Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

bedst at ifole 3års eller 4års?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 16:17

jeg har købt en 2års hoppe som jeg vil bruge til at avle lidt på...

min plan med hende var at hun skal kåres til næste år os så ifoles førstte gang som 4års. men jeg er kommet i tvivl om det er bedre allerede at ifole som 3års første gang...

er der nogen kyndige der kan svare mig på det?

Mvh Pia - Nu med fjordhoppen Sole's Anemone

0
0
Svar på denne tråd

Som 3 års
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 16:49

Det råd jeg fik fra et par garvede avlere var at som 3-års var det optimalt.

1. De er nemmere at få i fol, jo tidligere det gøres.

2. Det giver hesten lidt mere voksetid (også mentalt), da man jo rider knap så meget på en ung og tilmed drægtig hoppe.

Min hoppe blev både insemineret som 3-års og kåret både i DV og tyskland.

Så jeg ville da bare klø på med begge projekter, hvis jeg var dig.

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 17:26

mene at det kommer meget an på hvordan hun ser ud nu. Ser hun slet ikke "færdig" ud ville jeg vente til hun var 4.

Har også haft kendskab til en avler/berider der ifolede en af hans hopper da den var 2, simpelthen for at bremse den lidt i væksten samt for at køle den lidt ned inden en tilridning da den var ret varm - hopper der får et føl siges at falde lidt til ro, og det er også min egen erfaring med min hoppe som har haft et noget iltert temp. (hun var dog 6 ell. 7 år inden jeg ifolede hende første gang). Personligt kunne jeg ikke tænke mig at ifole så tidligt, men han mente at vide hvad han lavede, og det var da også ganske vellykket mht. både højde samt temp.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 18:39

Hej

Min 3-års er netop ifolet (Quaterback - glæder mig helt vildt), og vi har lige været på ryggen af hende for første gang. Hun stiller til kåring i august (DV).

Det har der ikke været problemer med, og alle lader til at mene, at det er helt normalt.

Ditte

Holtegården

Skimmelbroget pony-hingsteplag sælges, slutmål ca. 135.

Broget ponyhingsteføl sælges, slutmål ca. 130.

Holtegårdens Entreprise, Murer-, og Tømrerarbejde

Nysted

Lolland

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:17

Jeg ville gøre det som 3 års medmindre den var MEGET ufærdig.

Min 6 års hoppe synede ikke af meget som 3 års, men vi valgte at ifole hende alligevel, for hun så harmonisk og færdig ud. Som 4 års var hun vokset lidt i højden, meget i bredden og bygning, så hun led ihvertfald ikke under at være ifolet.

Om du skal kåre den som 3 eller 4 års, kommer helt an på hvordan den ser ud, og om den skal stilles til ridekåring.

Hvis den skal til ridekåring som 4 års skal den jo fole så tidligt, at du kan nå at ride den i form til kåringerne i august (der er selvfølgelig de sene kåringer i oktober), men på plus-siden så skal den ikke opnå så mange point for at få sit R.

Om de får et bedre temperament af at have haft føl er der vist delte meninger om. Min dyrlæge mente det ihvertfald ikke Og hvis det skulle være sandt, så vil jeg nødig have siddet på det uhyre af en 6 års jeg har i dag, for mage til temperamentsfuld dame skal man da lede længe efter Og det er ikke moderen det kommer fra, for hun er en engel

Helena

Sælges: Hingsteføl efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

Mor til Nicolai 221004

Mor til Mikkel 090806

Mor til Casper 190108

0
0
Svar på denne tråd

sdfsdasd
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:31

Tak for svar... Det drejer sig om en fjordhoppe. Så det er ikke noget med ridekåring eller noget.

Hun er meget stor, og færdig allerede nu som 2års. I kan se hende på min præsentation.

Mvh Pia - Nu med fjordhoppen Sole's Anemone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider