Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 brug for råd til valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 10:17

Hej alle sammen,


Jeg er hel ny inden for ifoling så jeg søger nogle gode råd..


Min datter har en dansksportspony på 9 år og er 135 eller 137 høj er ikke helt sikker på str. Tror aldrig hun har været med føl før eller prøvet det før...


Nu vil vi godt prøve at få et føl på hende, men er ret usikker på hvilken race, str. hingsten skal være?


Og om det skal være på naturligvis eller med frost?


Jeg har også haft lidt svært ved at se hvornår hun har været hingste gal, men det er nok fordi at der ingen hingste er der hvor nu står eller hva?


Hvordan har i gjort det når i har ifolet jeres heste/ ponyer


Håber i kan hjælpe mig


Hilsen Sabrina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ifoling
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 10:53

Hej.


For første gang i mit liv har jeg i år prøvet at få en hoppe ifolet. Det var så med naturlig bedækning. Min hoppe har aldrig været let at se brunst tegn på,så jeg havde egentlig bestemt at hun skulle afsted på hingste station d. 1 maj så de kunne observere hende der. Men midt i april viste hun tydelig brunst, nok fordi der var kommet en ny hest i flokken. Hun kom afsted og blev bedækket. Det var dog en lidt lang brunst hun havde og sidenhen på drægtigheds scanningen på 20. dagen var hun også tom.

Hun blev på hingste stationen og kom på døgnfold med andre hopper og blev præsenteret for hingsten dagligt og snart var hun hestegal igen og heldigvis var der "bid" denne gang.

Ellers er det mest brugt med inseminering idag og det er jo også mere sikkert for hoppen. Nogen får det gjort derhjemme, ved dyrlægen eller på hingste stationen. Jeg vil da umiddelbart mene at når din hoppe er svær at se brunst på, så kan det være en fordel at hun kommer hjemmefra og hen et sted hvor der er en teaser hingst til rådighed.


MVH Janni



Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil sige
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 11:21

at hvis det er en DSP med papirer, ville jeg da vælge en sportspony hingst. Katrinelund har et par rigtig fine hingste. det hele kommer jo an på hvordan den passer til netop jeres pony og om du ønsker at avle en 1 pony eller en 2´er som jeres.

Desuden er det sent at begynde med ifoling nu, hvis det er i år i vil prøve..

Det er også dyrt at avle. Jeg har brugt en hingst som kostede 2000 kr og indtil videre har jeg brugt ca 8000 kr med bedækning,opstaldning,...e,dyrlæge. min hoppe har været af sted to gange da den desværre ikke kom i fol første gang.... ved stadig ikke om hun er ifol... Så det skal man også være klar over...



Ejer af: (Tryk)

Islænder: Jarpur fra Damgård

Welsh Sek. F: Regina


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 11:58

Vi har desværre ikke papir på hende men fik det afvide af sælger at hun var dsp.


Jeg ved godt at det er en dyr fornøjelse at får ifolet, og det er derfor jeg vil havde en masse gode råd.


Jeg vil bruge resten af året på at undersøge hvad der er på market og finde den helt rigtige hingst til hende.


Hun er til både dressur og spring, men hun virker som om hun er rigtig glad for spring, så den hingst skal være en dressur hingst da føllet skal være min datters anden pony. Så jeg vil nok se efter en 1. pony


Jeg er glad for at i har svaret og jeg kan virkelig bruges jeres svar tak.


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil lige
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 12:23

sige at næste gang min skal ifoles, vil jeg vælge insiminering, da det er besværligt at skal transportere hoppe frem og tilbage. medmindre man så lader den stå indtil den er konstateret drægtig.

Så slipper man også for at få en hest hjem med evt. skader..... min kom hjem med et kæmpe hævet bagben. (pga af gammel skade og hun havde så overanstrengt sig)


Ejer af: (Tryk)

Islænder: Jarpur fra Damgård

Welsh Sek. F: Regina


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider