Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tovero-broget?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 21:13

En veninde sendte mig dette link:

en.wikipedia.org/wiki/Tovero

Det fik mig til at tænke på, om min hoppe måske kunne være tovero. Hun er efter en homozygot paint hingst (US Impressive Blue) og en ensfarvet brun araberhoppe. Jeg synes jo, hun passer til beskrivelsen af dem, men jeg ved ikke, om det kan være muligt.

Lige et billede: (taget af Trine Christensen)

Og et af den anden side af hovedet:

Hun er jo ret speciel. Hvad siger I?

Jeg er jo ekstra nysgerrig, fordi hun fik dette skønne hingsteføl i 07 efter en broget hingst:

Han er faldet rigtig godt ud, så jeg regner med, han kunne blive et godt emne i avlen, især da hans far er vallak nu. Så jeg indsendte lige en homozygottest, og der var ret stor usikkerhed omkring den. Først troede de, han var. Ved 2. test var de i tvivl, og 3. gang de kørte den, fik jeg svaret, at han ikke er homozygot.

Det er selvfølgelig ikke altafgørende, at han er homozygot, men jeg tror, det kunne sætte yderligere skub i pintoaraberavlen! Derfor tænker jeg nu, om han kan bære et tovero og et tobianogen, og det er derfor, at der er besvær med at afgøre, om han er homozygot eller ej... Er det muligt?

Hvad siger farveeksperterne? Jeg er ret uvidende omkring alt dette!

mvh Stine

Avl af arabere og pintoarabere

http://www.sk-farm.dk

Sælges:

1-års SMUK pintoaraberhingst (hingsteemne)

1-års ensfarvet pintoaraberhoppe

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg kan desværre
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 22:11

ikke hjælpe dig stine med farverne der, men jeg synes bestemt han er et muligt emne til at bidrage i pinto araber avlen, der er jo ikke ligefremn så mange endnu, og ja desværre har jeg ikke plads til flere hingste, el kunne han være spændende at bruge på min hoppe.

mvh carina

smuk Lever rød ox araber.

Manat tilbyder bedækning.

Ox araberfølskue D 21 Sep.

www.123hjemmeside.dk/staldcado opdateret

0
0
Svar på denne tråd

du har ret
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 22:28

... din hoppe ser ud til at være tovero. Hendes far er også bærer af overogenet, ser det ud til :-)

Hvad angår hendes søn, tror jeg desværre kun, at der er tale om tobiano, og om han er homozygot eller ej, er så åbenbart ikke så nemt at skelne. Men han har "kattepoter", som gerne er en indikation på at der er to tobianogener.

0
0
Svar på denne tråd

strine jeg
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 08:58

beklager, men hun kan ikke være homozygot.. hendens mor vil give et ensfarvet gen videre, mens hendes far giver et farvet gen videre.. grunden til at hun plettet er kun at det favede gen er dominant og derfor vil vise sig.

ham hingstebassen er jeg dog langt mere i tvivl om.

Tina

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

Tovero
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 20:56

Tak for svarene indtil videre. Jeg er godt klar over, at hoppen ikke er homozygot - så langt rækker min viden trods alt Men når vi kommer ud over det mest basale, så er jeg mere på bar bund.

Kunne føllet evt. bære toverogenet skjult, tror I? For ja, han ser jo ud som en ganske almindelig tobianobroget hest. Er der nogen, som ved, om man kan teste for det? Det, jeg tænker, er jo, om han har et tobianogen og et skjult toverogen. Men som sagt er jeg ret blank!

Er der flere, som ved noget?

mvh Stine

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

hmm nej...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 22:32

... Der er ikke noget, der hedder tovero-genet, så nej han kan ikke bære det skjult.

En tovero er en hest, som både er bærer af tobiano (hvid med farvede plamager) - og overo-genet (farvet med hvide plamager). Forkortet tovero. Disse heste er meget hvide, simpelthen fordi de to gener, ikke koder for hvidt på de samme steder. Oveni har de ofte blå øjne, men udover det, kan det være svært at se det. Tobiano-mønstret dominerer ofte for meget.

Så vidt jeg ved, kan man endnu ikke teste for overo. Men egentlig syntes jeg ikke, at du behøver være ked af det, hvis ikke din hingst er bærer af overo. Ganske vist er det et smukt mønster, men genet er også dødeligt i dobbelt dosis, og det skærer jo dog noget ned på de hopper, han kan bruges på.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan godt
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 06:53

Hejsa..

Man kan godt teste for overo(OLW/LWO) genet, ja det er også ganske rigtigt at når dette gen optræder i dobbelt dosis, så kommer føllet ud helt hvid og vil dø efter nogle timer.

Det er også set at heste er der max-overoer kan være døve.Eller at heste der tilsyneladene er ensfarvede er bære at overo-genet.

Der stå lidt om genet her.

http://www.phcdk.dk/lwo.htm

Det skal siges at det der står pm reglerne i Sverige er blevet lavet om.

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

Hej Stine
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 14:34

Jeg har lige fået vores hingst testet i england..

Skal se om jeg kan finde deres hjemmeside adresse..

Jeg rykkede nogle manhår og halehår af med rod og sendte afsted..

Kommer du snart ned og ser drengen..??

Hilsen Tina:............TEAM COWHOUSE

www.123hjemmeside.dk/Cowhouse

Painthingsten Kenos Audacious Seven står til avlsbenyttelse i 2008...

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 21:54

Jeg bliver jo klogere og klogere her!

MEN - man ved altså ikke, hvordan en hest bliver tovero, vel? Ikke andet end den ene forælder skal have et overogen. Det harmoniserer jo ikke med min viden om, at en hest giver et farvegen videre (for så ville afkommet jo blive enten tobiano eller overo efter fx US Impressive Blue). Men det er måske det, der er det mystiske omkring tovero?

Det er ret spændende, det med farver, men jeg er ret stor tilhænger af logik - og den har jeg endnu ikke helt fundet i denne sammenhæng.

Tina - jeg glæder mig til at komme ned og se din dejlige dreng. Jeg har dog en hoppe, som er 14 dage over termin, og hun må gerne lige fole, inden jeg lægger nogle planer (har dog en mistanke om, at følle kommer i nat. Og det er et af de nemme føl - rød mor, rød far. Så kan selv jeg finde ud af det )

mvh Stine

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Mere end et farvegen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 22:45

stinebrkr: Du har kun delvist ret i at en hest kun giver ét farvegen videre.

Der findes mange forskellige gener som alle koder for en farve (eller en "ændring" af farven, f.eks broget eller skimmel).

Overo-broget og Tobiano-broget sidder på hver sit gen (hhv. O og T) og en hingst med begge disse gener vil altså kunne give én kopi af hvert gen videre til afkommet. Og derfor kan en hest blive tovero (have fået både O og T).

Det med farver er ret indviklet. Men jeg kan klart anbefale bogen "Hestens farver". Den kommer med nogle rigtige gode forklaringer og kan være med til at det hele virker lidt mere logisk. Og det er virkeligt spændende læsning, synes jeg.

Mvh Line

Stud. Med. Vet - og ny-københavner

0
0
Svar på denne tråd

som Line
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 12:56

.. skriver sidder Overo og Tobiano på hver sin allel.

En allel har altid to gener. Et fra far og et fra mor - derfor kan der opstå homozygoter.

Din hoppe har - hvis vi antager at hun er toverobroget - en genkode der kunne se sådan her ud:

eeaaTtOo (jeg går ud fra, at hun er rød?)

Hendes søn kunne så måske se sådan her ud:

EeAaTToo.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 14:23

Nu har jeg faktisk forstået det!

Jeg tror, jeg vil investere i den der farvebog. Jeg har hørt om den før, og det ville være spændende at sætte sig mere ind i farvegenetikken! Mon ikke det var en passende gave at give sig selv op til sommerferien?

Og Louise - jeg håber, du har ret i, at Apollons genkode ser sådan ud

Igen - mange tak for jeres hjælp. Det er jo egentlig ret spændende!

mvh Stine

Sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider