|
|
| Kan den lave en cremello? |
| Forfatter:  |
pictus |
| Dato:  |
30-03-2008 19:20 |
|
Jeg har en veninde, der har en rød palomino hoppe (ja, det er noget rod, men sådan er det nu :0) ), hun vil sætte en cremello på den for at være sikker på, at få et palomino føl, MEN......hoppen har jo en rød mor og en palomino far, og må derfor bære creme gen. Kan der så komme et cremllo føl ud af det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen |
|
|
bærer IKKE cremegenet hvis hun er rød. Hun vil ved ifoling med cremello få et palominoføl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Palomino |
|
|
Hvis ikke hoppen selv er Palomino, så er hun ikke bærer af et creme-gen. Så nemt er det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
pictus |
30-03-2008 19:27 |
|
Det kan jo ikke passe, for en hest skal jo bære creme gennet for at blive medlem af palomino klubben. Er i sikker?
Anni Heldige ejer af en palomino shetlænder hoppe. Fordi farven også betyder noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen Cremello |
|
|
Hejsa.. Nej din veninde kan ikke få en cremello, ved at bedække sin røde(palomino) hoppe med en cremello, af den simple årsag fordi hoppen ikke bære et cream gen. Cream genet kan ikke bæreres skjult. Og da hoppen er rød er der ikke noget at hente der. Grunden til at Palomino forbundet godkender røde heste(hvis de er efter kåret forældre) er fordi palomino(hetozygote) og cremello(homozygote) kommer af grund farven rød. Det er det samme som når Pinto foreningen godkender ensfarvet afkom af kåret forældre. I begge tilfælde er det for at kunne opnå så maget afstamning på afkommenden som muligt. Hvergang du bruger palomino + palomino er der jo altid 25% chance for rødt afkom. Ligeledes er der ved palomino + rød 50% for rød. Og ved brugen a cremello + rød 100% chance for palomino. Sari
En rigtig hest er broget APHA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej... |
pictus |
30-03-2008 19:52 |
|
Okay, takker. Det er menlig lidt vigtigt idet hun måske vil bruge en hingst, hvor der er følpenge på 10.000 kr. på, hvis hoppen får en cremello føl. 
Anni Heldige ejer af en palomino shetlænder hoppe. Fordi farven også betyder noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Kunne lyde |
|
|
Kunne lyde som Crowns Blue Pearl. Men din veninde behøver ikke at lægge de ekstra penge til side. Hun er garanteret et palominoføl.
Mvh Tina, desværre uden Turpin (Her skulle der have stået en signatur, som skulle vise hvor belæst og dybsindig jeg er....) Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har du en rød hoppe af palominoafstamning og tilfører den en cremellohingst er du 100% sikker på, at den pågældne hoppe får et palominoføl. Cremello er såkaldt dobbeltdeluitte - dvs. bærer af cremgenet i dobbelt dosis. Palomino er enkeltdeluitte - dvs. bærer af cremgenet i enkelt dosis Bedækker du en rød hoppe med en cremello, er du sikret at der afgives cremgen til føllet. Bedækker du med en palomino skal hingsten afgive sit cremgen, for at føllet får cremgen, det sker ikke hver gang. Der er procentuelt 50% chance for et palominoføl på kombinationen palomino/rød. Så der er absolut nul mulighed for et cremelloføl med tilførsel af en rød hoppe til en cremellohingst, da der skal være synligt cremgen tilstede på begge forældredyr, hvis man ønsker et dobbeltdeluitte føl. Mvh
Tina V. www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin bedækker naturligt - primafrost haves også Årets første palominoføl er født - 4 sokker, stj. og snip, ganske enkelt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
pictus |
31-03-2008 09:11 |
|
Ja, det er Crowns Blue Pearl hun har kig på, synes også han er rigtig flot, men også dyr........  Viste godt at rød + cremello = palomino, men blev lidt i tvivl om hendes hoppe bar creme gennet. Synes det er lidt noget rod, at den ikke gør og alligevel har palomino papir. Takker for hjælpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Altså nu er jeg nok bare lidt "underlig".. Men hvor jeg da syntes det er flabet at tage følpenge hvis hoppen laver en cremello... Det er jo ikke sikkert at føllet bliver bedre af at ha blå øjne.. Tænk hvis man får en skævbenet krikke, som er lige til at sende til slagteren.. Så kan man så lige gi 15000 kr for et stykke kød... Det må sgu da være ens for alle!!.. Eller er det bare mig !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu er der jo heldigvis fri konkurrence i Danmark Stine. Og jeg for min part synes faktisk det er godt, at der netop er fri konkurrence! I øvrigt, er det jo fuldstændig op til hingsteholder at sætte pris på sin hingst, derom ingen tvivl. Mvh
Tina V. www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin bedækker naturligt - primafrost haves også Årets første palominoføl er født - 4 sokker, stj. og snip, ganske enkelt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cremello |
jeanette (starlightminiatures) |
31-03-2008 18:37 |
|
som jeg har forslået før,,hvis i vil teste farver så gå ind på coulor calculator,,der kan i lege med de fks farve valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så vidt jeg ved er grunden til at ejeren Blue Crowns Pearl, sætter føl pris på er at en Cremmelo jo har det dobbelt gen som gør den meget atraktiv i forhold til den "alm" palomino. For som de andre skriver er der 100 % sikkerhed for at få et palominofarvet føl med en cremmol. Og derfor er cremmolføl jo noget mere værd både som hoppe og som hingst. håber det gav lidt klarhed for dig og din veninde. mvh Diana
Har fået 2 smukke palominofarvet hoppeføl, bedre bliver det ikke. Vær mod andre, som du ønsker andre skal være mod dig! www.stald-palsgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| følpenge |
|
|
Hej pictus Det er menlig lidt vigtigt idet hun måske vil bruge en hingst, hvor der er følpenge på 10.000 kr. på, hvis hoppen får en cremello føl. Svar: din veninde skla ikke betale følpenge, hvis hun kommer med en rød hoppe til Crown´s Blue Pearl. Bedste hilsner Crownhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tiderne skifter... |
|
|
For ganske få år siden betragtedes cremelloer som affald nærmest. Nu er folk blevet opmærksomme på hvor værdifulde de er for avl af palominoer. Så for en avler vil en cremello være værdifuld, hvis den har eksteriøret og afstamningen til at indgå i avlen. Cremelloer har osse en fortrin rent konkurrencemæssigt, da de fleste vil vælge farvesikkerheden - hvis valget står imellem to rimelig ens hingste - hvor den ene er cremello og den anden palomino. Så følpenge for en cremello er jo bare en forretningsmæssig ting som er forståeligt nok. Jeg ejer osse en cremello hingst - og er blevet tilbudt følpenge - men har bestemt at han kun bedækker røde hopper , eller brune med et rødt gen, eller palomino F1 hopper. Lige bortset fra mine egne fuldstammede palomino/cremello hopper - det er jo hingsteholders eget valg vordan de vil håndtere en konkurrence situation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| palomino |
|
|
Det er korrekt at for år tilbage var det kun få eller nærmest ingen der havde øje for hvad en cremello var og hvilken betydning den ville have hvis den kom i avlen, man var nærmes "bange" for at avle sådan en. Dem af os som var med i forbundne fra starten kan sagtens huske hvilken "dødssynd" der var at have lavet en cremello og hvordan nogle forbund faktisk ikke ville kåre dem osv... Men med tilblivelse af internettet fik vi andre oplysninger, samt den forskning der nu har været i farve avl, kommer cremelloen til sin rette som et værdifulgt guldkorn for en hver som vil avle gyldne heste. Crownhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cremello |
|
|
Jeg mener nu stadig at der er en del avlsforbund, der betrageter BEC'er som affald, og nok også med rette. Både indenfor Connemara og Fjordhest er BEC'er fy, og sjovt nok af samme årsag. Deres øjne har problemer med lys. Nordmændene siger at de nemmere bliver "sneblinde", Irerne at de har problemer med omskiftelse fra skygge til lys. Så der er nok noget om snakken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Charlotte, Nu taler vi om at de er værdifulde for dem som avler palominoer - og ikke om at der skal laves et cremello avlsforbund. Det vil jo somregel være avlere som er interesserede i dem - de er jo ikke så populære, de fleste synes de er grimme, så der bliver aldrig et stor marked for cremelloer som eftertragtet ridehest - men der er et stort marked rideheste /ponyer i de specielle farver , som en cremello kan lave. De giver jo ikke en evt. lysfølsomhed videre til de palominoafkom de får. Der er jo ikke så mange af dem - men alligevel en del i sporten, som gør det godt. Aspargsen var med i top 5 young riders for nogle år siden og der er flere ponyer som springer ganske fortrinlig pt. Min egen får en maske på. Det kan tage dem lidt længere tid at gå fra mørke til lys.Der er jo 25% chance for at få en når man sætter to palominoer sammen og det er da fint de ikke længere betragtes som affald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra det virkelige liv! |
|
|
Tænk, jeg kender en tidligere palomino-avler der blev så træt af alle de cremello-føl som hun skulle slagte (for det gjorde hun hvis ikke de blev palominoer) at "hun skiftede farve" og i dag så vidt muligt udelukkende avler sorte  Det var først da hun mødte mig og mine "hæslige spøgelsesheste" for få år siden at sagens rette sammenhæng gik op for hende - og jeg vidste sq ikke helt om jeg skulle grine eller græde!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farver... |
Lia |
19-05-2008 13:41 |
|
hvis en palomino hingst på en rød hoppe giver 100 % palomino afkom, hvad giver en dun el. buckskin hingst så på en rød hoppe? og hvad giver en cremello på en brun hoppe, der har fået et rødt føl efter en dun/buckskin hingst? Birgit: det er da noget underligt noget at slagte afkom, fordi de ikke er palominoer. Håber da hun ærgrer sig over det nu *S*.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| cremello |
Lia |
19-05-2008 14:55 |
|
hvad giver en cremello på sort? hvor stor er sandsynligheden for brunt eller rødt afkom, hvis man bruger cremello hingst på en brun hoppe?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farvene på engelsk |
Lia |
19-05-2008 14:56 |
|
jeg er ikke lige inde i hvad de forskellige farver hedder på engelsk. hvad svarer bay til? og chestnut? og hvilken farve svarer til rød?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farver |
|
|
Bay er brun, chestnut er rød. En cremello vil aldrig give brune, røde, sorte afkom, men altid Palomino, Bucksin, Smokey-Black.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smockey black |
Lia |
19-05-2008 15:31 |
|
jeg har læst så meget herinde om betegnelsen "smockey black" og at det er svært at skelne denne farve fra sort. hvad er forskellen på sort og smockey black? (kan en smockey black bære cremegen, mens en almindelig sort ikke kan, eller hvordan?). hvis jeg valgte at ifole min brune hoppe, som lige har fået et rødt føl, hvor stor er sandsynligheden så for palomino el. buckskin afkom? hilsen lia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
Lia |
19-05-2008 15:47 |
|
hvis jeg valgte at ifole hende ved en cremello hingst. hilsen lia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Procenter |
|
|
Sandsynligvis 50% for hver, hvis hoppen også har anlæg for sort så 50% for palomino og 25% for hhv. buckskin og smokey-black.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om dit føl er rødt, fordi du har bedækket hende med en rød hingst, men hvis ikke det er det, så er din brune hoppe givetvis bærer af det røde gen, der skal til for at kunne frembringe en palomino med enten en cremello eller palominohingst. Procentuelt er det bedst med en cremello, hvis du vil sikre dig cremgenets tilstedeværelse hos et kommende føl - da det vil være 100% tilstede i en af varianterne med en cremello. Mvh
Tina V. www.stutteri-moelleaaen.dk/ Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin kølesæd(transport) og primafrost tilbydes. Årets første 2 palominoføl er født, en hingst og en hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødt afkom |
|
|
Det er da fuldstændigt ligegyldigt om et røde afkom er efter en rød hingst eller en brun, hoppen er nødt til at være bærer af et rødt gen for at kunne få et rødt afkom. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|