Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hobby avler??
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 14:20

Jeg er den heldige ejer af en RDH kåret hoppe

Hun er en fantastisk ridehest, der både bliver brugt til spring og dressur

Jeg vil rigtig gerne have et føl efter hende.

Min største drøm ville være at få et pinto farvet føl(altså 2-farvet)

Mit spørsmål er bare hvilken hingst jeg skal bruge og hvor højt jeg skal gå op i om den er godkendt i Dansk Varmblod???

Jeg tænkte på White Russian, da han efter Crelido, så får jeg da noget springblod,da jeg gerne vil hacve en springhest.

Nogen der har nogle gode forslag??

Stamtavle

Mor :Hebiska morfar:Ibikus

Far:Michellino farfar:Michelangelo

Signe

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 14:32

jeg synes du skal tænke lidt over hvad dit formål er med at få det føl. -

Er dit højeste ønske at få en pinto ud af det, eller er dit mål at få et dejligt føl, ligesom hoppen, som er godt kåret, og som du kan bruge som din fremtidige ridehest. Der er vel ikke meget sjov i et pinto-føl, hvis den ikke kan løfte benene over springene.

Hvis du primært vælger hingst efter farven, så ville jeg klart købe "et færdigt føl". Der ved du hvad du får, og du risikerer ikke at der er komplikationer, så det tror jeg vil være en langt billigere løsning for at få et tofarvet føl.

Ellers, hvis du gerne vil avle din fremtidige ridehest, så se på din hoppe, hvad gør den godt, hvad gør den skidt, hvad skal forbedres, - og hvilke hingste kan gøre dette. - og se så bort fra hvilken farve den får. En god hest har ingen bestemt farve efter min mening.

Held og lykke med projektet.

Livet er et greb i lommen :D

Anne Krogh

Nu med smukt hoppeføl efter Zardin Firfod på min dejlige RDH hoppe Beauty

0
0
Svar på denne tråd

ja det er måske rigtig nok
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 11:13

jeg villle gerne have an lidt mere ædel og elastisk gang.

men da jeg er spring rytter ville jeg gerne have noget spring blod.

Min hoppe er ret bred og knap så feminin.

0
0
Svar på denne tråd

Pintohingste
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 17:56

Marotts Bugatti har fakisk er RDH dv-mor Bounty,som har været b-hest ispring.En fantastisk hoppe,så der er oz springblod der....

Syntes du skal læse din hoppes beskrivelse og så gå på www.pinto.dk og kigge hingstenes beskrivelser,se hvad der passer til din hoppe og dernæst så evt se om der er springblod.

Evt Hoelgaards Zeeland...

Held og lykke i din søgen.

Venligst Marianne

www.staldnyberg.dk

Bedækning tilbydes...

Saxo Højgård,pinto kat 1,avlsgodkendt med 8 i helhed.

Chopins Comet,welsh af cob type,danskkåret og m. engelsk licens.

0
0
Svar på denne tråd

Springhingst
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 22:19

Hvis det er en springhingst og noget springblod du søger indenfor Pinto avlen, så er White Russian klart det bedste bud.

Den springning han viste sidste år ved kåringen, burde efter DPF niveau, have været honnoreret med to ti taller. Han er klart den hingst med bedst teknik og kapacitet i foreningen.

Afstamningen taler også for sige selv, hans helbror er jo også en dejlig hest, der gjorde det godt. Afstamningsmæssigt er han i mine øjne også klart den mest sikre.

En hingst som Bugatti er da en dejlig hingst, men hans afstamning er altså ikke noget der skriger springbeskeler. Der er bla. både oldenborg og frederiksborg bagud i stammen, ikke noget der signalere sikker springavl. Hans mor mener jeg også er ud af Margit og Knud´s gamle dressurstammen, en virkelig god dressurstammen, men ikke en stamme jeg kender de store springheste ud fra, og i springavl vægter afstamningen altså meget.

Hans egen springning er heller ikke den der udviser den helt store teknik eller kapacitet, i alle fald ikke sidste år til materialprøven.

Zeeland er så en bedre mulighed, men klar WR det allerbedst bud på en springhingst, og en hingst jeg glæder mig til at se igen i år til kåringen

Annette

Escapology T, til avlsbenyttelse for de danske hopper !!

Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !!

Opstaldning af hoppeføl tilbydes fra vinter !!

www.escapology-t.dk !!

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kåring?? af føllet
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 09:14

Jeg syntes netop også selv at WR er et godt også begrund af hans stamtavle

Det er kun et spørgsmål hvor meget jeg skal gå op i at føllet ikke kan kåres???

0
0
Svar på denne tråd

Bugatti
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 21:31

....er nu ikke udaf Knud og Margit's gamle stamme, men efter en Boheme-Nino-hoppe. Boheme var da trods dressurafstamningen B-hest i spring. Nino var efter Lolländer, som lavede mange fine springheste. Så lidt spring har Bugatti da i årene, hans mor er iøvrigt også B-hest i spring.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 22:08

Min Samondo kan da absolut også stå inde for en solid spring stamme indenfor pinto avlen Godt nok har hans mor ikke gået stævner men MF er A-hest i spring og dressur (elite hingsten Raimondo ) og F og FF gik begge S spring(hollandske pinto)

Han har ikke selv så mange resultater endnu men det er absolut ikke hans skyld men hans ejer´s fjumren rundt i "proff" ryttere

Er meget spændt på at se WR igen. Sidste år var jeg ret vild med ham men hans spring billeder fra wiegaarden (Katrinelund/åben hus)er ikke helt imponerende.

(Crelido ér altså ikke en af mine favoritter- UNDSKYLD)

Men nu du har en hoppe med Michellino blodet i sig ( se tråden "michellino" )

Hvordan er din hoppe´s temperement?

Af de ædle ville jeg nok klart sige WR, Samondo, H.Kontrast eller den unge C-dur´s Pacific(ok afstam dog lidt mangelfuld på M-siden). De har alle lidt højde og er de mest ædle og langbenede..

Og til dit spm kan føllet kåres.... Ingen pintohingste i Dk er kåret i DV så derfor kan dit føl kun kåres i DV HVIS det er en hoppe og den ryger ikke øverst i hierakiet ... men hvis det alligevel er til eget brug gør det så nogen forskel hvilket stempel den har?

Så jeg ville da klart tage en broget hingst og X mange fingre for der kom en broget følle ud....

Held&lykke med hoppen

MVH pernille (der tillader sig at skrive selvom jeg risikerer at få på hatten når jeg selv ejer S... UNDSKYLD)

Årets Pinto og Årets Hingst 2004
Materialprøvevinder og Bedste Hingst 2005
www.samondo.dk eller www.123hjemmeside.dk/samondo
SAMONDO bedækning 2008
0
0
Svar på denne tråd

tak tor de fine forslag
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 22:51

Pernille : Det er helt i orden

Det er faktisk efter jeg så samondo at jeg forelskede mig ideen,om et pinto føl

Derefter begyndte jeg at se på mulige fædre til mit kommende føl

Jeg fik også et tip om at kigge på den tyske trakehner hingst Camaro(han har også en smule pletter), og han var heller ikke et dårligt bud.

Ved godt det er en chance at tage for ved jo ikke om der kommer en ens farvet føller ud

Det er jo også en smagssag, men syntes bare lidt mere om WT`s Stamtavle.

Har godt læst tråden , men jeg har en af de meget rolige michellinoer hun er bare super god i hendes hoved

Men ved godt det er en garanti for at hun ikke avler et varmt hoved

Hun har fået 3 føl, og hun avler rimelig stort,hun er også selv 1,72 cm

Ville bare så gerne have en 2 farvet springhest

0
0
Svar på denne tråd

hov der mangler
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 22:56

der mangler et IKKE.

Men ved godt at det IKKE er en garanti at hun ikke avler et varmt hoved

0
0
Svar på denne tråd

michelino/ibikus
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 23:05

skriger jo ikke ligefrem af spring. michelinoer kan tit springe, men om de giver det videre ved man jo ikke. Spring er i meget højere grad afstamningsafhængigt end dressur er. og bare fordi hoppen kan springe er det jo ikke sikkert afkommet kan. Når det er sagt er der jo selvfølgelig ingen anden mulighed for at få et springføl end at bruge en springhingst. jeg er ikke som udgangspunkt ret imponeret over de pintoer jeg har set. nogle gør det ganske udemærket, men de er jo langt fra på niveau med de mere gennemavlede varmblodstyper rundt om. Dette er der jo ikke noget mærkeligt i da forbundet er forholdsvis nyt og man jo har det handicap at farven altid er vigtigst. Det med farven gør det jo ikke umuligt at lave gode heste, men det gør det emmervæk noget sværere og til en langt mere tidskrævende proces.

Jeg er personligt ikke ret vild med crelidoer, eller det passer ikke for der findes to jeg godt kan lide som jeg ved er efter crelido og måske der findes flere som jeg ikke ved er efter crelido. men to ud af rigtigt mange er jo heller ikke ret mange...

c-dur pacifik synes jeg har enormt spændende afstamning de første to led. desværre er det jo som med mange andre pintoer først inden for de senere år at man er begyndt at gå op i at det er rideheste man vil lave. mormor er derfor af ukendt afstamning. om man kan lide A-dur er også svært. jeg kan godt lide de fleste A-dur, men jeg ved at der er mange der ikke bryder sig om dem.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Michellino/ibikus
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 08:38

Jeg ved godt hendes egen afstamning ikke skriger af springblod, og hendes løspringnings karakter er heller ikke de bedste.(kan ikke lige huske hvad hun har fået)

Men tilgengæld har hun viljen og lysten!!!

Hun stopper aldrig på et spring!!!Hun gør alt for mig.

Det er derfor jeg gerne ville have noget springblod ind over.

Er der så nogle forslag til dv godkendte Spring hingste???

0
0
Svar på denne tråd

den har jo faktisk
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 12:04

fået bedre karaktere i spring ind i sine gangarter enkeltvis. 7 hele vejen i spring er ikke så dårligt. det er heller ikke vildt imponerende, men det kan være MEGET værre.

Jeg har ikke meget forstand på hvilke hingste der giver trav videre af springhingstene. og da din hoppe er af dressurblod er det svært at vide hvad der vil være godt. Det er noget lettere med en lagano hoppe, der ved man at man med stor succes tidligere har bruget capitol/corde blod. bare for at tage et eksempel.

som du selv skriver er der ingen garanti for at hun ikke giver et varmt og knap så rideligt temperament videre. jeg tror derfor jeg ville gå efter en hingst der giver ridelighed og got temperament. Jeg ville derfor gå uden om alt for meget fransk blod. hvordan er de andre føl hun har lavet? hva dhar hun givet videre?

Det er jo altid lettest hvis man vælger en hingst der allerede står i dk og er kåret i DV. eventuelt skal man kigge sydpå til tyskland eller holland. kig efter noget med lidt blod i, det trænger din hoppe helt sikkert. og så skal du nok ike vælge en der er alt for stor. eventuelt måske endda ren fuldblod.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

1stk hertug 2stk weltjunge
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 12:17

Hun har fået 3 føl ved tidligere ejer.

1 stk blue hors hertug

2 stk weltjunge

Det sidste jeg hørte var at de alle 3 står hos den samme ejer.

Jeg syntes at have hørt at de 2 ældste er gået i DH

Jeg ved faktisk ikke helt hva hun helt præsict avler videre.

Hippo gik med det sidste weltjunge føl, da jeg købte hende i 2005

(Wilma) hun lignede sin far ret meget.

Rød med 4 sokker og bred hvid blis(så vidt jeg husker, det er jo et stykke tid siden)

Hun avler vist ret stort, så vil helst ikk have for stor en hingst på hende, skal helst ikk blive meget større end hende.

0
0
Svar på denne tråd

desværre ikke meget gang
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 12:20

Men nej det er heller ikke meget gang hun kan prale af at have men det er nok til mig

0
0
Svar på denne tråd

Beklager
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 22:15

Fejlen med stammen på morsiden. Mener bare engang Bugatti´s avler har snakket om hun havde haft eller lånt en hoppe ud af Margit og Knud´s hoppestamme, og jeg mente det var hende. Jeg skal være ærlig, jeg var ikke inde og tjekke op på det, men tog det på hukommelsen, og den er ikke altid den bedste. Min fejl.

Men derfor mener jeg nu stadig ikke at det gør ham til mere springbeskeler, og som Charlotte også selv siger, så er Boheme dressurafstamning, og selvom han har lavet springafkom, så mener ikke det gør det til en mere sikkerspringafstamning.

Samondo, ham tænkte jeg ikke lige over, men klart også en mulighed, og de afkom jeg har set efter ham, er også rigtig fine. (Undskylder Pernille, at jeg ikke lige tænkte på ham)

C-Dur Pacific er klart også en interessant hingst, og en hingst jeg glæder mig til at se igen. Men jeg skal være ærlig, at han ikke helt levede op til de forventninger jeg også havde til ham, da jeg så afstamningen, sidste år. Men igen, kan jeg godt forstille mig at han var hæmmet af vækst sidste år, han virkede noget ufærdig som jeg husker.

Så af Pinto hingste mener jeg stadig WR er det bedste bud, samt Samondo og Zeeland også gode bud.

Som jeg ser Pinto avlen, så mangler den lidt, at der er nogen der ville begynde at tænke mere i enten spring eller dressuravlen, folk skal begynde at vælge en retning nu. Specielt på springsiden mangler der noget, og galopen hos mange pintoer, er desværre en mangelvare, hvis man gerne vil have en indundergribende, op af joren, og rummelig galop. Ædelhed og højstillethed, er også noget som klart er blevet bedre, men der er stadig mange af Pintoerne der mangler dette, specielt på hoppesiden.

Annette

Escapology T, til avlsbenyttelse for de danske hopper !!

Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !!

Opstaldning af hoppeføl tilbydes fra vinter !!

www.escapology-t.dk !!

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 22:47

Signe : ja jeg prøver da online at gøre lidt opmærksom på vores dejlige pinto dyr her i landet så der kan komme flere medlemmer er da glad for det er lykkedes med dig ....

Men tag da evt kontakt til hendes gamle ejer og hør ad hvordan hendes afkom er skruet sammen rigtigt og forkert så er det måske nemmere at pejle sig ind på det rigtige match.

og Annette : glemme Sam... altså fy

Signe, ham der Escapology ku jo være et bud på en DV/xx.....

Og præcis som Annette siger mht C-durs P. ,så den netop meget "ung" ud så er meget spændt på at se den i år.. Har altid godt kunne lide A-dur spring-heste.. eneste minus... der er mange røde iblandt

men ja lad os håbe de snart deler kåringer op i spring og dressur til pinto kåring for de stakkels spring føl har jo ikke en chance når afkom efter Blue Hors hingste/ electric/ de noir/michellino osv kommer på banen med deres flyvende trav og brogede plamager over hele kroppen

Årets Pinto og Årets Hingst 2004
Materialprøvevinder og Bedste Hingst 2005
www.samondo.dk eller www.123hjemmeside.dk/samondo
SAMONDO bedækning 2008
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider