Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DSP - 30 dages afprøvning hopper
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:35

Læste lige i Ridehesten (som jeg ENDELIG har fået tygget mig igennem) at hopper nu kan komme til 30 dages afprøvning som hingstene. Hvis jeg har forstået det rigtigt??

Måske et DUMT spg. - men hvorfor det?? Hvad er formålet med det?? Og hvad med på længere sigt??

Hilsen

Søs

To sadler KØBES

Stübben Bennys Harmony bom 33,5 og 17,5" - eller endnu bedre 17".

Ring til mig på 41 90 56 70 eller skrive en besked.

0
0
Svar på denne tråd

Hoppen bliver
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 19:03

tilredet , rideligheds bedømt og kåret på en og samme tid.

På længere sigt ...... hvad ?

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer...

udd.hestemassør / vestjylland

0
0
Svar på denne tråd

Hmm hmmm
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:54

I hvilken alder sender man hopper til afprøvning? Bliver de redet af voksne? Springer de også under rytter?

0
0
Svar på denne tråd

Har lige sakset
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 12:43

... fra DSP´s hjemmeside. Her svares jo på en del af jeres spørgsmål.

"DSP kan nu tilbyde stationsafprøvning af hopper. Det bliver et 30 dages forløb, hvor 3-års

hopperne møder longeret med sadel og trense samt i god kondition. Hopperne tilrides og

bedømmes på temperament, ridelighed, kapacitet samt evner i løsspringning. 4-års og

ældre hopper skal være tilredet og springes med rytter under forløbet. Ved indsyningen

mønstres hopperne på fast bund. Midtvejs i forløbet vil der være mulighed for at besøge

hopperne og se dem redet i dagligt arbejde. Den sidste dag aflægges en prøve, hvor de vil

blive bedømt af en spring- og en gangartsdommer samt fremmedrytter. Endvidere kan

hopperne eksteriørkåres denne dag. Samme afstamningsregler som for ordinær

eksteriørkåring er gældende. Hvis hoppen består stationsafprøvningen vil den få påført "R"

i stambogsnummeret. Der vil blive udarbejdet et regelsæt om stationsafprøvning af

hopper, som vil blive offentliggjort senere."

Sådan som jeg ser det, er stationsafprøvningen en oplagt mulighed for de avlere, som ikke selv har mulighed for at fremvise deres hopper til championaterne, eller har svært ved at finde egnede ponyryttere hertil. Det er da efterhånden eftertragtet at få et "R" tilført sin hoppes kåringsnummer (eller hvad mener I???).

Jeg lægger meget vægt på, at avle på hopper, som også har bevist deres ridelighed - og det kunne de da i hvert fald få lov til på denne måde, hvis ikke jeg selv havde mulighed for at ride dem.

Prisen på ca. 8000 kr er vel ikke urimelig, når man tænker på, hvad et par måneders tilridning samt en tur til championatet ville koste i sidste ende.

Rikke.

www.supersportspony.webbyen.dk

- NÆSTEN ALTID SUPER DSP PONYER TIL SALG!

0
0
Svar på denne tråd

Jow jow
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 13:00

Det er bare FOR TIDLIGT for en 3-års ponyhoppe at gå en sådan prøve efter min overbevisning!!!

Men man kan selvf. godt ride dem let til som 4-års og sende dem afsted.. Det er ikke en dum idé *s*

Men ingen pæcen af "små-piger" her hos mig

2008-føl til salg - se hjemmesiden

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:34

Du har en pointe, Birgit

Jeg synes, at det kommer meget an på hoppens udvikling. Min egen Aurora er sent udviklet og jeg ville aldrig drømme om at sende hende i ridning, da hun var 3. Men idet prøven afholdes hen i september, nærmer hoppernes alder sig 3 og et halvt - hvilket i mange tilfælde er en fin alder for tilridning og ikke mindst en kåring.... (Jeg ville så vælge at give min pony en god pause, når den kom hjem)

Jeg håber bestemt ikke, at de 3-års ponyer til stationsafprøvningen vil blive "pæcet", men blot redet let og frisk frem på store volter, uden at blive tvunget i holdning af en voksen rytter. Jeg går da stærkt ud fra, at man vil tage alderen i betragtning, når der trænes og ikke mindst, når der skal gives de endelige karakterer

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Tjoeh..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:53

Jeg kan bare se en stor, fed berider-røv på mine pigers sarte rygge

Hmm.. Måske har jeg været for mange år på Vilhelmsborg

Men Rikke, du har (også ;)) ret; man kan jo vurdere ud fra den enkelte hoppe *s*

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

de små ponyer
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 15:47

jeg læste det også og tænkte at det var da en super ide for at få 'r' til sin hoppe når man ikek selv kan eller kender nogen der kan ride dyret...

Men hvordan med de hopper på under 120 eller 130 for den sags skyld - man kan da slet ikke sætte en voksen på dem eller ???

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 2008

Sælges:
Ufødt føl e. Michellino/Romancier

Hoppeføl ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Aron

Arthur

0
0
Svar på denne tråd

Billig tilriding :-)
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 17:03

Det er da eller godt nok en billig måde at få tilredet sin hoppe på :-)

Men det bliver aldrig aktuelt for mig - jeg synes det er for tidligt - og så er jeg jo til noget lidt andet end gængs dansk berider-ridning.

Men på sigt tænkte jeg på, om det kan risikere at blive enese måde at få et r på. Men det tror jeg dog ikke selv på.

tAk for alle svarene m.m. :-)

Hilsen

Søs

To sadler KØBES

Stübben Bennys Harmony bom 33,5 og 17,5" - eller endnu bedre 17".

Ring til mig på 41 90 56 70 eller skrive en besked.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 23:57

Hmm

Jeg ville nok ikke sende min 3½ års til 30 dages stationsafprøvning - jeg syntes også det er alt for tidligt med afprøvningerne af hingstene (præsenteret på GF).

Jeg har selv tænkt på det der med 2 års bedækningstilladelse før hingstene bliver afprøvet, men jeg vil jo så bare hellere vente med kåring til de er 4 år, end at ride dem til en afprøvning som 3½ års. Jeg har en 3 års der TIDLIGST er klar til tilridning til vinter eller næste forår... - med en lille let rytter!

Hans mor var det samme - først klar som 5 års!!!

Ellers ville jeg nok gerne benytte mig af muligheden for stationsafprøvning af hoppen også. Det er ikke altid muligt at skaffe ryttere til ponyerne (stævner og championater) og der er jo nogle der er for små til en voksen rytter.

Hvordan får man så det der "R"...

Det kunne være dejligt med nogle børn/unge (med forældreopbakning) der gerne vil låne en/flere konkurrenceponyer. Kunne man ikke få en database/kontakt side/noget, hvor man kunne finde en rytter.

I dag skal alle dælme have dit og dat oven i hatten, bare fordi de låner en pony i stedet for at købe en!

Ja, de lægger tid og penge i den (undervisning, fodring, smed m.m.), men de sparer til gengæld også købsprisen...

Det er ski snart kun hingstene der kan finde ryttere uden at man skal sende "penge i røven" af dem...

Nå, det var lige lidt "galle" fra en der mangler en ponyrytter ;)

Men helt klar opbakning fra mig til hoppernes stationsafprøvning - når jeg ellers får en hoppe at sende der til...

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

You'll be in my Heart, from this Day on, Now and forever more.

Flying Luck: 21.04.1993 - 11.10.2007.

Fuldblodshoppe søges til låns/køb. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Tjoeh..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 08:47

Enig Tine!

Med chance for at alle opdager hvilket reaktionært r*vhul jeg i virkeligheden er vil jeg gerne have lov at knirke:

Da JEG var barn spurgte vi hvad vi skulle give for at ride, nu spørger de hvad de får for det...

MEN, - der er jo en ganske god grund til det; dengang, i 1712 hvor jeg var barn, var det kun rige folks børn der fik en pony. Der VAR simpelthen færre ponyer at deles om.

NU er der egentlig for mange ponyer (/bonk til alle dumme hestehandlere der hester 100 ponyer i Holland hver uge!) og derfor mangler vi (i særdeleshed de GODE) ryttere *suk*

Det er hårde vilkår - men vi kan jo bare lade være med at lave flere ponyer så................

Eller måske ikke *s*

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Ups I did it again
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 08:53

Hmm.. "hester 100 ponyer"?! *g*

Mon ikke der skulle stå "henter" ;)

*** STUTTERI FREDEN ***

0
0
Svar på denne tråd

Ork Birgit
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 12:27

den havde jeg lige fanget - den der "hester"

Og ja, det er helt rigtigt det du siger. Der er overflåd af ponyer i dag, til dels pga "den billige import"...

Håber det vender igen på et tidspunkt, så de gode DANSK AVLEDE ponyer kan finde sig en rytter (hvad enten det er lån eller eje...)

Tillader mig at citere fra Stald Tai: Drop jeres import, vi har ponyer til sport.

Det er virkelig en skam, at så mange vælger gode danske ponyer fra, når nu de han få en Hollænder der er bedre (tror de!)

Har et par eksempler hvor ponyen absolut IKKE har været 5 potter p*is værd! Det er øv...

Men ellers tilbage til emnet.

Hoppeafprøvninger er top-nice

Som avler burde vi få tjekket vore hopper MINDST lige så godt som hingstene bliver det.

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

You'll be in my Heart, from this Day on, Now and forever more.

Flying Luck: 21.04.1993 - 11.10.2007.

Fuldblodshoppe søges til låns/køb. Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Lige tilbage...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 13:30

....til snakken om det "R".

Jeg har tænkt på noget. Jeg synes, der burde være flere grader af et "R". Sådan som det er pt. skal hoppen i snit have 7 i gangarter til championatet, for at få det... Det er jo ikke ligefrem fordi, at det siger ret meget om hoppens ridelighed, når det kommer til stykket.

Hvad med om man kunne uddele flere grader af det "R", alt efter hvad hoppen havde præsteret til hhv. championater, distrikt- eller landsstævner?

Eks. kunne et gennemsnit på 8 eller derover i gangarter/ridelighed/kapacitet til championatet udløse et R1 (el. lign)

eller b-pony status ligeledes.

A-pony status eller et gennemsnit i championatskval. plus finalen på 9 eller derover, kunne så udløse et R2 til ponyen.

Bare en tanke!

Jeg er med på Stald Tais: Drop jeres import, vi har ponyer til sport.

Forårshilsner,

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes nu
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 18:21

det er en rigtig god ide med 30 dages testen - desværre får vi ikke brug for det , da vi selv tilrider og en min datter vil gerne starte championater for at få et R på vores hoppe.

Prismæssigt kan det nok også svare sig .

ponyRikke: Jeg kan godt følge dig - med jeg tror R status vil blive meget uoverskuelig hvis den blev graderet.

Hvis en konkurrencepony bliver A eller B pony , er det i min verden helt ok !Der er ingen tidsramme at forholde sig til...man kan blive ved og ved og ved med at forsøge, at opnå status som B/A pony altså indeværende år plus 2 forhenværende stævne år.Jeg synes det siger mindre om en ponys ridelighed end championater i realiteten.

Det er vigtigere for mig , at en avlshoppe får sit R som 3 eller 4 års , så man kan kæde det sammen med avlen - eller hvis nu hun f.x laver 3 afkom, hvor alle bliver til noget i sporten, så burde hoppen også få sit R .

Udfaldet af championatskarakterene er for tilfældige - bare se 5 års kat.1- 2007 i finalen. Vi deltog med en vallak, vores veninde med en hoppe i finalen. De 8 taller som var opnået i indledende og semifinalen , blev skiftet ud med 6 og 7 taller......til finalen

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer...

udd.hestemassør / vestjylland

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider