Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

LR´s fælles materiale prøve??
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 11:12

Jeg overvejer meget stærkt at tilmelde min DOA hoppe til Landscenterets matrialprøve i september, men er pludselig kommet i tvilv, om hvilke krav de stiller til ældre hopper (hoppen er 8 år)

Er der mon nogle som har erfarringer med denne prøve? og evt. nogle informationer om, hvordan man i praksis består udholdenhedsdelen.

Det skal siges at hoppen har startet LA1/La2 dresur i maj 08 og startet LC/LB spring. Begge dicipliner på C-plan. Hoppen er i ret god kondition, så umiddelbart burde hun kunne klare kravene.

Jordbrugsteknolog landbrug/hest - med vægt på hestevelfærd.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2008 13:57

Hun lyder til sagtens at kunne klare prøven.

Prøv at kontakte Louise med Hera. Hera har været med til prøven, så hun ved meget mere om, hvordan den foregår.

I øvrigt til dig, at du vil tilmelde hende. Jeg synes, der er alt for få DOA avlshopper, der har R'et, selv om de har kapacitet til det.

Når jeg engang starter på min avl, vil mit mål også være, at få hestene med til rideprøve.

Mvh. Julie

---

Medhjælper hos Vodagergård, avl af danske oldenborgheste, www.vodagergaard.dk

Kieffer Wien 17" sadel sælges, se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2008 11:05

...Er kravene ikke anderledes til de ældre end de yngre hopper. Blot skal de have flere point for at bestå, men de skal vise det samme. Dog slipper de for galop-delen i terrænprøven, hvis de er drægtige.

Jeg skal selv ride en 87,5% DOA-hoppe til prøven i år, så kan det jo være, vi ses. Den er ikke nær så langt i sin uddannelse som din, hverken i dressur eller spring, og er vist også 8, og har kun haft rytter på siden den var 6. Så jeg er temmelig spændt på udfaldet

Julie: Vi er ganske enige om, der er meget (for) få DOA-hopper, der får R'et, men kunne det ikke lige så meget have noget at gøre med, at systemet i forbundet er ikke er tidssvarende (med fare for at få på puklen for min holdning)? Hvis hoppen skal have sit R i DOA-regi er man værsågod nødt til at sende dyret til stationsafprøvning (mener, det er en måned)et eller andet obskurt sted i Jylland -eller også skal den til den fælles materialprøve, hvor programmet -igen efter min mening- er helt vanvittigt. At det ikke er disciplinopdelt dér (endnu?) er mig en gåde, og så kan jeg helt ærligt ikke se formålet med terrænprøven, såfremt formålet er at afprøve hestens kapacitet som konkurrencebanerne.

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

materialprøve
Forfatter: 
Dato:  31-07-2008 12:20

det er ikke kun DOA som har det problem, vi har det også i frederiksborg regi, vi har planer om at min datter skal have en med i år, men jeg håber da efterhånden folk kommer i gang :) det er jo også et af kravene tila t lave en elite hoppe hos os.

Kravene er det samme for alle kun ksla de ældre have lidt flere point, men det hele står i propositionerne som kan findes på www.lr.dk

Super 2½ års Frederiksborg vallak af 1 klasses afstamning sælges:)

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  31-07-2008 13:11

Takker for svarene- lyder skønt at andre også kommer og forsøger at få deres R ved denne lejlighed.

Vedr tildeling af R ved DOA, så mener jeg altså også at hestene kan få tildelt et R, hvis hesten bliver "B hest" efter de gamle regler herfor.

0
0
Svar på denne tråd

Materialprøve
Forfatter: 
Dato:  31-07-2008 14:30

Det er i bund og grund avlsforeningerne selv, der bestemmer hvilke godkendelseskrav der skal være. Men LR udsender nogle retningslinier.

650 point plejer at være min. for godkendelse. Vejledningen siger dette for 3-års, 700 for 4-års og så 715 for 5-års og ældre.

Nu er der vidst kun araberne der laver prøve som 3-års. Men knabstrupperforeningen, f.eks., har også kun et krav om min. 650 point til hopper og vallakker, mens hingstene skal have 700.

Til prøven kan dommerne forlange mere af ældre heste. Ellers er det både i spring og dressur LC-niveau der forventes. Men for at teste hesten, kan springene sættes højere op, og de kan ønske at se lidt mere i gangarter. Ikke at jeg endnu har oplevet det...

Men da min hoppe var til prøve - inden reglerne kom om, at de måtte stille højere krav alt efter alder - lå fremmedrytteren da også og lavede schenkelvigninger mv. på hende. Hun var da 6 år, men også startet t.o.m. LA5, hvilket de (dommere og fremmedryttere) havde fået at vide ved prøvens start. De spurgte om den havde startet og hvad, og fik selvfølgelig svar. Men det formoder jeg kun var af almen interesse, for det var jo tydeligt at den havde prøvet noget.

Så jo, du kan roligt fremstille din hoppe til prøven. Det vigtigste er faktisk en god kondition og udholdenhed! Det bliver hurtigt en lang dag med alt det, de skal igennem.

Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

Alt kan læses her ;O)
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 16:50

Hejsa

jeg havde de samme spørgsmål og tjekkede så ind under LR`oplysninger!

Alt står her:

www.lr.dk/heste/diverse/ propositioner_matpr.htm

Hilsen

Annett

Avl af Dressurbetonet Palomino Varmblodsheste.

Nu også med Hanoveraner og Frede "madamer"

Grib Dagen, lev i nuet!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 22:43

Mht. til DOAs brugsprøve, der rigtigt nok tager 1 mdr., så synes jeg godt, man kunne give folk mulighed for selv at ride hesten op, og så kun komme med den på selve dagen, hvor hestene bliver endeligt testede.

Selvfølgelig kan man så ikke give dem karakter for temperament, men så må man ændre lidt på vilkårene, for de hjemmetrænede heste.

Desuden synes jeg, det er ærgeligt for os oldenborg-folk på Fyn, Sjælland, Falster, Lolland og Bornholm. Vi har kun mulighed for at få R'et på hesten ved at transporterer den hele vejen til Jylland, med mindre man vil ride den til B-hest (hvilket jeg også mener, giver et R inden for DOA). Jeg tror, dette gør, at mange fra disse områder helt fravælger R'et, hvilket er rigtig ærgeligt.

Mvh. Julie

---

Medhjælper hos Vodagergård, avl af danske oldenborgheste, www.vodagergaard.dk

Kieffer Wien 17" sadel sælges, se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd

Ganske rigtigt
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 17:21

stillede jeg min hoppe til prøven i 2005, som ældre hoppe. Kan huske at det ikke synderligt krævede så meget af hesten, jeg var ihvertfald overrasket over nogle af de deltagende heste der ikke rigtig var med udd. mæssigst trods deres alder.

-det vigtigeste er helt sikkert at hesten har en god kondition.!

Min egen var temmelig træt efter en meget lang dag, selvom vi mente hun havde nok kondition til dette. Hun bestod da også med et fint resultat på 813,75 points. Men som både drægtig hoppe og med sådan en lang dag, så var vi godt tilfredse og hesten fik da selvfølgelig også en god ferie derefter!

0
0
Svar på denne tråd

Ja, mit bud er også
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 22:07

kondition, kondition og atter kondition. Det er en drønhård dag at komme igennem, selv hvis hesten er toptunet. Hvis konditionen er i top, så kan du hente gode point hjem ved dyrlægetjekkene.

Jette K

"Hvis moral er godt, er dobbeltmoral så dobbelt så godt?

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 08:25

Tak fordi i ville dele jeres erfarringer med mig , jeg håber på at Stjerne kommer til at klare dagen i fin stil. Der er lagt kondi-program samt en ugenlig løsspringsdag ind i hendes normale program, så vi burde komme få en god foreredelse.

Louise (Hera): Synes ikke jeg forstår pointgivningen ved udholdenhedsprøven!! Skal man bare klare det indenfor den angivne tid?? eller er der straf, hvis man er for hurtig??

Takker:)

0
0
Svar på denne tråd

Ved udholdenhedsprøven
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 08:44

skal du klare opgaven indenfor den givne tid på hver delopgave - altså skridt - trav - galop. Efter endt ridt skal hestens hvilepuls være på et givet niveau (kan ikke huske hvad det er), Du får strafpoint hvis pulsen er for høj. Det er derfor vigtigt at ride, så du når det inden for tidsrammen, men ikke hurtigere end at hesten kan nå at få pulsen ned inden det efterfølgende dyrlægetjek.(Det er her at hestens grundkondition rigtig kommer ind i billedet )

Jette K

"Hvis moral er godt, er dobbeltmoral så dobbelt så godt?

0
0
Svar på denne tråd

Takker endnu engang
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 11:17

Super tak for det. Håber der er markeringer på dagen, så jeg kan se hvor langt man har:))

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hcvejen.
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 12:52

Jeg har tænkt på min LajosK hoppe skal til den prøve du snakker om, engang.

Samt overvejer jeg også at få hende til DSA, som 5 års.

Jeg blevet anbefalet af en vi har brugt til at træne vores Temple Wind hoppe, til at tilmelde hoppen til prøven.

Dejlig oldenborg hingst sælges, se mere på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Udholdenhed
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 22:41

Udholdenhedsbanen er 1 km. rundt - NORMALT starter man med at skridte 500 m = ½ omgang (Jeg skriver normalt, fordi sidste år startede de - mærkeligt nok - med at trave og så skridte. Vi havde en diskussion, racerepræsentanter og dommere i mellem, om det, men der står også først skridt i propositionerne!)

500 m. er "mærket" da der skal stå en her og give tegn omkring tidstagningen til dommerne, der står ved start/mål.

Når du når derom starter du med at trave, og skal så sætte i galop 3. gang du når startlinien - og så slutter du af med en runde i galop. Mener det er 5 minutter til skridt, 10 minutter til trav og 2 minutter til galop - men er ikke lige helt sikker.

Det kan du se i propositionerne.

Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider