Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nyfødt føl, med bukkehov
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 09:28

Så kom Una´s føl endelig til verden. Det dejligste lille hoppeføl.. Hun er født ved 5-6 tiden i morges.

Una tager det bare så pænt, snakker hele tiden lige så stille og nusser føllet konstant.

Føllet er født med bukkehov, har i erfaringer med det? Skal jeg kontakte dyrlægen i dag, eller se om det retter sig inden for de næste par dage?

Hvad skal hun hedde? Moren hedder Una carlotta og faren hedder Zimmeron.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

endnu et billede
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 09:29

0
0
Svar på denne tråd

stramme sener
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 09:31

hej

jeg tror nærmere at den er født med for stramme sener, den kan få en sprøjte for dette, skal have det hurtigst muligt efter fødsel så vil det rette sig meget hurtigt.. kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder ... men mon ikke dyrlægen kan være behjælpelig

mvh.Liselotte

Dv heste sælges

1 hoppeføl efter midt west ibi light

1 hingsteføl efter midt west ibi light

2 stk 3 års vallakker efter Midt west ibi light.

www.123hjemmeside.dk/hegnsly

2 føl er solgt 2 tilbage

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 09:32

føllet kan få en indsprøjtning, så senen bliver bedre, kan simpelthen ikke huske hvad det hedder. Det ved dyrlægen .

Men der er noget med den helst skal ha den inden for 24-48 timer?? Mener jeg.

Måske du skulle ringe og høre.

Hilsen Mig

Kærlighed kan alt-undtagen at vække de døde

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Dog speciale i Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 09:54

Mit føl er født ligesådan.

Han fik en sprøjte med noget antibiotika-noget. Og dagen efter var han OK - og helt nede på hoven at stå. Hans senestyltefod var ligeså slemt som dit. Dog var det for hans vedkommende hovedsageligt den ene hov.

For mit vedkommende ville dyrlægerne ikke gøre det derhjemme, men have føllet på klinikken. Det forstår jeg ikke, da de bare får en bedøvende sprøjte og derefter det dér Aqua-et-eller andet. Det er vist noget antibiotika, der går i forbindelse med kalk. Men skynd dig at ringe og aftal en tid til imorgen. Mit føl fik først den første sprøjte 2½ døgn efter han var født - og det rettede sig fint!

Og forresten - tillykke med føllet!

Trine

Til salg:

Ærespræmie, reg. 3 i 2007 - efter Don Romantic - nu med videoklip: Rimini

0
0
Svar på denne tråd

Tetracyclin
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 12:40

hedder det vist.

Det er et vidundermiddel.

Vores dyrlæge kom om aftenen og gav ham den. Næste morgen stod han fuldstændig normalt.

Føllet skal helst have et hurtigst muligt, for de er bløde i senerne.

Det er et stærkt anibiotika, så jeg ville anbefale, at du også søger for at få noget til hendes mave, så den ikke bliver slået i stykker.

Held og lykke med hende, det skal nok blive godt:-)

Stald Stensnæs

Opdræt af super DV-heste og DSP-ponyer

2 års super hoppe efter Master/ Astaire sælges

www.staldstensnaes.dk

0
0
Svar på denne tråd

Talt med dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 15:31

Ja, nu har jeg snakket med dyrlægen og han sagde at han ikke ville gøre noget ved hende endnu. Jeg skal ringe igen i morgen og fortælle hvordan hun ser ud. Det var noget med at så længe hendes mave ikke er startet helt og aldeles op, ville det være for hårdt for hende med det der antibiotika..

Han sagde så også at jeg måske ville kunne se en stor forbedring allerede i morgen.

Det håber jeg han har ret i.. Måske er hendes øre også rettet mere ud i morgen.

Hun står i hvertfald også meget bedre nu og har da også hoppet noget rundt..

Nu mangler vi bare et navn....

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hestedyrlæge
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 16:01

Er det en hestedyrlæge?

Det dér retter sig ikke ud af sig selv. Jeg ville kontakte en anden dyrlæge. Jeg ville i hvert fald ikke turde se tiden an.

Hun vil jo slet ikke kunne træde igennem med senen, når hun står på tåspidsen.

Da jeg ringede rundt til dyrlæger var der også flere, der bare henviste til andre rigtige "hestedyrlæger". Så måske det er fordi din dyrlæge ikke har erfaring med det?

Det er i hvert fald ikke medicinen, der er dyr. Jeg mener selve medicinen kostede ca. 10 kr....

Trine

Til salg:

Ærespræmie, reg. 3 i 2007 - efter Don Romantic - nu med videoklip: Rimini

0
0
Svar på denne tråd

føllet skal da opkaldes
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 16:10

efter denne sang..... Senza Una Donna (betyder uden min kvinde)

youtube.com/watch?v=ZiUn8RwpcfY

Ejer af: (Tryk)

Islænder: Jarpur fra Damgård

Welsh Sek. F: Regina

0
0
Svar på denne tråd

mit føl
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 16:28

Mit føl som jeg fik sidste år havde bukke hov da han blev født, og en uge efter var det væk af sig selv, og mit føl fra i år havde også en lille smule, som var væk efter to dage.

Bækgaard

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge fra dag 1!!!
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 17:18

Det er MEGET vigtigt at man får startet tetracyklin behandling fra dag 1.

Hvis din egen dyrlæge ikke vil, må du kontakte nærmeste hospital. Jeg har i et enkelt tilfælde skulle behandle op til 7 dage for at være sikker på at behandlingen virker i længden.

Det er ikke nok med en dag hvor føllet retter sig, den skal stå MEGET blødt for vi er sikre på at den ikke bare stiller sig stejlt igen.

Det iv behandling med store doser hver dag i en periode fra dag et.

Check i øvrigt din foderplan i hoppens drægtighed mht bl.a calcium/ fosfor og cobber/zink og stivelse. Bukkehov er sikkert foderbetinget.

Venlig hilsen

Lise Vendelbo

Stutteri Godthaab tilbyder seriøs ifoling; med køle-og frostsæd eft. eget valg.

Vi har spændende velfungerende afkom efter egne hopper, samt enkelte hopper til salg ...

0
0
Svar på denne tråd

Bare se at få den sprøjtet
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 17:55

- og det kan ikke gå hurtigt nok. Det SKAL være i dag. Jeg har en hoppe, som ofte laver samme nummer, og sprøjtes føllet samme dag den er født, går det kun et par dage før den går på hele hoven. Jeg kan se der er erfaringer med at spøjte flere dage, det har jeg så ikke oplevet har været nødvendigt, jeg har som sagt en hoppestamme, som har lavet senestyltefod på flere nyfødte føl, så jeg har haft en del gennem behandlingen. Få den endelig sprøjtet nu, og så skal den senere ud at gå, så den får trådt igennem og senen får strukket sig. Hvis ikke din dyrlæge kender til behandlingen og vil sprøjte føllet, må du kontake en anden. Håber sørme for dit føl at du får iværksat en behandling straks i dag, den har alt for meget senestyltefod til at lade stå til og blot håbe det bedste. Mange held og lykke med det

Trakehner-hoppeplag fra 2007 e. præmiehingsten Summertime sælges

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kan kun bakke op
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 19:42

Du skal se at få den sprøjtede med tetracyclin (staves), hvis ikke du vil have bøvl med det. Jo hurtigere jo bedre. Jeg ville kontakte en anden dyrlæge hvis ikke din egen vil.

Men held og lykke med den lille køn er den jo.

Glæder mig til at hører hvordan det gik.

Bedækning tilbydes med både kåret dartmoor hingst (matrialeprøve vinder 2007) og kåret cremello hingst (DPA).

Smukt palomino hingsteføl tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd

Frustreret...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 08:46

Det er lige hvad jeg er...

Jeg har ikke gjort andet end at ringe til dyrlæger, det meste af dagen i går og igen her til morgen.

De fleste jeg snakkede med, kendte slet ikke til produktet. En enkelt kendte det, men sagde det ikke virkede. En anden mente bare føllet burde slås ned i dag..

Jeg var nået dertil hvor det egentlig bare var at køre hypperne ned til skovgaard, men ville lige prøve en sidste udvej, da det er en køretur på flere timer. Så nu har jeg fået fat i en dyrlæge som kommer og sprøjter mit lille føl og han tror endda på at det virker..

Så nu håber jeg bare det hjælper på det lille pus.. Hendes højre forben ser ellers rigtig fint ud, men det venstre er ikke godt.

Det er bare så ægerligt at glæden ved endelig at se det lille vidunder skal ende sådan her...

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Har selv haft et hingsteføl
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 09:05

i år med denne lidelse. Men det ordnede sig af sig selv. Vi lod ham gå på fold hele dagen, hvor han kunne bruge sine ben på forholdsvis hårdt underlag. Tredje dag gik han pludselig som han skulle og har ingen mèn overhovedet. Han er i dag 1 måned gammel.

Men held og lykke med behandlingen, det skal nok gå .......

Mvh

STALD BREDMOSE

Elke Carstensen

"Slid med vid, ting ta'r tid"

(Piet Hein)

www.stald-bredmose.dk

0
0
Svar på denne tråd

det virker
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 09:06

hej

det var sørme godt.. hvad er det dogfor nogle dyrlæger der bor omkring dig.. jeg har set det med godt resultat på alle de føller det har været galt med..

mvh.Liselotte

Dv heste sælges

1 hoppeføl efter midt west ibi light

1 hingsteføl efter midt west ibi light

2 stk 3 års vallakker efter Midt west ibi light.

www.123hjemmeside.dk/hegnsly

2 føl er solgt 2 tilbage

0
0
Svar på denne tråd

Det ved jeg heller ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 09:26

Jeg synes jo egentlig der er i orden at en dyrlæge siger han ikke kender til produktet eller han ikke har kompetencen til netop dette problem, men det er da frustrerende når det er alle dyrlæger.

Den sidste dyrlæge jeg talte med ville jo så gerne vide hvor jeg kendte dette produkt fra og jeg svarede ham at det havde jeg fået oplyst på heste-nettet. Det synes han egentlig var meget meget morsomt.

faktisk mente han at det var ganske udmærket at hente viden fra sådan et forum og så fortsætte indtil man fik sin vilje.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Godt at høre...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 09:42

Jeg ved godt der er mange dyrlæger som fuldstændig stejler over det. Min gamle dyrlæge sagde endda til mig at jeg ville slå føllet ihjel med den behandling, som endda gives intravenøst, og det var faktisk et antibioticum mod yverbetændelse hos køer. Hans forsikring ville ihvertfald ikke dække hvis jeg gjorde det, men hvis jeg virkelig insisterede på at få mit føl aflivet på den måde, så var det mit problem. Der skete jo selvfølgelig ikke noget, havde jo prøvet det flere gange, og da dyrlægen kom igen efter 3 dage og så føllet gå på stort set hele hoven, da måtte han jo ærbødigt bøje sig i støvet og har således altid fortsat behandlingen på fremtidige føl han hørte om.

Men man skal jo vide det før man kan udføre det i praksis. Jeg ved nu at det er begyndt at være indskrevet i dyrlægens lærebøger, så nu bliver det heldigvis udbredt overalt. Du vil blive overrasket over så hurtigt der sker noget, men husk nu at få føllet ud og så på hård bund så den får trådt igennem mens antibioticummet virker på senerne. Jeg har en enkelt gang været ude for at føllet som blev sprøjtet, pludselig trak senerne sammen igen og fik senestyltefoden tilbage , og da kunne vi jo ikke længere sprøjte den, så den fik i hast en limsko på.

Jeg har så altid fået af vide at behandling skal iværksættes inden for 24 timer efter foling, så jeg håber din dyrlæge snart dukker op! Vil du ikke nok sørge for at holde tråden opdateret, således at de mange skeptikere, som stadig findes, kan blive overbeviste?

Igen al mulig held og lykke med dit dejlige føl Godt hun fik en "mor" som lod sig overtale og ikke gav op.

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt ufarligt.....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 09:47

Men det er vel ikke helt ufarligt at bruge det? Jeg spurgte en dyrlæge om det, da min plag også har døjet med en bukkehov, og jeg havde fået at vide, at enkelte også bruger det til plage, hvor jeg tidligere havde fået at vide, det kun virkede på nyfødte føl. Dyrlægen sagde, det var en overdosis tetracyklin man giver dem, og at de kan få meget voldsom diarré (sikkert derfor nogle dyrlæger vil have føllet indlagt), der kan tage livet af dem. Men der er måske flere måder at gøre det på, for den dyrlæge, jeg snakkede med, lød som om man gav dem så meget, at de nærmest blev til kludedukker, som man så kunne strække i. Men efter hvad jeg har læst herinde, lyder det jo forholdsvis ukompliceret. En anden jeg snakkede med, havde prøvet det nogle gange på føl, men uden den store succes.

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 10:20

Det er jo et stærkt antibioticum, som egentlig ikke er beregnet til heste, og ældre føl vil man kunne slå ihjel med den dosis, derfor gives det straks efter foling. Man kan altså ikke behandle ældre føl eller heste. Jeg har også fået af vide at de kan få diarre, har dog aldig oplevet det på nogen af mine, men jeg har så også startet behandling senest næste morgen hvis føllet et født om natten, ellers straks.

Man kan nu ikke bare trække i dem og så vupti, benet er rettet ud. Det kommer gradvist over et par dage op til en uge, og jeg har intet unormalt kunne mærke på mine føl. Hvordan det indgives er der forskellige holdninger til. Nogen fortynder det i isotonisk saltvand, mens andre sprøjter det stille og roligt direkte ind. Jeg kan heller ikke her mærke nogen forskel på føllene på måden det bliver gjort på. Selvfølgeig skal man derefter følge op på behandlingen og ikke blot mene at det var det. Man er nødt til at få føllet ud at gå, så senerne kan strække sig og vedblive at være det. Ellers er det nemt at sige øv, det virker jo ikke... Blot mine erfaringer med behandlingen.

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 16:10

faktisk en artikkel i det ny ridehesten omkring bla bukkehov og bløde koder.... meget spændende...

Ejer af: (Tryk)

Islænder: Jarpur fra Damgård

Welsh Sek. F: Regina

0
0
Svar på denne tråd

Mirakel middel
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 19:53

Juhuuuuu....

Det er nu præcis 6 timer siden Kinky (som hun hedder nu) fik sin fantastiske sprøjte og tjek lige her:

Hun er da stadig lidt stejl, men hold da k... en forskel. Jeg er så imponeret og lykkelig.

Tusind mange mange tak, fordi i fortalte om dette vidundermiddel.

Jeg synes bare selv jeg har det mest fantastiske lille føl nu. Med de helt rigtige ben og dejlige farver.

Igen.. Mange tak. Det er helt fantastisk. Dyrlægen sagde hun skulle gå på denne fold de næste par døgn. Jorden er hård og fast og det skulle gerne hjælpe. Så Una må leve af foder og hø, og næsten ingen græs, men mon ikke hun overlever.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Det sidste...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 19:55

Det var venstre som var værst, men det er da virkelig blevet bedre..

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt....
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 20:25

Ja det er da til at se forskellen. Men ærgerligt, at du skulle igennem så mange dyrlæger og være så stædig for at få løst det.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor flot!!
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 20:27

Hvor er det dejligt for dig!! :D

Flot gået af alle dem der har støttet og hjulpet dig herinde; HN kan altså bare noget! /cheer

Cremello SDH-hoppe og 2008-føl til salg - se hjemmesiden:

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 00:39

Jeg kan ikke få hænderne ned... Super du kørte på! Ja, det er et vidundermiddel, brugt i rette tid altså

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Camilla.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 09:26

Mit det andet føl, stod lige så stejl som din gjorde.

Og jeg var fuldstændig lige så bekymret som dig og tænkte mit osv. Så 4 dagen, ringede jeg til dyrlægen om morgenen, inden jeg tog i praktik at nu havde hun altså bare lige og komme ud og se hende. Jamen det skulle hun nok.

Jeg kommer hjem samme dag omkring kl. 15, og til min store forbavselse, kan jeg se at hun havde rettet lige så markant som din havde det efter den fik den sprøjte.

Nu er hun snart 4 uger og står ifølge både dyrlæge og smed, fuldstændig normalt.

Dejlig oldenborg hingst sælges, se mere på www.staldmiller.dk Dejlig 50% oldenborg hoppe til salg - se mere på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

supert
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 09:39

Stor tillykke med den store forandring, Hvor er det dejligt at se.

Og rigtig godt du forblev stædig, det betaler sig i længden.

Og hvor er hun dog en rigtig køn pige.

Hilsen Mig

Kærlighed kan alt-undtagen at vække de døde

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Dog speciale i Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

Der er en god artikel..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 10:03

Der er en god artikel om det i det nye Ridehesten i avl&sport- der står en masse om bukke hov og hvordan dette kan afhjælpes..

Husk hesten er din ven-behandl den med respekt(o;

0
0
Svar på denne tråd

sprøjte igen
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 22:39

Jeg ville sprøjte flere dage i træk, som hun står nu, vil hun trække sig tilbage igen, det er meget vigtigt at det bliver hver dag. Føllet skal virkelig stå overdrevent blødt i kode-og hov-led.

Godt at du fandt en dyrlæge du kunne overbevise.

Held og lykke.

Venlig hilsen

Lise Vendelbo

Stutteri Godthaab tilbyder seriøs ifoling; med køle-og frostsæd eft. eget valg.

Vi har spændende velfungerende afkom efter egne hopper, samt enkelte hopper til salg ...

0
0
Svar på denne tråd

bukke hove
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 04:47

dejligt at du fik sprøjtet i tide...

har selv haft en der var født med knap så stramme sener, men her kom jeg for sent til HN (altså de vise ord de 'ældre' har nævnt til dig) til at han kunne nå at blive sprøjtet - han blev 3 mdr og jeg meget fattigere pga operation som ikke gik som den skulle....

held og lykke...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Ufødt føl e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Aron

Arthur

Giv gerne et bud på de andre ...

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 07:38

Hold da op, det var noget af en forskel, dejligt det går den rigtige vej nu, men trist det skulle være så svært for dig.

Det er da godt der er hestenettet, hvor der er nogen som kan hjælpe, når nu dyrlægerne er så besværlige.

Tillykke med dit føl, hun er meget smuk.

Anni

0
0
Svar på denne tråd

Jah....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 17:48

Der er som nævnt en udmærket artikel i "Ridehesten". Desværre nævner artiklens dyrlægeforfatter intet om at sprøjte med tetracyklin på nyfødte føl med medfødt senestyltefod... Undres meget...

Godt det kører med dit føl, LouiseUna. Hold nu endelig ikke op med at motionere på hårdt underlag lige med det samme.

www.stutteri-montana.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  06-07-2008 20:19

med den lille smukke sag- er hendes far en kåret Trakehner ?

Håber det går bedre med de små fødder.'

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl har ikke fået..
Forfatter: 
Dato:  07-07-2008 11:39

Nu går jeg en lille smule i panik. Efter som min hingst også er født med bukkehov. Og vi fik dyrelægen ud få timer efter han blev født dyrelæge sagde at det ville gå i sig selv om nogen dage han skulle bare ud og gå på noget hårdt. Også skulle vi lave nogen øvelser med ham vær dag.

Men hvorfor fik mit føl ikke den der tetracyklin behandling ..

Og vil det gå over af sig selv med tiden..? Panik Panik..

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl
Forfatter: 
Dato:  07-07-2008 13:43

Så også sådan ud, lige knap så slemt måske.

Min dyrlæge sagde jeg lige skulle se et par dage an, behandlingen skulle gives inden 5 dage. Han rettede sig nu af sig selv.

Fantastisk forvandling må man sige.Held og lykke med ham.

Karin

Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør

Fræk og køn. Hingsteføl fra 2008 efter Esteban xx, morfar Parlør sælges

0
0
Svar på denne tråd

nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  09-07-2008 17:36
Er der nogen som kan fortælle mig virkningsmekanismen ved at bruge tetracyclin? Det kan godt være at det virker, men hvordan? Kan slet ikke få det til at hænge sammen rent logisk.

JC Great Pine Image

Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider