Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Pirat avl
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 19:57

Et stort ønske fra en avler der kigger lidt i salgsanoncerne og en opfordring til heste-nettets redaktøre vedr. kontrol af disse

Under Frieser finder jeg et broget føl hvor der loves at dette kan opnå Hollandske papirer, hvilket ikke er muligt i det hollandske Frieser Forbund.Der er mange som vi er i kontakt med som er blevet naret af disse pirat avler

Hermed vil jeg starte en debat ,da jeg ikke tror at Frieser avler er de eneste som godt kunne tænke os at vores varemærke blev overholdt ,så hvis man fremover søgte på en rasehest var det kun

stambogsførte heste i de forskellige rubrikker.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 20:32

....nu når der står at den kan optages i det hollandske forbund og den er broget, tror du så ikke at der menes barokpinto forbund og ikke frieserforbund?

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Norske skovkattekillinger m. stamtavle sælges!

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 20:33

giver dig da ret, men igen kunne denne broget frieser måske være en barokpinto??

Nogle få af dem kan jo faktisk få papire i Det hollandske KWPN.

Men må give dig ret i , at når man søger på en race , ville det være dejlig, hvis der kun dukkede den race op man ønsker, men det ville nok kræve en del resurcer at sørge for det.

Hilsen Mig

Kærlighed kan alt-undtagen at vække de døde

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Dog speciale i Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

problemet
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 20:53

er generelt og rigtigt irriterende!

Jævnligt optræder der araberblandinger som shagyaer (som har lukket stambog) og på et tidspunkt en lipizzaner med meget suspekte forfædre.

Ang. lipizzaneren skrev jeg til moderatorerne om snyd, for 50.000 for en skimmel pony synes jeg alligevel var for galt. Svaret var så vidt jeg husker venligt og henholdende...

Synes det er en super ide, hvis systemet finpudses og laves, så det er oplysningerne fra LU, der afgør kategorien, så det ikke er sælgers fantasi, der indplacerer hesten. Problemet vedrører jo også den lidt mystiske betegnelse for DV som renracede, mens alle de rene racer betegnes ved navn uanset om der faktisk er papirer på dyret eller ej.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Ja det med
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 20:59

racer har osse sommetider tændt mig af. En oldenborg er ikke en oldenborg når der fra sælgers side menes en tysk olderborg. Og en oldenborg er ikke et gadekryds/DV/frb elign. af en hoppe der har fået et føl efter en DOA hingst!!

For øjeblikket uden smart bemærkning!!

0
0
Svar på denne tråd

Papirer
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:13

Ideen syntes jeg er meget god - nu nævner Ullan, at det vil være et problem med DV, men det vil det faktisk ikke være. Alle heste, der er registreret i DV og har papirer derfra kan vel stå opført som DV. Det er da ikke så vanskeligt.

Rent faktisk er der mange, der skriver DV selvom det er et eller andet gadekryds uden papirer. Men da DV ikke er en race, så kan hesten aldrig blive en DV uden at have papirer. Så den er faktisk måske nemmere at håndtere end en raceren/racetypisk hest uden papirer.

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:18

Jeg kan er egentlig enig med jer... Men så må jeg lige spørge om noget... Jeg har en hoppe som er efter en oldenborghoppe der er kåret i DOA og er kåret i DV. Hendes far er kåret i DV. Og hoppen selv har DV brændemærke.. hvad vil i så mene hun skulle under...? For en DV med papirer skal vel egentlig under renrace? Hun er jo i DV, men er "halv" oldenborg?

Skulle jeg sætte hende til salg ville det da højst sandsynligt blive under renracet ridehest, da det er der de fleste med DV brændemærke står... men DV er jo ikke en ren race og det er hoppen her jo heller ikke... Men med DV mærke.... det synes jeg er forvirrende og egentlig også misvisende....

Så burde der jo være en rubrik for DV...

Eller er jeg helt lost?

Kan i se dilemmaet?

Mvh. Pia

Stutteri Redtz

Blue Hors Zack hingsteføl sælges, velrejst, højtstillet og m. særdeles gode gangarter - kontakt for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun er i
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:25

DV så vil jeg betragte hende som renracet, selvom jeg godt ved de fleste DV´er er en blanding af diverse racer - man må da også formode at dem der søger hest sætter sig lidt ind i sagerne....

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:27

Lisbeth Figurina. Problemet i øjeblikket med DV er, at de står som "ridehest renracet", hvad de jo sjældent er, mens de rene racer hedder det de hedder. Derfor synes jeg, at DV´ere skal hedde DV, hvis de har berettigelse til det og hvis ikke registrede måske "blandet".

Det der generer mig er, at DV´ere er de eneste, der betegnes som "rideheste-renracede" og det kan man jo mene er en betegnelse, som f.eks. trakehnere, angloarabere og mange andre i lige så høj - eller i høj grad højere grad - lever op til. For os renracefreaks er det lidt irriterende, at det lige præcis er DV´ere, der optræder som de eneste renracede rideheste! Ikke for at forklejne DV og rideheste er det, men de er ikke de eneste man kan ride på. Derfor er det lidt sært, at der er sat en anvendelsesbetegnelse på dem og ikke på de andre racer/forbund. Der står jo ikke "kørehest-renracet" ud for jyderne eller "galopløb-renracet" når det er en XX´er. Det er ejeren der afgør hvad hesten bliver brugt til og DV´ere kan også være glimrende køreheste har jeg da set eksempler på!

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Til redzt
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:34

Din hoppe skal klart under DV, så vil det fremgå af stamtavlen at der er oldenborg i, eller du kan fremhæve det i overskriften, hvis du tror det sælger.

Problemet opstår mere, når man som jeg har en hoppe, der er kåret i 2 forbund. Hun vil optræde som shagya, så kan jeg fremhæve hendes DV-kåring i overskriften, hvis jeg ønsker det eller systemet kan måske give mulighed for at afkrydse om man ønsker den ene eller den anden betegnelse. En del sportsponyer, trakehnere og XX´ere vil stå med samme problem, så måske man ligefrem kan lave en særlig mulighed for heste med dobbeltidentiteter - det er utroligt hvad edb kan i vore dage!

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Ullan - med en
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 21:48

godt kåret shagay araber i DV, så tror jeg ikke du får problemer med salg hvis det bliver aktuelt.......

Nå, bare min mening.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Næ, problemet
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 22:04

opstår jo, hvis hun automatisk indplaceres som shagya, hvor ingen DV-folk kigger eller som på horse.dk, hvor hun stod med sin totalt ukendte far, men her kan man jo selv vælge race.

Som det er nu her på hestenettet ville hun stå som "araber-andre", der dækker over hvad som helst. Uanset om der er så meget som en eneste dråbe dokumenteret araberblod i hesten kan man kalde den det.

Mange af forædlerne er jo, hvor nødigt vi end vil indrømme det, mere interessante i kraft af deres DV-status end deres guldmedaljer og 1.klasses-kåringer i eget forbund.

I øvrigt Janni: hvis du har ret hvorfor bruges DV-kårede araberehingste så sjældent af DV-folk? Er det fordi faderen helst skal have et navn og så kan man bedre leve med forædlerblodet på hoppesiden?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

hestene på HN
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 22:20

se jeg vil da være lidt ked af det hvis heste der ikke er reg ved LU skal stå som blandinger, da jeg af og til har en 'tysker' i stalden, som jeg naturligvis vil ønske placeret i det forbund hvor den er født ind i (ved ikke om jeg måske misforstod hensigten ved den der nævner dette).

Men syntes det er rigtig trælst at man ca 9 ud af 10 gange hvor man går ind på ridehest, renracet støder på en hest helt uden kendt afstamning (ved dem hvor sælger måske ikke lige har kunne finde ud af at få en stamtavle med i annoncen)

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Zenta

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

Hej Ullan
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 22:27

jeg kan nok ikke helt svare på dit spørsmål ang. arabehingste i DV - men jeg kan da sige at jeg IKKE er en dem der trækker ned i statistikken eftersom jeg har valgt Mon Ami til min hoppe.

Jeg har nok gjort det klart at hun er en type der trænger til forædling - jeg havde også ghostbuster inde som en mulighed. Nu bor jeg i Nordjylland og af en veninde blev jeg gjort opmærksom på Mon Ami - jeg læste om ham, hørte om ham fra andre - og jeg så ham til hingsteshow - og ja - så var det valg truffet.

Jeg kan også godt lide at der er lidt dobbelt talent over ham, da jeg har en hoppe med begge dele i stamtavlen.

Nu håber jeg bare på et fornuftigt føl næste år.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Nu er der
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:08

faktisk slet ingen reneracede araber hingste kåret i DV, det nærmeste er jo algloaraberen med de to ovenfor nævnte hingste.

Som Dv avler vil jeg nok sige at den rene araber, ikke er så attraktiv at blande i DV'erne (nu tænker jeg dressurheste) da den har nogle eksteriørtræk som f.eks. ofte en toppet kryds som ikke er ønskeligt, desuden er det svært at finde nogle der har højden til at man som avler kunne finde det intressant.

Det har altså ikke noget med navnet at gøre.

MVH. Lene

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

Skriv til moderator
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:19

Tryk på moderator linket, når I støder på den slags manuelt oprettede heste med forkert racebetegnelse og/eller uden afstamning.

Så retter jeg dem.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Svar venligst i tråden og ikke via besked

www.piar.dk

0
0
Svar på denne tråd

Moderator
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:43

Jeg bruger flittigt moderator-linket, når jeg finder heste, som ikke er i korrekt race. Dog føler jeg mig lidt led ved det hver gang, så en automatisk kontrol ville være skønt.

Når jegsøger hest, laver jeg en meget specifik søgning, og så er det hamrende irriterende, at der kommer en masse andet "skrammel" op. (skrammel skal tages med et gran salt, for blandinger kan være fine nok, men det er bare ikke det jeg søger).

Mvh

Mette, Macon & Luna

Lille Hovgaard Hestepension

vi har et par ledige bokse til efteråret

0
0
Svar på denne tråd

Der tager
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:43

du helt fejl Lene, hvis du altså regner shagya for en ren araber. Mon-Amis halvbror på moderens side er kåret i DV og ren shagya. Se DV´s hingsteliste - Dartan.

Mon-Ami selv har den bedste dressurfølbeskrivelse af samtlige forædlere, og den overgår såmænd de fleste DV-hingstes.

Den med krydset - ja, hvad skal jeg sige? Du kan jo læse beskrivelserne af de DV-kårede arabere, der er ikke mange af dem, der har bemærkninger ift. krydset, men det er da rigtigt, at det kan være det der afgør om man skal vælge araber eller XX som forædler til sin hoppe, for XX`erne har klart deres styrke bl.a. dér.

Højden? Ja, man kommer sjældent over 165 cm, men det er DV´s avlsmål, alt over 170 er stort, dvs. for stort.

Læs lige beskrivelsen af Ghostbuster-datteren Rosie-Ghost. Jeg ved godt, at han er anglo, men Ghostbuster er klart mere shagyapræget end engelsk fuldblod. Om hende skriver DV: Dressurbetonet, højtstillet og betydelig hoppe med dejlig op-ad-gående og rummelig bevægelse - hvad mere kan man ønske sig?

I øvrigt er en af årsagerne til, at der ikke er flere shagyahingste kåret i Dv måske, at avlerne ikke bruger dem, så det er ren udgift og ingen indtægt for hingsteejerne. Ghostbusters shagyamorfar Artaxerxes blev fremstillet, men afvist, siden har han så fået en datter og en hel masse børnebørn DV-kåret. Datteren er faktisk ERDH, så meget bedre kan det ikke blive, hun er mor til Ghostbuster, en kåret trakehnerhingst og en A-springer - hvem sagde multitalent? Problemet set fra araberside er, at DV ikke aner hvad det er og det gør mange DV-ejere heller ikke. De overser fuldstændig araberandelen i hingste som f.eks. De Noir og så er det jo nemt at tro, at arabere ikke dur.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Til Pia R
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:53

Jeg er da ret sikker på, at den lipizzaner jeg skrev til dig om ikke blev rettet?

Og det ville da være lettere, hvis det foregik automatisk, så moderatorerne ikke skulle rette konstant?

Det må da være meget simpelt, når systemet alligevel er koblet sammen med Hestedata. Selvfølgelig bliver der et problem med de udenlandske, men så kan systemet gøre opmærksom på, at afstamning og race er indtastet af sælger og dermed underforstået, at køber måske skal se sig lidt bedre for end med de dansk registrerede.

I min raceforening kommer der hele tiden henvendelse fra folk, der tror de har købt noget andet end det de faktisk har, så en smule forbrugeroplysning kunne være rigtig rart. Tror i høj grad at f.eks. frieserne har det på samme måde.

I øvrigt: hvorfor skal det hedde "araber-andre"? Og "ridehest-renracet", det må da også genere trakehnerfolk?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 00:03

er der jo en enkelt, men uanset så er det ikke en man ser i Herning, jeg ante såmænd ikke den var til.

Ghostbuster datteren er vel lavet på en DV hoppe, der har tilført mere gang og bedre bygning, noget som jeg selv synes Ghostbuster mangler.

Har selv brugt både De Noir og Weltjunge og ved udemærket at Matcho (en fantastisk hingst)er AA.

Stadig vil jeg dog holde på at det mere er undtagelsen end reglen at der kommer et dressurtalent ud at den første krydsning mellem en DV/araber, ved godt at der heller ikke bliver gjort særlige mange forsøg.

MVH. Lene

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

hvad man
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 00:22

ser afhænger jo af hvad man kigger efter. Men mon ikke Dartan består sin prøve og kommer til endelig kåring til marts, hvor lidt flere måske så får øje på ham?

Han blev fremstillet første gang i år, så han har kun været der en gang, det kan være en årsag til, at han ikke er blevet set endnu. En anden kan være, at DV konstant fokusere på XX som forædlere, på trods af at araberne (incl. angloerne) tit får bedre resultater ved kåringerne - se f. eks forædlerfløj - Vilhelmsborg - eksteriørkåring i årets største forædlerhold.

Jeg er da ikke i tvivl om, at DV tilfører araberne noget, det er sådan set også det der er ideen med at blande dem. Selvfølgelig kan man mene det er en tilfældighed, at en enkelt hoppe efter Ghostbuster falder heldigt ud, problemet med forædlerne og især de araberforædlede er, at de bliver brugt så lidt, at det er umuligt at lave statistik på.

De eneste 2 forædlere DV tør sige noget om, er Esteban fordi han har en masse afkom i Tyskland, der kan springe og Underworld, der stort set altid giver/gav gang, men læser du Mon-Amis beskrivelse skriver de: Passende store, ædle og sluttede føl med et godt udtryk. God til særdeles god type. Kønt hoved, middellang, velansat og velformet hals. Kort til middellang skulder. Middellang, men velmarkeret manke. God overlinie, langt og muskuløst kryds. Lemmerne fine til passende føre, men lidt rette. Bevægelsen er god til særdeles god. Hingsten præger sit afkom positivt, specielt med hensyn til type og bevægelse. Passer på et bredt udsnit af hopper.

Igen - hvad mere kan man forlange?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

ang. den annonce du henviser til
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 07:49

ja så er det jo muligt at opnå reg. i holland som barokpinto, så man kan da ikke tillade sig at kræve annoncen slettet.

Jeg har selv en oldenborg hoppe, der er old brændt. og med oldenborg papirer. hendes lille bror er også oldenborg og får både ol brandt og papirer i oldenborg.

Moderen er en lu hoppe, lavet på araber og oldenborg. kåret i forregister i oldenborgforeningen.

skulle jeg sælge en af hendes afkom, ville jeg da også sætte den til salg som oldenborg. det er da ikke at snyde, for folk kan jo se at den på alsgsannoncen står med araber som mormor.

MOBBEN IMC.
Vi tilbyder.
slåning af græs m/skiveslår.
presning af halm-hø i små baller.
20285450 (4370 st.merløse)
0
0
Svar på denne tråd

ullan -
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 10:37

Desværre er det du nævner med lipizzaneren ikke en sag der er i vores sagssystem, så jeg kan ikke tjekke.

Det må være længe siden?

Hvis "alle" oprettede deres heste via hestens ident nr ville den automatisk blive oprettet med alle de oplysninger hestedata har om navn, afstamning, alder og lign. Så jo, der er allerede meget automatik med :)

Og alle dem der er oprettet manuelt kan man sagtens selv sortere fra: de har ikke stamtavleikon i oversigten og deres "ident nr" starter med HST.

De lidt underlige benævnelser Araber, andre og Ridehest, renracet bliver fjernet når vi får vores nye markedsplads. Så bliver der brugt langt flere korrekte racebenævnelser.

mvh PiaR

heste-nettet

0
0
Svar på denne tråd

PiaR...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 12:05

Se det med oprettelse med id via LR har du jo ret i, men jeg vil da blive 'ked af det' hvis mine hann reg heste bliver fravalgt på den konto - Men kan godt se at der nok ikke lige er en løsning på de tysk reg heste pt... Jo måske noget med at der skal indtastes både far og MF med deres reg nr, for at individet ikke bliver reg som blanding ???

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Zenta

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

Lyder..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 12:15

super at betegnelserne laves om!

Kunne man måske arbejde videre på trådstarters forslag, så der f.eks. stod hest, pony eller international ud for heste, der ikke oprettes via Hestedata? Og måske have en kort linie på disse annoncer, hvor der står, at hesten ikke er LU-registreret, hvorfor køber skal være papir-opmærksom især hvis hesten købes til avl eller pga. racetilhørsforhold?

Lipizzanersagen er gammel. Når jeg meldte den, var det fordi det var en større salgsstald, der på det tidspunkt jævnligt annoncerede med heste importeret fra især Ungarn. De eksisterer vist ikke mere, men nåede at snyde en del mennesker så vidt jeg har erfaret gennem pb´ere.

Til Inger: din hest er der ingen ben i. Den skal stå som oldenborg og som den ærlige sælger du er, oplyser du selv, at den er forregistreret hvilket også fremgår af stamtavlen. Oldenborgerne kunne gøre ligesom de gamle araberracer, hvor F1-2-3-4 er en del af navnet, så ser man med det samme, at der er tale om en indkrydsning.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder helt super at
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 22:16

Race betagenlserne bliver lavet om.. det var dejligt.. Får vi så også en rubrik til Barock pinto. og en til Tysk Barok Pinto. Så kunne det være dem med "barock pintoer" kunne finde ud af at placere deres ECHA heste rigtigt!!!

Det passer vel nogen lunde sammen med at der bliver kåring i Barock pinto i dk. under pinto forbundet og at der så dermed vil være 2 racer.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brunt PRE hingsteføl sælges ved fravænning.
vallak sælges se. www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/206612/
0
0
Svar på denne tråd

Racetilføjelser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2008 23:07

Vil I ikke sende mig en mail med de racer I mener skal tilføjes?

Så "drukner" de ikke her på fora.

mvh PiaR

heste-nettet.dk

0
0
Svar på denne tråd

nye racer
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 11:06

Hejsa..

Ja, en rubrik til Barockpinto (avl med min tre led på hver side)

og en til tysk barock pinto typ (alt hvad der kan kravle og gå under Echa)

God ide, StaldRohan

Pilevadgaard..

se vores hjemmeside: HER

Forhandler af REGULATOR COMPLETE ...

Vi har 2 barockpinto føl fra i år til salg, fulde papire fra KWPN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider