Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

farver...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 13:23

hvis man gerne vil have et palomino føl eller et dun føl.

og man bruger en dun hingst (hvis f: er brun el. sort. mor er dun. mf: er palomino og mm brun)

Hvilken farve hoppe skal man så bruge for at der er chance for at føllet bliver dun el. palomino?

kan en hoppe være homoxygot? f.eks. en sort hoppe, så man altid er sikker på et sort føl?

Kan en brun være det?

kan en dunfarvet være homoxygot?

hvad så hvis man bruger 2 forskellige farver, der begge er homoxygot?

hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 17:16

DUN farven er homozygot - alle nordbakker er stort set dun i en eller anden art dunfarve - kan i sjældne tilfælde også bære på et cremgen.

Buckskin derimod er heterogyzot og bærer af cremgenet ligesom palomino er det.

Så som udgangspunkt, så blander du begreberne helt sammen.

Men bruger du en buckskinhingst vil jeg anbefale enten en rød eller en palominohoppe, såfremt du ønsker et føl, der er synligt bærer af cremgenet.

Og ja en sort hoppe kan være homozygot og en brun også, men det kan du tit læse dig til ved en gennemgang af afstamningen.

Vil du bruge 2 farver, der begge er homozygot, så skal den ene i alt fald være dobbeltdeluitte, såfremt du ønsker at avle cremgen frem.

Smokey Blacl kan dog være meget svær at skelne fra sort uden DNA test.

Men som udgangspunkt - hvis du har en hoppe med farve, brun, sort, rød - så skal der tilføres cremgen fra hingsten, hvis du vil forsøge at avle et føl, der er enten buckskin eller palomino - dvs. du skal ud i at bruge enten en buckskin, palomino eller cremellohingst.

Mvh

Tina V.

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin kølesæd(transport) og primafrost tilbydes.

Årets første 2 palominoføl er født, en hingst og en hoppe

0
0
Svar på denne tråd

det mener du ikke tina
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 20:25

'DUN farven er homozygot' Du mener at Dun (blak) er dominant, men at den ikke bliver cremello af at få to af dem...

Jeg kan anbefale at man glemmer betegnelsen 'dun' da den giver MEGET begrebsforvirring. brug istedet buckskin om brune heste med creme, og blak om heste med dette gen.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Tina du vrøvler
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 21:26

... Dun (blak), forkortet D er dominant, og der skal kun ét gen til for, at det kan ses.

D-genet koder for:

Brunblak (dun)

rødblak (red dun)

sortblak (grullo)

Samme om Cream, forkortet Cr, der dog er en inkomplet dominant, idet homozygoten bliver BEC og altså ikke bibeholder den eftertragtede gule farve.

Cr-genet koder for

palomino

buckskin

smokey black

cremello

perlino

smokey cream

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 23:31

Ja selvfølgelig vrøvler jeg da - jeg ved da udemærket at DUN er dominant og ikke homozygot - det kommer der så ud af for mange nattevagter........................

Faktisk Louise er det heller ikke helt korrekt, det du skriver, fordi man kan altså ane den gule guldfarve på enkelte BEC'er som et svagt skær - min erfaring med disse individer er faktisk, at de er leverandører af den eftertragtede nonseasonable palomino farve i langt højere grad end en helt bleg BEC. (men det her skal man jo have gjort sig avlsmæssig erfaring, for at kunne udtale sig om - og jeg kan kun tale med hvad angår egne linjer og erfaringer her - og her holder teorien altså)

Mvh

Tina V.

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin kølesæd(transport) og primafrost tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

hvordan ved man om...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 01:37

en hest er dun eller buckskin... har lige læst et andet sted herinde at det også havde noget at gøre med forældrenes kulør...???

det er godt nok en værre jungle at finde rundt i med de farver *S*.

hislen lia

0
0
Svar på denne tråd

hvis hingsten...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 02:09

hvis er afkom er "dunfarvet", lavet på en mor der har nøjagtig samme farve og en far der er enten sort el. brun?

Moderens forældre er palomino (MF) og brun (MM).

Hvis så at dette afkom selv en dag bliver mor el. far.

hvilke farve afkom kan den så give på følgende:

en rød?

en palomino?

en sort?

en brun?

en anden med samme farve?

en cremello?

hilsen lia

0
0
Svar på denne tråd

jamen Tina
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 10:37

... Den eftertragtede gule farve er jo palomino eller buckskin og uanset hvor meget farve man stadig kan se på en BEC, så er det jo ikke den farve man satte ud efter. Medmindre selvfølgelig, at man gik efter en BEC ;-)

Alle BEC-er har lidt farve i pelsen, det er jo også derfor, at man kalder dem pseudoalbinoer. For de er jo ikke hvide, det ser bare umiddelbart sådan ud.

0
0
Svar på denne tråd

muligvis Louise
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 00:47

Men hos mange er det faktisk den cremello (BEC om du vil det - den med den tydelige forskel i grundfarven i forhold til aftegnene), som er den eftertragtede - og der er faktisk stor farvenuance på cremelloerne også - jeg har da set flere, som er absolut meget forveforskellige, men det er jo den erfaring, man gør sig i palominoavlsregi i dagligdagen, når man ser de forskellige heste.

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider