|
|
| hvor tit tjækker i hoppen før foling |
| Forfatter:  |
Nadia ♥Stald Shadow Valleyϖ |
| Dato:  |
16-05-2008 14:02 |
|
Ja hvor tit tjækker i når det er lige oppe over ? er det en gang i timen i sætter uret eller hvordan?
ღ Pinto Sætter Kulør På Hverdagen ღ ღAnastacia ღCassiopeia ღElvis ღLuna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjekker hoppen |
|
|
når det er så tæt på som din lyder så er det med max 1 times mellemrum, helst kun ½. Det an så hurtigt ende galt hvis der opstår problemer (hvilket der heldigvis sjældent gør)
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Sælges: Ufødt føl e. Michellino/Romancier Hoppeføl ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Aron Arthur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sidste foling |
|
|
Da den sidste folede, satte jeg mig bare og kiggede på overvågnigen og ventede på at hun lagde sig. Heldigvis valgte hun at fole inden midnat. Men da jeg var 100% sikker på at hun ville fole denne nat, så havde jeg ikke lagt mig til at sove før hun havde folet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Ja for det kan hurtigt, gå stærkt.. Min hoppe folede midt på dagen, og jeg havde tjekket flere gange, men hun stod bare og sov.. Så jeg gik lige en lille tur på ½ time, og da jeg kom retur var folingen i fuld gang.. Så vær på vagt..
Hilsen Stine
Bedækning tilbydes ved sec A palomino hingst. SÆLGES Super lækker 2 års welsh sec A hoppe. Efter Riederlands Nevado www.welsh-stutteri.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De snyder........... |
|
|
de kære hopper. Som metjen skriver, så er det mindst en gang hver halve time, når det er op over, helst hele tiden, da det bare er minutter der kan skille fra succes til katástofe.
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget vallak sælges, 1800kr. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hejsa det kan godt være at dette her giver end del ballade  Jeg mener at da det er helt naturligt at en hoppe foler,og at det er jo på instinkt og hoppen søger selv væk fra flokken for at være alene mens hun foler. Med dette vil jeg sige at jeg selvfølgelig gerne vil se mine hopper foler, men men jeg render altså ikke og tjekker dem i 14 dage hver time. Det kan godt være at det er for dårligt, men jeg sørger for de forhåbenligt først foler efter de er kommet på døgn fold og derved har de mest naturlige chancer for at fole som de selv ønsker. Jeg har stor tiltro til mine hopper, derfor render jeg ikke rundt og splitter min nattesøvn ad. selvfølgelig kan det gå galt, men hvor stor er chancen for at vi reelt kan redde vores føl hvis der er problemer?? ja det er med stor risiko for at blive total nedskudt for dette indlæg, men jeg synes det lyder så om at avlere både hobby og seriøse har en masse tid til at rende i stalden i tide og utide, er der slet ingen som også har familie og et arbejde der skal passes eller holder man ferie??? mvh Diana ps håber I forstår mit indlæg og at der ikke er nogler som bliver stødt at dette eller føler at jeg kritisere deres måde at gøre tingene på.
Venter føl efter Kærgaardens Marquax. Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig! www.stald-palsgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville ikke |
|
|
.....kunne leve med at have mistet et føl, som jeg ved kunne være reddet ved at jeg var til stede. der er da massevis af indlæg herinde fra ulykkelige hoppeejere, som har mistet et føl kvalt i hammen. Sådan et føl kan reddes uden store problemer ved at være til stede. Selvfølgelg er det en naturlig ting at fole, det er også en naturlig ting at en stor del af føllene dør. Jeg bruger ikke mange nætter på at overvåge, bare dem der er nødvendige. Du spørger hvor stor en del af føllene vi kan redde fra en problemfoling, ca. 90% vil jeg tro. Min veninde har da fx. haft dyrlæge til et par folinger hvor føllet lå på ryggen. Både hoppe og føl blev reddet. I naturen var de begge gået til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| redde føl |
|
|
Vi fik reddet et føl fra døden - og temmelig sikkert også hoppen! Det ene forben på føllet lå over hovedet på den, dvs. der var slet slet ikke plads til at få føllet ud - kun det ene forben kom ud, og svuppede hurtigt ind igen. Vi ringede selvfølgelig fluks til dyrlægen, som sagde at vi blev nødt til at stikke armen ind og se om vi kunne finde ud af hvad der var galt og måske få rettet det ud. Han kørte selvfølgelig afsted med det samme, men var så langt væk at han temmelig sikkert ikke ville kunne nå frem i tide. Efter lang tids rumsteren rundt inde i hoppen fandt vi endelig det sidste forben (meget lille hoppe = ikke meget plads inde i hende) og vi kunne få det rettet ud - herefter kom føllet ud uden problemer, vi troede faktisk allerede den var død, da den virkede ret livløs, men den "vågnede" temmelig hurtigt og var ret vild hehe. Hoppen var ret medtaget bagefter, men de overlevede begge, men kun med vores hjælp. Dyrlægen ville slet ikke kunne have nået frem, det er sikkert. Så vi tjekker OFTE og har kamera på, for går det galt, skal man virkelig være hurtig. En anden hoppe vi har, hendes 2. føl var der ingen tegn på - hun stod på folden med de andre heste og græssede omkring middagstid hvor min bror og niece var ude og klappe hende for at fortælle hende, at de gerne snart ville se et føl (det var terminsdatoen). De gik herefter ind for at få en tår at drikke og gik ud igen med det samme - i det tidsrum har hoppen altså lagt sig ned for at fole og føllet var allerede ude, da de kom ud igen. Her gik folingen super nemt, men det viser bare hvor hurtigt tingene går 
Mvh Trine Super smuk 3 års kat 1 ponyhoppe sælges, tryk HER. Se min HP her: StaldRosenkilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| håber det |
|
|
er iorden jeg lige fletter et spørgsmål ind i tråden  Men til jer der bruger fole alarm, hvornår putter i den på hoppen? Når der er ved at være tegn på snarlig foling? eller ligger i den konsekvens på feks 14 dage før termin?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foling |
jeanette (starlightminiatures) |
16-05-2008 22:00 |
|
Efter min mening er man total dum eller uansvarlig hvis man bare tror hoppen klarer dte selv..holde ferie,,hehe jeg holder ikke ferie i avls perioden dte er en del af jobbet og ansvaret,,jeg får 5 føl iår og det bliver til mange nætter med holden øje med kamera,,men hver sin smag hvis man ikke er bange for at miste og selv hellere vil have sin nattesøvn ja så er det eget valg,,jeg menr så bare man måske ikke skulle have med dyr at gøre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folingsalarm |
|
|
Det er lidt en fornemmelse hvor når den bliver lagt på, og afhænger også af hvor godt jeg kender hoppen. Men jeg har fået flere føl mere end 14 dage før termin, så det ville ihvertfald ikke være tidligt nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan........... |
|
|
Jeanette vi kan ikke være mere enige, hvis ikke jeg havde været der indtil nu i år, ja så havde jeg været 2 føl fattigerer og også hopper. Jeg har avlet i mange år, både store og nu små, men da jeg arbejdede havde jeg nogen til at holde øje mens jeg var på arbejde, en ganske naturlig ting, som jeg har lært fra min opvækst på landet at det bare var et must. Ingenting med bare at lade stå til, det bliver for dyrt i den sidste ende. Om ikke jeg har noget liv? jo da, men ikke i folignssæsonen, der er alt selskabelighed aflyst.
Med venlig hilsen Merete Shetlænderavl Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget vallak sælges, 1800kr. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Nadia ♥Stald Shadow Valleyϖ |
17-05-2008 00:21 |
|
så er der kommet føl kl. 10.30 hoppen var så træt så kæresten lige måtte hoppe ind og hive hinden op over mulen så den kunne trække vejret men den er super fin med pletter
ღ Pinto Sætter Kulør På Hverdagen ღ ღAnastacia ღCassiopeia ღElvis ღLuna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hvor skønt..... |
|
|
Tillykke, jeg sidder også og holder øje, men det bliver vist ikke i nat at hende her skal fole.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Nu er jeg førstegangsavler, hoppen er også førstegangs. Selvfølgelig er det fint hvis hoppen kan klare det selv, men jeg vil ikke efterfølgende stå og ærgre mig over at ha' mistet både hoppe og føl, bare fordi jeg er for doven til at holde øje med dem om natten. -jovist, jobbet skal passes, men så må søvnrytmen vendes, nedsættes, eller os må jeg på koffein afvænning efterfølgende. Vælger man at tro, hoppen altid klarer det selv, så er man efter min mening ikke særlig glad for den hoppe man har, jeg er panisk for at miste min hoppe, og om jeg skal lade være med at sove i 2 mdr. og det så kan være grunden til jeg redder hoppen og føllet, så er jeg fuldstændig ligeglad med at ligne en hængt kat af træthed. - Jeg mener det er fuldstændig elementær dovenskab ikke at holde øje med hopperne når de skal fole... - Så kan man kalde mig hysterisk så meget man vil, tror bare når man først har mistet et føl, så begynder man at holde øje. Så god overvåge-vind til alle jer der er ligeså hysteriske som mig, og ja, held og lykke til alle jer der er sikre på hopperne klarer den selv. håber virkelig ikke hopperne får brug for jeres hjælp!
Livet er et greb i lommen  Anne Krogh Venter føl medio maj efter Zardin Firfod, på min dejlige RDH hoppe Beauty.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi holder øje! |
|
|
Jeg er vist også én af de monsterhysteriske? Vi venter et føl inden længe -ved ikke hvad terminsdatoen er da vi købte hoppen uden at være bevidst om drægtighed -jovist var hun lidt "vommet" og dyrlægen der udførte handelsundersøgelsen mente nu ikke den var drægtig men en test afslørede noget andet!  Jeg investerer i noget videoovervågning i næste uge så jeg kan holde øje med hende når hun er på stald uden at skulle åbne døren hele tiden. Når de går på fold er de vant til at vi render rundt på matriklen og har gang i en hel masse så dér kan jeg holde øje på normal vis. Jeg har planlagt ferie så snart det er ved at være oppe over,dvs jeg er så heldig at måtte "flexe" min ferie så det passer min hopse og jeg kan holde øje 24-7! Synes også andet er uansvarligt! Jo,heste bør klare det selv hvilket de også er "designet" til men går der noget galt ville føllet og/eller hoppen måske dø i naturen men da vi har domestikeret hestene er det vores ansvar at passe rigtig godt på dem. Det er første gang vi skal være "bedsteforældre" så vi er jo nok ekstra nervøse og påpasselige og med alle de horrorhistorier om fejlslagne folinger man efterhånden har fået læst tør vi ikke andet end at være helt obs og op på dupperne!  Vi er så spændte -aner ikke hvad der kommer ud så det bliver virkelig en surprice!
Hilsen JP -der er i lære som beslagsmed!  Hø købes på Lolland/Falster! Ambolt købes(ca 24 kg)! Sjælland/Lolland/Falster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har fået |
|
|
syv føl på tre forskellige hopper og (7-9-13) er det da endnu ikke gået galt. Jeg overværede een fødsel - resten har de selv klaret. Vi tjekker indtil midnat og så igen fra kl. 4-5 om morgenen.
Mange hilsner fra Sine Med de to haffelaffer - Havanna er til salg 'Jag vil känna att jag lever Allt den tid jag har ska jag leva som jag vill' ~Gabriellas sång
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg holder øje |
|
|
og tjekker flere gange om natten. Har sat kamera op i god tid og tjekker kameraet flere gange i løbet af natten, ligger hoppen dumt eller kan jeg ikke helt se hvad der sker, ja så går jeg i stalden. Jeg taler af erfaring. Har mistet mit allerførst avlede føl i 1990, pga uvidenhed og forventning om at hoppen nok skulle klare det, det gør de jo i naturen. Men jeg er blevet en del klogere og har også reddet 3 af vores føl ved at holde nøje øje med hopperne. Desuden kender jeg flere skræk historier fra nabo og venner, så jeg holder altid øje. Hellere være dødtræt med et frisk, sundt og rask føl, end være frisk med et dødt føl og/eller en død hoppe!! Desuden er det jo en fantastisk oplevelse at se sit længe ventede føl komme til verden, rejse sig op og stavre rundt, die for første gang osv. De oplevelser vil jeg ikke være foruden.
Stald Petit v. Tinna og Peter Knudsen opdræt af Dansk Varmblod. besøg vores hjemmeside www.stald-petit.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej igen Ja jeg kan forstå at mange er blevet "lidt" stødt over mit indlæg. Det skal siges at jeg ikke er ligeglade med mine hopper og at jeg også tjekker dem, men jeg kommer altså ikke i stalden hver 1/2 time. Det er måske dumt. Jeg har ikke fået så mange føl endnu, men jeg har været så heldig/uheldig at de hver gang har valgt at fole ligså snart jeg har vendt dem ryggen. uden problemer heldigvis. Jeg ville da også blive vildt ked af det hvis jeg mistede hoppen og/ eller føllet. Jeg har ikke mulighed for at få andre til at se efter mine hopper når jeg er på arbejde, så allerede der er jeg lidt "lost". Jeg lægger altid min ferie omkring folingstiden, men man ved jo ikke helt præsic hvornår den er. sidste år valgt min welsh hoppe at fole 3 uger før tiden uden at vise optræk til det, så er det jeg siger hvad hjælper det så at med alarmer og andet, hvis hoppen vælger at fole før tid?? Et andet spørgsmål I gerne må svare på: Er jeg den enste som fortrækker at hoppen foler ude i det fri??? hvis ikke hvordan holder I øje dem, specielt nat?? mvh Diana
Venter føl efter Kærgaardens Marquax. Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig! www.stald-palsgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fole inde |
|
|
Vores foler altid inde, hvis ellers de vælger at fole om natten. om dagen går de jo på græs. Men det er en meget lille procentdel af alle folinger der foregår om dagen, forudsat at hopperne får ro. Min mand måtte forrige år hjælpe en god ven med en hoppe der havde besvær med at fole, og der havde de problemer med at komme til den, endda i en ret lille boks. Hoppens natur er jo at søge væk, og dette instinkt bliver forstærket hvis hoppen føler at det ikke går helt efter planen. Vi har overvågning på vores, som bliver suppleret med alarm når det er tæt på. Jeg ved der er et par store stutterier, der har deres hopper til at fole på fold. Der er så dømt overnatning i bilen, som er parkeret på folden. I det ene tilfælde har de infrarød kikkert med og noget mærkning på hoppernes grimer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foling |
|
|
Med hensyn til bakterier er det bedst at hoppen foler udendørs, men af forskellige årsager kan det være mest hensigtsmæssigt at hoppen foler indendøre. Jeg overvejer dog at lade min hoppe, der skal fole i juni, gå på fold med folealarm på, medmindre det altså regner.
Super sommergræsning tilbydes plage på store strandenge på Mols. 1.600 kr. incl. moms for sæsonen. Dagligt tilsyn og mineraltilskud. Forhandler af Regulator Complete Ann www. kuhlmannhorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folinger |
jeanette (starlightminiatures) |
18-05-2008 21:42 |
|
ja jeg har givet min mening,,men tænkte lige du skrev,,vi måtte lige hive hinden af så den kunne trække vejret,,hvis nu du ikke havde været der havde du ikke noget føl..det tager faktisk kun2 minutter før de kvæles  Jeg er også super hysterisk,,har fole alarm,,kamera ved sengen og ur ringer hver time,,det eneste føl jeg har fået iår der gik hun faktisk 5 uger med spændt yver,,det var hendes 1 føl så jeg skulle ikke nyde noget,,jeg tror lidt man måske bare tænker""det går nok""til man har prøvet noget andet,,nu er mine amha heste ekstrem udsatte der går rigtig mange føl til,,havde en sidste år som havde bukket forben havde jeg ikke været der og rettet det ud ja så var de måske begge døde..dette års føl måtte jeg også hjælpe til og bagefetr rendte den rundt med moderkage efetr sig,,sikke et syn der ville have mødt mig hvis jeg havde fortrukket min søvn,,et føl med hul i maven hvor alt blodet var rendt ud,,hvis den da var kommet helt ud  Nej jeg skal have 5 føl mere,,begynder at holde øje om 1 uges tid(1 mdr før foling) så de næste måneder er jeg super træt,,men jeg elsekr mine heste så det er det værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald-palsgaard |
|
|
Jeg er til dels enig med stald-palsgaard. Jeg har ikke mine heste (-ponier) gående hjemme så jeg kan ikke overvåge dem 24-7. Derudover mener jeg at de har bedst af at fole ude i det fri så alle har været på døgn fold den sidste måneds tid. I Onsdags kl 7 var jeg ude at tjekke hoppen og alt var fred og idyl. Kl 7:48 ringede stald ejer til mig og fortalte at nu pressede hoppen og hun kunne se to små ben... Jeg var der Kl 8:03 og vi måtte hive følle ud. Min Pointe er at ligemeget hvor meget man overvåger kan de stadig (Og gør iflg. min erfaring)tit og ofte tage r.... på os. De foler når de er klar, og har du overvåget 24-7 i to uger, tager en lur på 15 minutter, så har de nok folet på de 15 minutter. Vi kan kun gøre så mege for de dejlige dyr, men det er nu naturen der har det sidste ord alligevel... Bare min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ca 14 dage før |
|
|
Hej Jeg begynder ca 14 dage før med at se efter tydelige tegn og tjekker yver morgen og aften. Begynder der at være tegn, står jeg op en gang om natten for lige at være sikker. Mine to første hopper som skulle fole (1.gangs)folede begge på folden. Den ene om eftermiddagen og den anden om middagen. Begge folinger var vi så heldige at overvære og der var ingen problemer. De klarede det hele selv. Den 3. folede i nat. 2-3 uger før termin. Et dødfødt hingste føl. Bebrejder mig selv men ved ikke hvad jeg kunne gøre anderledes.... Er bare så ked af det da det var den hoppe jeg glædede mig mest til at få føl på. Ved ikke engang om jeg havde lagt en folingsalarm på hende hvis jeg havde en... Der var jo lang til tilbage og ingen tegn.. Men af skade bliver man klog. Tror jeg vil have overvågning til næste gang. Det eneste "positive" er at hoppen har det rigtig fint og har stået med det døde føl så hun er kommet over det. Tror også som der bliver skrevet længere oppe at skal hoppen miste er det bedre at det sker ved fødsel end senere. Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|