|
|
| En dag for en avler |
|
|
Puha sikke en dag vi har haft her på stutteriet - vel at mærke en af de gode dage! Vi startede med at scanne naboens hoppe som jeg har insemineret for hende, den var sørme drægtig! Så follikelscannede vi hendes gamle hoppe for at se om ægget var gået, og det var det, så hun er nu færdiginsemineret og der skal krydses fingre. Videre ned i min stald hvor min "gamle" hoppe sørme også var drægtig - med tvillinger for 4. år i træk. Det ene embryo var dog mindre end det andet, og også uregelmæssigt, så vi lod hende være og skal scanne igen om 1 uge. Hendes skønne hingsteføl fik så en limsko på den ene forhov da han er noget stejl på dette ben, det tog han helt cool UDEN bedøvelse  Videre til at scanne min 5-års hoppe som jeg inseminerede i følbrunsten - drægtig med tvillinger! De lå heldigvis i hvert sit børhorn, så vi kunne klemme den ene. Håber der så ligger et sort hoppeføl med aftegn tilbage, den er nemlig allerede solgt og den kommende ejer har netop de ønsker  Så fik min store 2-års lidt beroligende, blev beskåret og derefter læsset alene i traileren for at komme op på stutteri Møgelholt. Her skal Kristian Olesen sætte lidt skik på hende de næste 8 uger, og klargøre hende til 2-års bedømmelse og salg. Hun tog det så pænt, det hjalp nu nok også at hun havde fået en lille "snaps" at køre på. Jeg var nemlig lidt bekymret for om hun ville blive alt for urolig af at stå alene, så derfor denne løsning. Hun stod rigtig pænt og blev afleveret helt uden sved på kroppen, så det var skønt. Derefter i bilen igen, over til min 3-års hoppe som er i ridning hos Nikolai Kowalski. Hun skulle have forsko på og scannes. Hun stod som en gammel rideskolehest og fik sko på (første gang nogensinde), og bagefter kom dyrlægen og sørme om hun ikke også blev scannet drægtig  Så i bilen igen, over at se til min 2-års hoppe igen. Hun var nu helt fri af det beroligende og stod fredeligt og gumlede wrap i hendes nye boks. Nu er jeg vel hjemme, ungerne er puttet og nu skal jeg lige vente på at manden får skårlagt vores græs som skal wrappes imorgen. Derefter ud og inseminere den sidste brunstige hoppe i stalden, nemlig min ponyhoppe Feline. Og så tror jeg der er en der skal se dyner - med et smil på læben ved tanken om alle de små føl der gerne skulle titte frem d. 6. maj 2009- alle 4 på samme terminsdato.....
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk Avlsponyhoppe, 1,47 i stang, dressurbetonet, sælges ifolet ved Westminster Bailey Hoppeføl, forv. stang 1,47, efter Røgilds Aragorn, ultrafeminin! sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super... |
|
|
dag du har haft dig, fik også et lille smil på læben. Krydser fingre for alle dine hopper holder føllene. Men det lyder jo til at gå rigtig godt.. Du må sove godt når du kommer så langt. 
Mvh Mona Stald Dyrhøj Ny Rapid hestetrailer udlejes efter aftale.Post nr 8410 Kontakt profil eller på 29899156.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe sikke en dag... |
|
|
... men en god en af slagsen. Tillykke med alle de drægtige damer!! Jeg bliver lige nysgerrig: du skriver i skal have skårlagt græs, som skal wrappes i morgen? Hvor længe lader i det ligge og tørre, inden i pakker? Jeg spørger, fordi jeg selv er ved at lave wrap for første gang. Jeg fik det skårlagt mandag aften, og om alt går vel satser jeg på at få det presset og pakket torsdag - er dog bare meget i tvivl om, hvorvidt det når at blive tør nok på to dage (der er jo ikke megen sol og blæst lige nu). Har hørt, at heste ikke så godt tåler det våde wrap... VH Lone
www.lonerytter.dk Smuk sort hannoveranerhoppe af præstationsafstamning sælges - se min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stort smil |
|
|
Efter sådan en dag, så kan hele verden og alle dens problemer da bare komme an - så kan man vist klare hvad som helst!! DEJLIGT med sådan nogen dage - lad os alle opleve nogle flere af den kaliber!! Og stort tillykke med alle de drægtige damer 
Venlig hilsen Terese Danish Design Horses www.designhorses.dk FOLEALARM UDLEJES I NORDSJÆLLANDSOMRÅDET Sælges: Hingsteplag e. Don Schufro/Romancier Hoppeplag e. Gagarin/Loran
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak ;-) |
|
|
Tak for jeres kommentarer. Jeg er stadig lidt groggy efter sådan en omgang, men hvor er det dog bare fedt! Og til Lone; Hvor længe det skal ligge afhænger dels af græssorter, skridning og hvor meget nedbør der har været. Det afhænger også af om man har crimper på slåmaskinen, og det har vi. En tommelfingerregel siger, at hvis græsset skal ensilere i ballerne så skal det ikke ligge mere end 24-36 timer på skår, så bliver det for tørt og risikoen for fejlgæring, skimmel og sporer stiger. Man kan dog godt lade det ligge længere, og så bliver det til høsilage, som har en tørstofprocent på over 60-65 %, det kræver bare at der ikke kommer regn på det og at man ikke vender det for voldsomt så der kommer jord og skidt i. Vi sigter efter en tørstofprocent på 55 %, så føles det tørt i ballen og hestene får normalt ikke tynd mave af det. Og så lægger vi 3 ekstra lag plastik om, stabler pænt og så har vi baller til hele vinteren. Vi plejer at lave to slet, så når vi er færdige med dette slet skal der gødes.
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk Avlsponyhoppe, 1,47 i stang, dressurbetonet, sælges ifolet ved Westminster Bailey Hoppeføl, forv. stang 1,47, efter Røgilds Aragorn, ultrafeminin! sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det |
|
|
Hej Reni, Tak for svar. Mit græs er blevet slået uden crimper (fandt jeg først ud af bagefter, så nu bliver jeg da helt bekymret). Sorten ved jeg ikke helt hvad er, men der er noget hvidkløver i bunden, og så er det "almindelig græs" (ikke rajgræs), som er skredet godt igennem. Det har jo lidt stive stængler, og jeg tjekkede det igår efter at det havde ligget et døgn. Det føltes meget tørt udenpå, men presser man på stænglen er der stadig saft i. Nu får det lov at ligge i dag med, og så håber jeg på der ikke kommer regn. Det bliver ikke vendt, netop fordi jeg har læst, at det kan give jord i ballerne (og det ligger heller ikke i så tykt lag) Mon så ikke jeg kan få det presset i morgen eftermiddag??? Jeg får også ekstra plastik om... Uh, det er altså næsten lidt for spændende for mig - har hørt om en hel høst, der er slået fejl, fordi det har været for vådt, da det blev pakket... Nå, men held og lykke til os begge med høsten 
www.lonerytter.dk Smuk sort hannoveranerhoppe af præstationsafstamning sælges - se min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjoeeee.... |
|
|
Åh Lone jeg ville ønske jeg bare kunne skrive "at det går nok".... Vi har dog prøvet at lave wrap og hø UDEN crimper, og det mislykkedes totalt. Det skulle ligge så længe og tørre at der gik svampesporer, skimmel og mug i det, og så brændte høet alligevel sammen for os, mens wrappen blev dårlig. Vi ringede fluks til den forhandler vi havde købt slåmaskinen af, fik arrangeret en bytning, kørte til Ribe og byttede til en med crimper på og siden har vi ikke haft bøvl. Men jeg har da også hørt om folk der ikke har crimper på og laver skønt wrap alligevel, det kræver så bare længere tørretid og så måske at græsset ikke er for stænglet. Jeg skal dog nok krydse fingre, der skal jo også en god portion held til når man laver grovfoder  Held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bliver lige nysgerrig... |
