-Altså hvordan fremvises føl og hoppe?
Føl og hoppe skridter ind i ringen og stilles op foran dommerne, når de siger værsgo, så slippes føllet og man løber med hoppen 1-2 omgange, hvorefter de sluses ind i en fangefold. Ca. efter hvert 5. føl, går man på ring hvor der gives karakteristik, uddeles sløjfer og udtages til finale...
-Skal man bruge showtrense til hoppen, eller er det ikke nødvendigt? Min trense har et MEGA bredt næsebånd, går det an... Har ellers kun krydstrenser, det går vel slet ikke.
Jeg plejer blot at bruge en helt alm trense til hoppen - som regel uden det nederste næsebånd (det under biddet). Som du selv skriver, er det jo føllet der skal bedømmes...
-Har en lædergrime og en følshow"trense" til føllet. Hvilket tov bruger man normalt til den? Læder med kæde?
Det er meget forskelligt hvad folk bruger, jeg plejer at bruge et longetov i samme farve som grimen (showgrimen), så har man mulighed for at gå bag føllet, så den er mere fri, men det er vist et temperamentsspørgsmål...
-Hvad med chipning, kan man få føl og hoppe chippet ved samme lejlighed,- og skal man i så fald gøre opmærksom på det i forvejen?
Ja, du skal bare bede brændemærkeren om også at chippe føllet på dagen. Om de også kan lokkes til at chippe hoppen samtidig ved jeg ikke, men det vil jeg tro...
Håber det hjalp lidt