for det første er det meget få (DV) hingste der koster under 4000.. og det altså inden man begynder at snakke om moms.. og det er jo 25 % og så er de 4000 jo blevet til 5000... det er skide dyrt lige pludselig...
Jeg sendte f.eks. min ene hoppe til hingst sidste år som en dejlig DV (kåret) som "kun" kostede 3000 + moms og den virkede til at være et rigtig godt match med min hoppe...
Hoppen ville bare ikke blive drægtig, først efter 3 mdr. ved hingsten og mange scanninger og hormonsprøjter lykkedes det.. og så var fostret væk igen 2 mdr. senere hvor jeg så synes det var for sent på året til at prøve igen... SUK men det endte på en regning på 9000 og INGEN føl.
Men til sagen..
Jeg tænkte at Lionell måske kunne være noget....
kig under hingste
beskrivelse og kårings karakterer:
Passende stor ædel hingst af god type. Kønt hoved. Velansat hals. God skulder og manke. Lang lænd. Lemmmerne passende føre, rette for, vinklede bag og vrider i has. Bevægelsen særdeles god.
Krop: 887
Lemmer: 76
Bevægelse: 68
Helhed: 8
Stangmål 171
han koster 1500,00 ved (naturlig) bedækning + 2000,00 v/70 dage
excl. moms og attest.
Lionell har lavet et par kårede hingsten, bl.a. fløjhingsten bøgegårdens Lantano (den går dressur)
Lionell er ren holstener afstamning
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Han har også frostsæd efter trakehner hingsten Salomon (kåret i DV)
beskrivelse og karakterer:
Passende stor hingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. Skrå, middellang skulder. Velmarkeret manke. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen særdeles god og taktfast.
Kåret frem til 2. delkåring år 2004.
Tildelt opdrættermedalje i bronze.
Krop: 878
Lemmer: 77
Bevægelse: 88
Helhed: 8
Stangmål 166
Frostsæden koster 2500 excl moms og attest.. ved ikke hvor mange strå det er for... men hvis det er første gang din hoppe skal have føl er det ikke sikkert det er en god ide med frostsæd.
-------------------------------------------------------
Der er også Chrevi's Cavallo
stutteri Chrevi
beskrivelse og karakterer:Stor, betydelig hingst af god type. Kønt hoved. Velansat hals. God skulder. Velmarkeret manke. Lang lænd. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og velstillede. Bevægelsen er særdeles god, men vid bag.
KÅRET 897 78 78 8
stangmål: 169
* Bedækningsprisen er kr. 3000,- eksl. moms og attest.
(naturlig bedækning)
Liras er også i nordjylland
kontakt:
Liras DH 320 84 Lars Fedder, Dybvad Møllevej 8, 9600 Års, 98544004/98544005/40434330
beskrivelse:EN STOR, LIDT HØJBENET HINGST AF GOD TY-PE. KØNT HOVED. VELANSAT, LIDT KRAFTIG HALS. GOD SKULDER. MANKEN ØNSKES MERE MARKERET. GOD OVERLINIE. VELFORMET MUSKULØST KRYDS. LEMMERNE LIDT FINE. BEVÆGELSEN SÆRDELES GOD.
Stangmål: 172
Det er naturlig bedækning.. aner ikke hvad prisen er, men tror heller ikke han er dyr.
Hans far en den netop afdøde elitehingst Limelight.
Rinaldo bor godt nok ikke i nordjylland..
Men han koster 3000 (stadig excl moms og attest)
Han bor i asferg (ca. mellem hobro og Randers)
Han er en halvbror til den også netop afdøde elitehingt Racot.
Beskrivelse og Karakterer:
EN PASSENDE STOR HINGST AF SÆRDELES GOD TYPE. KØNT HOVED. VELANSAT HALS. GOD SKULDER OG MANKE. GOD OVERLINIE. VELFORMET KRYDS. LEMMERNE LIDT FINE OG RETTTE FOR. BEVÆGELSEN SÆRDELES GOD OG ELASTISK.
DH 998 68 89 9
Stangmål: 167
Rinaldo findes her under aktive hingste (mener jeg da)
Kontakt
Rinaldo DH 331 85 Verner Møller Laursen, Allégården, Asferg, 8990 Fårup, 86443356 / 21931855
Det var hvad jeg kunne finde i din omegn til ca den pris du snakker om... Men lad det lige være sagt at der er stor forskel på at hingsten er kåret og at være kendt (modehingst) det ses specielt i prisen men afkommene efter "modehingstene" er jo også nemmere at afsætte
Noget helt andet er jo nok også at de rigtig gode hingste jo nok laver flere gode afkom end de "middelmådige" / "almindelige" hingste.
Og hvis du bestiller sæd efter en hingst et andet sted i landet kan du jo få din dyrlæge til at inseminere din hoppe..
Jeg synes også du bør (specielt hvis føllet skal sælges) få din hoppe kåret i DV.. også selvom den kun kan komme i forregister, for så kan dit føl få DV's brændemærke og DV Stamtavle og ikke "bare" LU's (landsudvalget for heste)
Måske det også kunne være en hjælp til at vælge hingst, så du ikke komme til at vælge en hingst med evt. samme "bagdele" (modsat fordele) som din hoppe kunne have, f.eks ku begge være indfodet, eller have et dårligt markeret sadelleje.. eller hvad ved jeg.. og det er jo ikke alt man selv ser... *S*
Du må skrive hvis der er noget du vil have uddybet..
Som sidste bemærkning tror jeg de fleste hingste ligger på en bedækningspris på omk 5000 (igen excl. moms og attest) nogle lidt under nogle lidt over og så er der dem der er møj-dyre som vi alm. dødelige nøjes med at savle over... he he
Nå, mon ikke det var dagens roman...
-Ariann