Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

fjordheste..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 18:43
Hejsa..
Jeg er den lykkelige ejer af en stor fjordhoppe..
hun er 151 cm høj, og er af ren afstamning..
Nu har gået og leget med ideen om at få hende bedækket.. men men... de eneste hingste jeg kan finde er under 145 cm, og det er jo ikke særlig spændende..
Så ville lige høre nogen af jer, og det er et særtilfælde at min er så høj, eller hvad?
ved i evt. hvor jeg kunne finde en stor hingst til hende...??
0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 20:57
meget sjældent at en fjordhest er så stor som din.
Her er lige en liste over de højeste kårede fjordhingste, fra mit hingstekatalog 2003.
Baldrian. Gul. Kåret i II KL. 147 cm.
Citrus Klattrup. Gul. Kåret i I KL. 147 cm.
Dukat Halsnæs. Gul. Kåret i II KL. 148 cm.
Kastanjegårdens Felix. Gul. Kåret i II KL. 147 cm
Max. Grå. Kåret i II KL. 148 cm
Stendis Bue. Gul.Kåret i II KL. 147 cm
Valdar Halsnæs. Gul. Kåret i I KL. 147 cm.
Valør Halsnæs. Gul. Kåret i I KL. 147 cm.

Hilsen Linda

Jeg er medlem af avlsforeningen for Shetlandsponyer i Danmark

Kan du lide shetlandsponyer?? så klik på dette links for at se mine dejlige shetlandsponyer!!
0
0
Svar på denne tråd

takkkk
Forfatter: 
Dato:  24-11-2003 21:31
Hej Linda.
Tusind tak, for dit svar... Så skulle det være muligt at finde en..
Knus Kate
0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er et særtilfælde
Forfatter: 
Dato:  25-11-2003 09:40
... at din hoppe er så stor.

Ifølge racens avlsmål ønskes fjordhesten med et stangmål på mellem 1.40 og 1.45 - udsving til begge sider accepteres.

De fleste fjordhestefolk i dag ønsker at hestene ligger et sted mellem 1.43 og 1.47, eftersom der er mange voksne, der rider fjordheste.

Efter min mening, så bliver fjordhestene for svære at ride, når de bliver for store. Der er naturligvis ingen regel uden undtagelser, og det er da muligt, at din hoppe er let ridelig, men jeg har efterhånden redet nogle stykker i den størrelse, og det kræver altså sin mand/kvinde.

Vi ønsker ikke, at fjordhestene generelt overstiger ponymålet, det vil kun være enkelte individer der bliver så store.

I stedet for at tænke størrelse, når du skal vælge hingst til din hoppe, så skal du se på kvalitet. Du skal sikre dig, at du laver en god brugshest, hvilket betyder at du skal bruge en hingst med nakke og ganaschefrihed (så den kan "rundes"), med en velmarkeret manke (så der er noget at lægge sadlen på), med en muskuløs bagpart og lange lår, så motoren er i stand til at befordre jer fremad, og med en god og taktfast bevægelse.

Hilsen Sif

ALU-kasse til hestetransport søges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider