Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

kåret i
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 20:29

jeg har en veninde der har kig på en hest der er kåret i DS, men hun ved ik hvad det er og spurgte derfor mig, og da jeg heller ik er inde i alt det med avl så spørger jeg her.

Hvad er DS?

0
0
Svar på denne tråd

DS er DV
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 20:32

DS er en kåringsgrad under Dansk Varmblod. Der opdeler man hopperne i DH: Dansk Hovedstambog, DS: Dansk Stambog og F(R): Forregister.

DH er selvsagt de bedste hopper, alle andre ryger i DS. F er for de, som mangler afstamningsoplysninger til at blive kåret fuldt ud. De kan godt være eksteriørmæssigt DH-materiale, men hvis der mangles oplysninger på morfar, så kan hoppen kun kåres i F.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

kåret.
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 20:34

så blev vi så meget klogere takker mange gange.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke rigtigt
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 20:56

Det er nu ikke helt rigtigt som Kristina skriver......

Hun skriver: ".....alle andre ryger i DS".

Det passer ikke!!!!

DH er som, hun skriver, den højeste kåringsgrad. DS er den næstbedste. DR ( Dansk register) er den dårligste kåringsklasse.

Gældende for alle ovenstående kåringsgrader er at kun fuldstammede hopper, hvor alle ( med få undtagelser) individer er kåret i DV eller et af de avlsforbund de godkender) kan kåres i DH, DS, DR.

F/ FOR ( gammelbetegnelse) er kåringgraden for hopper med forældre som mangler afstamning eller kåring i DV eller de forbund de godkender. Altså ganske som Kristina har skrevet.

Desuden kan en hoppe afvises. Dvs hun opnår ingen kåring, da hun ikke lever op til DVs avlsmål.

......Så alle andre ryger altså ikke i DS!!!!!

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

kåret i
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 22:28

takker endnu en gang. Det er altid rart at lære noget nyt.

0
0
Svar på denne tråd

Aarh....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:18

Britt: det passer heller ikke helt. I al fald ikke praktisk :) Hesten skal jo nærmest mangle et ben for ikke at blive kåret ;)

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Kristina..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:34

Det nu ikke helt sandt,DV har strammet rigtig meget op,så der er faktisk en del der bliver afvist,i forhold til bare et pr. år siden..

Nu med Swarowski føl født d.18 maj

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider