Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Angloaraber.
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 00:23

Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor angloarabere har hhv. et X eller et AA bag ved navnet - hvad er forskellen ?

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal prøve
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 06:14

En Anglo-Araber, der har et X, er et rent mix af XX(fuldblod) og OX (Fuldblodsaraber) der skal minimum være 12½% af den del der er mindst af.

AA er derimod et mix af XX og de andre arabertyper OO(et dansk produkt, hvor man har krydset sig frem til en araber på andre hopper) eller Shagya (et tilsvarende ungarsk produkt, der er meget ældre).

AA kan også være en af de førstnævnte, hvor der er mindre end 12½% af enten XX eller OX.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 07:03

så må min anglo jo være X, men nu kommer det sjove så..

Matcho har jeg nogen steder set benævnt som AA og andre steder som X, men hva er han reelt?

mvh kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Det vidste jeg ikke..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 08:44

Altså Charlotte du er saftsuseme fantastisk *grin* Er der noget du ikke ved om, når det handler om heste ;) /cheer

2008-føl til salg - se hjemmesiden

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Matcho
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 08:49

Du har helt ret, jeg har også set Matcho benævnt med begge dele.

Nu er han jo fransk, og Frankrig er vel det land som har avlet Anglo-Arabere længst, så jeg prøvede at kigge på hans stamtavle og den er jo svær at blive klog på da der jo bliver ved med at optræde Anglo-Arabere helt tilbage til før det forrige århundrede-skift. Men ud fra navnene på Araberne så er de vist alle OX, dvs. han korrekt har X efter navnet.

Men mht. Matcho så tror jeg problemet er at Varmblodsavlen ikke kan finde udaf at skelne mellem X og AA.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 09:00

ja, hvis de går tilbage til efter århundred skiftet, så er det jo nok højst sandsynligt ox der er i, på det tidspunkt var shagya nok ikke så kendt en race.

synes selv det er en jungle at finde rundt i med de forskellige stamtavler, hvis man prøver at finde ud af hva der reelt er i hesten af racer.

mvh kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Altså Birgit
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 09:03

Ja, der er masser jeg ikke ved. Men jeg må jo tilstå at avl er min hobby og store lidenskab.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

mor til min hoppe
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 10:16

er anglo araber. men jeg kan se der er en masse ox. mig bekendt så skulle hendes mor ifoles ved en xx for at bevare den rette % fordeling. hvad betegnelse vil hun så have?

mor naomi lu 8604218

mormor suwenira dsah 7000516

morfar indian rakosi ox 433

mvh hilsen
SUNFLOWER
¤ DEJLIG 4 ÅRS HOPPE TIL SALG ¤
www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ hoppe/annonce/2599053
INDSIGT GIVER ANSVAR

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen - og
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 11:18

tak for svar - nu er vi ude i petitesser, men hvordan kan det så være at feks. Mon Ami X ikke er AA, for han har racen "Morgan" i sin stamtavle ?

Eller er det bare for tidligt på dagen for mig endnu til at forstå det. Ha Ha.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 11:55

hvor ser du racen morgan henne?

desuden er mon ami's mor den samme som er mor til dartan(shagya).

og på fædrene side kan jeg kun se benævnelsen x efter navnet.

mvh kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Ja - det er også
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 12:08

langt ude i stamtavlen, men Mi Amors mormor er en kombination af en morgan hingst "Jupiter" og en anglo araber hoppe "Flora"

MVH janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

stadig anglo
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 12:15

ja, det er også rigtigt, men kan så fortælle at dsah accepterer 6,25% fremmedblod i en anglo, så jo, han er skam stadig en anglo.

Heste fremkommet gennem krydsning af shagya, fuldblodsarabere eller araberrace med engelskfuldblod og angloarabere kan registreres. Araberracehopper i angloaraberavlen skal være min. F.4 og der må højst være 6,25 % fremmedblod i en angloaraber, resten skal være araber eller fuldblod. Der er ingen regler for andel mellem araber og engelskfuldblod.

(lånt fra www.shagya-anglo-arabere.dk/ index.php?id=394)

mvh kristina.

0
0
Svar på denne tråd

tror nu
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 12:48

næppe det er rigtigt, at der er morgan i Mon-Ami. Det er rigtigt, at det står på allpedigree, men Jupiter har et kryds på Hestedata, dvs. han er anglo. Nogen er nok kommet til at acceptere en forkert Jupiter i oprettelsen.

I øvrigt er reglerne ved at blive ændret, så der i fremtiden ikke kan avles angloer på araberrace/sportsarabere, kun på Shagya, XX og OX.

Mener heller ikke at der er krav om blodandele i de nye regler, så Sunflower behøver ikke tage en XX-hingst, men af hensyn til størrelse og fuldblodspræg er det sikkert en god ide at bruge en hingst med meget XX i. Husk lige at få hoppen kåret først.

De nye regler ligger til godkendelse hos Landsudvalget og kommer på shagya-, anglo- og sportsaraberhjemmesiden så snart de er officielle.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

ullan........
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 13:32

tak for tippet. nu er det ikke min hoppen men nogle venners. jeg købte bare et afkom efter naomi af dem.

men syntes i det hele taget at det er interessant med araber avlen og tror bestem at min næste hest blir mere renracet.

mvh hilsen
SUNFLOWER
¤ DEJLIG 4 ÅRS HOPPE TIL SALG ¤
www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ hoppe/annonce/2599053
INDSIGT GIVER ANSVAR

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider