|
|
| er hun sort eller sortbrun |
|
|
jeg har hele tiden efter min store overbevisning være helt sikker på at min plag er sort... fordi: hun er født grå og moderen er sort (selvom hun står som sortbrun i hestedata).. jeg har lært en sort hest fødes grå, har sort mule/hoved. en sortbrun hest fødes mørkebrunm, har lidt brun på mulen og brun ved lysken.. så langt så godt.. men min plag har klart intet brunt i hovedet men lysken er altså brun... kan det komme fra noget helt andet?? hun er stikkehåret og har en hvid plet under maven, hvilket kommer fra moderen.. Men moderen har ikke det brune i lysken.. kan i hjælpe.. billede taget i går  det brune kan lige anes ved bagbenenes begyndelse..  her er det mere tydeligt.. hun har stadig lidt "dun" tilbage af følpelsen og går på døgnfold hvorfor hun jo også syner brun... kluden på mulen er for at beskytte hendes hvide mule for solen.. og nu da hun er så bleget af solen ser hun jo næsten brun ud.. hvad mener i.. der er flere billeder af hende på min præsentation hvor hun er mindre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort... |
|
|
Hun er helt bestemt sort. Det er helt normalt at sorte heste,bliver brune om sommeren. Når sommeren er på sit højest,er Mour også brun.. Her et billede fra sidste år først i juli. 
Nu med Swarowski føl født d.18 maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hun er brun |
|
|
Jeg har også en plag på 14 mdr. gående, han er født mørk grå og vi var sikre på at han blev sort, nu sker der bare det, at han - er ligeledes betegnet brun i sit pas - begynder at skinne brunt igennem det sorte, ligeledes som din gør. Vil også vove at påstå at din hoppe er brun. Gu´ ved om der er nogle at de rigtig gode farvekendere der kan komme med et eksakt fagudtryk for nuancen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farve igen |
|
|
jeg mener jo hun er sort.. men det er jo netop det lyse ved lysken der forvirer mig, da jeg godt ved en hest kan virke brun om sommeren.. hun har en nevø, som er SORTBRUN og han ser jo sådan her ud..  nu kan mulen jo ikke ses.. men han har brunmulen og derfor ved jeg med sikkerhed han ikke er sort..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
jeg vil sige sort, da brune heste har tendens til at lysne omkring øjnene og ja alle sorte heste bliver småbrune om sommeren.De falmer lidt pga. solen.
Hilsen Mig Kærlighed kan alt-undtagen at vække de døde Hipro foder forhandles her Til alle Racer. Dog speciale i Frieser og Tinkere Frieser hoppeføl sælges Aikje fan de Harr. Kan fratages efter kåring i Aug. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort/sortbrun |
|
|
En sort hest er mørk (læs = sort) omkring de naturlige åbninger - dvs. øjne, næsebor og kønsåbninger. På den baggrund vil jeg helt sikker kalde din hest for sort, men er det en sort hest, som har gået ude i solskin kan let komme til at syne sortbrun pga. den afblegede pels. At din hest er lys i lysken er ikke afgørende for dens egentlige farve.
Venlig hilsen Terese Danish Design Horses www.designhorses.dk FOLEALARM UDLEJES I NORDSJÆLLANDSOMRÅDET Sælges: Hingsteplag e. Don Schufro/Romancier Hoppeplag e. Gagarin/Loran
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den har da aldrig... |
|
|
....nogensinde været sort den der. Der er sortbrun eller mørkebrun. En sort hest er ikke lys i lysken ligemeget hvad årstid det er. En sort hest er sort hele året rundt. Bliver den brun evt. om sommeren så er den ikke sort, men brun. En sortbrun hest ser sort ud, men er brun ved de naturlige åbninger (som din er)
Mvh Nina Nielsen * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
....den her er i mine øjne sort. Her er der ingen farveforskel på krop og ben, også selv om det er et sommerbillede    Junker her er sortbrun:  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brun om sommeren..... |
|
|
Altså jeg passer en hest, der er SORT. Ingen tvivl om det. Men lige pt er den afbleget af solen. Før i tiden var den også sort om sommeren måske lige undtaget i sadellejet, men de sidste par år har den lavet en "mellemfældning", dvs erstattet den meget lange vinterpels med en "forårspels" (der er lige så lang som mange hestes vinterpels). Hvis vi så er heldige når den lige at falde af, inden hun begynder at sætte vinterpels igen. Og den her forårspels er åbenbart ikke særlig modstandsdygtig overfor solen, da den bliver meget afbleget. For et par år siden, blev hun næsten lysebrun. Før i tiden havde hun ultrakort sommerpels, men alderen begynder åbenbart at trykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Plethesten |
|
|
Du ved da vist ikke helt hvad du snakker om..  For en sort hest bliver brun om sommeren,og som en anden siger,har lyskens farve ikke noget at gøre med om hesten er sort eller brun,der kigger man ved de naturlige åbninger. Her er min sorte hoppe om vinteren,samme hoppe som jeg har vist om sommeren.  Også kan man ikke sammenligne den sorte farve på en frieser og en varmblod. Men der er nu også vist sorte frieser her inde,der blegede af om sommeren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
....men jeg er også af den overbevisning at rigtig mange friesere er mørkebrune og ikke sorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja da... |
|
|
For andre farver end sort er jo rigtig velset i frieseravlen,så sådan nogle heste ville man jo ikke tage ud af avlen..  En gang imellem er det sundt at lære noget nyt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
....det kan da godt være der er sorte, men det er mange af dem ikke i mine øjne. En rigtig sort hest er sort og ikke mørkebrun.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sort/brun/sortbrun |
|
|
smlmea: Tak for opbakningen - en følte jo næsten at man blev tromlet over ende af den udmelding om at "den har da aldrig nogensinde været sort den der"... må vi lige bede om kammertonen - ingen grund til at overfalde nogen tak! En sort hest kan sagtens syne sort brun. Iben Leere Kamp (www.Veksebogaard.dk) er kendt for at avle sorte perler - på stribe faktisk!! Hvis i går ind på hendes hjemmeside og kigger på billederne, så syner flere af dem sortbrune eller mørkebrune om i vil, men de er sorte, da de er sorte omkring de naturlige åbninger. En friser kan også syne brun i pelsen, men jeg er ret sikker på at den på papiret altid vil være sort. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en brun friser 
Venlig hilsen Terese Danish Design Horses www.designhorses.dk FOLEALARM UDLEJES I NORDSJÆLLANDSOMRÅDET Sælges: Hingsteplag e. Don Schufro/Romancier Hoppeplag e. Gagarin/Loran
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sort farve... |
|
|
Låner lige denne tråd her. Er min hoppe så sort eller hvad. Et sommerbillede  et vinter billed  Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Plethesten |
|
|
Hvor sidder de naturlige kropsåbninger henne i din verden??? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort!! |
|
|
Nikoline: Jep, ud fra hvad jeg kan se på dine billeder, så er din hest sort, for selv om sommerbilledet viser en hest der er brun på kroppen, så er den stadig sort omkring øjnene og næseborene - det under halen kan man ikke lige se, men jeg vil vædde en giraf på at den også er sort der 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er altså |
|
|
enig med Plethesten. Jeg har osse altid i min barndom læst at en sort hest er SORT. Er der noget brunt på er den ikke længere sort, men mørkebrun. En anden ting: jeg læste engang i en salgsannonce at hesten var MØRKESORT!. Hvad er det så?? Er det en helt sort?? Det må jo et eller anden sted være ligesom frieseren længere oppe. For hvis en hest der osse er brun kan være sort så må en helt sort jo være mørkesort 
.....Udtalte Pia! Ha´en god dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farve.... |
|
|
Lefab98: Tjaa jeg vil nu også hælde mest til sort. Meget smuk plag forresten  Håber det er ok, at jeg låner din tråd... For jeg har fået afvide at mit føl bliver sort og det tror jeg simpelthen ikke på.  Han er gråbrungul i kroppen, har hvidsølv hale med sort ål. Sort ål langs ryggen og musegrå man med hvide og sølv farvede hår.. Hvordan kan han da blive sort? bliver han så sort med hvid/grå man og hale???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
Så har du også lært noge forkert,for som skrevet op til flere gange,er hele forskellen om hesten er sort rundt om øjnene - mulen og bag i. Er den ikke det,så er det en sortbrun hest,som Lene ganske rigtig viser i et andet indlæg. Men stort set alle sorte heste,falmer altså i pelsen om sommeren,hvis de står i sol. Det gør den brune og mørkerøde hest faktisk også. Mørkhåret mennesker får også i mange tilfælde lysere hår om sommeren,så der er altså ikke noget mystisk idet. Der er ikke noget der hedder mørke sort.. Trine: Som skrevet flere gange til dig,ja så holder jeg på den bette knægt er smokey black. Brun tror jeg ikke på,det er han simpelhent for grå/sølv til at blive. Men du kan jo afvente han smider pelsen eller få taget en blodprøve,den vil jo så også fortælle om der gemmer sig et cremegen iham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hoppe |
|
|
er til kåring som 3 års betegnet som mørkebrun... Her er et billede fra august, hvor hun har gået ude hele sommeren og synes jo bestemt ikke hun er specielt brun.. Heller ikke ved de naturlige åbninger, men det er altså det som dommerne har bedømt hende som.  Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sort eller ej |
|
|
krappenhoeft (Nikoline) - din vil jeg kalde sort brun, for p vinterbilledet er hun stadig lidt lysere omkring mulen. Trine ♥Fiona♥ - Brun bliver han i hvert fald ikke med den lyse grå farve han har nu... lefab98 (Lene Farving) - om din er sort eller sortbrun er jeg faktisk i tvivl om, for på et af følbillederne ville jeg klart kalde hende sortbrun...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09 Sælges: Ufødt føl e. Michellino/Romancier Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Romeo Aron Arthur Giv gerne et bud på de andre ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har jeg |
|
|
fået læst og studeret bogen om hestens farver.. som altså ikke er nem at læse synes jeg.. jeg har fundet frem til at føl med grå følpels bliver sorte - det var hun.. en sort hest med med brun omkring naturlige åbninger er genetisk en sort hest med det der gen der giver det brune og derfor får betegnelsen sortbrun... min plag har fået det gen der hedder rabbiccano (staves) fra sin mor.. altså hvide striber/hår i halen og omkring lysken.. men når jeg med kritiske øjne kigger på hende og sin mor er hun altså lysere end sin mor.. og derfor kan jeg godt tro hun er sortbrun.. men hvordan forklarer det så det grå skær i følpelsen??? men jeg har så læst mig frem til at den resisive sorte heste som regel ikke er så dybsort som den dominante sort.. og en anden måde at tjekke om hesten er sort på er at barbere hesten, er den lige så sort efter barberingen er den sort... håber jeg har læst og forstået det rigtigt.. men det giver mig bare større forvirring om plagens farve.. jeg kan egentlig bare være ligeglad for når hun stiller til kåring går de ikke op i om hesten er sort eller sortbrun, hvis hun bare ser sort ud og ellers passer til sit pas... men det vil da være rart at vide tingene med sikkerhed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaaaaaa |
|
|
mange mennesker , mange meninger. Vores friesere er meget forskellige farve mæssigt. Vera Vinter:  Sommer:  Janke sommer.  I Holland dømmes frieserne som 3 års ved en såkalt liniærscore. og på den er sort også nævnt. Den kører fra en scala der starter på 5 (falmende sort) og kører så med 5 point som mellemrum op til 45 (Gnistrende sort) jeg ville kalde den dyb sort. Og Janke har fået 40, så de mener altså at hun er meget tæt på dyb sort (hvem der kan forstå det). Men det kommer jo så an på, om hun på dette tidspunkt har været holdt inde meget, så solen ikke har bleget. For om vintren er hun virkelig sort.  Drægtig på billede, derfor hængemave. Men meget forskellige er de. og som alle også siger, så længe kropsåbningerne er sorte, er hesten sort. og så kan den syne brun alt det den vil.
Hilsen Mig Kærlighed kan alt-undtagen at vække de døde Hipro foder forhandles her Til alle Racer. Dog speciale i Frieser og Tinkere Frieser hoppeføl sælges Aikje fan de Harr. Kan fratages efter kåring i Aug. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene.. |
|
|
Din flotte pige er sort.. Hvis du kigger godt på billeder af hende,og så på nevøen,så kan du tydligt se forskel på de to heste,og man er ikke i tvivl om at nevøen er sortbrun og ikke sort. Desværre er der rigtig mange,der ikke ved hvad de skal kigge efter,når de skal farvebestemme. Tag bare en tur rundt på markedspladsen her inde,så vil du se at mange ikke kan se forskel,på en almindelig brun hest og en sort,og for den sags skyld en brun og rød.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis det er |
|
|
vigtigt.. så få den farvetestet i usa.. Så er der ingen tvivl om hvad den har af gener.. Min max er gylden men bære sort og brun. min hoppe som er efter en brun hoppe og en dun farvet hingst er homozygot for sort, (hendes skimmelgen gør at man ikke kan se meget af hvad farve den er) Så hvis du vil vide noget med sikkerhed så er det kun at få den testet!! der er så stor forvirring omkring farver, både indenfor hestefolk og de forsekllige racer. (da det ikke kaldes det samme) at det er næsten umuligt at få en ren besked. Det koster omkring 500 kr at få dem testet..
Pura Raza Española www.staldrohan.dk Brun PRE hoppe sælges. Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også en SORT (brun) |
|
|
 Denne SORTE dreng her, står også som sortbrun. Han er da sort ikke ? Jeg har endda ringet til landskontoret for hest....der fik jeg at vide, at hvis mærkeren havde skrevet, han var sortbrun, så var det dét, han var !  Aftegnene er tegnet for små, dog på de rigtige ben. Hvad kan man så bruge identifikationen til ? Fik at vide af en avler, at hun var begyndt selv at skrive sortbrun i følanmeldelserne, for så rettede mærkeren det til sort. Lidt skal man vel have lov at bestemme... 
2 års hingste sælges: Oldenborg født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170. ½ Dartmoor født 3/5-06.... Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Metjen.. hun er en rigtig "farveveksler" da hun jo er født sort med gråt skær.. efterhånden som sommeren skred frem blev følpelsen meget afbleget og hun blev meget lys.. da følpelsen så hoppede af blev hun igen sort.. det er først her hvor vinterpelsen er smidt at det brune er dukker op.. især omkring lysken.. og jeg ser hendes sammen med sin stadig mørkere mor, der ER sort men registreret sortbrun.. underligt nok.. brændemærkeren spurgte mig sidste hvilken farve hun er født med da hun jo så meget brun ud i pelsen og jeg sagde grå også sagde han at føl med gråt skær er sorte og derfor skrev han sort.. hvor vigtigt det er med at vide farven ?? tja jeg synes ikke det nødvendigvis er 500kr værd når hun jo ikke er et farveavlsprodukt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Starter lige med dette |
| Forfatter:  |
BNielsen ♣shiva♣ |
| Dato:  |
17-06-2008 13:01 |
|
"For en sort hest bliver brun om sommeren"... Nej, det gør den altså ikke!! Jeg har en sort hoppe - og hun er sort hele året, og den eneste forskel der er er at hun bliver mere "glinsende" når hun har tabt sin vinterpels!! Jeg vil påstå at din er sortbrun / mørkebrun, men tilsyneladende ikke helt sort når den ændrer farve om sommeren.. Her er billede af min - sorte hest - sommer og vinter..  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føllet |
BNielsen ♣shiva♣ |
17-06-2008 13:06 |
|
ved siden var iøvrigt lige så lys over hele kroppen som på benene da hun havde hele sin følpels, men hun er den dag i dag mørkebrun..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen ♣shiva♣ |
|
|
Jeg har ikke sagdt alle gør det,men en meget stor procentdel gør. Teorien er at de sorte heste,der aldrig falmer om sommeren,formentlig i mange tilfælde er homozygot,hvor imod de andre bære rødt skjult. Nu ved jeg min er sort,da hun er efter en sort hingst,og en rød hoppe uden anlæg for brun,så dermed kan hun ikke være sortbrun. Men lige præcist denne tråd,viser jo klart et billede af,at der ikke er særlig mange der,ved noget om farver..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt nøjagtig så |
BNielsen ♣shiva♣ |
17-06-2008 13:21 |
|
hun sådan ud før og efter følpels (mest til Trine ♥Fiona♥), så det er da sandsynligt at din føllebasse bliver noget mørkere, men sort tror jeg nu heller ikke at den bliver :  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smlmea |
BNielsen ♣shiva♣ |
17-06-2008 13:27 |
|
Jamen du har da sikkert ret, og denne store variation i hvad vi forskellige mener viser jo også at vores opfattelse af hvad sort og brun er, er ret stor... At der så er nogen der virkelig ved noget om farverne som kommer på banen er kun godt, men de har nu alligevel svært ved at rykke på min opfattelse af sort og brun er udfra hvad mit øje ser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.... |
Britthn |
17-06-2008 13:45 |
|
Meget spændende tråd...Især, når man selv har en sort hest - eller hvad den nu er  Hvis teorien om, at en sort hest, der afbleger om sommeren, i virkeligheden er brun, skal holde i min verden, skal "afblegningen" ske ved tab af vinterpels og ikke ved at gå i solen! Mit kommunefarvede hår bliver da også afbleget i sommersolen - nogle år mere end andre...Og jeg bliver altså aldrig blondine af den grund  Jeg har hørt, at man i Wales holder sorte heste inde i dagtimerne, hvis de skal gå shows om sommeren, så de derved beholder den mere kulsorte farve. Hvis hestene faktisk er brune, burde det være lige meget... En sortbrun hest er i min verden en hest, der hele året har brunt ved mule, øjne og lyske...Dem har jeg da mødt nogle stykker af....
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sort eller sortbrun |
|
|
Jeg har engang fået definitionen af disse to farvebetegnelser.. Den SORTE hest er kendetegnet ved at den ikke har nogen former for aftegn nogle steder altså ingen hvide pletter eller lignende.. Hvis der på sorte heste er aftegn eller stikkelhår eller affarvede (blegede ) områder betegnes den som sortbrun.. Min hoppe er sort uden nogen former for afblegede områder, men er udstyret med en lille stjerneblis samt 2 høje sokker og er derfor betegnet som sortbrun i stamtavlen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??????? |
|
|
Det var da en underlig forklaring, at en hest ikke kan være sort, hvis den har aftegn. Det kan jeg ikke helt se, hvordan det kan gøre den (sort)brun? Min ene hoppe er iøvrigt registreret som mørkebrun, men jeg vil kalde den sortbrun, og det ville besigtigeren, der var ude, da vi fik lavet pas også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pladder.. |
|
|
Hvem har dog bildt dig sådan en omgang pladder ind??  Aftegn har over hovdet ingenting at gøre med farven på hesten. Hvis din hoppe er betegnet som sortbrun,er det fordi hun er brun ved de natrulige åbninger,eller selvfølgelig at du har været ude for, en af de mange besigtiger,som ikke har så voldsom med forstand på farver..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lefab98 (Lene Farving) |
|
|
Nej jeg kan love dig for, jeg vil heller ikke betale 500 kr for at få lavet passet om, jeg ville have det gratis.... Jeg mener bare ikke, jeg har fået, hvad jeg har betalt for. Passet er jo identifikation, og hvad er det så værd, hvis mærkeren ikke gør det ordentlig.
2 års hingste sælges: Oldenborg født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170. ½ Dartmoor født 3/5-06.... Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
forstår heller ikke lige den forklaring. Min hest er sort med stjerne, snip, har bagsokker og med alderen blevet lidt stikkelhåret rundt omkring.. dvs. at han er SORTBRUN så?? 
Nu med den dejlige Pyrus <3 Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fejl i pas |
|
|
jamen farvebetegnelserne i passene passer altså ikke altid særligt godt... Min Dolitta er registreret som sortbrun.. men hun er altså sort.. min Tanje er registreret som mørkebrun??? jamen i mine øjne er hun bare helt almindelig brun... disse har jeg ikke opdrættet og dermed ingen indflydelse på farvebetegnelsen.. men Lavenya skrev jeg nu selv sort da jeg var helt overbevist om at hun var sort.. jeg sad igår og lurede billeder af hende lige efter hun smed følpelsen.. og der var hun også sort. Det er faktisk først nu her efter vinterpelsen er smidt at hun pludselig syner brun (sortbrun).. og som jeg har skrevet... så er der aldrig en hujende fis der tjekker om hesten er sort eller sortbrun til kåring.. og når mærkefolkene ikke er uddannet i farver.. hvem kan så vide hestens rigtige farve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja altså.... |
|
|
Jeg fik et dejlig lille føl.. Sort med med et brunt skær i pelsen. Jeg ved endnu ikke om han bliver sort eller sortbrun. Hans følpels er nu helt afblejet, så han er brun, men omkring mulen og øjnene, hvor følpelsen er væk, der er han sort.. Lige et par billeder af ham. 1 time efter han blev født d. 26. april 2008. (108 cm i stg.)  D. 15. maj 2008.  D. 17. juni 2008. (126 cm i stg.) Han bliver større end Zobels første føl. Zobel er "kun" 161 i stg.  Hans mor er mørkebrun - hvor jeg ville sige at hun om vinteren er næsten sort, men hun er tydlig brun på mulen, i lysken m.m. Cute's far er Zardin Firfod DVH 782 som jo ikke kan lave rød og Cute's mor er mørkebrun med et rødt gen fra sin mor. Zobel's første afkom er rød efter Blue Hors Romanov DVH 818. Jeg skrev sort (sortbrun) i følanmeldelsen og på Hestedata står han som sortbrun. Han har ingen aftegn overhoved.
Med venlig hilsen Bolette Super Zardin søn sælges ღ En gang Z - altid Z ღ ~~ Hastværk er lastværk ~~ www.stald-westphal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe... |
|
|
om vinteren (d. 8. februar 2008).  Zobel's første føl fra 2005. Som 4 måneders.  Her som 1 års. 
Med venlig hilsen Bolette Super Zardin søn sælges ღ En gang Z - altid Z ღ ~~ Hastværk er lastværk ~~ www.stald-westphal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellige former for sort |
|
|
Der er forskellige former for sort, alt afhængig af om hesten er heterozygotisk, homozygotisk eller dominant sort. Jeg kan ikke på stående fod huske alt om genetikken bag det, men skimmede det over for et par dage siden, da jeg skal til eksamen i noget om farvegenetik hos hunde. Man mener at grunden til, at man finder den meget dybsorte farve hos frieseren er at der hos frieseren findes det dominante sorte gen E(d) som sidder på E-locus. Så vidt jeg husker, koder to små aér på a-locus også for sort (ret mig gerne hvis jeg husker forkert), og hvis både aa og Ed er til stede får man den her meget dybsorte farve som ikke bliver afbleget. Den skyldes at der bliver dannet mere sort pigment, sådan så hårene er farvede helt i bund, hvilket vel næsten siger sig selv, for hvis både aa og Ed koder for at der bliver dannet sort pigment, ja så må der vel blive dannet ekstra meget, når begge disse er til stede. Konklusionen er altså, er der er forskellige former for sort, men de betegnes alle som sorte. Og kendetegnene må være dem som tidligere er nævnt. apropos aftegn, så nedarves disse uafhængig af farven, og man kan derfor godt have en sort hest med blis og 4 sokker. Lige så vel som skimmelgenet ikke afhænger af de andre farver..
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|