|
|
Bare lige for at spørge til wrapdiskussionen - hvad er en crimper? Jeg sidder også og bliver ret spændt nu... Vi lavede wrap i starten af maj, men har ikke åbnet for noget endnu! Håber virkelig det er blevet godt, for udgifterne med at lave det har været meget store! Vores var jo heldigvis ikke stænglet, fordi det blev taget lige inden skridningen - håber det kan redde det! (Det fik også lov til at ligge halv-langtid, ikke vendt og vejret var jo perfekt dengang... krydser fingre  PS: Tillykke med dine "damer" - herligt, at de har samme terminsdato allesammen! Så kan vi - forhåbentlig - vente sammen næste forår.. (Min har termin d. 4. maj)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
En crimper er en anordning der ligner lange teltpløkker, sidder på slåmaskinen og har til formål at slå hul på stænglerne så saften lettere kan fordampe. Dermed tørrer græsset hurtigere. Det har også den fordel, at når så græsset er wrappet så siver saften ud af græsset inde i ballen og det er her i saften at sukkeret findes. Sukkeret er vigtigt for ensileringsprocessen, og det er vigtigt at denne forløber optimalt - dels for holdbarheden, men også for at få brugt sukkeret op så sukkerindholdet ikke er tosset højt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Crimper |
|
|
Tak for svaret. Det lyder som en snedig anordning - Jeg må finde en slåmaskine med 'sådan en' næste år! Kan saften ikke lettere sive ud af bladene ift. stænglerne? Det er lidt et 'wild guess', men jeg håber.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Reni.. |
|
|
Ja, det lyder jo ikke så godt - men "skaden" er sket. Næste år må jeg huske at få det slået med crimper, hvis det ikke bliver godt i år. Har lige snakket med ham fra maskinstationen der skal presse det, og han siger, det ikke betyder noget (nu får vi se, om han får ret - det håber jeg selvfølgelig). Det bliver presset i morgen aften, og så har det ligget i tre døgn...Please lad det ikke regne!!! Ellers kan jeg godt bruge noget regn, så der kan komme fut i græsset igen, og vi måske kan nå et andet slæt. Reni, hvorfor slår i først jeres nu? Jeg kender rigtig mange, der lavede hø/wrap sidst i maj/først i juni, hvor vejret bare var helt perfekt. Selv kunne vi ikke gøre det før efter 15. juni, da vi får tilskud til miljøvenlig jordbrugsdrift. VH Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi..... |
|
|
Vi slår først nu da vi for det første har en del rajgræs i blandingen og det skrider sent, men også fordi marken var meget våd tidligt på året og vi kunne derfor ikke køre ud med gødning før ret sent. Derfor pudsede vi det af, gødede og tromlede lidt sent, og derfor er det først klart nu. Jeg vil hellere slå en smule sent end alt for tidligt. Hvis det bliver for tidligt er der rigtig mange foderenheder per kilo, og proteinprocenten er høj. Det er ikke ønskværdigt når mine heste har adgang til wrap ad libitum. 2.slet plejer vi så at tage tidligere, det er et mindre slet og så passer disse baller bedre i proteinprocent til de sidste 2 måneder af hoppernes drægtighed. Derudover laver vi så også hø, og dette udfodres også ad libitum. Og godt vårbyghalm har de også adgang til. På denne måde har jeg altid heste med fordøjelsen i orden, og kan styre deres gødning hvis de pludselig skulle få lidt diarre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt godt humør |
| Forfatter:  |
Ane Kjær |
| Dato:  |
25-06-2008 20:56 |
|
Jeg blev også i herligt humør ved at læse om din dag med 4 hopper i fol - hjerteligt til lykke. Især fordi vores dyrlæge netop i sidste uge var her og fortalte at netop i år har næsten alle haft problemer med at få hopper i fol. Han sagde til Peder - hvordan bærer du dig ad 4 hopper i fol ud af 4 mulige, hvis du vidste hvor mange skuffelser, jeg har afsløret for hestefolk i år. Peder var helt høj da han ringede til mig og meddelte resultatet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|