Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Avlshingste for og imod
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 16:40

Don shufro er meget dygtig, ærgeligt at det ikke gik bedre, den har mere i sig.

Jeg synes den er dygtig men, ikke at er den bedste hest at avle på. Jeg har set op til flere afkom af den og de lever bestemt ikke op til forventningerne eksteriør mæssigt. Har også talt med folk der har avlet på den de er blevet meget skuffede.

Michelino har jeg også hørt noget om, dens afkom skulle efter sigende være en anelse for tændte, men ellers flotte at se på.

Kender du/i hingste som har gode egenskaber, eller ulemper, så vil jeg gerne høre om det.

Jeg har selv en hoppe som jeg på et senere tidspunkt gerne vil have føl i, så derfor spørger jeg.

0
0
Svar på denne tråd

Nå, nu tror
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 17:11

jeg nok det er lige store vel ord at sige at Don Schufro ikke er den bedste hingst at avle på ! Som jeg lige husker det ud fra følbeskrivelsen, så er han bedst på højtstillede ædle hopper og så er det da klart, at hvis man vælger ham til en lavstammet, grov hoppe at det ikke bliver nogen succes !

Mener han klarer sig godt på konkurrence indekset også i udlandet.

Havde jeg en hoppe han passede til ville jeg gerne bruge ham.

Jeg har stor respekt for at han som 15 års hingst stadig kan være med i toppen. Det synes jeg også siger noget om holdbarheden ved Don Schufo.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Don Schufro
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 17:39

avler groft sagt brugs heste og ikke udstillings heste - så han er da bestemt værd at overveje hvis man vil avle en ridehest...

Michellino - tjaa - jeg er stødt på både dem der lever op til rygtet, men bestemt også dem der kan rides af alle, og mon ikke selve hoppen (moderen) også spiller ind.

Jeg har selv fået en Michellino, og taget i betragtning af hvad hun efterhånden har været udsat for vil jeg sige at hun er meget nem og fornuftig.

Men syntes der er mange heste der har forskellige ry, om man vil tro på det eller ej er jo op til en selv...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Hoppe f ´08 e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Zenta

Giv gerne et bud på de andre

0
0
Svar på denne tråd

Brugs og udstllings -
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 19:51

heste....

Metjen - jeg forstår godt hvad du mener.

Men jeg vil nok aligevel hellere avle på en hest med et langt hovede, lang lænd og kort nakke, hvis den er ridelig og har bevist det. Hellere det end en hest som har super karakterer eksteriør mæssigt, men er umulig ridemæssigt.

Det optimale i avlen må være et forsøg på at forene skønheden (eksteriøret) og rideligheden - jeg vægter det sidste højest.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

sikke et postulat
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 20:50

du her kommer med!

Don Schufro er VEDENS mest benyttede avlshingst, fører den internatinale rangliste over avlshingste, nedarver særdeles stor ridelighed, samt gangarter. Han nedarver rent faktisk et godt eksteriør. Det eneste man godt kunne tænke sig bedre var et noget mere kønt og ædelt hovede på de fleste af hans afkom.

Og så er det jo altså sådan, at det ikke er hingsten ALENE som laver afkommende. Der er også en hoppe, og med avl af heste er specielt hoppestammen af særdeles stor vigtighed for at få et godt afkom.

Det er korrekt at Don Shufro ikke levede helt op til forventingerne i dagens konkurrence, men her er der jo flere aspekter som spiller ind.

Dels er det en hest som desværre igennem årerne har haft et par skader undervejs, og dermed også har stået stille i perioder. Dels er det en avlshingst som er benyttet ret meget i avlen, og dels er den til dagligt i hård træning. Det sammen fattet med en lang rejse til det varme Hong Kong spiller jo også en vigtig rolle i dagens ridt. Og sidst men ikke mindst valgte Andreas at ride hesten forsigtigt for netop at der IKKE skulle indløbe uheldige fejl i programmet så der var større chance for en medalje til det danske hold. Meget klogt prioriteret. Lur mig om ikke han vil satse en del mere når han rider for sig selv(den individuelle konkurrence). Der er det kun ham selv han vil skuffe såfremt han kommer til at tage en "dum og mislykket chance"

Med hensyn til Michellino, er det muligt at den til tider laver afkom med vel meget tænding. Men..den laver dog OL afkom.

Det er jo svært at komme med et bud på hvilken hingst du bør benytte til din hoppe. Her er der også flere aspekter som spiller ind. Hvilken race ønsker du? Hvad skal hingsten kunne forbedre osv. Og af hvilken afstamning er din hoppe og resten af dens hoppestamme? Og hvad har den selv præsteret? Hvordan er dens eget eksteriør, udstråling samt bevægelses mønster?

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 21:25

Jeg giver MT Dressage Agency helt ret og vil egentlig bare tilføjge, at vi jo idag under OL så et afkom efter Michellino, nemlig Mistral Højris. En supersmuk og meget velgående hest, som desværre stod så højt i tændingen, at den ikke fik et særligt godt resultat.

Så tror jeg foretrækker rideligheden fremfor udseendet, hvis det var det valget stod imellem.

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg lige læst din anden tråd..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 21:50

og med din hoppe ville jeg ikke bruge nogen af dem med mindre det KUN er til dig selv og du er helt på det rene med at du ikke vil få prisen hjem igen. At bruge så dyre hingste på en LU hoppe er rigtigt fint hvis det er til eget forbrug og man bare gerne vil have en dejlig ridehest. Jeg ville nok bruge mine penge på at købe en kåret hoppe i stedet og så på sigt bruge den til avl.

Er det ikke til eget forbrug ville jeg ikke bruge hingste i den prisklasse.. det er RENT tilsæt!!

Og så er vi tibage til kimen i det hele.. hingsten giver kun ca 50 % . ergo så kræver det en nøje udvælgelse af hingst til en hoppe som din der udover det er et blaningsprodukt. (ikke et ondt ord om det,, forstå mig ret) Men det gør at arveligheden bliver endnu mere usikker..

Jeg har en super svaghed for DS. Syntes han er en dejlig hest. Men avlede jeg DV ville jeg finde den rigtige hoppe til ham.. Der er ringe DS afkom nok. ike pga. hingsten men pga. "dårlige hopper"

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brunt PRE hingsteføl sælges ved fravænning.
vallak sælges se. www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/206612/
0
0
Svar på denne tråd

der er jo mange
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 22:14

hingste med dårlige rygter....

Michellino leverer afkom der er meget vanskelige når de skal rides.

Victory afkom stejler

Ibi Bell og Ibsen (som er efter Ibi Bell) afkom er uridelige.

Come Back II afkom er ligesom sportsvogne - med forhjulstræk og sænket undervogn

Hotline leverer ikke rigtig kvalitet som ham selv

Lövenbrau, luxemburg og Flamingo afkom har mus

Golden Wind heste galoperer dårligt når Golden wind er far - er han ude som morfar kommer det ikke rigtig til udtryk.

Triump afkom galoperer også skidt - springning er skidt.

Agent afkom har ry for at smide af.

Amicello afkom brillierer med gjordkramper

Esprit afkom er stærke fortil, mangler til plads i ganaschen og med meget små mundvige (dvs svære at lægge kandar på)

Carano leverer ikke de allermest forsigtige springheste - tilgengæld kører de på duracell (blir bare ved og ved og ved)

Derimod har en hingst som Cavalet modsat ry. Hingsten selv er noget af et uhyre, men dens afkom er søde og ridelige - dog ikke verdensstjerner.

Tja - det var så lidt til samlingen

Dejó *Kilinga*

www.meravigliosacreatura.dk

Welsh sec. B hingsteplag f. '07 sælges - Hingsteemne.

Welsh sec. A palomino hingsteføl sælges, - Hingsteemne.

Bedækning: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

hey...Dejó *Kilinga*
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 22:22

Jeg har i en tidligere tråd læst at:

Dolomit afkom er stædige

Fruhling afkom er hysteriske

Faigter afkom kan ikke bruges til ret meget

og der er sikkert lige så mange meninger som der er hingste, der kravler på nakken af noget der ligner en hoppe og får et føl med den enten uridelige hoppe, lækre hoppe, lavstammede hoppe eller hvad ved jeg.. og det folk ser er et afkom efter en hingst også glemmer de tit hoppen..

jeg har f.eks en hoppe der er yderst rar og ridelig.. alle hendes 6 afkom er fornuftige i hovedet, trods 4 forskellige fædre... også er hun selv efter Dolomit

0
0
Svar på denne tråd

ibsen..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 02:18

er den ikke efter brabandt?? eller er der en Ibsen mere med samme rygte??

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Ibsen..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 07:33

jeg tror kun der er en Ibsen.. kan dog ikke lige huske hvem hans far var..

men i følge rygter burde jeg da have et totalt dumt ridedyr.. for hun har både Tasano, Ibsen og Dolomit i sine årer ha ha..

jeg må selv indrømme at jeg ønsker ikke selv et afkom efter COme Back II og det er ikke kun pga rygter.. men mere om at jeg synes han avler meget uens og der er langt imellem de afkom jeg synes er lækre, har dog set et par stykker, men det kan vel ikke undgås med alle de afkom han har..

0
0
Svar på denne tråd

hvis der kun er en
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 11:02

så er den efter brabandt. den er nemlig mf til min dolomit hoppe..

min dolomit hoppe er meget sensibel, fremadgående og vågen når den bliver redet. den har bestemt ikke altid været sjovt at ride på..den ser tit spøgelser ( også når beriderne og andre red den)i den forstandt at den lige pludselig bliver "bange" for noget, lidt ligesom mistral gjorde igår..men den er så overraskende sød på tur.

det tror jeg den har arvet dens sind fra sin mor, som jeg efterfølgende har fået at vide er meget sensibel og have et specielt sind.. så jeg tror at hoppen har meget at sige..

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Waldstern
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 11:22

Ja, jeg har jo så en svaghed for Waldstern og rider meget gerne hans afkom.

Rygtet siget, at de er indfodede, psykisk stærke, nervefaste og ikke har løft nok i bag.

De 3 første ting er også rigtigt nok, men den sidste har jeg ikke selv oplevet. Nu er der jo ikke så mange Waldsterner tilbage, så jeg har måttet nøjes med at købe en ny hoppe, som har Waldstern som morfar.

Da jeg i foråret kiggede på ny hest, så jeg en del. Men af en eller anden grund, så var det dem med Waldstern i blodet jeg faldt for typemæssigt og temperamentsmæssigt.

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider