Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tynd mave hos nyfødt føl
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 15:28
Hejsa :-)
Min skønne DV hoppe fik i går aftes kl. 21.15 et dejligt hingsteføl (y)
Han har virkelig tynd mave. Det står som en stråle ud af ham og ned af benene :-(
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg da skal gøre noget?
Andre der har prøvet det?
Min shetlænder har også føl, men hun (føllet) har ikke haft det sådan...
Lidt bekymrede hilsener Sara.
0
0
Svar på denne tråd

Kraftfoder og Formo-Cibazol
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 16:29
Hejsa!

Umiddelbart er det ret usædvanligt at føl har tynd mave de første døgn?? De kan sagtens få det senere, altså når de er et par dage gamle, hvor det kan afhjælpes med at tage kraftfoder fra hoppen eller ved at gi' en ormekur, alt efter hvad årsagen til diarreen er!
Men kontakt din dyrlæge og spørg om Formo-Cibazol creme. Det indgives føllet oralt og virker straks.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Stop...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 20:58
Føllets første afføring hedder tarmbeg, og den kan godt være lidt svær at komme af med, især for hingsteføl. Tarmbegen er gerne mørk i farven, hvorefter føllet vil afsætte lysegul afføring. Den afsættes indenfor 12-24 timer og dyrlægen kan evt. hjælpe på vej.

Føllet kan dog få diarre i forbindelse med at moderhoppen kommer i følbrunst og her sker der en ændring i mælken, dette sker når føllet er omtrent i uge gammel. Nogle føl får diarre, mens andre går fri. Men diarren forsvinder ikke igen, så hvis det omtræder, er det bare med at få kontaktet dyrlægen. Har haft en følle med diarre, han fik en indsprøjtning og tabletter til 6 dage. Herefter var det væk.

Du kan evt. ligge et besøg forbi biblioteket og låne nogle bøger ang. avl. De giver som oftest svar på de spørgsmål man evt. skulle have med de små føller!

Pøj pøj med det!Hold jer muntre til vi snakkes igen, Trine vinker

Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt!

Kælne killinger gives væk, vi bor på Nordfalster. Mail mig og få tilsendt billeder!

Mail
0
0
Svar på denne tråd

Pas nu PÅ!
Forfatter: 
Dato:  03-07-2003 15:57
Mit føl har været indlagt på landbohøjskolen pga. sprøjtende diarré, muligvis en salmonella-infektion.

Hun var meget, meget tæt på at dø af det, og fik væsketerapi samt store doser antibiotika.

Er føllet nedstemt? Har du taget hans temperatur?
Hvis han har feber, ville jeg nok MEGET kraftigt overveje at få fat på dyrlægen.

mvh
NinaB
0
0
Svar på denne tråd

Mit føl....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2003 21:15
Mit hoppeføl fra april fik diarré, da hun var 3 dage gammel og jeg tilkaldte dyrlægen. Hun sagde, at det var godt jeg reagerede så hurtigt for ellers kunne føllet være blevet dehydreret. Føllet fik en penicilin-indsprøjtning to dage i træk og så skulle jeg prøve at lokke noget youghurt naturel i hende - det lykkedes meget godt, selvom hendes mor også fik youghurt i hele hovedet 8-)
Så prøv at give hende youghurt naturel - det hjælper.

Sommerhilsner fra Sine og muledyrene
*Haflinger - en pony med power !*
0
0
Svar på denne tråd

Mit føl....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2003 21:15
Mit hoppeføl fra april fik diarré, da hun var 3 dage gammel og jeg tilkaldte dyrlægen. Hun sagde, at det var godt jeg reagerede så hurtigt for ellers kunne føllet være blevet dehydreret. Føllet fik en penicilin-indsprøjtning to dage i træk og så skulle jeg prøve at lokke noget youghurt naturel i hende - det lykkedes meget godt, selvom hendes mor også fik youghurt i hele hovedet 8-)
Så prøv at give den youghurt naturel - det hjælper.

Sommerhilsner fra Sine og muledyrene
*Haflinger - en pony med power !*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider