Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kan jeg vælge
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 13:06
Jeg skal måske låne en araberhoppe med forkøbsret. Hun er rigtig køn, men desværre ikke så stor (ca. 140 cm. i stang). Jeg kunne godt tænke mig at ifole hende (ikke i år), men jeg er lidt i tvivl om, hvilken race hingsten skal være. Jeg ville gerne hvis føllet kunne blive omkring 150-155 eller mere, men er det realistisk at få så højt et afkom efter en så lille hoppe?
Kan jeg bruge en fuldblodshingst (XX) og forvente et føl som får hestestørrelse?

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

Skriv en besked i min gæstebog - så bliver jeg glad :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa Lilar.
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 13:56

Man siger jo at føllet bliver et sted mellem mor og far.
Så hvis moderen er 140 cm, og du vil havde føllet til at blive 150-155, så skal faderen være mellem 160 og 170 cm.

Men du skal også huske at hvis det er det første føl efter hoppen, så bliver føllet nok lidt mindre, end det ellers ville blive.

Men husk også at hvis det er naturlig bedækning der skal til, så husk at hingsten ikke må være alt for stor, voldsom og sådan, for hun er jo ikke så stor...

Håber at du kunne bruge det!!!

Knuz fra

** Trine **

* Der har været nød til at ligge ridekarrieren på hylden på ubestemt tid. Og det ikke frivilligt *
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skulle
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 14:19
første føl blive mindre?? Der er jeg godt nok et stort spørgsmålstegn......... Jeg har haft med heste og gøre i 30 år, og har sgu aldrig oplevet at 1. føl var mindre end dem der kom efter.. Hvad skulle gøre at det første skulle blive mindre??? Der tror jeg godt nok du tager helt fejl, ellers har der da været noget rivende galt med de hopper jeg har haft med og gøre..
DETTE ER IKKE KRITIK, JEG ER BARE MEGET FORUNDRET.
Britta ;-)

HVORFOR BRUGE MAGT, NÅR DET ER MED KÆRLIGHED MAN NÅR LÆNGST.
(i)
TABASKO'S HJEMMESIDE (i)
0
0
Svar på denne tråd

små 1.gangs føl
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 14:37
Tjah, jeg har nu også hørt at det første føl efter en hoppe OFTE er mindre end de næste. Teorien har også passet glimrende på min hoppe, som fik et "dværgføl" som nr. 1. De efterfølgende er blevet større uden at hingstevalget er blevet det.

PS. "Dværgføllet" var ca. 5-6 cm mindre end forventet stg.

Mvh Tina, desværre uden "dværgen" Turpin

Til Dick Turpin
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

spørg liselotte
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 15:44
som sagt..

Min ene hoppe var til hingst sidste år ved en dv hingst på 173, der var også en lille araberhoppe der..
Liselottes Gnist.. det er der kommet et fint hingsteføl ud af...
personligt synes jeg dog det er lettere voldsomt at bedække en så lille hoppe med så stor en hingst...

men måske i kan inseminere den i stedet?

LL's præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 16:37
ikke at det helt passer med at man ca. kan regne med at føllet bliver et sted imellem far og mor. Min måske kommende 4 års hoppe er målt i marts til 173 cm. Hendes mor er 168 og far er 170. Så den passer altså ikke helt. Kender da også heste som er blevet mindre end måde mor og far. Så den kan ikke rigtig bruges. Man kan være heldig at ens hoppe avler store føl, men også det modsatte kan være tilfældet.
Anja Brandt Níelsen>o<
Oldenborgheste er de bedste. SE DE NYE BILLEDER PÅ MIN PRÆSENTION
0
0
Svar på denne tråd

Højde.....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 20:58
Nej, men kan vist ikke altid regne med at føllet får et stg.mål. et sted mellem forældrernes.

F.eks. avlede min faster en gang en oldenborger. Moderen og faderen var begge 164 cm i stg. Afkommet er i dag ca. 175 cm i stg *S* En rigtig dejlig basse :D

Mvh Trine

http://www.sportspony.dk

http://www.dsah.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  08-06-2003 22:52
Jeg vil spørge hingsteholderen, når det bliver aktuelt...
Men det er altid rart at høre andres mening...

I skal alle have tak for hjælpen :-)

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

Skriv en besked i min gæstebog - så bliver jeg glad :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider