Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Højde på føllet
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 09:08
Hej alle sammen.
Jeg ved der er mange herinde der har ? til hvor høje deres føl bliver.
Min er 1 1/2 år nu og er ca. 140 i stang.
Hendes mor er ca. 160 i stang og faderen, som er Midt West Ibi-light, er 166 i stang.
Hvor høj vil i gætte på plagen bliver.

Jeg har engang hørt, at man kan beregne føllets højde ved at måle den forskellige steder.
Passer det?
Og hvordan gør jeg?

Håber i kan hjælpe.
0
0
Svar på denne tråd

du skal.....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 09:40
måle præcist på føllets 1 års dag for at sigøjner målene poasser.. og de passer ikke altid.

Min Carano/Diamond plag er fra juni 2002 og han er pt 154 cm..... og lidt højere bagtil (og han er jo så ikke 1,5 år endnu)

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

kan man ikke....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 12:21
Du kan vel også bare sådan se på forældrene...
Jeg ville da gætte på at dit føl så bliver omkring 163.

Men det kommer vel også an på om hingsten alver store føl og hvor høje morens og faderens forældre, altså deres afstamning er. Men vel der omkring...

Venlig hilsen Louise
Glæde er ligesom parfume, man kan ikke skænke det på andre uden at der ryger et par dråber på dig selv.
-Willian Shakespire
0
0
Svar på denne tråd

Du må pænt vente og se
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 13:13
Det er det mest sikre. Man kan kun give et ca. tal, men der er ikke nogen som siger at det kommer til at passe.
Min hoppes helsøster er 175, men moderen er 168 og faderen er 170.
Min vallaks helsøster er ca. 164, mens moderen er 168 og faderen er 170.
Det skal lige siges at møderne er helsøskende og faderen er den samme, nemlig oldenborghingsten Kasper, men hos vallakkens mor får mindre føl, når han er far. Mens min hoppes mor får meget større afkom efter samme hingst.
Mine som begge er 2½ år, er henholdsvis 162 og 160 i stg. Jeg venter bare med længelse for at se hvor høje de bliver.
Jeg havde også et hingsteføl, som havde en forv. stg på 168-170 - målt udfra afstammingen. Men han var 143 på hans 1 års fødselsdag, og dyrlægen mente at jeg skulle være meget heldig vis han blev 165. Nu finder jeg aldrig ud af det, idet han blev aflivet på hans 1 års fødselsdag på grund af brækket skulderblad.
Så vendt og se, det kan være at hun ikke bliver så stor igen, men det kan også være at hun bliver rigtig stor.

Anja Brandt Nielsen
Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem !
Pas på kattene i trafikken.
0
0
Svar på denne tråd

sluthøjde
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 08:54

Jeg har hørt, at når føllet er 1 år, har det nået 90% af sluthøjden. Dvs det skal helst måle minimum 150 som etårs for (uden at fornærme nogen) at blive højt nok. Men det er selvfølgelig kun en rettesnor, og der vil være nogle der falder udenfor og er mere fremme eller bagud i deres udvikling.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider