Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hestepas- OLD
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 09:43

Hej HN'ere

Da det er 1. gang min hoppe har fået føl, har jeg lige nogle spørgsmål.

Sammen med "kvittering for indberetning" af at føllet var kommet til verden, fik jeg en liste over mærkepladser, og en note om at føllet skal besigtiges og at moderhoppen skal være til stede. Jeg regner med at sælge hoppen til efteråret, så det skal jo gøres nu her. Jeg er lidt imod brændemærkning, og vil derfor gerne have føllet chipmærket (det er et oldenborg hingsteføl)

Mit spørgsmål lyder derfor: Skal jeg tage til en mærkeplads, eller er det noget dyrlægen kan klare hjemme i vores egen stald?

SKAL føllet chip/brændemærkes for at få hestepas?

Vh. Stine

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej.........
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 17:38

Da jeg købte min ollebollehingsteføl sidste år kom ham og hans mor heller ikke afsted til følskue.

Han blev så chippet og brændt hjemme af en besigtiger, som kørte rundt til de føl som ikke var blevet registreret på skuerne.

Jeg kunne så ikke hente ham hjem, før han var blevet mærket, fordi han skulle være sammen med sin mor.

Og de var da vist først ude i slutningen af oktober for at mærke, så vidt jeg husker.

Jeg tror, at føllet skal mærkes/chippes for at få hestepasset. Og jeg tror heller ikke at dyrlægen kan gøre det for dig.

Men det må andre mere kyndige nok hellere svare dig på.

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror faktisk....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 19:04

... at oldenborgerne har frivillig mærkning - det har de i hvert fald haft - men jeg synes at du skal kontakte et af bestyrelsesmedlemmerne og spørge, hvordan du skal forholde dig.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Husk DM for fjordheste den første weekend i september.

0
0
Svar på denne tråd

Hestepas
Forfatter: 
Dato:  22-07-2008 21:30

Tak for svarene!

Jeg er også næsten sikker på at det er nok at chippe, men så er spørgsmålet om dyrlægen må besigtige og udstede hestepas, for det var ikke planen at hoppe og føl skal gå sammen helt til sidst i oktober. Nogen der ved det? Ellers må jeg, som i skriver, have fat på en fra DOA forbundet.

0
0
Svar på denne tråd

Frivillig mærkning
Forfatter: 
Dato:  23-07-2008 20:18

Dit oldenborg-føl må gerne besigtiges og chipmærkes af dyrlægen - det er faktisk også frivilligt, om du vil have ham chippet eller bare besigtiget - men efter al sandsynlighed er der regler på vej, der kræver at alle heste er mærkede (brand eller chip)så det ville være fjollet ikke at få ham chippet.

Du ringer ind til LR og beder om et skema, som dyrlægen skal bruge, når han chipper - det udfylder dyrlægen; du returnerer det til LR og efter ca. 14 dage - 3 uger får du dit hestepas...

Mvh. Maiken

0
0
Svar på denne tråd

Hestepas
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 11:50

Hej Maiken!

Tak for dit svar, det lyder rigtig godt!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider