Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

inseminering... sikke noget bøvl
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 22:37

ja, sikke noget bøvl siger jeg.

min hoppe går med føl ved siden og småtissede lidt.

hun skulle insemineres når hun kom i brunst.

jeg var lidt i tvivl om det var "nervøst" eller om hun var hingstegal, så jeg ringer efter min dyrlæge, som desværre ikke kan nå at komme ud og jeg får derfor vagthavende dyrlæge ud.

Sæden var hentet og klar til brug, da jeg bare skulle hente når jeg havde brug for det.

Dyrlægen der var ude kommenterede at hoppen var noget hård.

jeg havde ikke det store tjek på det med inseminering, da min hoppe normalt er på hingstestationen, når hun insemineres, men denne gang havde hun føl ved siden, så det blev herhjemme.

Han kommer sæden i hoppen og kører igen.

Resultat = nu står jeg med en uren hoppe, som nu skal behandles i denne brunst og derfor først kan insemineres i næste brunst.

jamen, hvor er det da irriterende.

Min egen dyrlæge kommenterede også at dte da var for dårligt at han havde proppet sæd i hende uden at tjekke om der var et modtageligt æg. og når hoppen så ikke er blød, så skal han slet slet ikke komme det i hende.

hvor er det da noget rigtigt møg altså.

synes bare det er sent hun så skal fole næste år, hvis hun da overhovedet kommer i fol nu.

hendes nuværende føl er 3 mdr. nu.

hilsen lia.

0
0
Svar på denne tråd

skulle man ikke mene...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 22:53

skulle man ikke mene at han burde undersøge og derefter fortælle mig at hoppen ikke har et modtageligt æg?

især når jeg fortæller ham at det er første gang jeg overværer en inseminering og ikke rigtig ved så meget om det.

jeg er bare så skuffet lige nu.

hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd

Hvis.....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 07:43

Hvis man har en dyrlæge ude for at inseminere og man ikke er 100 % sikker på at hoppen er i meget god brunst, så bør dyrlægen da helt automatisk foreslå en scanning for at se folliklernes modenhed og om der er ødem i livmoderen som der skal være i brunsten. Så jeg synes da god nok du har fået en dårlig service!

Som inseminør har jeg da haft hånden i en hoppen hvor jeg vurderede at livmodermunden var for lukket og hård til at jeg ville inseminere, og så holder man bare sæden langt væk fra sådan en hoppe, ellers bliver hun uren.

Selv har jeg også en hoppe som er blevet uren (nok helt fra folingen af) og det har vi først opdaget i denne brunst ved hjælp af scanneren. Derfor skal hun også behandles nu og så insemineres i næste brunst, hvis hun så er drægtig der vil termin være ca. 20 maj 2009, og det synes jeg da ikke er for sent.

God bedring med hende.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Avlsponyhoppe, 1,47 i stang, dressurbetonet, sælges ifolet ved Westminster Bailey

Hoppeføl, forv. stang 1,47, efter Røgilds Aragorn, ultrafeminin! sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider