Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hoppen skadet under bedækning??
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 21:52

Hej Alle.

Stor frustration og bekymring herfra:

Min hoppe på snart 5 år som aldrig har været "nær" en hingst skulle bedækkes for første gang igår.

Vi kommer op, hingsten på, og så kan hingsten ikke "levere" (sæden)

Vi prøver 2 gange men uden held, SUK, en "fuser".... Og hoppen hun bløder lidt, men vi snakker om at den jo er jomfru osv. så det er nok bare sådan!!!

Nå, vi får så besked om at komme idag istedet.

Det gør vi så, hingsten må op intet mindre end 3 gange før den får "leveret"!!

Og nu bløder min hoppe så igen, bare lidt mere.

Jeg får at vide at hingsten jo hvade været lidt hård ved hende igår og hun måske har fået en rift, eller noget og at jeg skulle holde øje med hende.

Her til aften går hun stadig og små "strinter" presser" blød ud, så jeg ringer til dyrlægen, som siger at medmindre hun får feber, behøver hun ikke pencilin, som de ellers mente hos hingste at hun nok skulle have!!

Nu kan hun så nok ikke blive bedækket flere end denne ene gang i denne brunst, som var den 1. brunst i år (vente på længe :-) ) og nu føler jeg så bare alt er gået galt!!

Hvor slemt er den slags, med rifter osv. ??? Har nogen andre prøvet noget ligende og hvis "ja" hvordan gik det videre????

Kan jeg forvente at hun er klar igen til næste brunst om ca. 21 dage. Da det jo nok ikke er så sandsynligt at hun blir ifolet, blot ved denne ene gang???

0
0
Svar på denne tråd

rifter i skeden
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 22:05

Jeg havde engang en jomfruhoppe der ved 2. bedækning også blødte voldsomt. Hun blev dog drægtig, så blødningen gav ingen problemer. Dyrlægen lagde en klud i skeden, og efter nogle timer stoppede det. 11 mdr og 3 uger senere fik hun et skønt hoppeføl, så jeg ville ikke bekymre mig så meget

Måske er du heldig at hun er blevet drægtig af den ene gang.

HJÆLP!!

Hus ønskes til leje nær Silkeborg, med plads til 3 voksne.

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

SUPER!!
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 22:23

Tak for dit svar, det glæder mig virkelig at hører, for jeg er bare så bekymret for det "lille pus" til min hest :-)

Hun er bare helt færdig i "pumpen" her til aften og jeg har vasket hende godt så det er til at holde øje med hvor længe hun bløder, endnu!!

Det ville da være dejligt om 11 mdr. og 3 uger at kunne skrive et svar som dit :-)

Tillykke med lille følbassen til dig :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg har så haft
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 01:29

den modsatte effekt, hoppen blev ikke drægtig ved første bedækning, men måtte afsted en gang til og skal nu fole lige om lidt.. så du skal ikke være bekymret, men forbered dig på at skulle afsted igen, så kan du kun bliver glædelig overrasket hvis hun skulle komme i fol denne gang.

Tina

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg prøvede det
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 15:14

med min pony hoppe, hun gik i stod med hingsten og havde åbenbart fået et hale hår el andet med ind ved bedækning, det resulterede i en rift inde i skeden, vi havde dyrelæge på besøg og tjekke det og det hele gik i sig selv igen og hun var klar til ny bedækning 3 uger senere.

held og pøj måske er den der allerede.

mvh carina

smuk Lever rød ox araber.

Manat tilbyder bedækning.

Ox araberfølskue D 21 Sep.

www.123hjemmeside.dk/staldcado opdateret

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 15:17

....så har jeg også hørt om hopper, der har måttet aflives efter sådan en omgang. Men så havde din allerede nu været mere medtaget end den er. Men det er en af årsagerne til at inseminering er at foretrække.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 15:36

.. Prøvet nøjagtig det samme.. Hingsten kunne ikke levere, så han måtte på 3 gange. 3. gang fulgte der så meget blod med ud og hoppen blødte efterfølgende rigtig meget.

Hun havde i forvejen fået 2 føl og havde folet en måned forinden.

Jeg blev rådet til ikke at bedække hende mere den sæson, hvis der skulle ske noget skulle det være ved insiminering.

Min hoppe blev lidt sløv og kom på penicillin.

Dette var ved prof hingstestation. Hoppen var en kat 3 og hingsten en kat 1. Da vi var nye i avlen havde vi forhørt os med hingste ejer først og han mente ikke der skulle være noget problem i det overhovedet.

Fandt så ud af efterfølgende at hingsten havde bedækket 5 hopper før min

/Cecilie

Gudesmuk hoppeføl fra 07 sælges. Forv kat 3.

R.I.P Tatoo min smukke gulddreng - Hvorfor skulle det lige være dig?

0
0
Svar på denne tråd

Back again...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 21:27

Ja så har dyrlægen været her idag og tilset hoppe. Og jo der var god grund til "lidt bekymring" Hun havde fået en lang og dyb flænge i skeden, formentlig pga. hingsten "hårde" behandling og at den skulle på alle de gange... Hun var heldigvis ren og fin, dvs. uden infektion og har fået pencilin og kunne ikke tilrådes "live" bedækning" mindst 6 uger frem og det bedste var nok at undlade resten af sæsonnen, men hun kunne godt insemineres..

Jeg er bare utrolig ked af den bedækning, der efter dyrlægens udsagn må havde været ret smertefuld for hoppen (min stakkels lille "krikke" jeg "lider med den") og det var jo første gang for hende overhovedet!!!

JEg synes ikke det er i orden med den behandling, når der fra ejers side var lagt op til noget helt andet, at den var flink og go' ved hopperne og bla, bla, ( jeg synes det er noget værre salgs-tale-"møg" at folk lukker ud)

Hvorfor er det sådan???

Hvordan ser i andre på den slags???

Jeg synes ikke det kan være rimeligt at skulle dække alle omkostninger, når det lige så meget er hingstens "skyld" og håndtering af bedækningen, der gør at hoppen får en skaden. Det er vel ikke det man forventer når man sender sin hest til bedækning (at den skal blive skadet af det, altså)

Det skulle vel også være undtagelsen nærmere end reglen at den slags problemer opstår, fx at hingsten 2 dage i træk skal bruge 3 forsøg uden rigtig at kunne levere sæd, er det ikke lidt "mystisk" eller er det sådan det foregår??? (vil gerne hører om jeres erfaringer??

Og ja, som en ande skriver kunne hoppen jo været gået til, hvis riften havde nået bugen, som dyrlægen sagde, og at den stadig ikke er helt uden for "fare" da der stadig kan gå infektion i i værste fald!!!

Jeg er selvfølgelig følelsemæssigt påvirket, fordi det jo er min dejlige lille hoppe det er "gået ud over" men hvad ville i andre synes var rimeligt???

og hvis hun ikke er drægtig kan jeg ikke engang komme videre med samme hingst, da den ikke inseminere!!!

Hilsen hoppe-ejeren....

0
0
Svar på denne tråd

det gør mig ondt.....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 18:53

Øv hvor er det ærgerligt. Hvor er det ærgerligt for dig og synd for hoppen. Jeg har selv hingst, og er altid bekymret for at hopperne skal komme til skade. Vores hingst er heldigvis hurtig og forsigtig, og han bider sig heller ikke fast i hopperne. Han er til gengæld blevet sparket af en hoppe, hvilket heller ikke er særlig sjovt. Så selvfølgelig er der risiko ved naturlig bedækning, men til gengæld er det både billigere og større følprocent på den måde. Desuden bliver hingsten så behagelig at omgåes når han får kontakt med hopperne, det ville jeg ikke snyde ham for.

Op med humøret, hvem ved, måske er hun allerede drægtig. Sørg for i fremtiden at bruge halebandage på hoppen. En væsentlig faktor kan være at hoppen måske ikke har været ordentlig i brunst, vores Petit er mere på tærerne lige omkring hoppens ægløsning, han springer heller ikke på en hoppe der udefra ser ud til fin brunst, hvis ægget er gået. Nogle hingste lugter bedre end vi ser!!!!!

Sidste år blev alle Petits hopper drægtige i første brunst, de fleste kun på et enkelt spring, så det kunne godt betale sig at stole på hingstens dømmekraft.

krydser fingre.

mvh. Mette

Stutteri Lynghøj...WWW.stutlyng.dk
0
0
Svar på denne tråd

det luner tak :-)
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 22:17

Det varmer dejligt at du også kan se det fra hoppens side, skønt du også er hingste ejer :-)

Den havde hale bandage på og der stod en og førte hinstens "diller" og holdt halen væk osv.. Hingsten var bare for hidsig/ophidset, til at kunne komme eller noget i den stil, det var i hvert fald hvad der blev sagt undervejs, var selv med til bedækningen...

Og at han var "hård ved hende"....

Det lyder så også til at det er en helt anden tilgang din hingst har til hopperne, Min havde i hvert fald store hævelser på halsen/nakken de steder hvor hingsten havde bidt sig fast og der var sågar gået hul et af stederne!

Men jo jeg håber selvfølgelig bare at der var held i sprøjten her ved 1. og eneste levering ;-)

Spørgsmål: det lyder som om halebandagen er vigtig, hvorfor egentlig det, er man "bange" for der kommer hår med ind i skeden, eller hvordan??

Venlig hilsen ejeren og en hoppe i bedring, ser det ud til :-)

0
0
Svar på denne tråd

halebandage
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 10:54

hår kan skære både i hoppen og i hingsten.

og ja Petit kæmper for at blive hængende på hopperne, særligt de "runde", men han har heldigvis endnu opdaget fidusen ved at bide sig fast.

Dejligt at høre at det går bedre.

Mette

Stutteri Lynghøj...WWW.stutlyng.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider