|
|
| Bløde koder, erfarings udtalelser |
|
|
Jeg har virkelig brug for nogen erfaringer fra HN´er der har haft eller har føl med meget bløde koder. Den sidst tilkommende følle har nogle utrolig lange stænger, men har samtidig bløde koder. Kort efter folingen gik hun nærmest på kodeleddet, syntes at det er blevet bedre, men hun mangler at rejse sig ca. 8 cm. Disse bløde koder, er det pga lille plads og leddet er bugget ned langs benet og senerne herved er blevet for lange eller hvad? Billedet viser ikke rigtig hvor langt nede hun går, men kan i fornemme det på hendes laverestillede forpart? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fast underlag |
|
|
Det ene af mine føl sidste år, var så blød i forkoderne, at han havde store problemer med at rejse sig, når han havde ligget og sovet. Tommelfingerreglen for fejl-benstilling er: Når det er bagud/fremad så skal de gå så meget ude som muligt på fast underlag. Når deres ben viger til siden, fx. i knæene, skal de aflastes og derfor have en del boksro, således at der ikke destrueres noget i leddene. Min rettede sig flot. Efter nogle uger var det ikke at se, at han havde spadseret rundt som en hypermobil! hilsen Belinda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere rolig nu |
|
|
Lauanni, det var godt at høre fra dig, nu er jeg mere rolig Følle går nedad i koden så hun må bare ud på folden og få rettet sig ud, tak for svaret. Venligst Mus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hårdt underlag |
|
|
det er ikke sikkert at folden er hård nok, hvis du er i tvivl så gå nogle ture langs vejen også...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008 Sælges: Ufødt føl e. Michellino/Romancier Hoppeføl ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Aron Arthur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringsudveksling |
|
|
Hvilke forholdsregler er der så ved krumme forknæ? Bare lige for at stjæle tråden, undskyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Min hoppe gik 28 dage over tid, og det resulterede i at No Doubt blev født med rigtig lange hove, og kunne derfor ikke komme rigtig op i koderne. Hendes koder var også meget bløde. Så jeg ringede og snakkede med smeden, og han kom da hun var 1 uge gammel og beskar hende.. Han var bestemt ikke optimistisk, og sagde at hun bare skulle rettes op nu.. Ud på så hårdt underlag som muligt.. Men vupti.. 2 dage senere havde hun rettet sig næsten helt op og går nu rigtig fint.. Han kommer igen om 14 dage og kikker til hende.. Så måske du skal tage en snak med smeden og den evt skal beskæres en smugle for at hjælpe den bedre op!..
Hilsen Stine Stutteri Rø
Nu med føl efter Clausholm Donatello
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bløde koder |
|
|
Sidste år havde vi et hoppe føl med meget bløde koder, 1 uge gammel havde hun fået sår og blev behandlet af dyrlægen, 14 dage gammel havde hun fortsat ikke rettet sig, bag koderne var fortsat temmelig bløde og tåen blev ved at vippe lidt op. dyrlægen og smeden blev i fællesskab enige om at hun skulle have special sko på, dels for hjælpe hende op i koderne og dels for at sårene ikke skulle blive værre. Hun gik med sko i knap 3 uger og derefter havde hun rettet sig og vi havde bare nogle ekstra besøg af smeden. i dag er der ikke noget at se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lange sener |
|
|
....ser sådan her ud.  På billedet er hun ca. 1 md. Jeg havde jo regnet med at det rettede sig af sig selv, men nej. Derfor blev smeden tilkaldt og hun fik lagt såler af kunsthov på. Hendes hove var alt for små til følsko.  Kunsthoven blev lagt så den stak 1-1½ cm ud bag hoven. Første gang sad den ca. 1 uge, anden gang til hun blev beskåret. I efteråret så hun sådan her ud. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thrine |
|
|
Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med krumme knæ??? Men som jeg skrev tidligere: Når det er bagud/fremad så skal de gå så meget ude som muligt på fast underlag. Når deres ben viger til siden, fx. i knæene, skal de aflastes og derfor have en del boksro, således at der ikke destrueres noget i leddene. Så hvis det er fordi føllet står med bøjede forknæ, så skal den gå ude på fast underlag. hilsen Belinda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krumme forknæ |
|
|
...behandler vi med selen. Det optimale er at det gives allerede ved fødslen. Men det kan også gives senere, så er det bare i noget større mængder. Jeg ved at Grete behandler med en slags antibiotika, det skal gives inden 24 timer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøjede... |
|
|
Ja det er selvfølgelig bøjede forknæ jeg mener. Kan selen gives til et snart 7 uger gammelt føl? Har fået flere forskellige udmeldninger fra dyrlæger, så det er svært hvad man skal tro. En sagde boksro, da han mente at føllet krummer mere i benene når den bliver træt. En anden siger fold. Synes faktisk det hjælper jo mere den kommer ud på fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smeden er bestilt! |
|
|
Der er bestilt smed til hende, han kommer på onsdag og så må vi høre om det er dr. dyregod der måske i stedet skal bandagere hende, for at få noget støtte. Hun har edderkoppe lange ben, hun står godt nok på hoven, senerne ser ud til at være mega fleksible, nærmest hypermobilt nedadgående led. Der er bedre i dag, men langt fra i orden. Jeg må snuppe et par billeder og lægge ind. Er der nogle der ligger inde med nogle mål, taget på føl under 1 uger, målet skal være taget fra dragten og op til "ulvekloen"??????? Venligst Mus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blød kode. |
|
|
Min har også bløde bagkoder og hun har desværre ikke været nok på fold. Tvært i mod. Desværre. Det er dog mest den ene bagkode som er slem og der vil dyrlægen gerne have limsko på. Men min egen smed vil åbenbart ikke ligge dem på eller kender ikke noget til det. Han glode ånsvagt på mig da jeg nævnte limsko. Nogle der kender en god smed der køre i nordsjælland og som vil ligge limsko på et føl? Han vil selvfølig få os som kunde. For ham jeg har brugt ryger ud. Så det er ikke bare en engangsforstilling. 
Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk Ågerupgårds Kikki sælges. Dejlig fjordhest. 9år. 146cm. stg. Hoppemave udlånes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undlad at tænke |
|
|
Bliver mere og mere i tvivl om hvorvidt det er godt at føllet går så meget. Har en åring der er opereret for sene/styltefod (bukkehov) på begge forben. Inden vi opererede ham fik han Fenadine (blødgører sener) og skulle gå på hårdt underlag i 2 x 15 min. om dagen. Dette var for at forlænge hans sener, og så begynder tankerne - skal føllet gå meget på hårdt underlag, for jeg ønsker jo ikke at forlænge hendes bukke sener,? Tror lige at Dr. Dyr må tage stilling til dette mandag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Låner lige tråden.. |
|
|
Nu kommer jeg jo helt i tvivl om min følle har rejst sig som ham skal, smider lige et billede ind taget 2 dage siden, da er han 20 dage gammel.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget bedre! |
|
|
Zantina er nu 12 dage gammel og kommet godt op at stå. Tak til alle som bidrog med sin viden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også bløde koder |
|
|
mit shetlands føl er også født med bløde koder,hun er født ude og har hele tiden været ude, på søndag er hun 2 månder men går stadig ikke rigtig, der kommer smed på nu, men er det for sent  nu har jeg jo læst en masse om at de i løbet af få dage retter sig, hun står hos opdrætter så jeg har ikke rigtig nogen indflydelse på behandling. hun skulle gerne køres til når hun er gammel nok, men kan jeg risikere at hun ikke vil være stærk nok i sine ben til det? mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|