... fra DSP´s hjemmeside. Her svares jo på en del af jeres spørgsmål.
"DSP kan nu tilbyde stationsafprøvning af hopper. Det bliver et 30 dages forløb, hvor 3-års
hopperne møder longeret med sadel og trense samt i god kondition. Hopperne tilrides og
bedømmes på temperament, ridelighed, kapacitet samt evner i løsspringning. 4-års og
ældre hopper skal være tilredet og springes med rytter under forløbet. Ved indsyningen
mønstres hopperne på fast bund. Midtvejs i forløbet vil der være mulighed for at besøge
hopperne og se dem redet i dagligt arbejde. Den sidste dag aflægges en prøve, hvor de vil
blive bedømt af en spring- og en gangartsdommer samt fremmedrytter. Endvidere kan
hopperne eksteriørkåres denne dag. Samme afstamningsregler som for ordinær
eksteriørkåring er gældende. Hvis hoppen består stationsafprøvningen vil den få påført "R"
i stambogsnummeret. Der vil blive udarbejdet et regelsæt om stationsafprøvning af
hopper, som vil blive offentliggjort senere."
Sådan som jeg ser det, er stationsafprøvningen en oplagt mulighed for de avlere, som ikke selv har mulighed for at fremvise deres hopper til championaterne, eller har svært ved at finde egnede ponyryttere hertil. Det er da efterhånden eftertragtet at få et "R" tilført sin hoppes kåringsnummer (eller hvad mener I???).
Jeg lægger meget vægt på, at avle på hopper, som også har bevist deres ridelighed - og det kunne de da i hvert fald få lov til på denne måde, hvis ikke jeg selv havde mulighed for at ride dem.
Prisen på ca. 8000 kr er vel ikke urimelig, når man tænker på, hvad et par måneders tilridning samt en tur til championatet ville koste i sidste ende.
Rikke.