Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

fravænning af føl???
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 21:25

hej kære søde avlerhnér

jeg har et spørsmål til jer.. hvordan griber i det an, når jeres føl langsomt skal vænnes fra moderen?

hvad, hvordan, hvornår osv. begynder i fravænningen?

hvor gamlerver jeres føl når i begynder fravænningen?

ja det blev til mange spørgsmål i et indlæg

jeg håber i vil hjælpe med nogle svar, og dele jeres erfaringer med mig!

mange knus fra den følventende. ikke mig, hesten self.

0
0
Svar på denne tråd

lidt svar
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 21:44

et svar du måske ikke kan bruge til så meget ?

Om det er langsom eller hurtig fravænning kommer an på hoppen, nogle hopper får yverbetændelse ved langsom fravænning.

Føllets alder ved påbegyndelse af fravænning kommer an på hvor selvstændig den er, hvor meget foder den spiser selv, hoppens huld, ja sådan flere småting. Men oftest er de 5 mdr når det er langsom fravænning...

Og jeg har så gode erfaringer med at lade føllene gå på fold lige ved siden af hopperne (dobbelt hegn så de ikke kan komme til at patte hoppen gennem hegnet) vintern over, det giver tryghed ved de små at de altid kan kalde på moar og nusse lidt med hende.

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Sælges:
Ufødt føl e. Michellino/Romancier

Hoppeføl ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Aron

Arthur

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 23:21

Sidste år havde jeg opstaldet ude, så der var ingen padong. Det var en kold tyrker. Men der var intet problem med hverken føllet eller hoppen og ingen yverbetændelse.

Kikkis føl bliver nok fravænnet på samme måde i år og så må jeg se med Evidence. Det er an på om vi har fundet en stald vi kan leje (som vores "eget") og der så er plads til lidt blider fravænning.

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

Stald med folde søges til leje el. evt. opstaldning med hel/delvis selvpasning.

Sommergræs pr. 1. juni søges.

0
0
Svar på denne tråd

I stalden...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 05:24

Vi starter fravænning stille og roligt i stalden, begyndende når de kommer ind fra sommergræs i september måned. Hvor føllet er 4 - 5 måneder.

Først kommer føllet i sin egen boks og spiser - og faktisk nyder både hoppe og føl på det tidspunkt at have krybben for sig selv. Og så ind til mor igen efter maden er spist.

Langsomt øger vi tiden den står i boksen selv, og når den er (ca.) 5-6 måneder sover den alene.

Den bliver ved med at gå med sin mor om dagen på folden et stykke tid endnu - alt afhængig af om det er et føl der er solgt, eller om den skal blive her. Fx. har vi et hoppeafkom der bliver 2 i år - hun går sammen med sin mor på fold stadig - og fik lov at patte til hun blev ca. 1 1/2 år, da hendes mor selv fravænnede hende.

Hvis det er et føl der er solgt, ja så bliver de jo som regel hentet i 6 måneders alderen, og der gør vi ikke så meget ud af at fravænne yderligere - når de er vant til at være fra hinanden om natten, og vant til at vi godt kan tage hoppen ud af folden for at ride - jamen så foregår det stille og roligt. Hoppen kalder måske et par gange - men det er så det.

Jeg er absolut ikke tilhænger af at fravænne på den hårde måde fra den ene dag til den anden - men det er nok fordi vi har gode erfaringer med den måde vi har gjort det på indtil nu.

STALD LAUGE

Avl af de sjældne sorte fuldblodsarabere. I 2008 ventes 2 sorte føl. Interesseret?

Bedækning ved den homozygote sorte hingst Falkhan Expresso OX+3363

0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 08:37

Her får føllet egen boks når det er ca. 6 mdr.

Den egentlige fravænning står hoppen selv for. Vi skiller dem ikke ad...

Selv når hoppen får nyt føl, oplever jeg, at at plagen stadig er under hoppens "beskyttelse" - kort sagt: blod er tykkere end vand.

Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 09:56

Ved os bliver føllene vænnet fra ved 6 mrd. aldren.

Med mindre hoppen er meget medtaget af føllet så nogen gange før.

Så fravænner vi ved at føllet få egen boks ved siden af hoppen.

Så bliver de lukket sammen på fold om dagen.

Får en nattår om aftenen og ingenting om natten.

efter et stykke tid, bliver de lukket på hver deres fold og så

får føllet kun mælk morgen og aften for hoppens skyld, så svinder yveret hurtigt ind og så stopper festen og føllet må nøjes med følfoder.

Vi skiller ad da hoppen skal være klar til det ny føl , der kommer.

Hilsen Mig

Når man smækker en dør hårdt i efter sig -
Så husk på, at man måske selv skal åbne den igen!

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Dog speciale i Frieser og Tinkere

0
0
Svar på denne tråd

jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 10:47

at fravænne føllene omkring 5-6 måneders alderen ved at skille mor og føl fra hinanden enten dag eller nat (dag hvis de stadig er på græs, så man kan holde øje med dem).. desværre lykkedes det ikke at få hoppen til selv at fravænne min nu 10 måneders plag.. så jeg tog hoppen væk i søndag og tirsdag blev hun sendt til hingst.. så håber jeg at bettepigen holder sig fra mors mælkebar når hun kommer hjem igen..

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl.......
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 11:16

Blev fravænnet på den hårde måde.

Ejeren af hoppen forsøgte at starte en blid afvænning, hvor de skulle gå på hver sin fold noget af dagen. De havde ikke bokse nok til at de kunne stå i hver sin om natten. Og de havde gjordt det på den måde før uden problmere.

Det var min bette Nimmer så bare overhoved ikke med på - så han strøg igennem hegnet ind til mor gang på gang. Og så turde vi ikke det mere.

Så han blev afhentet - og så var det den fravænning.

Nimmer tog det i strakt arm - og trivedes fra første dag af.

Hoppen havde hylet på ham en dags tid, og så var det overstået. Ingen yverbetændelse e.l.

Så man kan blive nødt til en kold tyrker.

Jeg mener dog også at have læst, at risikoen for yverbetændelse er størrer ved den gradvis afvænninge. Men jeg kan selvfølgelig ikke lige huske hvor jeg har læst det.

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

Den hårde måde
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 12:23

Vores ene ponyhoppe døjede i sommeren 2006 meget med forfangenhed. Derimod gik hun glat igennem sommeren 2007, fordi hun havde føl ved siden.

Derfor valgte vi at lade hende gå med føllet hele vinteren for at slippe for problemer. Føllet har pattet lige til det sidste, jeg tror nærmest det har taget en sidste tår inden mor lagde sig ned og folede.

Men plagen, som det er nu, er absolut IKKE mindre ked af at måtte undvære mor end den ville have været for 7 mdr. siden.

DV-hopperne får fravænnet deres føl på den hårde måde når føllet er 6 mdr. +/-. Vi foretrækker at fravænne når hopperne skal på stald og føllene kommer så i løsdriften.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Vi har også
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 16:09

god erfaring med at hoppen selv fravænner føllet.

Vi gør som Stald Lauge og det har fungeret fint.

Det ser ud til at hoppene "passer" sit avkom længe, de to hoppe"føl" på 3 vi har nu bliver beskyttet af sine mødre.

To DV dressurhopper til salg:

Areté 3 år efter B.H Armano

Ofelia 6 år efter Chopin

0
0
Svar på denne tråd

hej heeeej
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 17:05

heej alle sammen..

MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGE tak for jeres erfaringer. det er dejligt og høre lidt om dem. om jeg så vil vænne følle fra hoppen ved 5-6 mdr. alderen, eller om moren selv skal have lov, det vil tiden så vise, det kommer an på om hvordan hle flokken går på folden sammen osv.. men der er flere måder at gøre det på. jeg takker af hele <3 tet for jeres hjælp...

men nu skal følle jo også først fødes

i starten af juli skulle den lille sprællebasse i maven gerne dukke op.. GLÆÆÆÆÆDER mig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider