Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Virusabort - betydning for ifoling?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 20:23

Jeg har nada forstand på virusabort....og har en veninde som har kig på en hest, som sidste år mistede sit føl grundet virusabort... (flere heste i stalden mistede pga. denne virus)

"folingen" havde ikke været nem - føllet lå ikke som det skulle, men med hjælp kom det ud. Hun fik en lille ridse i livmoderen - som ifølge dyrlæge/sælger ikke skulle have nogen betydning nu. Hun fik dengang ekstra antibiotika mv og blev skyllet godt og grundigt ud...

Er det dumt, at købe en sådan hest??

Har det betydning for en ny ifoling - er risikoen for, at det går galt igen større eller?

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

virusabort
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 21:29

Mitt sto kastade i virusabort i år. Enligt Sveriges veterinärmedicinska anstalt så har de aldrig sett ett sto som kastat två gånger i virusabort, och det ska inte finnas något som stör dräktigheten eller fölningen. Stoet är dock inte immun, så de rekommenderar vaccination ändå. En häst som haft virusabort, EHV-1, är alltid potentiell smittbärare och KAN potentiellt smitta andra hästar resten av sitt liv om den får ett utbrott.

www.swedishwarmblood.se

0
0
Svar på denne tråd

Bekymring
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 21:42

Jeg ville være mere bekumret for ridsen i børen, hvis der er blevt dannet arvæv, så er der forøget risiko for at hun kommer aldrig ifol igen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Ingen betydning
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 07:49

Jeg har selv haft hopper som har mistet pga virus abort og mener ikke at det har nogen betydning for efterfølgende ifoling overhovedet...

Virusaborten angriber først når fosteret er mindst 5 måneder gammelt - og derfor bør man vaccinere sin hoppe mod det i 5-7-9 drægtigheds måned - især når du nu VED at hun har aborteret pga virusaborten..

Men husk også lige på at fordi den er vaccineret kan der jo godt komme en abort alligvel.. Der kan jo være andre årsager til aborten end virus abort.

Men held og lykke med det.

Kh

Charlotte

Avlshingste 2008:

D. Shan´n Jan Memory ox 3614:

Rød, 153 i stg, god udstråling, dejligt temperament

PA Nafal Ibn Sharim ox +4307:

Homozygot sort, 158 i stg, powerfulde bevægelser

www.davidson-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

djkgfkjghfg
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 09:32

Tak for jeres svar.

Jeg har også selv søgt lidt her på nettet og kigget i mine bøger....og ja det lader ikke til, at selve virusaborten har betydning for fremtidig avl.

Ridsen skulle ligge så langt tilbage (og være meget lille), at det ikke skulle kunne give problemer ved ifoling - men jeg vil klart anbefale min veninde, at få det tjekket i forbindelse med handelsundersøgelsen .

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider