Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DV - Dyr Viden?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 19:11
Kære alle.
Er det bare mig, der mener, at DV-hestene er blevet for dyre? Hvordan i himlens navn finder I penge til at få bedækket jeres hopper hos kårede DV-hingste, og hvordan tør I, når følprocenten er så uhyggeligt lav?
Jeg har enorm respekt for det stykke arbejde DV-avlerne gør - og resultaterne er jo fantastiske. Kvaliteten på DV-hestene er jo mangedoblet i løbet af de sidste 20 år.
MEN - jeg er også taknemlig for at nogle, laver "pirat-avl". Hvordan skulle vi almindeligt dødelige ellers få råd til en ordentlig hest?
En helt anden ting er, at de fremragende DV-heste efterhånden forekommer mig rigeligt ensartede. De ser snart sagt alle sammen godt ud og har gangarter "langt over middel". Med andre ord: Det der var langt over middel for 10 år siden, er i dag almindeligt=middel.
MON det er en af grundene til at oldenborgerne har fået en renaissance? Mon frederiksborgerne også kommer stærkt tilbage, fordi folk vil have noget anderledes og mere iøjnefaldende?

Alt dette bare for at starte en debat...
Lone
0
0
Svar på denne tråd

Bedækningspriser
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 19:57
Det kan da godt være at du synes bedækningspriserne er for høje i DV, men det er da den mindste udgift ved at lave en 3-4 års ridehest. Og resten af udgifterne indtil da er de samme uanset om det er en DV, oldenborg eller frederiksborg vi taler om.

Vi har givet op til 6000 + moms for en bedækning, en frederiksborg eller oldenborg koster ca. 2500 + moms, dvs. en reel forskel på 3500 + moms = 4250 kr.

Med hensyn til registreringprocenter på hingstene så tror jeg forskellen er minimal mellem de enkelte racer, og hovedparten af problemerne ligger hos hopperne og er uafhængig af racerne.

Med hensyn til det du kalder piratavl, tja så kalder jeg det formering, da avl er når man kender baggrunden for de individer man arbejder med og ikke bare mere eller mindre kritikløs frembringelse af et nyt individ.
M.v.h. Charlotte

Opdræt af dressurheste af hannoveransk afstamning Stutteri Lund
0
0
Svar på denne tråd

charlotte GC
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 20:11
Beklager med du er rimeligt ved siden af hvad frederiksborg bedæknings priser angår, der er meget forskel på priserne de svinger faktisk helt fra 1000,- til 4000,-

punktum- punktum-komma-streg.

der findes ingen dumme mennesker !!! De er bare uintiligente.
0
0
Svar på denne tråd

hey der
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 20:37
er altså også kårede DV hingste der er nede på 2000kr +moms... men giver ret i at der også er meget dyre hingste.. udbud og efterspørgsel er en pris... men hingstens kvaliteter koster også gerne
B-)
0
0
Svar på denne tråd

Gennemsnit
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 20:49
2500 er da midt nogenlunde midt mellem 1000 og 4000. Men det ændrer da ikke ved pointen i mit indlæg, at forskellen i produktionsprisen er minimal.
M.v.h. Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

lone .........
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 07:59
Hej Lone

Jeg kan nu godt følge dig, jeg synes også at bedækningspriserne er meget høje, det er så en ting, det største problem i hvert fald på sjælland er det dyrlægerne tager for insiminering (ikke mange slipper under 4000 kr og det er kun hvis det går nemt). Det presser virkelig prisen i vejret på at lave føl.

Nu kan det godt være jeg tager fejl men mange af dem jeg kender der har oldenborg hingste, de bedækker naturligt hvilket jo giver en væsenlig besparelse i forhold til DV'erne. Selvfølgelig er der også få DV-hingste der bedækker naturlligt men der er nu ikke mange på sjælland(heller ikke i Jylland for den sags skyld).

Som konkurrence rytter på en stor oldenborg vallak mærker man virklig den øgede kvalitet af heste på banerne, der er virklig kommet mange gode heste med fantastiske gangarter, der gør det noget mere besværligt at kunne være med i toppen.
Mvh Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

ikke et angreb
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 08:41
Kære venner.
Nu var mit indlæg jo netop ikke ment som et angreb på DV-hestene, eller avlerne for den sags skyld. Jeg er vild med DV-heste.
Det jeg reagerer på, er ikke bare bedækningspriserne, men den samlede pris på at få en hoppe i fol, vel at mærke MÅSKE i fol.
Jeg har set indlæg her på HN fra folk, der har brugt formuer på at få en hoppe insemineret, og så er den ikke engang blevet med føl. Det synes jeg må være surt, og jeg ville aldrig have hverken nerver eller økonomi til det.

Og så synes jeg det er en anelse deprimerende, hvis det er sådan, at dygtige ryttere har svært ved gøre sig gældende i konkurrencer med mindre de har råd til at købe en frygteligt dyr hest.
Omvendt er der måske ved at være så mange supergode DV'ere, at det begynder at virke lidt énsformigt? Jo flere gode heste, der avles, jo højere kommer gennemsnittet jo også til at ligge, og det MÅ altså få konsekvenser, f.eks. at folk begynder at kigge efter noget andet?
Eller ej?!? Jeg spørger bare, fordi min fornemmelse er, at der er ved at ske noget, og det synes jeg er interessant.
Lone
0
0
Svar på denne tråd

Forresten, Charlotte
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 09:21
Og til Charlotte, forresten.
Der er vel både avl, piratavl og formering:
- Den med god grund højt respekterede avl med kårede individer.
- Formering. Jeg har lige mødt nogle mennesker, der har købt en nydelig lille varmblods-hoppe, der er blevet bedækket med en gyselig belgier/pinto-hingst!. Det vil jeg også kalde formering.
- Og så piratavl, hvor man krydser afkom af kårede individer, og dermed har gode chancer for at få glimrende føl. Det kaldes piratavl, fordi man "røver" frugten af de "lovformelige" avleres arbejde (og store udgifter).

Hvad angår følprocenten i DV-avlen, er det måske ikke rimeligt at bebrejde hverken hopperne eller hingstene noget. Jeg tror da nok, de fleste er enige om, at følprocenten ville gå på himmelflugt, hvis hingsten og dens hopper fik lov at gå i stod og klare paragrafferne selv. Jeg ved godt at det af mange gode grunde ikke kan lade sig gøre.
0
0
Svar på denne tråd

Store udgifter
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 17:13
Om prisen for at sætte en hoppe i fol skal være høj eller meget høj det afgører man vist selv. Der er gået lidt sport i at få insemineret hos en eller anden dyrlæge, i stedet for at køre ens hoppe på en hingstestation, hvor det er inkluderet at få insemineret.

Vi venter 2 føl til næste år, de har kostet hhv. ca. 8000 og ca. 12500 inklusiv transport til hingstestation, og dyrlæge til svaberprøve, scanning og håndundersøgelse. Og det er ikke fordi jeg har valgt hverken de billigste eller de nærmeste hingste. Jeg har selvfølgelig været heldig/dygtig at de begge er blevet ifol første gang.

Jeg vil stadig tillade mig at mene at for de fleste hopper der ikke bliver ifol er årsagen fysiske problemer hos hoppen eller mangelfuld fodring. Vi har valgt en af de hingste som har lavest følprocent indenfor DV og vores hoppe var ifol i første hug. Det er generelt de samme hoppeejere der får de store regninger og ingen føl.

Uanset hvilke argumenter du kommer med så er min mening stadig at avl uden papirer er formering!!!

Noget jeg dog vil give dig ret i er at jeg også synes at salgspriserne på hestene har taget himmelflugten. Det er lidt som om at hvis naboen har fået mange penge for sin hest jamen så skal min partout også koste det samme, uanset kvaliteten måske ikke er den samme. At de så har problemer med at få solgt når pris og kvlitet ikke hænger sammen, det kan de ikke altid forstå.
M.v.h. Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

som de andre
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:40
skriver det er bedækningen den mindste udgift. Jeg har avlet en smule hobbyavl, og dyrt har det da været men resultaterne er gode. Uden at kritisere pintoer, frederiksborgere, oldenborgere osv, vil jeg vove at påstå at Dv er mere kritiske med de hingste de sætter i avlen. Dansk varmblod har også uhyggelig høje gebyrer for hingsteejeren. Mange 100.000 kr skal hingstejerene ofre på forbesigtelse, kåringer osv.
0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 19:50
Lone - jeg synes det er et godt emne at tage op til debat...
Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er billigt at bringe føl til verden...

Jeg er en af de uheldige der har brugt en formue på inseminering... Jeg satte min dv-hoppe i fol da hun kostant får de mærkeligste skader, så hun nu er dømt avlshoppe og hygge-ride-hest...

Og jo dv-hingste er altså noget dyrere end andre racer, men kvalitet det koster jo desværre...
men jeg synes nu det er dyrlægerne der tjener for godt.
Min hoppe havde en skadet sene da jeg prøvede at ifole hende sidste år, så jeg ville ikke ligge og køre hende for langt (hun er en ged at køre med), og da jeg, på det punkt, desværre bor på sjælland er der ikke det store udvalg i hingste, så jeg brugte en insemineringsstation, da det skulle være billigere end at få dyrlægen hjem, men det kostede mig 12.000 + de scanninger jeg fik foretaget da hun kom hjem (havde tvillingefostre, så hun blev scannet mange gange - og den sidste gang var de væk - øv).
I år fik jeg hende insemineret hjemme og det kostede det samme som min venindes der var på insemineringsstation og de kom lige hurtigt i fol...
Så det med at det skulle være billigere på insemineringsstation end hjemme, den holder ikke... Og hjemme er min i hvertfald mere modtagelig end ude, da hun godt kan blive meget stresset hvis hun ikke er tilpas, og det gør det jo ikke ligefrem lettere at få dem i fol...

Min pointe er at jeg synes egentlig at priserne for de fleste hingste er ok, men dyrlægerne kunne godt tage at skære lidt ned, ellers ender det med at de ikke har noget at lave, for så kører man enten til hingstestationen eller dropper at ifole sine hopper...

Jeg ved i hvert fald at næste gang skal min på hingstestationen, og så må jeg jo vælge hingst efter hvor den står og ikke efter hvilken jeg helst ville bruge...

- Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Til Heidi
Forfatter: 
Dato:  10-11-2003 18:39
Nu skriver du at du må vælge hingst efter hvor den står og ikke efter hvilken hingst du helst vil have. Hvorfor det??? Danmark er da ikke større end at man kan køre over hel landet tur/retur indenfor en dag. Vi valgte at køre fra Sjælland til Mors og vil da gøre det igen.

Med hensyn til dyrlægernes takster, så vil DV region 2 forsøge at få en dialog igang med dem og om muligt få nedsat priserne. Dette skyldes bla. at der er mistanke om en form for karteldannelse, da alles priser er ens.
M.v.h. Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hin hoppe
Forfatter: 
Dato:  11-11-2003 21:05
Min hoppe har haft en tendens til at smadre både sig selv og trailer, da hun står og bukker hele vejen, og det syntes jeg ikke er så smart da hun havde en seneskade (ikke overbelastning, men den var næsten revet over, og ingen kan forklare hvordan det er sket - måske i en trailer).
Hun står nogenlunde i en transporter, men så bliver det hurtigt dyrt...
Vi træner på at læsse og køre, og det går fremad, så næste gang hun skal ifoles, kan vi måske køre...

Men der er da heldigvis ved at være et par udemærkede hingste på sjælland...

Kanont at region 2 gør noget ved dyrlægepriserne, og ja, der er ikke megen forskel rundt omkring... tankevækkende...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider