Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

får jeres føl vaccine?
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 13:59

Ja fik en fin lille hingst i går aftes. havde dyrlægen ude lige efter han var kommet ud, men hun gjorde ikke meget.

da hun var ude og hive fosterhinde/efterbyrd ud og klippe navlestreng(5 timer efter foling) hørte vi hende ad om følle ikke skulle have en vaccine/cerum. det plejede min venindes at få.

men fik den besked at det var gammeldags, det gjorde man ikke mere. så længe hoppen var vaccineret inden for 1 år.

kan det virkelig passe?

vh maja

0
0
Svar på denne tråd

føl vacc
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 14:04

mine føl får ikke følsprøjten.

Hopperne er passet med vacc. og jeg sørger for at komme jod på navlen hurtigst muligt

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Ufødt føl e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Aron

Arthur

Giv gerne et bud på de andre ...

0
0
Svar på denne tråd

Vores bliver ikke vaccineret
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 14:52

Vores får den første vaccine som 6 måneders - og dernæst igen en måned efter - så er de basisvaccineret.

Føl sprøjten bruger vi ikke - det er jo faktisk pencillin og det er der ingen grund til at give et sundt og rask føl - den virker kun ca en uge - så bliver den syg efter der - skal den bare have pencillin igen..'

STALD LAUGE

Avl af de sjældne sorte ox-arabere. I 2008 ventes 2 sorte føl.

Det første født 30/4-2008 - lækker homozygot sort hoppe - TIL SALG
Bedækning ved den homozygot sorte hingst Falkhan Expresso

0
0
Svar på denne tråd

Stivkrampe/influenza
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 15:23

Mit føl fik en sprøjte men kun fordi hoppen først er vaccineret første gang i år, så det er nok rigtig det doktor dyr har sagt. Og det var ikke penicillin mit føl fik. Det var en vaccine mod influenza og stivkrampe.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 16:01

....jeg gør det samme som Stald Lauge. Ser heller ingen grund til andet....

Hoppen plejer jeg at få vacc. ca. 1 måned før termin.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

føl vaccine
Forfatter: 
Dato:  23-05-2008 17:25

ja føl vaccine er ikke pencilin,,deter mod stivkrampe hvis hoppen ikke er vaccineret,,når jeg får hopper hjem så skal fole kommer dyrlæge altid ud det første døgn for at vaccinere så jeg er sikker

0
0
Svar på denne tråd

Vores hopper
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 08:33

Blev vaccineret 6 uger før foling. Så danner hopperne antistoffer som føllene automatisk får.

Derefter blev de vaccineret og revaccineret omkring 10 mdrs alderen.

2 års hingste sælges:

Oldenborg født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoor født 3/5-06.... Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

Følsprøjte
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 09:13

Vores føl får altid følsprøjte som er en kombination af penicillin og stivkrampe serum. Derudover får mine føl selen, da det er godt for muskulaturen.

Jeg synes ikke man kan passe vaccinationerne af hopperne ind, så det kommer til at passe år efter år. Nu har vi fx. en hoppe der drillede sidste år, så i 2007 folede hun i marts, i år foler hun ca. 1. juni. Dvs. vi havde været nødt til at putte en ekstra vaccine ind i efteråret for at få det til at passe.

Rigtige vacciner får føllene først ved fravænning.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Næh.. Det..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 10:00

får de ikke.. De bliver først vacineret omkring de 10 måneder..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 14:51

nu ringede jeg til dyrlægen igen i går. det var ikke min egen der var ude første dag men vagthavende.

hun siger så han SKAL have den sprøjte da hoppen skal være vaccineret inden for det sidste måned før man ikke giver dem. ellers vil de ikke have nok antistoffer og sådan i sig, hoppen.

Så hun var ude og give ham det og lige tjekke alt var ok.

hoppen blev sidst vaccineret for knap 6 måneder siden.

Så dyrlæge 3 gange må så vidst også være nok

tror i jeg skal betale for alle 3 gange?

Den første der var der gjorde intet. hun ville bare lige have hoppen op og stå og sagde ellers efterbyrd/moderkage/fosterhinde som stadig hang ud af hoppen bare skulle være ude inden næste dag? den folede 17.45.

føllets navlestreng var så lang at den hang til haserne på ham, den gjorde hun intet ved.

Så vi ringede efterfølgende til hende ved 22 tiden og ville gerne have hende ud og hive det ud der stadig hang ud af hoppen. hun havde lukket sig sammen og vidste ingen tegn på at komme af med det.

Dyrlægen var her så ved 23.30tiden og hive det ud og klippe navlestreng og jode det.

forstår bare ikke hun ikke klippede navlestreng da hun var her lige efter jeg hev ham ud. hvis nu hoppen selv kom af med efterbyrd og det senere. så skulle hun jo ud igen bare for det.

og så havde jeg så min egen dyrlæge ud dagen efter for at give sprøjte da hun mente han skulle have det (er det min skyld den første havde anden mening og ikke gjorde det da hun var her 2 gange enda?)

Da det er første gang jeg fik føl var jeg meget usikker på hvad jeg skulle gøre, derfor blev dyrlægen tilkald da jeg ville være sikker på ikke noget gik galt.

men kunne godt have sparet første gang ihvertfald, da hun intet gjorde. og jeg blev ikke meget klogere.

havde heldigvis en god veninde der hjalp over telefonen

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæger..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 17:49

Tror desværre du kommer til at betale for alle 3 gange... de tager pr. påbegyndt time.. de er ikke kede af det.. jeg havde dyrlæge ude til min avlshoppe da hun stod med feber og hoste, dyrlæge kiggede på hende og sagde tja.. det kan være hun har haft forstoppelse eller en mindre kolik.. så vi giver hende lige et par sprøjter for en sikkerhedsskyld! men nogen egentlig diagnose kunne hun ikke give (troede ellers det var det man betalte for i dyre domme..) så jeg skulle bare se tiden an, og hvis hun fik højere feber eller føllet blev svag skulle jeg ringe igen.. fedt tænker man så - det fik jeg så lov at betage 700 kr. for!!! ikke for ingenting de bliver kaldt "dyr"læge!!!

Hilsner fra Jeanet og Fantasia

Har den 24. april fået et hoppeføl efter pintohingsten

Kallestrups Marikles O´Shar!

0
0
Svar på denne tråd

Ja vi får vores sprøjtet
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 11:09

mod følsyge inden for det første ½ døgn efter de er født - har man set føl dø af følsyge så er man ret ligeglad med prisen bare det ALDRIG sker igen...

Min svigerfar havde 2 føl der døde på samme underige måde med 4 timers mellemrum + 1 igen året efter - det tog dr. dyr lang tid at finde årsagen - så nu bliver ALT sprøjtet også selvom hopperne er vaccineret...

Stutteri Bredgaard tilbyder:

Bedækning ved Skäpperöds Poseidon

Lækker kåret miniature shetlænderhingst
Masser af hår og udstråling og god bevægelse...

Nu med hjemmeside...

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 11:19

ok, så var det nok meget godt han fik sprøjten..

forstår bare ikke at da vi ringede hun ikke bare guidede i telefonen da jeg skulle hjælpe ham ud. det virkede som om hun ikke vidste meget om folinger.

istedet for at køre ud og ingenting gøre bagefter alligevel.

da min egen dyrlæge var her dagen efter sagde hun de normalt guidede i telefonen hvis man ringede.

0
0
Svar på denne tråd

Føl vacc.
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 12:08

Nej mine får den ikke. Det er falsk tryghed og virker kun i få dage. Så spild af penge, med mindre der er noget med føllet ved fødslen.

I øvrigt kan føl også få følsyge når de er feks. 10-14 dage og der virker følvaccinen ikke mere. Så selvom i vaccinere føllet i første levedøgn kan de altså stadig godt få og dø af følsyge. Følvaccinen er ingen garenti.

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

Bolig søges til leje.

Dejligfjordhest sælges. 9år. 146cm. stg.

Fuldblodshoppe udlånes til avl.

Stubben og Kieffer sadel sælges. ...

0
0
Svar på denne tråd

Nej aldrig
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 07:57

Hvis hoppen er rask og vaccineret og føllet er stærkt og sundt er der ingen grund til at give dem følsprøjten som er serum, altså antistoffer mod forskellige sygdomme.

Vaccine som de får senere er svækket eller dræbt smitte som provokerer føllet til selv at danne antistoffer.

Men havde jeg et føl der var svageligt, havde gennemgået en meget hård foling eller som af en eller anden grund ikke fik tilstrækkeligt med råmælk så ville jeg nok gøre det.

Når man stikker et føl bryder man jo også huden og det er en infektionsrisiko i sig selv.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider