Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Smed til føl
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 08:56
Hejsa.

Nu det snart tid til smed igen, og jeg ser frem til det med en lille portion "frygt". Jeg synes nemlig, at det gik en smule vild for sig den første gang.

Føllet har fra første færd fået taget hove, renset m.m. - alligevel "flippede" han ud, da smeden skulle ordne ham. Det endte med at jeg måtte stå bagved ham. og presse op ad væggen, så smeden kunne få en chance for at ordne forhovene. Vi var begge meget svedt bagefter.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan I griber føl og smedebesøg an, og ikke mindst hvordan jeres smed griber det an, når han står over for et rimeligt uregerligt føl.

Er der evt. nogen, der kan anbefale en god smed i horsens området.

Livde :-D

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 09:16
Hej!

Mit føl er pt. 6 1/2 månede gammel. Jeg har haft hende i hænder hver dag, og dette har givet bonus. Jeg har trænet at løfte hove. I starten bare det at løfte - husk at rose! - senere har jeg holdt hovene i længere tid. Og holdt igen hvis hun ville trække benet til sig - min stemme har hele tiden vist hende hvad jeg ville... dygtig.. flot... nej... og lyde som giver udtryk for hvad er rigtigt og forkert...
Hun har været fræk til tider og første besøg af smeden gik fint. 2 gang var hun ret sur når han tog hendes baghove... vi lod hende hvile op ad en masse halmballer så hun bedre kunne få ballancen og til sidst gik det fint.
Nu er der ikke problemer. Hun står simpelthen så pænt - hun skal have smed igen på tirsdag.

Min smed, Carsten, takler det hele rigtig godt. Han er kærlig, men bestemt. Han tager den tid det tager og griner til tider af de små poder... han har stor forståelse for at føllene ikke skal føle overgreb.

Held og lykke med dit føl - hvis du træner lidt så ofte som muligt, skal det nok lykkes - husk Rom blev ikke bygget på en dag :-)

Venlig hilsen Tina.

:-) HVER DAG ER EN GAVE - OP EN OPGAVE :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tålmodighed...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 10:02
Min føl har haft smed 3 gange nu, og hver gang uden problemer.
jeg har fra starten af vænnet ham til at få løftet og børstet hove (jeg renser ikke et føls hove). Når jeg børster dem slår jeg samtidig blidt inden i og uden på hoven fro han skal vænne sig til det.

Den smed jeg har brugt er nu også rigtig flink til at atge sig godt tid og til ikke at begynde at kæmpe med mit føl, så det er absolut vigtigt at føllets smed har et godt og fornuftigt tag på det, så man ikke på længere sigt får en hest der der bliver angst for smeden.

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid"
Søren Kierkegaard

Se de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 12:49
Mit hoppeføl er 6 mdr. Hun havde smed for første gang for halvanden uge siden - helt uden problemer. Jeg har fra starten løftet ben, "kradset" og banket lidt i hovene samt vasket dem. Således er hun ikke bange for noget - kun balancen kan i ny og næ smutte. Og det er vel ok?? Min smed er stille og rolig og tager det hele ovenfra og ned. Mister hun balancen jamen så må hun lige ned og stå og så forfra igen.

Alfa og omega er at føllene bliver trænet så meget at de ikke bliver nervøse etc.

annika
0
0
Svar på denne tråd

Ved siden af mor
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 16:41
De første par gange vi får ordnet føl, står de tæt op af mor mens det sker. De er så trygge, de kan holde balancen(læne sig op af mor). Så er det sjældent at der er problemer, og vores er ikke specielt vant til at få løftet ben.
0
0
Svar på denne tråd

Mor er desværre.............
Forfatter: 
Dato:  27-11-2003 16:46
død, ellers en god løsning. Han har lige fra start været vant til at få løftet hove, så jeg forstår det faktisk ikke.

Nå jeg må vel tage det som det kommer, og håbe på den ny smed jeg finder er en rolig mand.

Tusind tak for svarene.

Livde :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider