|
|
| En lækker sag |
|
|
Vi valgte i år at droppe Eliteskuet og kørte sydpå i stedet. Målet var Bundeschampionatet i Warendorf, hvor vi i allerhøjeste grad fik stillet vores behov for at se lækre dressurponyer/-heste. Det ultimative var Bundeschampionen for 3-års rideheste; en belgisk-ejet hannoveranerhingst ved navn Lissaro van de Helle. Ikke lige de klassiske dressurafstamning, men for s*tan hvor kunne han bevæge sig.    Og så må jeg jo indrømme at afstamningsmæssigt var det en springhest af allerfineste kvalitet. Han var præmiehingst ved Hannoveranerkåringen i 2007. Far er en Oldenbrugerhingst Lissabon (Lordano-Sion-Contender-Grannus), mor var en hannoveranerhoppe St.Pr.St. Marquesa (Matcho x-Garibaldi II-Diskant-Servus). Mormor Gracia efter Garibaldi er såvidt jeg har kunnet finde udaf mor til ET FRH. Han blev belønnet med 8 / 8½ for trav, 9 / 9 for galop, og så oplevede jeg for første gang nogensinde at folk klappede spontant af en hest der skridtede, hvilket også blev belønnet med 10 i begge runder. Men der var mange andre særdeles fine heste. Trakehnerhingsten Imperio blev BC for de 5-års rideheste, hvorimod jeg må indrømme at ellers dejlige Dancier skuffede fælt i 6-års klassen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bundeschampionatet |
|
|
Jeg var også dernede. Min helt klare favorit var Birkhofs Don Diamond. Jeg synes ikke helt den fik hvad den fortjente i karakterer til finalen. Dancier virkede slet ikke ordentlig forberedt til opgaven og gangartsmæssigt var han en skuffelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det bedste af det bedste |
|
|
Jeg var også vild med Lissaro van de Helle Synes han var afsindig i skridt (hvilket man jo ikke behøver være professor for at se, 10-tallerne taget i betragtning ) - og så udstrålede han en ro og balance, som gav mig lyst til at sætte mig op og ride ud over stepperne *g* Don Diamond synes jeg også var lækker - og han var absolut også "publikum favorit" i finalen. Af dressur pony-hingstene synes jeg Noir de Luxe var en klasse over de andre i finalen, efter at have været en skuffelse i kvalifikationen - men det var da det rigtige tidspunkt at toppe på  Den 4-års hoppe der vandt (ligeledes hos dressurponyerne) var jeg også vild med; en smuuule forudindtaget var jeg måske fordi hun er avlet af en god bekendt, men ikke mindst hendes temperament er genialt.. Hun travede støt og roligt videre i første finalerunde, imens de 2 andre bukkede banen rundt (i så høj grad at den ene blev diskvalificeret!). 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Don Diamond |
|
|
....imponerede ikke mig, jeg synes han var negativ i sit udtryk. Den første dag var jeg faktisk i tvivl om han overhovedet havde ører, de lå klistret ned af nakken på ham. Men jeg forstod så også at er nærmest var drevet rovdrift på ham. Derimod var gemalen begejstret for ham. Noir de Luxe synes jeg også var en pragtfuld pony, der helt klart overstrålede de andre. Dior de Luxe var jeg faktisk også begejstret for, selvom han ikke fik vanvittigt høje karakterer i finalen, men det var vist mest rytterfejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så ikke Lissaro,, |
| Forfatter:  |
janet21 (Hefion) |
| Dato:  |
09-09-2008 22:29 |
|
men tilgengæld så jeg hoppen Waomi (eller noget ligende) som vandt 6 års finalen - ganske fortjent, siden jeg sjældent har set en hest så dejlig løsgjort og naturlig i bevægelsesforløb som den. Og så havde den efter min mening klassen flotteste og mest ubesværede changementer samt den mest korrekte samlede skridt og piouetter. 5 Års trakheneren synes jeg også var utrolig dejlig smidig , men havde dog en anden favorit Og hvor var den dog skøn som den bare STOD der til præmieoverrækkelse hele seancen igennem, mens de andre to heste var misundelige og forsøgte og få opmærksomheden ved og hoppe lidt rundt 
SMUK SELSKABS/GALLAKJOLE, BRUGT 1 GANG, SÆLGES I STR 36, (NY 3500) KR 2000 lÆDERJAKKE (ÆGTE) FELKØB I STR, DERFOR ALDRIG BRUGT - M.BRUN, STR 40 - (NY 1200) KR. 500 MVH JEANETT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imperio.. |
|
|
Ja det er så nu man i hvert fald ikke bliver ked af at have brugt ham Nu er han jo både viceverdensmester og bundeschampion, hørte at han fik 10 for trav og over i i snit, er der nogen der kan de andre karaktere???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imperio... |
| Forfatter:  |
janet21 (Hefion) |
| Dato:  |
10-09-2008 09:08 |
|
Han fik i finalen 10 i trav, 8 i skridt, 9 i galop og eftergivenhed og 9,5 i samlet indtryk - ialt et resultat på 9,1 
SMUK SELSKABS/GALLAKJOLE, BRUGT 1 GANG, SÆLGES I STR 36, (NY 3500) KR 2000 lÆDERJAKKE (ÆGTE) FELKØB I STR, DERFOR ALDRIG BRUGT - M.BRUN, STR 40 - (NY 1200) KR. 500 MVH JEANETT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Charlotte.. |
|
|
Av for den hørte men ros til en trakehner??? og endda til en Connery søn?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laetare?? |
|
|
Hej alle, hvad synes I om denne hingst? Jeg har haft ham lidt i kikkerten siden forsommeren - men det er rigtig godt at høre andres meninger også  Også den 6-års hoppe Waioni har imponeret her.... allerede i Verden blev der jo måbet, da det blev kendt, at denne superhoppe GÅR PÅ FOLD HVER DAG MED 5 ANDRE HESTE - altså lever et rigtigt hesteliv og kun! træner dressur 2 gange ugentligt! Det synes jer er utroligt fantastisk - at nå så langt og have det så godt. Gad vide hvor langt denne hoppe var kommet, hvis den havde stået hos en af profferne? var hun blevet endnu bedre - eller var hun slet ikke blevet??? Og så så jeg enspænder-championatet: endnu en helt fantastisk hoppe vandt: kusken havde selv avlet denne Fidermark-datter, som gik med både sving, bæring, elastisitet, smidighed og med et overblik og ro,som enhver topdressurhest ville misunde hende! Og selvfølgelig ganske energisk fremad hele programmet igennem. Herr Künstler, som vel er knap 60 år,har selv uddannet hende hele vejen - dvs han rider selv dressur på M-niveau også. Han havde 2 hjemmeavlede heste med i finalen.... med til historien hører også,at for bare 8 uger siden (ved et mesterskab) væltede han i den sidste marathon-forhindring og fik vognen over sig, hvorved han brækkede benet flere steder, så han er vist lavet af et ganske specielt stof ! Finalehestene her bliver også testet af en fremmed-kusk: de bedste heste kørte han da bare med een hånd - og det er jo vildt fremmede heste - og se hvordan de reagerer på hans ganske fine hjælpere - det er helt fantastisk. Dette var virkelig en oplevelse at se - sport på meget højt plan som resten af BC. Samtidig får det tanken hen på, hvor godt det tyske uddannelses-system er: hvis ikke hestene var uddannet efter de samme grundprincipper, kunne dette slet ikke lade sig gøre. Jeg tror,vi har rigtigt meget at lære her i DK endnu. Jeg er meget positivt overrasket over(!) hvor mange DKér som havde valgt BC fremfor eliteskuet? mange hilsner Sussie Stutteri Følholm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaiserkult |
|
|
Næh, Janus hvis jeg var imponeret over en trakehner, så var det over Kaiserkult der gik som opvarmning til 6-års hingsteklassen. Den piaffe/passage og især de piruetter han viste, lover godt for fremtiden. Derudover var jeg imponeret over tyskerne og deres planlægning som helhed. Jeg har i mange år været træt af ventetiderne i Herning. Så det var imponerende her at se næste hest på banen inden den sidste havde forladt den, at se præmieoverrækkelserne ske UMIDDELBART efter klassens afslutning og ikke som i Herning, hvor hestene først skal sadles op, når alle placeringerne er afgjort.  Laetaere synes jeg også var en dejlig ædel hingst, men det prægede nu de fleste Lord Loxley-afkom, der var måske en enkelt der var mere klejn end ædel, men generelt  Noget andet der imponerede os var; hvor var alle de heste som vi er vant til at se gå bag lod henne? er det bare et dansk fænomen? ihvertfald på det niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bag lod |
|
|
Charlotte..jeg tror det at gå bag lod er et meget dansk fænomen.. mange danske ryttere har ry for at være meget hårdhændet.. så mon ikke der ligger en stor udfordring til de danske ryttere forude..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bag lod |
|
|
Charlotte: Det første jeg lod mærke til på det sidste billed du har sat ind var også hvor FINT den går med næsen fremme en anelse foran lod og nakken som øverste punkt (ihvertfald som jeg ser det ) Jeg har ingen forstand på varmbodsavl og slet ikke tysk al, men synes det er nogen super lækre heste der er vist her! Hvis der er nogen, som har plads i bilen til dette arrangement næste år, så kunne jeg sagtens lokkes med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stine111 |
|
|
Der skyldes en stor del af det vinklen, idet den er taget skråt bagfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dancier |
|
|
Synes I har ret ang. Dancier, jeg havde forventet det helt store. Istedet så man hingst der virkede lettere uforberedt og frem for alt spændt spændt spændt, hvilket i særdeleshed gik udover skridt og galop. Men kvalitet det har han nu, efter min mening - og så er type dejlig ædel og lige i skabet  - ham kunne jeg trods alt godt finde på at bruge igen Men en skuffende oplevelse hvad det nu..... Næsen fremme: enig i dette! stort set samtlige gik i en fin holdning der svarer til deres uddannelse fedt at se
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastisk arrangement. |
| Forfatter:  |
Rikke (Møgelholtgaard) |
| Dato:  |
12-09-2008 14:18 |
|
Hvor var det perfekt arrangeret. Det må jeg sige, det kan tyskerne bare. Klasserne startede til programsatte tider, præmieoverrækkelsen kom med det samme klassen var færdig. Omgivelserne var skønne, man kunne nemt overskue det hele. En rigtig god stemning var der alle dagene. Kvaliteten af hestene og ponyerne var høj, og man fik set meget fin ridning. Specielt fik vi meget ud af finaleklasserne hvor ekvipagen fik kommentarerne samt karakterne med det samme efter ridtet. Det var meget publikumsvenligt. Det er absolut værd at besøge. mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alders-karakteren |
|
|
Hej Den meget korrekte uddannelse af langt de fleste heste bliver jo også belønnet i en særskilt note/karakter, hvor der bedømmes for hestens uddannelse-bemuskling (lyder mærkeligt) i forhold til hestens alder. Det kunne vi sandelig også lære noget af her til lands. For ikke ret mange år siden havde man da også en tendens i Tyskland til, at flere ungheste blev redet for stramt fortil / under lod. Måske har denne forholdsvis nye karakter hjulpet på det fænomen -og det er da rigtig dejligt at se, hvilken effekt det allerede har haft  Og ja -igen igen igen - hvorfor kan vi i DK ikke bare lære lidt at Tyskerne mht afvikling af klasser/præmieoverrækkelser? Tror måske, at det er samme fænomen med Autobahnen og de danske motorveje: Vi skal da lige selv opfinde afkørsels- og påkørselsbaner (som oftest ikke er lange nok) istedet for at kigge syd for grænsen, hvor tingene jo ligesom bare fungerer -og har gjort det i mange år! BC er virkelig en flerdages udflugt værd  Sussie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
Ane Kjær |
| Dato:  |
20-09-2008 15:44 |
|
Vi var til BC for 4. gang. Vi vælger også at køre derned næste år. Det første år 2004 boede vi på et bondegårdshotel 20 km syd for Warendorf. Udmærket men ikke den optimale løsning. 2005 kørte vi derned i lejet autocamper og boede på pladsen. Surt at skulle pakke alt for at køre en tur ind til byen. 2006 kørte vi derned med lejet campingvogn og slog den op på pladsen - vi havde lidt langt at gå til toiletvogn og lign. men afgjort den bedste løsning. 2008 igen derned med lejet campingvogn. Vi havde dennegang varme i forteltet ( medbragt zibro-ovn) vild luksus, for det var lidt koldt i år. Det skønne ved denne ferie er vi får set en masse skønne heste og ponyer. Vi møder bekendte, som vi så kan sidde i teltet og få hestesnak med over en stille pils eller en kop kaffe. Vi kan gå tilbage i campingvognen og tage frokosten - vi har let til vore billige medbragte drikkevarer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gracia |
|
|
er rigtig nok mor til ET. Anders Halvorsen købte hoppen fra Gerda Maj... vist nok ganske billigt. Tror han så den ved Saul i Tyskland da den var nede for at blive bedækket med Esprit (som er far til ET) Så det var inden ET blev kendt. Så Gracia har stået på Stutteri Højmark
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|