresten muligvis et andet problem og det er at hun muligvis er lidt hjulbenet på det ene bagben. Og det vil dommerne nok se. Men er det noget i ville fortælle dommerne inde? Og hvad tror i de vil sige til det? Vil de afvise en hoppe på grund af det?

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

Fjordhest sælges/udlånes.

Hjælpppp. Opstaldning el. stald søges til leje.

Part søges til sød hoppe 11år 165cm. stg. Evt. udlån i nordsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Til jer der skal
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 17:09

til gå i Vallensbæk, har I modtaget program eller kvittering for at jeres hoppe er meldt til kåring?

3-4års DV ungheste af super dressurafstamning sælges direkte fra avler.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 18:07

Har ikke fået programmet endnu, men regner stærkt med at modtage det i morgen el. evt. tirsdag. Har som sådan ikke fået en kvitering for tilmeldingen ud over den jeg printede ud da jeg havde tilmeldt og betalt og så fik jeg også et brev fra dem, da de flyttede det fra lørdag til søndag. Så går da ud fra at det er ok.

Weekendjob søges.

Opstaldning el. stald søges til leje.

Part søges til sød hoppe 165cm. stg. Evt. udlån i nordsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke for tyk
Forfatter: 
Dato:  28-09-2008 20:28

til kåring, men ja det trækker ned idet hoppen jo let syner mere lavstammet end den er.

Hende her var helt klart for tyk

Jeg havde sat min lid til at hvis jeg fik hende væk fra græsset så ville hun blive en slank model, men Damen havde en anden mening. Hun vogtede over hvert kilo som var det kronjuvelerne.....

Pøj pøj med kåring.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Katalog.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 10:19

Har lige modtaget kataloget og Evidence er nr. 40 i hold III A

Weekendjob søges.

0
0
Svar på denne tråd

wannamus
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 16:19

selvom din hoppe er for tyk, så kan jeg rigtig godt lide hendes hals.. sikke en dejlig rejsning .. det pynter altid på en hest

0
0
Svar på denne tråd

wannamus
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 16:20

jeg kom lige til at se på din præsentation at hun "kun" fik 6 for hals.. hvad skyldes det??? jeg synes da den vender rigtig.. og nakken ser da også fin ud.. !! eller driller billederne??

0
0
Svar på denne tråd

Lene - om
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 19:07

hoved og hals sagde dommerne ; passende lang, velformet og velansat hals, men kraftig. Nakken har de ikke beskrevet. Om hovedet sagde de kønt.

Så det må være det faktum at halsen er kraftig der trækker ned vil jeg tro. Jeg har nu altid vidst at halsen er til den kraftige side, og selvom hun så var slank til kåringen, så ved jeg at hendes hals ville være for kraftig ( hun har nemlig været slank engang for længe siden )....

Men du har ret - jeg synes også de var en smule hårde ved hende på det område.

Nå, jeg glæder mig over at have fået en kåring på Damen - det er jo godt at støtte sig til i fremtidig hingstevalg.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Ej Wannamus
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 00:18

Mener du seriøst at din hoppe var for tyk???

Jøsses kors Marie, jeg er på spanden!!!!!!

Hjææææææææææææææææææææ...æææææææælp slankekur søges!!!!!!!!!!!!!

Og helst en lyn en af slagsen.....

Psst Lene, hvad nummer er vi på listen???

"Pest anmark" har nemmerlig ikke været med mit katalog endnu

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marianne.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 05:58

I har nr. 38 og er i hold II B

Weekendjob søges.

0
0
Svar på denne tråd

Ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 09:59

Marianne Sommerlund - ja og for det ikke skal være løgn, så har jeg også dommernes ord for det....

Tag du bare afsted med din hoppe. Du ønskes held og lykke herfra

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Øv. Øv. Øv.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 15:24

Nu har jeg et andet problem. Nu er kræet sku gået fra foderet. Hun må bare ikke begeynde at tabe sig nu.

Nogle gode råd?

Weekendjob søges.

0
0
Svar på denne tråd

wannamus
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 15:30

tror du ikke Wannabe tror hun er en fjordhest eller sådan noget.. nu hun er så sparsom på foderet.. også siger man at varmblods er svære at fodre på hva ha ha.. men bare rolig jeg har selv en tromle gående.. hun er simpelthen smællerfed.. og hun går kun på græs og får vitaminer ved siden af.. tsk tsk

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring med en småspiser
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 16:30

Jeg har også sådan en fætter, der kan finde på at gå fra foderet.

Jeg har fundet ud af, at han gør det når:

-Der er for meget om ørerne

-Blandet for mange ting sammen i foderet (olie, forskellige vitaminer osv.).

Nu er det forenklet til Build Up, Omega Olie og majs og ikke mindst stråfoder ad libitum. Desuden er det min oplevelse at stråfoder af en god kvalitet har en stor betydning i vægtforøgning/tab, mindst lige så meget som selve foderet.

Det jeg gør er, at jeg går tilbage til basisfoderet. Og så tilfører en ting ad gangen og ser hvad det er hesten ikke bryder sig om. Er den helt derude, hvor han slet ikke vil snuse til sit foder, så får han irish mash og via den får han sin appetit igen.

Nu er to heste ikke ens Evidence, men jeg håber det bedste for din hoppe og krydser fingre for jer!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Sinne.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 17:02

Tak. Tror hun har for meget om ørene. Eller det vil sige, at der lige er flyttet et par heste osv. Pt. er de så kun 3 i stalden, og så er hun kommet i en ny boks, da hun ellers skulle stå alene. Så det er ikke på grund af for mange heste. (Kan åbenbart ikke stå støre steder. I sommers forsvant hendes brunster på grund af stres, der hvor hun stod før. )

Hun får Build Up, havre, byg, majs, olie og Kobber Complex. Samt hø, som hun dog ikke spiser meget af endnu og det har stadig en del græs på folden. Hun fik også lucerne på et tidspunkt, som jeg dog måtte tage fra hende, da hun absolut ikke kunne lide det de bruger i stalden.

Weekendjob søges.

0
0
Svar på denne tråd

Det virker som regel
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 10:45

at begrænse stråfoderet de sidste to dage og sætte dem på stald hvis de går på græs. Det kan tage halvdelen af "vommen".

Ud fra jeres billeder synes jeg godt nok DV'ere skal være tynde.

Jeg har quartere og så går sådan en ung 4-års vallak her for at være en cykel:

Heldigvis er han da blevet lidt bredere siden.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Hej Tina.
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 11:36

Ja det kan du godt have ret i. DV vil gerne have dem mere og mere ædle som fuldblod, og derfor vil de så også gerne have fuldblod bla. ind i avlen.

Min er så ren fuldblod og hun vil naturligvis aldrig blive bred. Men jeg kunne da godt tænke mig lidt mere fylde.

Fjordhest sælges/udlånes/bytte.

Weekendjob søges.

Fuldblod sælges el. byttes med hoppeføl/plag.

Opstaldning søges.

0
0
Svar på denne tråd

TinaStormy
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 13:20

"Det virker som regel at begrænse stråfoderet de sidste to dage og sætte dem på stald hvis de går på græs. Det kan tage halvdelen af "vommen".

Ja da - hvis man ønsker sig en alvorlig omgang kolik eller tarmslyng, især hvis de er vant til masser af hø & græs.

Stud. Jur, Århus...

Kender du lillegårdens Lucie. Olh. Eft. Ruben.?

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 14:17

Ja høet ville jeg heller ikke tage væk.

Weekendjob søges.

Opstaldning søges.

0
0
Svar på denne tråd

Altså nu taler vi
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 14:36

om at begrænse og undgå de æder en hel masse. Ikke om at fratage. Se forskellen? Er der aldrig nogen der har set heste efter 2-3 dage i stævnebokse? Der får de afmålte mængder og de fleste ser mere opknebne ud end når de går på døgnfold. Også selv om man har dem ude og håndgræsse flere gange

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 17:10

til stævne plejer jeg nu stadig at græsse med hesten, og den får stadig hø og halm så meget den kan spise ;)

Nanna

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

Bare til generel
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 21:22

information....

Mht diskussionen om at fjerne stråfodder osv...

Min Dulle har skam stadigvæk fået sine roepiller, islænderpep- fra brogården og sine 7-10 kg hø dagligt...

Forskellen på hendes tilværelse er dog bare, 2x 30 min dagligt på skridtbånd, sygefold uden græs- men med afmålt mængde frøgræs, og så nedsat foldtid til 4-5 timer...

Hun har tabt ca 20-40 kg og vi har fået has på det meste af vommen...

Men sultekur vil jeg bestemt ikke ikke kalde det....

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan gik det så?
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 18:56

Hej

Til jer der har været nevøse for om hesten er for tyk eller tynd til kåring, hvordan er det så gået? var det ikke denne weekend de skulle kåres?

0
0
Svar på denne tråd

Supert.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 20:01

Ja det gik jo supert godt for Evidence (XX) som jeg har kæmpet for at nå at få nok sul på og det var heldivis nok. Det kunne ikke havde gået meget bedre. Hun gik i DH med 8 i helhed og på fløjen ud af 9 i holdet for; 5 års og ældre hopper med forædler far og/eller mor. Hun fik beskrivelsen; Ædel, feminin hoppe med særdelse god bevægelse i trav og galop.

Hun fik 8 i Overlinie og Bagtpart, samt 8 i trav og galop.

Weekendjob søges.

Opstaldning søges.

0
0
Svar på denne tråd

for tyk til kåring
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 22:24

tja vi skulle jo så nok ha været blevet hjemme

Vi opnåede 6 i helhed, på trods af primært 7 taller i både gangarter og rammer...

Men i beskrivelsen lød at det var en kraftig hoppe af atypisk form, men med flot overlinie og særdeles god og taktfast trav...

Men 6 tallet i helhed kan vi ikke lyve os fra

Men fred være med det... Som jeg hele tiden har sagt, hun skal være ridehest, og hvis der endelig skulle være planer om føllebølle, så er det en beholder....

Men der var da dømt lidt såret stolthed, da vi kørte hjem

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke til
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 00:28

jer med kåringerne

Marianne - jeg synes nu det ser ud til at være en dejlig hoppe du har - men nu har jeg heller ikke noget imod de "lidt" runde modeller Udover 6 tallet synes jeg da det var flot med 7 taller for resten.

MVH Janni

l'heureux propriétaire

d'un cheval appelé

Musse

0
0
Svar på denne tråd

Øv.....................
Forfatter: 
Dato:  06-10-2008 21:39

Marianne: De dommere er bare mest til magre cykler. Husk nu, at selv om din hoppe "kun" blev kåret i DS, så kan hun jo være en pragtfuld avls eller ride hoppe alligevel. Du kender hende bedst. Du ved hvor god hun er!!!!

Lige et par eksempler. Min tideligere veninde ( Vi har desværre mistet kontakten), har to gange købt en DS hoppe, som ikke rigtig fungerede i ridning. Hun har begge gange redet hopperne op til Grand Prix dressur. I år red hun DM ( Hun er sej hende Silvia). Begge hopper er blevet kåret om, og gået i DH.

Min egen Camelina Kilen er kåret i RDS. Hun er efter BH Cavan. Hendes mors helbror, har i år vundet DM sølv i dressur for juniorer og EM Bronce for hold.

Camelinas 7 årige bror ( han er eftre Jazz) forventes at debutere i GP til foråret. Han er 7 år gammel og har desuden gået DSA finaler i Dressur.

Yderligere en bror er solgt ( også efter Jazz) til en tideligere landsholdsrytter og har deltaget i Unghestechampionatet i Herning.

Camelinas ældste afkom blev kåret i RDH sidste år med 816,5 p. i dressur og 800 p. i spring, og fik 9 i dressur kapacitet.

Camelinas første barnebarn Diddelu Kilen blev mellem de 3 bedste dressur hoppeføl i DV i år.

Behøver jeg at sige, at jeg er glad og stolt for min RDS hoppe.......Det skal du også være!!!

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

Hende her
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 10:47

min hoppe er også ved at blive for rund, hun skal kåres på lørdag på katrinelund.

i kan se hende her:

www.trine-christensen.dk/w- Tanja%20Rosa.html

Hun er næsten 5 måneder henne i sin drægtighed, så maven begynder at ændre facon nu. Håber hun får en pæn bedømmelse på trods af den runde mave. Gangen kan de ikke tage fra hende :)

0
0
Svar på denne tråd

De runde former..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 12:32

Ih hvor er i bare søde....

Jeg var da en enelse muggen i søndags, men så fik jeg lige tænkt lidt efter.....

Den fine fine spinkle og meget ædle hoppe der gik fløj på vores hold, havde jo sådan set alt hvad DV åbenbart ønsker sig, og det kan jeg da godt forstå, for gudesmuk var den da.

MEEEEN, en stor fejl har den nu i min bog.....

Når jeg som 186 og med 78 kg skal ud og kigge på ridehest, så kan i da være helt sikre på at det ikke bliver den jeg køber.....

Jeg er simpelthen så glad for min hoppe på den konto.. Hun passer mig i størrelse, har et dejligt sind og er ufatteligt nervefast uanset hvad jeg byder hende....

Men så er det jo der jeg begynder at spekulere en anelse...

Ville en hoppe som min, ha haft bedre odds hvis hun også havde aflagt rideprøve???

Eller er det fløjtende ligegyldigt, når eksteriøret er imod hende???

Og det sætter så yderligere tanker i gang.....

Er det rideheste eller avlsdyr vi avler efter i DV????

Bare en lille tankerække fra en "dårlig" taber

0
0
Svar på denne tråd

Taktik
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 12:59

Det tror jeg du har ret i at hvis hoppen aflægger en god rideprøve, men har nogle eksteriørmæssige svage sider, så vil det alt andet lige "mildne" dommernes øjne - ikke sådan at forstå at hoppen går fra karakter 6 til 8, men vakler de mellem feks. 6 og 7 så tror jeg det trækker op hvis hoppen er ridelig mv.

Omvendt tror jeg også det kan trække ned i helhedskarakter trods fin eksteriør, hvis den er svær at ride - så er det måske en bedre taktik "bare" at stille til eksteriør kåring og så satse på at hoppen med årene bliver mere skikkelig og ridelig og senere kan aflægge en rideprøve eller opnå resultater på konkurrencebanerne.

Ligesom dig ville jeg heller ikke "eksteriørmæssigt" passe til en meget ædel model af hest. Så er det jo dejligt at der også findes lidt mere robuste byggede DV´er

MVH Janni

l'heureux propriétaire

d'un cheval appelé

Musse

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 13:45

marianne, kåring i DH el. DS nu ved jeg ikke hvordan det gik dig men en lækker hest det har du...

0
0
Svar på denne tråd

Stof til eftertanke
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 13:52

(dressurtante- takker mange gange, men 6 i helhed giver altså DS )

Hmm altså dvs at hvis en hoppe er super ridelig og har gode gangarter, så ville hendes tvivlsomme eksteriør altså blive trukket lidt op????

I mit tilfælde er det fuldstændigt ligegyldigt, for har jo stadigvæk en hoppe som iflg avler med garanti vil give sit gode sind og rideligheden videre...

Ja undskyld de dumme spørgsmål, men er jo lige en anelse mystificeret af det kære avlsforbund...

0
0
Svar på denne tråd

marianne
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:12

jeg har en hoppe der er smadder ridelig og super dejlig. I mine øjne er hun super smuk. Til kåring gik hun i DS dog med 7 i helhed og selvfølgelig vil jeg da hellere have en DH hoppe gående...

MEN skal jeg kigge kritisk på min super letridelig og total dejlige hoppe må jeg tilstå at hun er altså født et par år for sent.. hun er altså knap ædel og knap moderne..

hendes mor som er en DH hoppe havde jeg med til dyrskue i sommers. Der fik hun kommentaren at hun er da en harmonisk og feminin hoppe der bare ikke kan gøre for der er kommet en ny type siden..

MEN mine heste har noget interiør der gør dagligdagen fantastisk at være hesteejer... så hellere en DS hoppe der gør livet til en fest og hvor kemien bare klinger end en DH hoppe som man ikke ønsker at være i nærheden af...

til orientering så har Karina Kristiansen oplyst at Blue Hors Leredo er kraftig

0
0
Svar på denne tråd

hørt hørt
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:40

Lene...

Vi er helt enige....

Men det undrer mig så bare en anelse, at vi skal falde på halen overfor den nye type....

For hvem er det lige der skal ride på dem???

Er DV ikke afhængig af kræfter som udbud og efterspørgsel???

Vi må da være flere der ikke ligefrem er bygget til at ride på "knæksugerør" med høj tænding....

Til kåringen i vallensbæk, så jeg kun 2 hopper fra DHholdet, som jeg ville overveje at kravle på nakken af...

Hvem er det så DV avler rideheste til???

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en tanke
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:44

Hvis DV er så tosset for at vi skal forædle avlen, så er vi da vel for pokker også nødt til at ha noget hoppemateriale der kan bære denne forædling.....

Ellers er vi da først ude i en rigtig model fuldblod med DVnummerplade....

Og så kunne vi da vel lige så godt ha købt en rigtig fuldblod fra starten af???

0
0
Svar på denne tråd

Forædling
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 15:54

Nu behøves en ædel hest jo ikke være super spinkel, du ville da sagtens kunne ride på vores gamle hoppe selvom hun er ædel og meget feminin. Problemet med forædling på en kraftig hoppe er at du avler slutprodukter og ikke avlsdyr.

Nu så jeg kun et hold i Vallensbæk, men der ville du sagtens kunne finde dig en ridehest blandt DH-hopperne. Fløjen var en typisk Heslegård's Platin-datter, nummer ligeledes en Heslegård's Platin lidt ædlere end den første. Nummer 3 en Heslegård's Weltmeister-datter i passende størrelse, men måske knap ædel/højtstillet nok.

Jo DV er afhængig af udbud og efterspørgsel, og som avler/sælger kan jeg klart mærke at heste på 165-170 og ikke for kraftige er dem der er størst efterspørgsel efter. En hest på over 170-172 skal være væsentligt bedre og købergrundlaget er væsentligt mindre.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

takker for
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 16:10

oplysningerne Charlotte...

Som tidligere nævnt er jeg totalt novice i det her DV avlshalløj...

Men må nu alligevel spørge lidt ind til din slutprodukts teori???

Hvordan kan det være at du mener at man avler slutprodukter, hvis man vælger at bruge forædlerhingste på de lidt kraftigere hopper???

0
0
Svar på denne tråd

Slutprodukter
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 16:23

Slutprodukt er vel så hårdt sat op, men det kræver omtanke, når man avler videre. Fordi man aldrig kan vide hvilke gener sådan en hoppe/hingst giver videre til sit afkom. Hoppen/hingsten i sig selv er oftest passende ædel.

Men bedækker du med en hingst uden forædlerblod så risikerer du hvis hoppen videregiver sine kraftige gener = bastant føl.

Omvendt hvis du bedækker med en ædel hingst, så risikerer du hvis hoppen videregiver sine fuldblodsgener = det scenarie du selv satte op; fuldblodsføl med DV-brand.

Så derfor kan det være svært at vælge hingst til en (meget) kraftig hoppe, man må vælge om man vil tage forædlingen lidt af gangen, eller om man tør satse og bruge en fuldblodshingst. Men skal bare vide at det er en fordel at bruge en forædler igen i næste generation med risiko for et (for) ædelt føl.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Så blev jeg
Forfatter: 
Dato:  07-10-2008 16:31

da så meget klogere...

Endnu en gang tak for at gide skære det ud i pap

0
0
Svar på denne tråd

Heheh.....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2008 19:11

Nu i var inde på fjordheste og det med at kæmpe for at beholde hvert kilo - du skal bare være glad for hun ikke så sådan ud, Marianne ;)

Ejer mener hun skal på sommergræs. En perfekt i stand hest buler ud - og tager cirka indtil næste sommergræs om at komme i stand igen, til trods for at hun lever på en sten.

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 08:04

Du ved rigtig meget om avl og jeg blev lige lidt nysgerrig ang, det du skrev om brug af fuldblodshingste.

vil du tage et kig på min præs. og se lidt på Pipa, hun har beskrivelsen for kraftig og umarkeret hoppe , helhed 7 da hun var til sadelkåring på Wilhelmsborg som 3 års...

Hendes ejer har valgt at sætte hende i fol med Esteban xx i år, sidste år var hun i fol med Baccarat xx men folede 1 md. før tid, dette hoppeføl så o.k ud, da hans plan er et mere ædelt afkom...men hvordan avler Esteban på en "madamme" som Pipa.

Hilsen

Lizzi

0
0
Svar på denne tråd

Så smuk rds
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 09:56

Hej Marianne.

Ville bare lige skrive, at din situation minder utroligt meget om det, vi oplevede i søndags, da jeg var på Vallensbæk med parthyp og -ejer.

Hyppen er nemlig ligesom din (som jeg i øvrigt flere gange har beundret som noget af det lækreste her på hn) er stor model på 1.72 og med god fylde indkøbt som ridehest til en ejer på din højde.

Hun fik 7 i helhed og mange fine karakterer og blev nr. 7 ud af 22 i den sidste gruppe, hvor kun 4 gik dh - og det var netop det femnine, moderne og lette, som de lagde vægt på i beskrivelserne af disse heldige hopper - og dér kunne de lidt større damer (som jeg personligt elsker) vist desværre ikke være med.

Men lige smukke og dejlige er de nu stadig :)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marianne
Forfatter: 
Dato:  09-10-2008 10:21

1ooo gange undskyld at jeg lige brugte din tråd.

Jeg syntes at det er en dejlig og flot hoppe du har, så pyt med om at hun er den kraftige type, med lidt meget sul på ribbenene.

Jeg er sikker på at du får dig en dejlig ridehest alligevel.

Jeg taler af erfaring da Pipa heller ikke er den lette type, men den bedste bedømmelse på det ydre men hun er utrolig dejlig og let at ride på trods af fylden og størrelsen (170),+ at jeg ikke er den største rytter (163 cm)

Hun lå også rimelig ok. til egenthedstesten.

Er nu spændt på hvordan hun avler, men det finder vi ud af d.20/5-09 hvis alt går som planlagt.

Syntes nu også at det er rart at der er heste til alle, hvad enten man er er sugerør el. en rund prop.

0
0
Svar på denne tråd

søde sommerlund
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 10:02

@!#$ da den bedømmelse, vi ved begge to godt at laver du nogensinde en føllebølle så bliver den jo alligevel ikke solgt uanset hvor mange millioner der bliver budt, du har en super fin ridehest der går mere end fornuftigt på sine ben, den er super god i hovedet og i min bog hverken for højt stillet eller for lavt

Jeg tror hun er et rigtig godt avls emne uanset hvad DV så end mener og jeg synes helt sikkert du skal forsøge at lave en følle, tror den bliver finere end du lige regner med

surt steppy er kastereret, men på den anden side for søren et skur vi kunne få ud af de to

katja

rytter mangles i køge området, kig på min præs...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  14-10-2008 11:27

alle jeres søde ord og opmuntring

Katjo: Det er vist ret godt at Steppy ikke duer til den slags...

Så store dækner findes vist slet ikke...

Nææææ, har overvejet total grotesk piratavl, med en lille rød fuldblodsaraber....

Nu er det jo så mest under overvejelse, fordi vores alle sammens Amanda er helt dårlig for at få et føl fra netop de 2 af ynglingshestene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider