Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nedarvningsgang farve m.m. (genetik)
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 16:01

Ja, nu har jeg lige siddet og læst i en tråd, hvor avlere flere gange spørger til forskelligt ang. farve på deres mulige føl. Hvor det så er jeg tænker - jamen er der ingen styr på hvordan farverne nedarves så man kan komme med et bud?

Nu er det katte-avl jeg gør mig i. Og der er da helt styr på alt ang sort/blå rød/creme, hvid, med eller uden hvid, samme for sølv/smoke osv..

jeg ved en smule om det ang. heste. Jeg ved at sort dominerer overfor rød. Men hvordan ligger det ang. brun? Og hvad med pinto? Og hvidt, skal forældrene have hvidt på sig for at give hvidt videre? (f.eks. sokker, blis etc.)

Og hvordan ligger det med blå øjne ifht brune øjne? Kan regne ud af det i hvert fald ikke er alm. dominans når to brun øjede kan få et blå øjet (fra en laaang "venter på føl" tråd).

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Farver..
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 18:05

Hvad angår aftegn er der ikke noget klarlagt,men man mener der kan være en sammenhæng mellem farven rød (ee),og store aftegn,da heste med farve rød,meget tit har disse store aftegn.

Rød : Kan kun fremkomme hvis hesten får et gen (e) fra både sin mor og far.

Det røde gen kan bæres skjult,under farverne sort og brun.

Brun : Får at få en brun hest,kræves der kun et gen (dette gen kaldes a),og derfor kan man feks. godt få en brun hest,ud af kombination Sort/rød,da den røde kan bære det brune gen.

Den brune hest kan bære både det sorte og røde gen skjult.

Sort : En sort hest er enten Ee,altså sort med skjult anlæg for rød,eller EE,hvad vil sige den er homozygot,og der med kun kan give det sorte gen.

For at få et sort afkom ud af kombinationen brun/sort,kræver det at den brune part,afgiver det sorte eller det røde gen ( og selvfølgelig håbe på at den sorte part,ikke giver et rød gen).

En sort hest har ikke det brune gen,da den så ikke ville være sort,men brun.

Broget : Der kræves kun et gen for broget,og derfor skal en af foraldrene være broget,før et afkom kan blive det.

Det brogetgen kan som sådan ikke bæres skjult,dog er der nogle heste med meget store aftegn,som faktisk har et gen for broget,selv om den ikke ser rigtig broget ud,og den kan selvfølgelig give broget afkom.

Skimmel : Her kræves der også kun et gen,så her skal mindst 1 af forældrene være skimmel.

Skimmelgenet kan ikke bæres skjult.

Jeg kan anbefale at læse bogen "hestens farver" eller lege lidt her www.animalgenetics.us/ CCalculator1.asp

Venter Swarovski føl d. 23 maj 2008

Næsten nye læderridestøvler sælges

0
0
Svar på denne tråd

Lad mig se
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 23:00

Du godeste. Det lyder halv kompliceret. Kan godt forstå det volder problemer, lyder ikke som et gens udspaltet simpel dominans..

For lige at skrive det op:

Sort dominerer over rød

Brun kan bæres af rød

Rød kan bæres af sort

En sort kan ikke bære brun (da den så er fænotypisk brun)

Mulige genotyper, hvis vi siger B=sort,e=rød og A=brun, S=skimmel:

Bb - hetrozygotisk sort

BB - homozygotisk sort

ee - homozygotisk rød

A- brun

Ae <- rød?

Sa <- brun?!

SA <- skimmel

SB <- skimmel

Se <- skimmel

Er det helt forkert, eller hvad siger i der? :o) Og MEN så er spørgsmålet vel om de forskellige gener er på samme allel/gen eller om de er på forskellige.

Så F.eks. BBAA <- brun

Bbee <- sort?

eller?

0
0
Svar på denne tråd

hm....
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 23:05

men sort dominerer ikke altid.. har fået to røde på både sort mor og far... Kan godt regne ud at begge har det røde gen, men netop her har det sorte ikke været særligt dominant...

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

med rigtige betegnelser
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 01:38

Jeg tror såmænd ikke hestenes farvegenetik er mere besværlig end katte-farvegenetik (uden at kende noget til katte-farvegenetik overhovedet). Der er dog mange farvegener at holde styr på :)

Såvidt jeg har kunnet finde frem til, så er der tale om simpel dominans indenfor alle farvegener, der findes ingen koblede farvegener. Det besværlige kommer først, når vi skal finde ud af hvilke farver der dominerer hinanden.

Hesten har to grundfarver: sort (E) og rød (e). Jeg kan tænke mig du er bekendt med måden at betegne dominante/recessive gener på, når du er kendt indenfor kattegenetik, men bare lige for at skære ud i pap:

ee = rød

Ee/EE = sort

Sålangt så godt. Næste spændende gen er agouti (A/a), der fortrænger den sorte grundfarve til yderpunkterne (ben, man, hale) men ingen indvirkning har på den røde farve. Agouti er dominant.

eeAA, eeAa, eeaa = rød (de to første med skjult anlæg for brun)

E-A- = brun

E-aa = sort

Nu kommer der så et væld af forskellige farver, der har indvirkning på grundfarverne.

F.eks. skimmel (G), der er dominant:

E-A-G- =brun hest, der med tiden bliver skimmel

Det kan også være cremegenet (f.eks. palomino), der er inkomplet dominante (ok, dårligt dansk ord; oversat fra incomplete dominance). Det betyder, at den homozygote cremegensbærer er "mere ekstrem" i farven end en heterozygot. Den heterozygote er sådan set en blanding af de to homozygoter (eks: palominofarven er en blanding af cremellofarven og den røde farve).

eeA-CrCr/eeaaCrCr = cremello

eeA-Crcr/eeaaCrcr = palomino

eeA-crcr/eeaacrcr = rød

Nu har jeg taget palominoen som eksempel. En brun hest med hhv. ét og to fortyndingsgener (cremegener) bliver buckskin og perlino, mens en sort hest med ét og to fortyndingsgener bliver hhv. smokey black og creamy black.

Derudover findes der forskellige pintogener der (såvidt jeg ved) alle er dominante, selvom nogle kan gemme sig som store aftegn, så det ikke umiddelbart ligner at hesten bærer et sådant gen.

Der er også flere farvegener, som sølvtonet, roan osv.

Barjan (biancaJ): Det sorte gen er altid dominant, men du har bare været heldig/uheldig (kommer an på hvordan man ser på det ;)) at begge dine sorte heste har videregivet et rødt gen. Hvis de begge har gjort det, har afkommet kun røde gener og det kan dermed kun blive rødt og ikke sort. Hvis én af forældrene havde videregivet E istedet for e, ville dit afkom være blevet sort. Det har dermed ikke noget med det sortes dominans at gøre, men mere med statistik og chancen for hvilke gener, der ender i føllet :)

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Line....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 02:55

Line - Åh gud, du er da en skat. Tak for din rigtig gode forklaring, det var dejligt at få det sat på plads.

Ja, jeg er helt bekendt med måden at skrive det på. Det du kalder inkomplent dominans oversættes forresten til ufuldstændig dominans :) Ud over at have haft det som hobby for kattene i en del år, har jeg også lige haft et fag, Genetik, på biologi studiet.

Og nej, der er tilsyneladende ingen forskel, og I behøver endda ikke engang at tage hensyn til nogen kønsbundne farve-gener :)

Ved du noget om hvordan de blå øjne nedarves? Om det er alm. fuldstænding dominans?

Bianca - Man taler om dominans i forhold til at hesten har to udgaver af hvert gen, og her kan den ene udgave så dominerer over den anden. Sort dominerer over rød, men som Line også skriver, så kommer det an på hvilken af din hests udgave af genet der bliver givet videre om det bliver den sort eller røde udgave. Krydser man dine to som genetisk er Ee og Ee, vil man få mulighederne i udspaltningsforholdet: EE, Ee, Ee og ee. Da EE og Ee er sorte, er der derfor 3/4 sandsynlighed for en sort hest, og 1/4 for en rød hest :) Men sådan er det jo ikke altid i den virkelige verden :)

0
0
Svar på denne tråd

farvegenetik
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 17:05

Nej, såvidt jeg har kunnet opsnuse findes der ingen kønsbundne farvegener, og det meste er lige ud af landevejen :)

Rart at vide med inkomplet/ufuldstændig dominans :) Det er efterhånden et par år siden jeg har haft genetik, og jeg må indrømme jeg måtte slå op i min genetik-bog for at finde betegnelsen. Eftersom den er på engelsk blev det lige den engelske betegnelse der blev brugt

Jeg ved intet om de blå øjne, men tvivler på det er simpel dominans. I de fleste tilfælde optræder de blå øjne jo i forbindelse med meget hvidt i hovedet (store aftegn, pinto, Blue eyed Cream).

Min søster har startet stævner mod en pony, der var helt brun (kan ikke huske om den havde en lille stjerne i hovedet eller lign.) med ét enkelt blåt øje. Det så meget spøjst ud, men også fascinerende hvad der ligger til grund for det :)

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Ællebælle
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 01:48

Ja,. det kan jo også dreje sig om koblede gener af en art, eller så meget andet :) Der er jo mange muligheder.. Jeg har dog også, som du nævner med ponyen der, set (billeder af) ponyer og heste med ikke ret meget hvidt og så i hvert fald et blå øje.

Ja, kender godt det med at glemme udtryk.. Nej, i din beskrivelse af det virke det i hvert fald heller ikke til at der er noget der er kønsbundet.

Jeg glæder mig til at fortælle en veninde fra studiet (biologi) om nedarvningsgangen for brun, da hendes mor gerne vil opdrætte brune shettere - og er utilfreds med at få røde, hehe..

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo meget godt...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 16:32

Nu har jeg så prøvet at se om jeg ud fra forældre og deres farver kan "lure" genotypen på vores ponyer, men næ nej.. Der er bare alt alt for mange røde der går og gemmer på noget brunt til at jeg kan få ret meget ud af det..

Måske har vi nogle der er homozygot brune da de kun har fået brune eller røde føl, men det er jo ikke til at sige med sikkerhed før man kan afvise teorien den dag de får et sort føl...

Nogle der ved hvor på kromosomerne de forskellige gener ligger og om der evt er kobling mellem genet for rød/sort og genet for fortyndingen til brun?

Det kunne jo være fedt hvis man havde homozygote brune hopper der ville lave brunt med en hvilken som helst heterozygot sort hingst..

0
0
Svar på denne tråd

blå øjne osv?
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 21:34

Uden at vide det, så tror jeg ikke de blå øjne kommer som konsekvens af koblede gener, men mere pga manglende pigment i øjenomgivelserne, lidt på samme måde som hvide hove ofte ses i forbindelse med sokker.

Mht de blå øjne på heste (næsten) uden hvidt i hovedet, så må der jo ét eller andet sted på den biokemiske vej til brune øjne, være opstået en mutation, så et enzym i pathway'en bliver ude af stand til katalyserer reaktionen. Ganske spændende synes jeg :)

Det er jo svært at "slippe af med" de recessive gener :). Min egen hoppe er et godt eksempel; Hun har umiddelbart ikke nogle røde heste i de første minimum 3 generationer (der findes i 3. generation en skimmel og et par tyske heste uden opgivelse af farve). Alligevel har hun lige afleveret det dejligste røde hingsteføl :D Dét havde jeg i hvert fald ikke lige regnet med, men de viser hvor mange generationer de recessive gener kan skjule sig :)

Nina *Hald*: Ja, det bliver hurtigt for kompliceret :) Hvis du gerne vil have svar, så kan du få testet ponyernes genotype. Jeg har ikke selv erfaring, men har læst herinde, at det skulle være ganske ukompliceret og ikke særlig dyrt.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

buh....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 21:40

Ang test af genotype - så ved jeg at UCLA i USA tester i hvert fald kattes genotype ret billigt.. Og de bliver brugt til forskning, fremfor de tyske laboratorier, der bare tester for "pengenes skyld" :) Og hvorfor ikke også for heste :)

Nina - Jeg vil godt prøve at se om jeg kan? Er jo vant til det fra kattene.

Hvis du gider skrive deres farve, forældrenes farve - og gerne så mange generationer tilbage som du vil?

Enten her eller i skolen, hvad der nu passer dig bedst :)

Men ja, der er da i hvert fald 50% sandsynlighed for at en brun heterozygot laver et brunt føl med en sort forældre ;)

Line - Selvom de blå øjne kommer fordi genet for blå øjne går ind og hæmmer for det brune gens produktion, så kan det jo stadig sagtens være koblet til et eller flere gener for at være pinto? :)

0
0
Svar på denne tråd

blå øjne
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 22:05

Du har fuldstændig ret - der kan sagtens være tale om koblede gener. Jeg har overhovedet ingen baggrund for at tænke som jeg gør, jeg har faktisk ikke tænkt nærmere over de blå øjne før denne tråd (undtagen da jeg så den brune pony med det blå øje).

Jeg tror nu alligevel det hænger sådan sammen fordi f.eks. en pinto sagtens kan have brune øjne, forskelligfarvede øjne, og endda et øje med to farver. De blå øjne ses oftest på den hvide side af hovedet hvorimod det brune ses hvor øjenomgivelserne er farvede. Jeg har engang set en pinto, der havde grænsen mellem hvidt og farvet til at gå igennem øjet - den havde et tofarvet øje hvor farverne næsten passede med grænsen. For mig lyder det også som den simpleste mulighed, og en af de vigtigste regler i biologien er jo som bekendt, at det mest simple ofte er det rigtige :)

Desuden tror jeg også at patwayen går fra blå øjne til brune øjne således at det ikke er genet for blå øjne der hæmmer for brunt øje, men mere at det er fraværet af ét eller flere funktionsdygtige enzymer der gør at det blå øje ikke kan "videreudvikles" til et brunt øje.

Forresten er jeg sikker på jeg herinde har læst om et lab i USA, der testede for genotyper, det kunne meget vel være UCLA, men det kan en søgning sikkert afsløre (med mindre der kommer andre på banen, der kender svaret ;))

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

hej ´hej
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 07:36

jeg har et spørsmål som jeg håber i kloge kan svarer på og det er kort og godt kan et føl født rød med rød hale og man skifte farve til brun med sort man og delvis sort hale hun var helt sikkert rød da hun blev født

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 07:37

Nej det kan den ikke.

Når den er født rød,og pludselig ser brun/sort ud,er det fordi den er leverrød.

0
0
Svar på denne tråd

Leverrød
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 07:38

Nej, den kan ikke skifte fra rød man/hale til sort man/hale. Men man/hale kan sagtens være så mørk rød at det kan forveksles med sort.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 09:22

I England bruger de både farvebeskrivelsen Bay og Brown - hvad er helt nøjagtig forskellen på disse to hvis vi skal bruge danske farvebetegnelser?

Jeg bilder mig ind at brown er det vi kalder brun... og Bay er det så leverrød - altså rød/brun man og hale? eller?

Måske I kloge hoveder også kan hjælpe mig med sandsynligheden for at jeg får et sort føl efter Zardin på en rød hoppe - ved at det bliver brunt eller sort da Zardin jo ikke har et rødt gen...

hoppens familie har følgende farver:

Mor: rød

Mormor: rød

Morfar: rød

MMM: vist nok brun

MMF: rød

MFM: rød

MFF: brun

Far: Brun

Farmor: rød

Farfar: brun

FMM: rød

FMF: brun

FFM: ?

FFF: brun

ja, der er vist ret langt ud til sorte heste i familien... Oldemor er ud af en gammel oldenborg stamme, og så er der vist alle slags varmblodsracer i hende - også frederiksborg...

mvh. Heidi, Mini, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High / Jægersminde i Rønnede

Hingsteføl efter Madoll/Itsabrahma xx født 12. april 2008

High-Line i fol med Zardin firfod med termin 6. juni 2008

0
0
Svar på denne tråd

Bay brown
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 10:19

Bay er faktisk det vi kalder brun på dansk, mens brown er mere mørkebrun.

Jeg ville blive meget overrasket hvis du fik et sort føl,og også misundelig.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

kort....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 11:30

Line - Lige en kort kommentar, kommer med mere senere -Ja, der er to mulige tanker man kan følge: at det ikke kan gå fra det blå til det brune, da genet evt KAN hæmme den enzymproduktion? :) Eller at det kan være at der er sket en mutation så den enzym/aminosyrefrekvens har fået byttet noget rundt så enzymet ikke længere kan dannes :o)

Ved i om to heste med to blå øjne altid giver med blå øjne? Kunne værerart at vide ifht. recissivitet/dominans.

0
0
Svar på denne tråd

Heidi..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 11:54

Sandsynligheden hos Line er 50/50..

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 11:58

jeg må tage billeder af den man den ser sort ud har kikket rigtig meget på den men har som udgangs punkt altid hørt at brune heste har mørke el sorte ben og det har den ikke den har lyse ben næsten lysere end pelsen på kroppen er der nogen der har billeder af en lever farvet hest så jeg evt kan se en sådan og mange tak for svar

0
0
Svar på denne tråd

Leverrød
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:01

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:04

men det er helt bestemt ikke den farve hun er den ser helt alm brun ud jeg skal op til min veninde snart igen og det er hendes så skal jeg tage billeder af hende og få et fra hun var helt lille så kan i jo nok fortælle mig hvad farve hun er jeg vender tilbage og takker igen for svar

0
0
Svar på denne tråd

Leverrød
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:15

Det sjove er at han blev født med den her farve, hvor mange mente at han blev brun. Men benene er aldrig blevet sorte, de blev gyldne istedet.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:22

Det er godt nok en smuk farve han har nu, vil sikkert også glæde hende med der brune føl at høre, for hende føl skulle jo have været rødt, for at det passede med hingsten.

Måske den også er leverød.

Anni

Heldige ejer af en palomino

miniature hoppe.

Fordi farven også betyder noget!

0
0
Svar på denne tråd

Kan du tro Anni..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:25

Oh yes!! Og I kan tro jeg følger med i tråden hér ;)

Cremello SDH-hoppe og 2008-føl til salg - se hjemmesiden:

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:51

Jeg prøver lige at kaste et par spørgsmål ud for at finde ud af, om jeg har forstået alt det med farver rigtigt ;-)

En sort hest bærer ikke gen for brunt? Dvs. de sorte heste, der ikke er homyzogote, bærer kun gen for rød udover sort?

Kan en rød hingst, der har brun far, give brunt på en sort hoppe?

Kan man overhovedet bruge betegelsen sortbrun? Er det i virkeligheden ikke bare en meget mørk brun-udgave?

Min hoppe er sort...Men om sommeren en smule brun på mulen og vist nok også i kanten ved øjenene...Så måske er hun meget sortbrun...Jeg er jo spændt på, om hun bærer eller ikke bærer muligheden for brun. Hvis hun bærer rød, har den sprunget over i flere led...Jeg ved, at det kan lade sig gøre, men chancen må vel betragtes som meget lille?

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

lidt svar og et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 14:03

En sort hest bærer ikke gen for brunt? Dvs. de sorte heste, der ikke er homyzogote, bærer kun gen for rød udover sort? ja, det hedder iøvrigt heterozygot når man ikke er homozygot

Kan en rød hingst, der har brun far, give brunt på en sort hoppe? måske, det komme rjo an på om den røde hingst har fået et brunt (A) fra sin far.

Kan man overhovedet bruge betegelsen sortbrun? Er det i virkeligheden ikke bare en meget mørk brun-udgave? sortbrun er en fænotypisk betegnelse, genotypisk er den brun, man ved ikke rigtigt noget om de brune og røde nuancer endnu, man mener dog at sooty har indflydelse på den røde farve og giver leverød.

Min hoppe er sort...Men om sommeren en smule brun på mulen og vist nok også i kanten ved øjenene...Så måske er hun meget sortbrun...Jeg er jo spændt på, om hun bærer eller ikke bærer muligheden for brun. Hvis hun bærer rød, har den sprunget over i flere led...Jeg ved, at det kan lade sig gøre, men chancen må vel betragtes som meget lille? Hver gang der er et rødt gen tilstede er der 50% chance for at det arves videre, så riciko/chance er selvfølgelig mindre for hver generation det skal gemme sig. men omvendt kan det jo kun komme til udtryk hvis der tilføres en heterozygot sort/brun eller en rød.

Og et spørgsmål til de klogere. Anne pfaf ussin skriver om et B-gen, hvad er der blevet af det?

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Britthn...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 14:05

Var lige inde og kigge på din hoppe,og hun er helt klart sort.

Min sorte hoppe bliver også brunlig om sommerne,når solen afbleger hende.
Det er helt normalt hos sorte heste.

0
0
Svar på denne tråd

Tak....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 11:51

Tak for svarene! Vi regner hende også for at være sort, men jeg har været en lille promille i tvivl ;-)

Og hvis jeg har forstået svarene rigtigt, kan hun ikke have fået et brunt gen fra sin mor, men har "kun" sorte gener og måske et rødt? Så det bliver en hingst, der eventuelt skal sørge for brune eller røde føl efter hende?

Jeg har planer om at køre hende til en rød hingst næste år. Han har en brun far og en dun mor, og jeg ville ikke blive ked af hverken et brunt eller rødt afkom....

Jeg fik lige kigget i tøsens stamtavle....Der er en dun hoppe, som har en sort far og en brun mor...Det burde vel ikke kunne lade sig gøre...Er der ikke noget med, at cremegenet, som dun jo er, ikke springer over? Kan man så konkludere, at faderen formentlig har været smokey black?

Kh. Britt

Welsh Partbreed og Welsh Cob

- mit valg

Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail

Et par af verdens smukkeste heste

0
0
Svar på denne tråd

så er der
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 23:42

lidt billeder så kan i jo nok fortælle os hvad farve hun er eller bliver

0
0
Svar på denne tråd

Sorte 1
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 08:20

Den er ikke brun,men ganske rigtig leverrød..

Så ikke noget mystisk her..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider