|
|
| At sætte sin hest i fol |
|
|
Jeg har besluttet at min hoppe skal sættes i fol næste sommer. Jeg ved godt, der er et stykke tid til endnu, men jeg håber nogen herinde kan fortælle mig lidt om hvordan det hele foregår.
Man finder selvfølgelig hingsten man vil benytte, men hvor tidligt skal man være ude? Altså hvornår skal der "bestilles tid" hos hingsten. Og hvordan foregår det de fleste steder? Sender man sin hoppe hen til det sted hvor hingsten står eller hvordan?
Og har I flere oplysninger omkring det at sætte sin hoppe i fol, vil jeg meget gerne høre dem. Det er nemlig første gang jeg skal prøve det.
Håber nogen har nogle gode oplysninger til mig.
på forhånd tak!
Venlig hilsen
Janne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var første gang for mig sidste år |
| Forfatter:  |
hellevj |
| Dato:  |
27-10-2003 19:37 |
|
Hvilken hingst du skal vælge og hvordan der bedækkes, afhænger af hvad du har for en hoppe.
Islandsk heste f.x. går på fold med hingsten, mens man generelt set inseminerer varmblodshopper.
Hvis du vælger at få din hoppe insemineret kan det ske hos hingsteholder eller hos en dyrlæge. Det må du finde ud af, når du har truffet dit valg af hingst.
Hvor tidligt du skal være ude afhænger af, om din hoppe er let at få i fol, om hun har prøvet det før osv. Generelt er det med gold hopper en god ide, at starte i april/maj.
Min hoppe var meget nem at få i fol, så hun fik føl i marts, hvilket ikke er anbefalelsværdigt, hvis man går på arbejde. (Lille ny måtte på fold i frostvejr).
Hos min gode dyrlæge (KLART anbefalelsværdig), ordner han bestilling af sæd og vi har begge gange haft en løs aftale med hvornår hoppen dukkede op.
Mit råd er; tag en snak med din dyrlæge om mulighederne og med hingsteholder, når du har valgt hingst. Der er stor forskel på stederne og de vilkår som gælder.
mvh
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kør hoppen til hingsten |
|
|
Jeg vil klart anbefale at du kører din hoppe på hingstestationen, det er meget billigere. Specielt hvis ikke hoppen kommer i fol første gang. Dyrlægerne ved absolut godt hvad de skal tage for inseminering og scanning. Insemineringen er gratis hvis det er hingsteholderen der gør det. Vi valgte at køre fra Sjælland til Mors og lade hoppen stå der i 4 uger, det var klart billigere end at bruge en dyrlæge.
Hvis ikke der er noget der indikerer at hoppen kan være svær at få i fol, så start omkring 1. maj. Du skal selvfølgelig have taget svaberprøve inden, og det kan du lige så godt få gjort i den første brunst du observerer i foråret, så er det overstået og du ved hvor du står.
Når du har valgt hingst så ring og få en snak med hingsteejer eller tag til hingsteparade og snak med hingsteejer dér. Når så du vil af sted med hoppen så ringer du normalt bare og siger jeg kommer i morgen, det er helt fint med de fleste stationer.
M.v.h. CharlotteOpdræt af dressurheste af hannoveransk afstamning Stutteri Lund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg støtter Charlotte |
|
|
Jeg har også en DV-hoppe, jeg har sat i fol i år (prøvede også sidste år), Hende havde jeg på inseminerreingsstation sidste år, og det kostede mig 12.000 for tre brunstperioder... + det løse... og der kom ikke føl... (hun tabte tvillingefostre efter halvanden måned med Schufro - øv). I år valgte jeg så at få dyrlægen ud, da Terminator som jeg valgte ikke står på hingstestation, det kostede ca. 4000 selvom hun kom i fol i første forsøg... så Man må give Charlotte ret, dyrlægerne ved helt sikkert godt hvad det koster...
Kender en der sendte sin hoppe til Akinos fra sjælland, og det var billigere selvom den ikke kom i fol med det samme...
Og da du har den fordel at bo i Jylland hvor alle hingstene står, ville jeg klart sende den på hingstestaion...
Det er bare at køre afsted til den hingst du vælger når hoppen kommer i brunst i slutningen af april, så er jeg sikker på de tager pænt i mod dig...
Pøj pøj med det...
- Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun anbefale Akinos |
| Forfatter:  |
Nillelars |
| Dato:  |
29-10-2003 09:48 |
|
Da jeg sidste år kørte min hoppe til Thy til Akinos, blev hun i fol ved første førsøg, dette er ikke nomalt da de andre gange hun har været andre steder henne har det taget 2 forsøg for at få "held i sprøjten", men jeg tror bestemt også det er bedst for hoppen at være på en hingstestaion, da man der får den friske sæd direkte, og man kan have hoppen opstaldet mens man venter på om den bliver i fol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det er |
|
|
1. forsøg på inseminering, ville jeg mener det er godt at starte tidligt af flere årsager:
Det kan live svært at få hoppen fol (min brugte 3½ måned!!)
Hvis føllet skal til skuer/championater, er det godt, hvis de har de der ekstra måneder med livserfaring. Al dette blev valgt fra, da jeg fik føl pga. han først kom til verden i slut. juni. Jeg ville ikke tage ham rundt i august!! Desuden tog jeg til udlandet så, det var lidt svært at tage ham med til skuer. En venlig sjæl (hende der passede de 2 krikker) tilbød ellers at tage dem med, men jeg vil hellere have en hest, der er velfungerende end en med følskue resultater og brændmærke (jeps, det fik han heller ikke, er nu chipmærket).
Han er forresten en dejlig lille føllemand efter Romancier!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|