Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Afkom af skimlede hopper??!
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 14:03
Hej alle

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med afkom af skimlede hopper - og her tænker jeg på afkommets farve...!

Har nogen skimmelhopper der KUN har givet farvede føl - måske oven i købet efter skimlede hingste?

Eller har nogle skimmelhopper der KUN har givet skimler, uanset hingst?

Hvad end dine erfaringer er, så er jeg meget interesseret i at høre om dem!!! :-)

Knus,
Birgit
0
0
Svar på denne tråd

Skimler...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 15:36
Hej Birgit.

Jeg har selv flere skimler som jeg bruger til avl:

Holmgaards Nina SDH 19 (skimmel)
F: Sacket Østervang SPH 44 (Skimmel)
m: Holmgaards Lucy SP 97 (Skimmel)
Har fået 3 røde føl m. aftegn (hvoraf det ene desværre døde) Alle føllene er efter Bolero SPH 86 (rød med aftegn)

Holmgaards Lullu SFR (Skimmel)
M: Holmgaards Camilla SFR 38 (Skimmel)
Har kun fået 1 føl, som nu som 2 års nærmest er sort med enkelte hvide stikkelhår, men hun bliver skimmel med tiden. Far til føllet er Broadway SPH 104 (Mørk rød)

Har desuden en skimmel hingst (Holmgaards Benjamin SPH 85)
M: Holmgaards Lucy SP 97 (Skimmel)
Han har avlet mange røde afkom, flere brune og enkelte skimler. Dette afhænger ofte af hoppens farvegener, da skimmel som bekendt ikke er nogen dominerende farve.

Håber du kan bruge dette til noget. :-)
Mange hilsner fra Sanne.

Husk at besøge http://www.sportspony.dk
0
0
Svar på denne tråd

Oho! Ser man deeet...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 16:07
Hm... *ser eftertænksom ud*
Jeg mente da ellers bestemt at skimmelgenet var ret dominant...
Det ser også ud som om nogle heste (hingste) slår bedre igennem med farven end andre - altså ligesom med dine Bolero-afkom...

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Skimmelgenet....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 17:52
er dominerende.

Moren til min hest er skimlet og har kun avlet føl som er sorte ved fødslen,men er blevet skimlet med tiden.

Min var dog brun ved fødslen,så jeg troede jeg var heldig,da hans far er brun,men ak nej,da han var et år,begyndte han at blive skimmel.

Vh.Susanne.

"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
0
0
Svar på denne tråd

Farve på afkom.
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 18:00
Jeg har en mørkebrun hoppe, som er blevet sat i fol med Casir ask. Og jeg er ligeledes meget spændt på hvilket farve denne bliver.
Jeg kan godt lide skimmler, men jeg er bare ikke så glad for rød- og brunskimler. Men nu må vi jo se.
Glæder mig meget til at få mit første føl næste år. {>
0
0
Svar på denne tråd

skimler er dejlige
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 18:10
ja, skimler er squ da dejlige. jeg har selv en skimmel - sortskimmel og han er så smuk!! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Mener også.....
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 18:28
.... At skimmel genet er dominerede.

Har da ihvertfald altid fået det at vide, fra dyrlæge og dem der kender til farve genetik herinde.

Har selv en skimmel hoppe der lige har folet. Føllet er meget mørkt, men ender sandsynligvis med at blive skimmelt.

Har på to pintoponyer brugt en skimmel/hvid hingst, som gav to skimlede føl. Begge født henholdsvis rødbroget og brunbroget men skiftede begge 1 år gamle til fuldstændig gråskimmel brogede.

Mvh
Janni

KØBES: Bennets eller Dama kænguruer. Kun seriøse henvendelser.
0
0
Svar på denne tråd

2*skimmel=rød
Forfatter: 
Dato:  24-06-2003 19:32

Jeg har ladet mig fortælle, at White Talisman (der blev født rød) har lavet et rødt føl på en skimmel hoppe. Ellers laver han vist føl i alle farver, dog 50% skimler.
Men ja det kan gå stærkt med afblegningen. Jeg så et føl efter en rød hoppe og en P.R.E hingst. Det var det fineste lysebrune føl, men et år senere var den ret lys skimmel. Jeg kunne faktisk slet ikke kende den.
0
0
Svar på denne tråd

Måske tager jeg fejl...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 09:19
..men jeg har bare altid hørt, at skimmel ikke er en dominerende farve. ?:-)

Jeg er dog villig til at lade mig overtale af modargumenter, da jeg bestemt ikke er ekspert indenfor farvegenetik!!! Men hører gerne jeres erfaringer/ viden på området. :-) Man skal jo som bekendt lære så længe man lever.

Mine egne erfaringer siger mig dog, at det oftest er farver som rød og brun der slår igennem. (Men nu er jeg jo heller ikke så gammel, og har kun ca. 10 års erfaring indenfor avl.) Det er selvfølgelig klart at folk der har avlet heste i 40 år, ved meget mere, og har mere erfaring! Men man skal jo starte et sted. ;-)

Jeg har desuden et andet eksempel:
Holmgaards Vinka (brun) født 1990.
F: Holmgaards Benjamin SPH 85 (Skimmel)
FF: Sacket Østervang SPH 44 (Skimmel)
FM: Holmgaards Lucy SP 97 (Skimmel)
M: Holmgaards Camilla SFR 38 (Skimmel)
MF: Ukendt
MM: Cilla (Skimmel)

Jeg ved godt at jeg ikke kender hele Vinka's stamtavle, men der må da siges at der er mange skimlede dyr! Men hvis skimmel er dominant, hvordan kan hun så blive brun?? (Hun har en dejlig brun farve helt uden stikkelhår osv.)
Ja nu er jeg altså forvirret, og kalder desperat på et af "de kloge hoveder" som kan forklare dette.

?:-)

Mange hilsner fra Sanne.

0
0
Svar på denne tråd

lidt om skimmelgenetik!!!
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 10:27
Hejsa!!

nu i snakker genetik.....

Hvis man går ud fra at hestens farve kun er styret af ét gen og en skimmel hingst og en skimmel hoppe kan få andet end skimlede føl.... ja så må "skimmelgenet" være dominant....

Her følger (mendelskgenetik, udspaltning)
SK= skimmelgen AF=anden farve

så har vi her moderens farvekode f.eks SK/AF

og faderens SK/AF

SK/AF * SK/AF

Afkomsmuligheder SK/SK 2*SK/AF AF/AF

Hvis enten hoppen eller hingsten derimod var SK/SK og skimmelgenet er dominant.... ville afkom af denne altid blive skimlet....

Det gælder dog igen kun hvis man antager at farven er styret af et enkelt genloci.... det aner jeg ikke om den er men tvivler....

Da der jo er mange hestefarver og varianter imellem er der nok ikke tale om ren dominans..... men et kompliceret samspil mellem flere loci med hver deres "styrke" til at træde igennem....

Håber der var nogen af jer der kunne bruge det her til noget.... hvis i er forvirrede så bare spørg...

Måske vi en dag får kortlagt hestens genom og kan få identificeret de forskellige gener der er med til at bestemme hestens farve.... Straks ryger vi over i en etisk debat i stil med den om fosterdiagnostik.... skal vi selv kunne vælge farven på vores føl???

MVH Matilde
-the mad scientist!!!!
0
0
Svar på denne tråd

5 ud af 7 skimler
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 11:03
Lara Pinta har givet 5 skimmel føl udaf 7.

Et rødt føl efter rød dv-hingst.

Et brunt føl efter sort hingst.

En skimmel efter skimmel ox-hingst.

4 skimler efter sort hingst.

Det skal siges at det brune føl er tvilling til at af skimlerne. Faren er sort oldenborger.

Jeg har tænkt at prøve med en knabstrupper, og se om det plettede vil gå igennem.

/Mia.
Reality is a crutch for those who can't handle drugs..
0
0
Svar på denne tråd

Mathilde vil det så sige...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 12:36
...at alle farver i teorien er lige "dominante"?
Altså alt efter genernes sammensætning.
Så hvis man har en hoppe med generne *SK/AF* så vil en af farverne være dominerende?? Hvis dette så er en anden farve, f.eks. rød, så vil afkommene ofte falde ud efter dette. (Selvfølgelig har faderens farvegener også en betydning her)
Eller hvad??

Øhhh. er vist forvirret nu. :-P

Mange hilsner fra Sanne.

0
0
Svar på denne tråd

Skimler......
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 13:46
Som regel siger man, at der på en skimmel er 50% chance for et skimlet føl.

Jeg har dog ladet mig fortælle, at der findes dominante (homozygot) skimler, ligesom der findes homozygot sort, som ikke kan få røde føl. En homozygot skimmel skal pr. definition have to skimlede forældre, men to skimler kan altså stadig godt få et farvet føl, hvis vi går ud fra, at ingen af dem er homozygot skimmel.

MEN, pr. definition er der med en skimmel som far eller mor, 50% chance for skimlet afkom.

*I am bored out of my pocket!* © VKH
~ ALL FOR FUN, AND FUN FOR ALL! ~
Klik: Ibriiz Arabians!

0
0
Svar på denne tråd

KNN ikke glade for skimler bla.
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 17:47

Hello igen...

Spændende debat ; )

I KNN foreningen er de f.eks. ikke vilde med at få skimler ind, da det ifølge hende/ham jeg talte med var en dominerende farve, og derved gik noget af avlen tabt.
Men var mit eget valg, skulle blot være klar over at chancen for at min skimlede hoppe slog igennem var stor.

Fik det samme at vide i Old. foreningen.

Blir´ da endnu mere spændt på hvad vores lille nye pruh´er ender med at blive.... skimmel, brun eller sort *S*

Mvh
Janni

KØBES: Bennets eller Dama kænguruer. Kun seriøse henvendelser.
0
0
Svar på denne tråd

God at blive klog af...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 18:13
Kan i øvrigt VARMT anbefale bogen "Hestenes Farver" af Anne Pfaff Ussing i denne forbindelse!!! ;o)

Link til Hestenes Farver

Tak fordi I giver jeres bestyv med - vi bliver jo alle lidt klogere ;o)
0
0
Svar på denne tråd

mht. de forskellige farver ...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 21:24
Generelt om farver:

Hestens farve består af 2 farvegener: et fra mor, et fra far. Disse er placeret et helt bestemt sted i generne, dette kaldes "locus" (flertal: loci).

At en farve er dominant betyder, at den "fortrænger" andre farver og selv ses.

En homozygot hest har to dominante farvegener for en farve (fx skimmel).

En heterozygot hest har et dominant farvegen for en farve (fx skimmel) og kan derfor også lave andre farvede føl (her: ikke-skimler).

Når vi snakker farver, så betegnes de med bogstaver. Et stort bogstav indikerer, at hesten har farvegenet, et lille bogstav at den ikke har farvegenet. (Undtagelse: rød, se nedenfor).

Hvis en hest, der har et dominant gen, giver det videre, KAN DET SES. Et dominant gen kan altså ikke skjules! Til gengæld kan man så sige, at hvis en hest med et dominant gen IKKE giver genet videre, så har føllet det ikke og vil ikke kunne give det videre. (Hvis to skimler får et ikke-skimlet føl, så kan dette føl ikke give skimmelgenet videre).

Mht. skimmel:
Skimmel er en dominant farve. Den bleger alle farver til hvid. Og det er ligemeget, om grundfarven på hesten er sort, rød, brun, blak, palomino/jordfarvet, broget, stikkelhåret, sølvtonet, knapstrupper (eller dem jeg evt. har glemt :P)!
En homozygot skimmel har som sagt to skimmelgener, og da en hest giver eet gen videre til føllet, vil denne skimmel give et skimmelgen videre - som så vil dominere over hestens andet farvegen og give en hvid hest.
En heterozygot skimmel vil - alt andet lige - give skimmelgenet videre til 50% af sit afkom. Parrer man to heterozygote skimler er chancerne: 25% homozygot skimmel, 50% heterozygot skimmel, 25% farvet (dvs. ikke-skimmel).

@Sanne HB
Hvis du har en hoppe med generne Gg (skimmel + ikke-skimmel), så vil hun være skimlet, men bære genet for ikke-skimlet (fx rød). Det betyder, at hun - hvis hun bliver sat til en ikke-skimlet hingst (eller en heterozygot) - vil kunne give farvede føl (fx rød). Håber det hjalp :)!?!

Mht. det du skrev "Mine egne erfaringer siger mig dog, at det oftest er farver som rød og brun der slår igennem".
Hmmm. At brun slår igennem, kan jeg forstå, men rød? Rød er en "vigende" farve, idet den er ikke-dominant. Rød betegnes "ee" i farvegenetikken. Sort betegnes "E-" (dvs. EE/Ee). En hest der har et E er sort. Har den Ee, er det en sort hest, der kan få røde afkom med ee-makker eller Ee-makker.
Den brune farve (betegnet "A-") er et "tillæg" til den sorte. Brun ses kun, hvis hesten har sort grundfarve, idet brun "lysner" den sorte farve på hestens krop og noget af benene. Man, hale, ben og ørespidser vil beholde hestens sorte grundfarve. Brun kan ikke ses på en rød hest, men hesten kan sagtens bære genet. Derfor ses det (ofte?) at sorte heste (E-) får brunt afkom (E-, A-) med rød makker (ee, A-).

Ligeså vel som at rød kan gemme sig "under" sort, så kan brun altså gemmer sig "under" rød. Den kan faktisk ligge skjult i mange generationer (dvs. hesten har genet, men det ses ikke).

Iøvrigt er der - statistisk set ;)! - altid 50% chance for, at en hest giver "sin" farve videre, medmindre det er en homozygot (den vil altid give sin egen farve til afkommet).

Men man kan få mange sjove farver ud af at blande heste med mange farver ... for nu at tage et lille sjovt eksempel ... : min hoppe er Ee, A-, Dd (brunblak). Hvis jeg sætter hende til en hingst, der er Ee, aa, CCcr, Toto, så KAN jeg få en Ee, Aa, Dd, CCcr, Toto - hvilket er en sort hest med brunt, blak, palomino og broget gen ... altså en ulsblakbroget :)! (Hvilket i realiteten er en stærk sandgulfarvet hest med sort man, hale og ben - og broget). Helt simpelt, ikke >o<! *hehe* ej, nu er jeg ikke sød, men jeg kan så godt lide at "lege" med farver :P!

Hvis der er nogen, der har brug for at få regnet eventuelle følfarver ud, så smid en besked til mig - det gør jeg gerne! Jeg skal bruge hestens farve og makkers farve - og helst også begge deres forældres farver (størst sikkerhed).

Farverige ismulevrinsk Susan

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Kloge ord :o)
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 21:42
He heh Susan :o)
Du er ikke kun en mester i genetikken - men sandelig oxo i, at forklare den for vi almindelige tosser!!! /cheer

Men altså... For nu at vende tilbage til mit udgangspunkt: Jeg har et farvet føl efter generationer og generationer (min. 3 fulde generationer) hvor der kun er EN hest der IKKE er skimmel.
Så sandsynligheden for at mit føl beholder sin nuværende farve må vel være = 0, alt andet lige...

*s*
Birgit
0
0
Svar på denne tråd

Bare lidt spørgsmål og strøtanker
Forfatter: 
Dato:  25-06-2003 23:31
jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide om man ved at der kun er et loci der styrer hestens farver..... inde i mit hoved virker det nemlig mere logisk hvis der er flere...

Man kan vel endvidere ikke kun snakke om dominans versus resesiv? hvad med co-dominans hvor man får "blandingsfarver"... pinto er det så hvor det ene farve gen er aktivt i nogle celler........ mens det andet er aktivt i nogle andre =broget effekt....

skimmel..... når du skriver at skimmelgenet er et gen der med tiden får alle farver til at blegne til hvid, kan man så ikke forestille sig at det sider i et andet loci end de andre farver..... og der så bare er en eller anden form for linking mellem selve farve lociet/erne og skimmel lociet.....??

hmmmm det var bare lige lidt tanker og spørgsmål... fra en der godt kan lide genetik og hvad der ellers rør sig på det niveau!!!

MVH Matilde
0
0
Svar på denne tråd

Det må jeg nok sige!
Forfatter: 
Dato:  26-06-2003 08:36
Susan jeg er meget imponeret over alt det du ved om farvegenetik! Og hvor er det dejligt at du gider bruge tid på "at oversætte det til dansk", så vi andre dødelige også kan få lidt ud af det. :-P

Udfra hvad du skriver må min hoppe og hingst (Nina og Benjamin - som forøvrigt er helsøskende) være heterozygot. De er begge skimlede, men Nina har lavet 100% røde føl, og Benjamin har ca. lavet 20 % skimler, og 80 % andre farver.

Et meget spændende indlæg...
Har faktisk fået lyst til at læse mere om emnet. :-)

Mange hilsner fra Sanne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider