Generelt om farver:
Hestens farve består af 2 farvegener: et fra mor, et fra far. Disse er placeret et helt bestemt sted i generne, dette kaldes "locus" (flertal: loci).
At en farve er dominant betyder, at den "fortrænger" andre farver og selv ses.
En homozygot hest har to dominante farvegener for en farve (fx skimmel).
En heterozygot hest har et dominant farvegen for en farve (fx skimmel) og kan derfor også lave andre farvede føl (her: ikke-skimler).
Når vi snakker farver, så betegnes de med bogstaver. Et stort bogstav indikerer, at hesten har farvegenet, et lille bogstav at den ikke har farvegenet. (Undtagelse: rød, se nedenfor).
Hvis en hest, der har et dominant gen, giver det videre, KAN DET SES. Et dominant gen kan altså ikke skjules! Til gengæld kan man så sige, at hvis en hest med et dominant gen IKKE giver genet videre, så har føllet det ikke og vil ikke kunne give det videre. (Hvis to skimler får et ikke-skimlet føl, så kan dette føl ikke give skimmelgenet videre).
Mht. skimmel:
Skimmel er en dominant farve. Den bleger alle farver til hvid. Og det er ligemeget, om grundfarven på hesten er sort, rød, brun, blak, palomino/jordfarvet, broget, stikkelhåret, sølvtonet, knapstrupper (eller dem jeg evt. har glemt

)!
En homozygot skimmel har som sagt to skimmelgener, og da en hest giver eet gen videre til føllet, vil denne skimmel give et skimmelgen videre - som så vil dominere over hestens andet farvegen og give en hvid hest.
En heterozygot skimmel vil - alt andet lige - give skimmelgenet videre til 50% af sit afkom. Parrer man to heterozygote skimler er chancerne: 25% homozygot skimmel, 50% heterozygot skimmel, 25% farvet (dvs. ikke-skimmel).
@Sanne HB
Hvis du har en hoppe med generne Gg (skimmel + ikke-skimmel), så vil hun være skimlet, men bære genet for ikke-skimlet (fx rød). Det betyder, at hun - hvis hun bliver sat til en ikke-skimlet hingst (eller en heterozygot) - vil kunne give farvede føl (fx rød). Håber det hjalp

!?!
Mht. det du skrev "Mine egne erfaringer siger mig dog, at det oftest er farver som rød og brun der slår igennem".
Hmmm. At brun slår igennem, kan jeg forstå, men rød? Rød er en "vigende" farve, idet den er ikke-dominant. Rød betegnes "ee" i farvegenetikken. Sort betegnes "E-" (dvs. EE/Ee). En hest der har et E er sort. Har den Ee, er det en sort hest, der kan få røde afkom med ee-makker eller Ee-makker.
Den brune farve (betegnet "A-") er et "tillæg" til den sorte. Brun ses kun, hvis hesten har sort grundfarve, idet brun "lysner" den sorte farve på hestens krop og noget af benene. Man, hale, ben og ørespidser vil beholde hestens sorte grundfarve. Brun kan ikke ses på en rød hest, men hesten kan sagtens bære genet. Derfor ses det (ofte?) at sorte heste (E-) får brunt afkom (E-, A-) med rød makker (ee, A-).
Ligeså vel som at rød kan gemme sig "under" sort, så kan brun altså gemmer sig "under" rød. Den kan faktisk ligge skjult i mange generationer (dvs. hesten har genet, men det ses ikke).
Iøvrigt er der - statistisk set

! - altid 50% chance for, at en hest giver "sin" farve videre, medmindre det er en homozygot (den vil altid give sin egen farve til afkommet).
Men man kan få mange sjove farver ud af at blande heste med mange farver ... for nu at tage et lille sjovt eksempel ... : min hoppe er Ee, A-, Dd (brunblak). Hvis jeg sætter hende til en hingst, der er Ee, aa, CCcr, Toto, så KAN jeg få en Ee, Aa, Dd, CCcr, Toto - hvilket er en sort hest med brunt, blak, palomino og broget gen ... altså en ulsblakbroget

! (Hvilket i realiteten er en stærk sandgulfarvet hest med sort man, hale og ben - og broget). Helt simpelt, ikke

! *hehe* ej, nu er jeg ikke sød, men jeg kan så godt lide at "lege" med farver

!
Hvis der er nogen, der har brug for at få regnet eventuelle følfarver ud, så smid en besked til mig - det gør jeg gerne! Jeg skal bruge hestens farve og makkers farve - og helst også begge deres forældres farver (størst sikkerhed).
Farverige ismulevrinsk Susan
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det
!