Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvorfor er den ikke broget.
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 11:56
hej

min fjord hoppe har fået føl her den 10.5.03. den er blevet bedækket af en tinker hingst,se dem på min præs..
men hvorfor er føllet ikke blevet broget?? de ander føl der er kommet til verden, i år efter ham er broget.og der er enda også en anden fjordhest der er blevet bedækket af ham, og den har fået et broget føl.

kan det godt forkomme? eller vil hun måske ænder farve når hun bliver stører.?? men jeg er maga glad for hende selvom hun ikke er broget,det under mig barer lidt.

hilsen louise ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Din hest vil ikke ......
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 12:28
....blive broget senere hvis ikke den er det nu.

Grunden til at det andet føl er blevet broget er "simpel" statistik.

Bedækkes en fjordhest med en broget hingst hvor der ikke er garenti for nedarvning af brogethed, så er der en vis procentdel chance for at den bliver broget og en vis procent del for at den bliver ensfarvet (jeg kan ikke lige huske procent fordelingen) og dit føl er altså blevet ensfarvet.

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

Farveægte....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 14:01
Fjordheste er særdeles farveægte, eftersom de er renavlede i mange, mange generationer. Ligegyldigt hvad du indkrydser med, så vil afkommet rent farvemæssigt ligge i den "gule" farveskala. Derfor vil det som regel også afsløres når en hest har en fjordhest et sted i "stamtræet", selvom det ligger flere generationer forude.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Heterozygot hingst
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 14:53
De fleste tinkere er tobianobrogede.

Tobianoer kan være enten homozygote (to gener for tobiano) = alle afkom får et tobianogen og bliver derfor broget.

Eller også er de heterozygote (et gen for tobiano) = 50% af afkommene får et tobianogen og bliver brogede, den anden halvdel af føllene får ikke genet og bliver derfor ensfarvede.

Du har fået en ganske almindelig ensfarvet hest uden spor gener for broget.
Brogede heste er født brogede. Der er ingen chancer for at den pludselig skifter farve til broget (det er spættede knabstruppertyper der kan udvikle pletter med alderen).
Din hest har ved videre avl heller ikke større chance for at avle broget end andre ensfarvede heste.

Beklager, men du tabte bare gen-lotteriet.

Men det er vel et dejligt føl alligevel.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

ma nge tak for svarene.
Forfatter: 
Dato:  04-06-2003 22:07
hej

mange tak for svarene,og ja er hun ikke dejlig alligevel.? ;-D jeg er ihverfald så glad for hende,også selvom hun ikke er broget.

men jeg tror hun vil blive noget mørker end hun er nu.

hilsen louise :-D
0
0
Svar på denne tråd

farve fjordhest/tinker
Forfatter: 
Dato:  05-06-2003 15:07
Broget nedarves - som ovenfor beskrevet - enten homozygot (kan kun give broget afkom) eller heterozygot (kan give broget eller ensfarvet afkom). Hvis en hest har to brogede gener, giver den kun broget afkom - hvis den kun har et, giver den (statistisk set!!) 50% brogede afkom.

En ren fjordhest vil ALTID give fjordhestefarvede afkom. Fjordhestene har gensammensætningen EE, AA, DD (dvs. to sorte gener, to brune gener (som gør den sorte grundfarve brun) og to blakgener (som gør den brune farve gullig med sort midtstol, halefjer, ål og sorte sokker)). Det er derfor det er så let at spore om der er fjordhest i en hest (også selvom det er lidt ude i stamtavlen).

Når man blander en homozygot fjordhest med en heterozygot tinker, så er der (i dette tilfælde) 25% chance for at føllet bliver brunblakbroget ("fjordhestebroget"), 25% for at det bliver brunblak (fjordhestefarvet), 25% for at det bliver brunbroget og 25% for at det bliver brunt.
Fjordhesten vil altid give et sort, et brunt og et blakgen videre (fordi den har to af hver slags). Da tinkeren beviseligt har mindst eet sort gen og (her) eet broget gen, og intet brunt (ellers var den brun og ikke sort), så vil den kunne give sort grundfarve (og muligvis rødt, men tinkere kan da ikke være røde, vel??) og broget videre. I dette tilfælde har den så bare ikke givet det brogede videre.

Øv, når man gerne vil have et broget føl, men føllen er da nuttet alligevel :)!

Ismulevrinsk Susan

Ps. En hest, der fødes ensfarvet bliver i 99,999% af alle tilfældene ikke broget. Har kun hørt om eet tilfælde, og det så lidt mystisk ud. Kunne være noget med hudens pigment eller noget. Reglen er derfor: ensfarvede heste bliver ikke broget :)!

Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det :-D!

0
0
Svar på denne tråd

Jo jo den kan da godt være rød
Forfatter: 
Dato:  07-06-2003 15:58
Jo Tinkere kan skam godt være røde ;-)

louise L. Jeg ville gerne se et billede af det fjordhest/tinker-føl der blev broget. Bare af ren nysgerrighed. :-D

Louise

In actis esto volucris
vær lynsnar i handling
0
0
Svar på denne tråd

Blak hos fjordheste
Forfatter: 
Dato:  07-06-2003 16:32
Hov, hov, Susan! ;-)

Alle fjordheste er ikke AA EE, der er skam også rød og mus-blakke, altså aa ee DD og aa EE DD.
Rød og mus-blak er dog ret sjældne, vistnok omkring 1%.

Disse er meget lyse blakkede, grunden til at de er så lyse, er at der til de blakgener fjordhestene har, knytter sig andre multigenetiske blegefaktorer, som altså gør, at alle fjordheste er meget lyst blakkede.

Når genet bliver blandet med andre hestes farvegener, forsvinder de lysnende gener, der hænger med på blak-genet og fjordhestekrydsninger bliver ofte mørkt orangebrun-blak.

I øvrigt er det ikke 100% af alle fjordheste, der er heterozygot blak, ind i mellem dukker der en renracet homozygot op.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider