Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Sadelkåring eller??? (DV FOR)
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 09:35

Jeg håber der er nogen her på HN der kan og vil vejlede min veninde og jeg ang. min venindes hoppe, som vi sad og snakkede om i aftes.

Min veninde har en hoppe på 4 år og har et føl ved siden (som er registreret i et andet forbund). Hoppen ville hun have kåret i DV også, den går i F1, da de ikke godkender det led der kendes på den. Hoppen blev tilredet sidste år, men er ikke redet siden, hun er selvfølgelig meget muskelfattig nu. Hun er lille - 160 cm.

Meningen er, at hun skal kåres til den sene eksteriørkåring uden føllet ved siden.

Men nu har vi snakket lidt om et evt. føl efter en DV hingst er bedsre stillet hvis vi får hoppen klar til sadelkåringen midt i august? Eller hvad er fordelen ved 1 dags afprøvning?

Vi håber på lidt vejledning så vi kan gøre det bedste fra starten.

0
0
Svar på denne tråd

Betale sig?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 17:45

Jeg vil ikke mene at det kan betale sig at sadelkåre en F1-hoppe, mht. en F2 kan det diskuteres. Mens det klart kan betale sig at sadelkåre en F3-hoppe.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Sadelkåring eller ej
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 22:47

Hejsa. Jeg har en 3 års hoppe e. Weltjunge, som bliver stillet til sadelkåring her på torsdag i Ikast og jeg har også haft mange overvejelser omkring om det kan betale sig eller ej. Hun kan blive kåret i F3 og jeg kom til den konklusion at alt andet lige så må det vel få en positiv indflydelse på et eventuelt salg af afkom at moderen har bestået en rideprøve - alias at den kan rides - burde det ikke det!!! I mit tilfælde kan jeg endda godt fortryde at jeg ikke har stillet hendes mor og mormor til en evt. sadelkåring især nu hvor hendes mor er sat i avlen istedet for at gå som ridehest...Men selvfølgelig det er jo også kun positiv såfremt at den kan bestå... Dumper den så bliver det jo også registreret i hestedata.

Nå men idet min ikke ligefrem har en afstamning at prale af så blev jeg enige med mig selvom at det kun kunne være en fordel at sadelkåre og på den måde vise at der var noget i afstamningen der kan rides.... såfremt hun består. Men om igen så meget ekstra koster det heller ikke mig at fremstille hende til kåring for hun skulle alligevel tilrides nu her og sadelkåringen koster kun ca. 500 kr. mere end eksteriørkåringen. Det er selvfølgelig lidt noget andet i jeres tilfælde medmindre at i selv kan ride den :) Men det er ikke nemt og man får mange forskellige meninger - har fået at vide at jeg var godt tosset at stille hende til kåring for en F- hoppe er det arveste l... at avle på. Men moderen har nu indtilvidere lavet nogle fine afkom også skader det vel ikke - nå det var lidt væk fra emnet.

held og lykke med jeres beslutning - det er jo aldrig nemt :)

Anette

Super dressurpotentiale - 4 års haflinger hoppe og 1 års hingsteplag e. De Noir sælges - se mere på www.staldkalhave.dk

Desuden afkom e. Andiamo, Weltjunge, De Noir, Peter og Smudo

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 23:22

Mange tak for svar indtil videre.

Nogen der ved hvor meget hoppen skal opnå for at blive godkendt til 1-dags prøven? For tror nog hun stiller til den sene eksteriørkåring i år, og så 1-dags prøve næste år med føl ved siden, hvis ridningen går fint, jeg skal ride den for hende her vinteren igennem, men ved en evt. rideprøve vil den blive fremvist af en berider.

Jeg er også selv af den holdning at et evt afkom er bedre stillet hvis hoppen har sit R, men flere siger at det ingen betydning har for en F1 hoppe, derfor er jeg i tvivl. Jeg tvivler på, at jeg kan få hende klar til august.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider